Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen eksempler på forhåndsdømming som jeg har erfart:

- En jente jeg var sammen med, har i ettertid sagt at hun egentlig vurderte å ikke bli kjent med meg i det hele tatt, fordi jeg var "for pen". For pen? Hun trodde dermed at jeg var høy på meg selv, og hadde en ræva personlighet (for det var hennes erfaring med pene gutter).

- Tilfeldige jenter jeg har truffet på fest, som jeg ikke har kjent i det hele tatt, har ment at jeg var en player. Dette kun basert på mitt utseende.  

- Andre person jeg ikke har kjent, har tatt kontakt med meg og tydeligvis visst mere om mitt liv enn hva jeg selv har. En jente sa jeg burde skjemmes, som lå med en god venninne av meg (som har kjæreste). Har også hørt andre utroskapsrykter. Skjønner ikke hvordan folk klarer å komme til disse konklusjonene, som ikke har rot i virkeligheten.

Dette er bare noen få, av mange eksempler. Men mange er visst glade i å henge seg opp i utseendet og dømme ut ifra det, mens andre igjen dømmer ut ifra hva de har hørt.

Synes det er litt trist, at mennesker som ikke kjenner meg i det hele tatt, velger å gjøre dette.

Akkurat det med rykter, og det å dømme ut ifra dette, er nok mere typisk med et småsted, enn i en storby.

Det er ingen katastrofe å bli dømt på grunn av utseende, ei heller på grunn av rykter. Vil tro det vil sette en demper for enkelte som skulle hatt en interesse for meg, og i så måte er det kjipt. Men så kan jeg bare vri om tankegangen til at det kanskje er like greit at slike personer "siles" bort.

Men er jeg noe bedre selv da?

Ser jeg en pen blondine, så har jeg lett for å tenke at hun sikkert ikke er den skarpeste kniven i skuffen.

Jeg forhåndsdømmer mange kun ut ifra musikksmaken deres.

Mødre som har barn med forskjellige menn, dømmer jeg.

Egentlig så forhåndsdømmer jeg veldig mye.

Så egentlig er jeg ikke noe bedre enn alle de som forhåndsdømmer meg!

Men jeg lar aldri den forhåndsdømmingen min bli et hinder, til å bli bedre kjent med vedkommende. Fordi jeg vet at mennesker er komplekse skapninger, og et inntrykk kan endre seg raskt, jo mere kjent man blir. Og rykter tar jeg alltid med en stor klype salt (men det skal sies, at når jeg var ung og naiv, så hang jeg meg mere opp i det).

Forhåndsdømmer du, og lar du rykter påvirke deg i den grad at du velger å ikke bil bedre kjent med noen for eksempel ?

Anonymous poster hash: a240b...119
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi forhåndsdømmer. Vi har alltid gjort det og kommer til å fortsette å gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er menneskelig å forhåndsdømme. Det som skiller seg er om man går forbi det og blir kjent med personen, eller trekker sine egne slutninger, setter ut rykter etc. uten å bli kjent med vedkommende. Det er ikke noe galt i å forhåndsdømme, så lenge man ikke lar dette være et hinder for å bli kjent med vedkommende, trekke sine egne slutninger, sette ut rykter og generelt oppføre seg som en drittsekk. 

Anonymous poster hash: bd105...aca
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forhåndsdømmer. Stoler mer på kompisene mine enn en tilfeldig person jeg har møtt første gang. Vet også hvilke kompiser jeg pleier å være enig med og hvilke kompiser som pleier å ha "feil" inntrykk av folk.

Mår det gjelder andre ting som deres vennner, utseende, osv. Pleier jeg ikke å forhåndsdømme. Kanskje fordi jeg selv ofte blir forhåndsdømt der.

Anonymous poster hash: d906f...eef
Skrevet

Selvfølgelig, det gjør alle. Noe annet er praktisk umulig; du kan rett og slett ikke gi alle mennesker du møter en sjanse.

Skrevet

Jeg forhåndsdømmer mødre med mange barn med forskjellige fedre, tenker at vaginaen dems er åpen for alle og at de lever på NAV.

er du supertrent tenker jeg at du gjerne er sånn som bare spiser cc,lomper og pepsi max og tror du er verdensmester i trening&kosthold

Er du gutt med kjettingsmykke rundt halsen,sæggebukse,tribaltattoo og en eller annen staffebikkje tenker jeg du er en halvkriminell tulling

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes. Et så langt innlegg bare for å skryte av at du i følge noen er "for pen".

Anonymous poster hash: 0f691...61e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen eksempler på forhåndsdømming som jeg har erfart:

- En jente jeg var sammen med, har i ettertid sagt at hun egentlig vurderte å ikke bli kjent med meg i det hele tatt, fordi jeg var "for pen". For pen? Hun trodde dermed at jeg var høy på meg selv, og hadde en ræva personlighet (for det var hennes erfaring med pene gutter).

Anonymous poster hash: a240b...119

Må jo innrømme at jeg har litt samme erfaring. Har jo møtt noen som både er kjekke og greie, men et annet problem er alle jentene som svermer rundt dem og ikke gir en fred. Slitsomt på restaurant osv når selv servitrisen prøver sjekke opp karen samtidig som hun sender deg if looks could kill-blikk. Også det tydeligvis basert kun på utseendet. 

Anonymous poster hash: 17673...faa

Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg.

Mynona, mod.

Skrevet

Selvsagt gjør jeg det i likhet med alle andre mennesker, men jeg liker å stille spørsmål ved mine egne forutinntattheter. Ettersom jeg er en god menneskekjenner har jeg ofte rett, men nå og da tar jeg faktisk feil.

Jeg er av og til nysgjerrig på hvordan andre oppfatter meg. Har hørt en del upresise karakteristikker som har overrasket meg, men som kanskje egentlig burde oppfattes som komplimenter.

:)

Skrevet

Jepp. Jeg forhåndsdømmerr alle, men så sant magefølelsen min ikke ber meg komme meg til helvete vekk fra denne personen så lar jeg selvfølgelig personen få en sjanse.

Skrevet

Altså...

Først og fremst er forhåndsdømming noe som vi gjør fordi det er effektivt. Vi har et menneskelig intellekt som er satt opp som en systematisk maskin. Vi systematiserer og ordner våre omgivelser. Evne til å dømme lynraskt er en evolusjonær fordel: venn/fiende, vondt/godt, giftig/sunt, osv. Når vi forhåndsdømmer er det vår evolusjonære systematisering som kicker inn. 

Forhåndsdømming er en fordel i sosiale prosesser. Det er faktisk ikke slik at alle mennesker er like flotte. Noen er onde, noen vil deg vondt. Noen vil ta tingene dine. En effektiv forhåndsdømming gjør deg i stand til å skille potensielle negative personer ut fra dine omgivelser. Hvis vi ikke hadde vært i stand til å forhåndsdømme ville vi invitert velvillig voldtektsmenn inn i stua. 

Jeg forhåndsdømmer over en lav sko og er stolt av det. Forhåndsdømming er ikke nødvendigvis dum. Det er absolutt mulig å være reflektert, verdensvant og klok idet man lynraskt dømmer en person man møter. For noen er den magefølelsen om et annet menneske noe man legger stolthet i. Jeg er en av dem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes. Et så langt innlegg bare for å skryte av at du i følge noen er "for pen".

Anonymous poster hash: 0f691...61e

"for pen" var en #shittest fra hennes side ..det klarer vel du og å se vel ? ...

Anonymous poster hash: 55241...742

Skrevet

Ja og det skal man. Hvis fordommer var forferdelig, så ville jo ikke livserfaring ha noe verdi. Du kan umulig treffe og bli kjent med alle mennesker i hele verden, men du blir kjent med flere jo eldre du blir og du kan dra flere konklusjoner og sammenhenger. 

Fordommer blir problematisk hvis det ikke trengs mer enn EN negativ opplevelse å avskrive en hel gruppe eller om man ikke engang dommer utifra egne opplevelser, kun bare noe man har lest en gang i media eller i en blogg på nett. Da har man jo ikke noen basis. 

Mennesker pleier som regel å motsette seg fordommer når det "rammer" dem personlig til tross for at de har mange selv. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...