Gå til innhold

Navnet "Loke". Hva synes DU?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huff, nei. Loke forbinder jeg med noe mørkt og okkult. Da ser jeg for meg en som er med i hemmelige, suspekte klubber som holder på med ritualdrap og slike ting. Grøss! Og som flere har nevnt, så er navnet litt i samme kategori som Lucifer. Ja, jeg får nesten dårligere assosiasjoner av navnet Loke, enn Lucifer.

Anonymous poster hash: aaa3f...6e8
Skrevet

Jeg har ikke negative assossiasjoner til navnet, men jeg føler det er litt karakteraktig. Som å kalle ungen sin Gandalf eller Arwen. Blir sikkert pent når man venner seg til det, men litt snålt i førsten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok jeg er negativ her

Anonymous poster hash: 4d1ad...b2e

• Liker 1
Skrevet

Hunden vår på 6 år heter det:) xfx65e.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

(Moderatorer; iogmed jeg ikke bare snakker om barnenavn, er jeg usikker på hvor denne skal ligge. Flytt den gjerne om dette ikke er riktig sted for generelle navne-diskusjoner.)

Jeg kom over denne artikkelen idag (veldig interessant/gripende lesing forresten, anbefales).

Barnet der het "Loke". Og det slo meg hvor vakkert jeg syntes det navnet var. Så begynte jeg å tenke på hva andre synes om det navnet, da det kan gi negative assosiasjoner med tanke på Norrøn mytologi. Så jeg Googlet litt, og det virker som de aller, aller fleste var negative til det navnet.

De diskusjonene jeg fant var noen år gamle, og iogmed at slike ting ofte forandrer seg litt med tiden, spør jeg her i 2015:

hva synes DU om navnet Loke? Er det bare jeg som synes det er veldig vakkert? Greit nok at det fantes en fyr i Norrøn mytologi som var ond med det navnet, men et navn er vel bare et navn? Og det er vel et pent navn, er det ikke?

Jeg lurer iallefall på om jeg må ta en ny runde med navnediskusjoner med kjæresten min om våre fremtidige barn. :rolleyes:

Jeg tenker på Loke som en gutt som bor i telt med indianerne.

Anonymous poster hash: 67c4f...5f7

Gjest Vena Cava
Skrevet

(Moderatorer; iogmed jeg ikke bare snakker om barnenavn, er jeg usikker på hvor denne skal ligge. Flytt den gjerne om dette ikke er riktig sted for generelle navne-diskusjoner.)

Jeg kom over denne artikkelen idag (veldig interessant/gripende lesing forresten, anbefales).

Barnet der het "Loke". Og det slo meg hvor vakkert jeg syntes det navnet var. Så begynte jeg å tenke på hva andre synes om det navnet, da det kan gi negative assosiasjoner med tanke på Norrøn mytologi. Så jeg Googlet litt, og det virker som de aller, aller fleste var negative til det navnet.

De diskusjonene jeg fant var noen år gamle, og iogmed at slike ting ofte forandrer seg litt med tiden, spør jeg her i 2015:

hva synes DU om navnet Loke? Er det bare jeg som synes det er veldig vakkert? Greit nok at det fantes en fyr i Norrøn mytologi som var ond med det navnet, men et navn er vel bare et navn? Og det er vel et pent navn, er det ikke?

Jeg lurer iallefall på om jeg må ta en ny runde med navnediskusjoner med kjæresten min om våre fremtidige barn. :rolleyes:

Synes ikke det helt passer på et barn, men på en ungdom/voksen mann er det er flott navn:)

Men så er man jo bare barn en liten stund i forhold til resten av livet, så hvorfor ikke:)

Mye finere og gjennomtenkt enn enn de sukkersøte leon, chrisander og Noah som jo er hyperpopulære for tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid syntes det har vært et fint navn, men etter historien om lille Loke som TS sikter til i HI, synest jeg det er et aldeles nydelig navn💙

Lille Loke var en nydelig gutt, nå er han en nydelig liten engel som passer på mamma, pappa og storesøster💙

