AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #1 Skrevet 20. juli 2015 Hei, Har lest litt om dette, men synes jeg leser litt forskjellig, så lurer på om noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene. - Hvor lenge kan man sitte på ventelisteplassen/hvor lenge forplikter man seg til å si ja dersom man kommer inn? Jeg er nummer 9. på venteliste på NTNU, og kommet inn et annet sted i landet. Dersom jeg beholder ventelisteplassen fram til skolestart, må jeg takke ja om jeg kommer inn da? - Er det mange skoler som tar inn flere studenter enn det er plass til, slik at det at man er nummer 1 på venteliste ikke betyr at man kommer inn? - Når man rykker opp i ventelistekøen, er det fordi de som står foran på venteliste takker nei, eller fordi både de som allerede har plass OG de som står på venteliste takker nei?Anonymous poster hash: 30875...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #2 Skrevet 20. juli 2015 Det første spørsmålet er jeg usikker på. 2: Det er mange skoler som etterfyller studiene sine. Det kan stå at det er 150 studieplasser, så kan det hende at de har sendt tilbud til 200-300 personer tilsammen. Hensikten til dette kan blant annet være at det er mange som dropper ut i løpet av studiet, eller kanskje noen velger å takke nei til tilbudet osv. 3: Når man rykker opp i ventelista, så er det fordi vedkommende foran deg i køen enten takker nei, eller har fått tilbud. For eksempel så står jeg på 1plass, mens du på 2. For at du skal få ¨køplassen¨ min, så må jeg enten takke nei til å stå på venteliste, eller så har jeg fått tilbud på det ønskede studiet. Anonymous poster hash: 25cca...2a1
zippzapp Skrevet 20. juli 2015 #3 Skrevet 20. juli 2015 (endret) Det ene har jeg også lurt på, når man rykker opp på venteliste. Betyr der at noen på ventelisten har sagt nei, eller kan det også bety at noen som allerede har tilbud sier nei til studieplass? Endret 20. juli 2015 av zippzapp
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #4 Skrevet 20. juli 2015 De tar ikke inn flere på NTNU har jeg hørt. Har i alle fall vært sånn alle år tidligere. De tar inn 40% flere enn det er plasser på hovedopptak og så tar de ikke inn flere. Anonymous poster hash: b2962...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #5 Skrevet 20. juli 2015 Det ene har jeg også lurt på, når man rykker opp på venteliste. Betyr der at noen på ventelisten har sagt nei, eller kan det også bety at noen som allerede har tilbud sier nei til studieplass? At noen på ventelisten har sagt nei. Den 29 får du vite om så mange har sagt nei til studieplass at du som står på venteliste får plass på studiet. Anonymous poster hash: b2962...2bc
zippzapp Skrevet 20. juli 2015 #6 Skrevet 20. juli 2015 At noen på ventelisten har sagt nei. Den 29 får du vite om så mange har sagt nei til studieplass at du som står på venteliste får plass på studiet. Anonymous poster hash: b2962...2bc Uff, blir noen spennende dager framover ja
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #7 Skrevet 20. juli 2015 Uff, blir noen spennende dager framover ja Ja, samme her.. Har tidenes knute i magen og forstår ikke at jeg skal gå rundt sånn i 9 dager til.. Helt forferdelig Håper dagene går fort. Anonymous poster hash: b2962...2bc
zippzapp Skrevet 20. juli 2015 #8 Skrevet 20. juli 2015 Ja, samme her.. Har tidenes knute i magen og forstår ikke at jeg skal gå rundt sånn i 9 dager til.. Helt forferdelig Håper dagene går fort. Anonymous poster hash: b2962...2bc Nei, 9 dager er lenge! Og når man i tillegg ikke er sikker på om man kommer inn selvom man er nesten på toppen av ventelisten er det jo umulig å ikke grue seg, haha. Får bare krysse alt som kan krysses!
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #9 Skrevet 20. juli 2015 Nei, 9 dager er lenge! Og når man i tillegg ikke er sikker på om man kommer inn selvom man er nesten på toppen av ventelisten er det jo umulig å ikke grue seg, haha. Får bare krysse alt som kan krysses! Ja! Jeg jobber heldigvis 7 av de 9 dagene, så har mer enn nok å ta meg til med Hjelper ikke å bare sitte hjemme og se på samordna opptak akkurat. Men gav meg håp at jeg gikk fra 5 til 4 plass på ventelista i dag da Føler meg litt tryggere da egentlig, men er svært usikker likevel på om jeg kommer inn. -TS Anonymous poster hash: b2962...2bc
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #10 Skrevet 20. juli 2015 Ja! Jeg jobber heldigvis 7 av de 9 dagene, så har mer enn nok å ta meg til med Hjelper ikke å bare sitte hjemme og se på samordna opptak akkurat. Men gav meg håp at jeg gikk fra 5 til 4 plass på ventelista i dag da Føler meg litt tryggere da egentlig, men er svært usikker likevel på om jeg kommer inn. -TS Anonymous poster hash: b2962...2bc Oi, nei, IKKE ts. Haha, er TS i en annen tråd og blir heeelt forvirra. Sorry! Anonymous poster hash: b2962...2bc
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #11 Skrevet 20. juli 2015 For å si det sånn: Vi kan ha et måltall fra dep. på 80, men vet at mange slutter. Derfor velger vi å ha 120 studieplasser. og sender ut tilbud til 180 stk. Det betyr at veldig mange må takke nei til plassen før vi begynner å ta av ventelista. Anonymous poster hash: 325a2...7e4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #12 Skrevet 20. juli 2015 For å si det sånn: Vi kan ha et måltall fra dep. på 80, men vet at mange slutter. Derfor velger vi å ha 120 studieplasser. og sender ut tilbud til 180 stk. Det betyr at veldig mange må takke nei til plassen før vi begynner å ta av ventelista. Anonymous poster hash: 325a2...7e4 Men ikke alle studier tar av venteliste selv om flere enn de hadde ventet skulle si nei. Så selv om det blir ledige plasser tar de ikke inn. Dette gjelder bl.a for NTNU Anonymous poster hash: b2962...2bc
zippzapp Skrevet 21. juli 2015 #13 Skrevet 21. juli 2015 Men ikke alle studier tar av venteliste selv om flere enn de hadde ventet skulle si nei. Så selv om det blir ledige plasser tar de ikke inn. Dette gjelder bl.a for NTNUAnonymous poster hash: b2962...2bc Så om man står på venteliste på NTNU er sannsynligheten liten for å bli tatt inn?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #14 Skrevet 21. juli 2015 Noen som vet om man kan ringe og høre om studiet har hatt suppleringsopptak/hvor mange de har tatt inn tidligere år på den linjen man står på venteliste på? Skjønner at de ikke kan si noe sikkert for opptaket i år, men det gir hvertfall en pekepinn. Har en litt kjip situasjon med bolig etc, da jeg står på venteliste i en annen by enn der jeg har kommet inn...Anonymous poster hash: 30875...e1d
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #15 Skrevet 21. juli 2015 Så om man står på venteliste på NTNU er sannsynligheten liten for å bli tatt inn? Sannsynligheten er mer lik null. De har sagt at de ikke tar inn flere etter hovedopptaket. Anonymous poster hash: b2962...2bc 1
zippzapp Skrevet 21. juli 2015 #16 Skrevet 21. juli 2015 Sannsynligheten er mer lik null. De har sagt at de ikke tar inn flere etter hovedopptaket. Anonymous poster hash: b2962...2bc Så kjipt... Gjelder dette alle linjer på NTNU? Hvordan vet du det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå