Gå til innhold

Sende henvisning per e-post?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en henvisning, og ringte for å spørre om jeg må sende dem denne eller om det holder å ta den med til timen. Jeg fikk da beskjed om å sende den per e-post. Jeg trodde ikke det var lov å sende helseopplysninger på e-post. Er det trygt alikevel?

Anonymous poster hash: d471e...bd7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du som privatperson kan gjöre dette. Sykehus etc har ikke lov pga taushetsplikt

Anonymous poster hash: 0cd3c...aa9
AnonymBruker
Skrevet

Så det er helt trygt? Trodde det var fare for at personnummer kan komme på avveie. Hvis det er trygt alikevel, hva skal man med Digipost?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det er helt trygt? Trodde det var fare for at personnummer kan komme på avveie. Hvis det er trygt alikevel, hva skal man med Digipost?

100% trygt er det selvsagt ikke. Men du kan lovlig gjøre det. Sykehus etc har ikke lov til å gjøre det. Derfor har man Digipost som man må legitimere seg for å få tilgang til

Anonymous poster hash: 0cd3c...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en henvisning, og ringte for å spørre om jeg må sende dem denne eller om det holder å ta den med til timen. Jeg fikk da beskjed om å sende den per e-post. Jeg trodde ikke det var lov å sende helseopplysninger på e-post. Er det trygt alikevel? Anonymous poster hash: d471e...bd7

I følge Datatilsynet bør ikke personopplysninger som f eks personnummer sendes på epost. Epost er stort sett ikke en sikker kommunikasjonskanal. For øvrig må du som avsender da ansvar for hva du sender fra deg, og jeg skjønner at du er skeptisk til å sende dette på mail

Anonymous poster hash: 0c90e...35c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte dem igjen i dag, og spurte om jeg ikke heller kunne få opplyst postadresse. Personen jeg fikk snakke med ble overrasket da jeg fortalte at jeg tidligere har fått beskjed om å sende henvisningen per e-post. Det viste seg også at den e-postadressen jeg tidligere hadde fått opplyst ikke er korrekt, og at de aldri mottar sånt per e-post.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...