Anonymous poster hash: f6699...ebc

• Liker 2
Skrevet

Er så trist, lest bloggen hennes :(

Men navnet: ikke noe jeg ville kalt mine unger, da jeg tenker på "å surre rundt" (loke rundt). Men ellers vet jeg ikke om jeg liker det eller ikke :)

Jeg leser stort sett alltid den bloggen når jeg er alene. Tårene triller alltid etter jeg har lest den💙

Forferdelig trist historie, og hun er så flink å skrive😢

• Liker 2
Skrevet

jeg får også dårlige assosiasjoner

Skrevet

Syns det er fint :)

• Liker 2
Gjest Dårris
Skrevet

Loke er fint. :) Syns Lucifer er pent også jeg, navnet altså. Ikke på unger, men på katter er det fint. Har en katt som heter det. Og Lucifer er ikke nødvendigvis en djevel, han er en fallen engel og det er også et annet navn på planeten Venus. Betyr lysbæreren. Som astronomiinteressert syns jeg det er et passende navn. Har 4 katter og alle er oppkalt etter himmellegemer. :)

• Liker 1
Skrevet

Liker navnet veldig :) Man skal ikke alltid forbinde et navn som "tilhører" noe negativt med noe negativt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lucifer og Loke er ikke det samme. I norrøn mytologi var Loke aldri direkte ond. 

Jeg forbinder navnet mer med han slemme i Hotel Cæsar for mange år siden, så jeg kunne aldri kalt sønnen min det tror jeg  :fnise: Men navnet er fint i seg selv!

Tror kanskje du bør lese deg litt opp på Loke og norrøn mytologi, å si at han ikke var ond er en overdrivelse, men han var ikke bare ond.

Anonymous poster hash: 54feb...79a

Skrevet

Jeg leser stort sett alltid den bloggen når jeg er alene. Tårene triller alltid etter jeg har lest den💙

Forferdelig trist historie, og hun er så flink å skrive😢

Forferdelig trist, ja... Har måtte stoppe opp flere ganger bare for å kose litt ekstra med datteren min. Følelsene kommer virkelig frem 😪

• Liker 1
Skrevet

Liker ikke navnet spesielt godt. Sikkert både pga norrøn mytologi og at det for meg er synonymt med å daffe rundt. 

Skrevet (endret)

Det er ikke noe bra navn, av flere grunner. Loke er urskurken og svindleren i den norønne mytologien. En smålig og sjalu sleiping som gjør sitt siste stunt når han forårsaker Balders død. Etter dette blir han jaktet på til han endelig fanges, og til straff binder gudene ham til en stein under jorda hvor han må ligge til evig tid mens en giftslange drypper gift i øynene hans. Når han vrir seg i smerter skaker jorda.

Å, og han er bundet med sin egen sønns tarmer, som om ikke det med giftslangen var straff nok.

Bad mojo.

Du burde heller kalle ungen din Tor eller Odin. Eller kanskje Thyrion. :lol:

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Hvis du vil at ungen skal høre "loker du?" dagen lang så fungerer navnet sikkert fint.

Gjest Vena Cava
Skrevet

Liker navnet veldig :) Man skal ikke alltid forbinde et navn som "tilhører" noe negativt med noe negativt.

Enig med deg, man går glipp av mange fine navn da:)

Skrevet

Synes Loke er et fint navn.Jeg liker egentlig mange av navnene fra norrøn mytologi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe bra navn, av flere grunner. Loke er urskurken og svindleren i den norønne mytologien.

Dette.

For meg virker det litt kunnskapsløst å kalle barnet sitt for Loke, nettopp av denne grunnen. Det er akkurat som om mor og far har tenkt "Hei, det er kult!" uten å ha spesielt mye peiling på historien bak navnet.

Ellers er jeg personlig ikke så glad i norrøne navn, men har ikke noe imot det heller. Men da i retning Odin, Tor, Frøy (a), Balder osv. Ikke navnet til superskurken. "Hel" hadde også vært uaktuelt ;)

Anonymous poster hash: 86e1e...fde

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...