Gå til innhold

Navnet "Loke". Hva synes DU?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Moderatorer; iogmed jeg ikke bare snakker om barnenavn, er jeg usikker på hvor denne skal ligge. Flytt den gjerne om dette ikke er riktig sted for generelle navne-diskusjoner.)

Jeg kom over denne artikkelen idag (veldig interessant/gripende lesing forresten, anbefales).

Barnet der het "Loke". Og det slo meg hvor vakkert jeg syntes det navnet var. Så begynte jeg å tenke på hva andre synes om det navnet, da det kan gi negative assosiasjoner med tanke på Norrøn mytologi. Så jeg Googlet litt, og det virker som de aller, aller fleste var negative til det navnet.

De diskusjonene jeg fant var noen år gamle, og iogmed at slike ting ofte forandrer seg litt med tiden, spør jeg her i 2015:

hva synes DU om navnet Loke? Er det bare jeg som synes det er veldig vakkert? Greit nok at det fantes en fyr i Norrøn mytologi som var ond med det navnet, men et navn er vel bare et navn? Og det er vel et pent navn, er det ikke?

Jeg lurer iallefall på om jeg må ta en ny runde med navnediskusjoner med kjæresten min om våre fremtidige barn. :rolleyes:

• Liker 1
Skrevet

For meg er Loke et verb. Som navn syns jeg uansett ikke at det er særlig fint.

• Liker 5
Gjest Cartman
Skrevet

Får bare en intens Tore Tvedt følelse av det navnet.

Gjest imperio
Skrevet

kjenner en som heter Loke, synes det er et kult navn. 

Skrevet

Jeg liker godt navn fra norrøn mytologi, men akkurat når det gjelder Loke så må jeg si meg enig med både Llise og Cartman. På østlandet er det et velbrukt verb, og selv om jeg som sagt er glad i navn som er nærmest über-norske/hedning så synes jeg kanskje at akkurat Loke har litt Vigrid-vibber.

Det var vel også en dust i Hotel Cæsar som het det, men det er vel for lengst glemt i barnet ditt sin generasjon :)

Synes faktisk det er et fint navn da, men hadde ikke kalt barnet mitt det.

Kjipt når han ser sin første viking-tegnefilm og oppdager at han er oppkalt etter han onde jævelen :fnise:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, stakkars barn. Navnet er ikke fint, og passer best som skurken i norrøn mytologi. Hva med å kalle en unge for Lucifer? Sender ut samme vibber.

Anonymous poster hash: 0f4f5...a5a
  • Liker 7
Skrevet

Ungen min skal hete Loke! :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker godt navn fra norrøn mytologi, men akkurat når det gjelder Loke så må jeg si meg enig med både Llise og Cartman. På østlandet er det et velbrukt verb, og selv om jeg som sagt er glad i navn som er nærmest über-norske/hedning så synes jeg kanskje at akkurat Loke har litt Vigrid-vibber.

Det var vel også en dust i Hotel Cæsar som het det, men det er vel for lengst glemt i barnet ditt sin generasjon :)

Synes faktisk det er et fint navn da, men hadde ikke kalt barnet mitt det.

Kjipt når han ser sin første viking-tegnefilm og oppdager at han er oppkalt etter han onde jævelen :fnise:

som attpåtil er "adoptert". Ey, fint navn til en liten gutt som faktisk ER adoptert! hint hint liksom  :skratte:

Anonymous poster hash: 7f993...3e6

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok på min bunn tre-liste over samtlige guttenavn. 

Anonymous poster hash: a2a2a...7e0
AnonymBruker
Skrevet

Elsker det! Vil ha to barn som heter Frøya og Loke bare fordi det er fine navn. Eller viking.

Anonymous poster hash: c6614...25d
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er et pent navn.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hadde aldri latt mine barn lekt med noen med det hedenske ondsinnede navnet... :(

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Skrevet

Nei, stakkars barn. Navnet er ikke fint, og passer best som skurken i norrøn mytologi. Hva med å kalle en unge for Lucifer? Sender ut samme vibber.

Lucifer og Loke er ikke det samme. I norrøn mytologi var Loke aldri direkte ond. 

Jeg forbinder navnet mer med han slemme i Hotel Cæsar for mange år siden, så jeg kunne aldri kalt sønnen min det tror jeg  :fnise: Men navnet er fint i seg selv!

• Liker 1
Skrevet

Er så trist, lest bloggen hennes :(

Men navnet: ikke noe jeg ville kalt mine unger, da jeg tenker på "å surre rundt" (loke rundt). Men ellers vet jeg ikke om jeg liker det eller ikke :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Loke er, for meg, i samme kategori som Judas/Adolf/Vidkun (eller Lucifer for den del). Altså et navn med så negative assosiasjoner at jeg ikke ville ha brukt det på eget barn. Jeg ville ikke brydd meg om noen andre valgte å bruke det til sitt barn.

Anonymous poster hash: 0586a...a7d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lucifer og Loke er ikke det samme. I norrøn mytologi var Loke aldri direkte ond. 

Jeg forbinder navnet mer med han slemme i Hotel Cæsar for mange år siden, så jeg kunne aldri kalt sønnen min det tror jeg  :fnise: Men navnet er fint i seg selv!

Og Lucifer var en engel før han ble djevelen ;) Begge navn begynner på "l" så tror nok at det er en klar sammenheng.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er et kult navn, men får litt for mange assosiasjoner til verbet.

Gjest Dorey
Skrevet

Jeg er glad i Norrøn mytologi og forbinder derfor navnet med noe negativt. (Fryktelig tragisk hele historien i bloggen :( )

AnonymBruker
Skrevet

Stilig og tøft navn. Liker også Odin.

Anonymous poster hash: 37307...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...