AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #1 Skrevet 20. juli 2015 Hei, jeg skal reise på ferie i neste uke. Jeg reiser alene for første gang og lurer på en ting, hvor lenge før avreise bør jeg være på flyplassen ? Jeg skal langt avgårde og skal sjekke inn bagasje og samt hente boarding kort, hvor lang tid bruker man på dette? Jeg skal mellomlande, jeg lurer på om jeg får boarding kortene for hele reisen her i Norge eller om jeg må ordne det på flyplassen jeg mellomlander? Jeg har reist mye med fly før, men har som regel reist med foreldrene mine som har ordnet alt sammen. Reiser alene for første gang så jeg er litt nervøs. Tar imot generelle råd til en som skal reise alene.Anonymous poster hash: ca16c...ae2
Fliko Skrevet 20. juli 2015 #2 Skrevet 20. juli 2015 (endret) 1 1/2 time er nok da får man tid til å titte litt rundt før man må til gate'n, og man slipper å vente altfor lenge. Hvis det er fra Gardermoen. Endret 20. juli 2015 av Fliko
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #3 Skrevet 20. juli 2015 Hvis du skal reise langdistanse så stenger innsjekkingen 1 time før avgangstid. Jeg ville beregnet 2 timer, så slipper du å stresse med å rekke innsjekkingen. Anonymous poster hash: d37cb...802 1
Beccy87 Skrevet 20. juli 2015 #4 Skrevet 20. juli 2015 Bagasjen din burde være sjekket inn minimum en time før flyavgang dersom du skal fly til utlandet. Beregn litt god tid i tilfelle du møter på køer og eller andre forsinkelser så 1 1/2 time i forveien er fint. Dersom du er usikker på mellomlanding og innsjekking kan du gå til en skranke og få et menneske til å hjelpe deg isteden for å bruke innsjekkings-automatene. De bruker kunne sjekke inn både deg og bagasjen din hele veien så du slipper å stresse noe med det der du skal mellomlande. Tips: Når du reiser alene, si hei og være hyggelig med de som sitter på samme seterad som deg. Da blir det lettere for alle sammen når den som sitter innerst må ut for å bruke toalettet etc. Ikke vær redd for å spørre om hjelp dersom du trenger det 1
Snuppelupp23 Skrevet 20. juli 2015 #5 Skrevet 20. juli 2015 Jeg ville beregnet 2 timer, da har man litt ekstra tid dersom det skulle oppstå noen problemer. 2
Kjetil E Skrevet 20. juli 2015 #6 Skrevet 20. juli 2015 Hei, jeg skal reise på ferie i neste uke. Jeg reiser alene for første gang og lurer på en ting, hvor lenge før avreise bør jeg være på flyplassen ? Jeg skal langt avgårde og skal sjekke inn bagasje og samt hente boarding kort, hvor lang tid bruker man på dette? Jeg skal mellomlande, jeg lurer på om jeg får boarding kortene for hele reisen her i Norge eller om jeg må ordne det på flyplassen jeg mellomlander? Jeg har reist mye med fly før, men har som regel reist med foreldrene mine som har ordnet alt sammen. Reiser alene for første gang så jeg er litt nervøs. Tar imot generelle råd til en som skal reise alene.Anonymous poster hash: ca16c...ae2 Som andre sier beregn ihvertfall 2 timer. Er mye kø på Gardermoen (Hvis det er der du skal reise ifra). Anngående boardingkort kommer ann på om du har en sammenhengende reise eller ikke. Har du det skal du normalt få boardingkort hele veien frem. (Dog unntak kan skje). Er det to seperate bestillinger derimot så vil du med all sannsynlighet ikke få begge boardingkortene, dog er det mulig du kan få tagget bagasjen helt frem.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #7 Skrevet 20. juli 2015 Tusen takk for svar! Da satser jeg på å være der to timer før avreise, for å være på den sikre siden. Heller for tidlig enn for sent 😀Anonymous poster hash: ca16c...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #8 Skrevet 20. juli 2015 Minimumstider: Innenlandsflygning: 30 min Ut i den store verden med rutefly: 1 time Charter: 2 timer Alltid greit å legge på litt på disse tidene slik at man ikke på stresse. Stressing er ikke en god start på ferien. Hvis du skriver fra hvilken flyplass, til hvilken flyplass og med hvilket flyselskap, så kan jeg fortelle deg om du får boardingkort helt frem. Anonymous poster hash: 41258...6d3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #9 Skrevet 21. juli 2015 Du tuller??Anonymous poster hash: d572c...d2a
Eliza Doalot Skrevet 21. juli 2015 #10 Skrevet 21. juli 2015 Du tuller??Anonymous poster hash: d572c...d2a Dette er da helt kurante spørsmål. Er en første gang for alt. Jeg ville også vært der 2 timer før, ser ingen grunn til å skape stress for meg selv. Det er også greit å huske på at om du skal fly utenfor Schengen må du gjennom passkontrollen før boarding. Der er det noen ganger kø. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #11 Skrevet 21. juli 2015 Er det du som skal bytte i Istanbul? Hvis du skal fly interkontinentalt hadde jeg vært på flyplassen minst to timer før avgang, for da må man sjekke inn manuelt (jeg har ihvertfall aldri kunne bruka automatene til det).Det kan være kø i disse ferietider, og da er det greit å vite at man har godt med tid. Når jeg tenker meg om fikk jeg ikke sjekke inn på automat sist jeg skulle til Irland heller, for det var utenfor Schengen. Anonymous poster hash: c55cd...9fb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #12 Skrevet 21. juli 2015 Er det du som skal bytte i Istanbul? Hvis du skal fly interkontinentalt hadde jeg vært på flyplassen minst to timer før avgang, for da må man sjekke inn manuelt (jeg har ihvertfall aldri kunne bruka automatene til det).Det kan være kø i disse ferietider, og da er det greit å vite at man har godt med tid. Når jeg tenker meg om fikk jeg ikke sjekke inn på automat sist jeg skulle til Irland heller, for det var utenfor Schengen. Anonymous poster hash: c55cd...9fb Jeg skal fly til AustraliaAnonymous poster hash: ca16c...ae2 1
reiseglad Skrevet 21. juli 2015 #13 Skrevet 21. juli 2015 Deilig å sitte litt på flyplassen og se på de andre reisende, uten å kjenne annet enn reisefeber i magen. Beregn litt tid til det også (men to timer er mer enn nok på G.moen) Det som avgjør når jeg prioriterer å reise til flyplassen, er NÅR flyet går (tidlig morgen eller ettermiddagsrush?), fredag eller søndag? Noen dager og tider på døgnet er verre.
Beccy87 Skrevet 22. juli 2015 #14 Skrevet 22. juli 2015 Jeg skal fly til AustraliaAnonymous poster hash: ca16c...ae2 Det er en ordentlig lang tur, så vil anbefale deg å pakke sokker og undertøysskift og en ekstra t-skjorte, samt litt toalettsaker i håndbagasjen så du kan freshe deg litt opp på siste flyturen. Man blir rimelig sliten og klam av den reisen der. Dersom du er heldig så er ikke flyet så fullt, da er det lov å spørre flyvertinnene om å bytte sete etter take off så får du mer plass til å sove. Gi også gjerne beskjed at du vil vekkes når det serveres mat. Og ikke vær redd for å spørre om hjelp til å fylle ut papirene du får utdelt som må vises i passkontrollen. Australia har bla. kjempe strenge regler når det gjelder å ta med mat inn i landet og hele den prosedyren med å komme igjennom passkontroll og bagasje henting kan ta laaang tid. God tur og nyyyt Aus! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå