AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #21 Skrevet 20. juli 2015 Hva er forskjllen på innbo og husforsikring? bor i lelighet alene og er bare 18 år. har selvfølgelig innbo. men hva er husforsikring? vil bare nevne at jeg leier Du som leier trenger ikke å tenke på annet enn innbo! :-) Husforsikring er for å dekke selve huset, grunnmuren, veggene, hele bygget. Og det er det de som eier som har. og foresten dere som sier studenter betaler 250 per år? jeg betaler 300 i måneden og jeg er student på vgs 300 kr i måneden for bare innbo? Det er altfor dyrt. DnB har en innbo til 79,- i måneden som dekker det mest prekære om noe skulle skje. Anonymous poster hash: db9f1...f9b 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #22 Skrevet 20. juli 2015 Jeg blir like sint hver gang. Der står fam foran et nedbrent hus. Mistet alt.Så kommer det...vi hadde ikke forsikring. Det har vært en del sånne saker. I et tilfelle valgte forsikringsselskapet å hjelpe en familie alikavel. De hadde et fond. ...innbetalte penger av oss andre som sørger for at alt er i orden. Har du så dårlig råd at du ikke har penger til husforsikring, da er du nødt til å søke hjelp. Så et bilde der begge huseiere står med en røyk i hånden. F...det de bruker i røyk kunne dekt husforsikring. Heldigvis berget de bilen...uttalte den ene. Du som ikke har innboforsikring, du som ikke har husforsikring, du som ikke har noe forsikring på bilen....hvordan sover du godt om natten? I følge selskaper så er det 100.000 bare i bilforsikring som ikke har. Og like mange uten andre forsikringer.Anonymous poster hash: b24b3...ba2 Vel...om du ikke har annet å hisse deg opp over, trenger du kanskje hjelp? Anonymous poster hash: 0ebbf...b51 1
enirt Skrevet 20. juli 2015 #23 Skrevet 20. juli 2015 Du som leier trenger ikke å tenke på annet enn innbo! :-) Husforsikring er for å dekke selve huset, grunnmuren, veggene, hele bygget. Og det er det de som eier som har. 300 kr i måneden for bare innbo? Det er altfor dyrt. DnB har en innbo til 79,- i måneden som dekker det mest prekære om noe skulle skje. Anonymous poster hash: db9f1...f9b nei, 300 for både innbo og reiseforsikring! innboen vår dekker ganske mye og den dekker også om jeg søler vann på tven f.eks. idiotforsikring kaller jeg det:) kjekt å ha dekt ganske mye siden jeg har kjøpt masse møbler og jeg eier ganske dyre ting ,og siden jeg bare er student så har jeg ikke råd til å kjøpe noe nytt om det jeg allerede har blir ødelagt. har sparebank1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #24 Skrevet 20. juli 2015 I et tilfelle valgte forsikringsselskapet å hjelpe en familie alikavel. De hadde et fond. ...innbetalte penger av oss andre som sørger for at alt er i orden.Anonymous poster hash: b24b3...ba2 Har du link til denne saken? Anonymous poster hash: fa03b...4a9 2
Puny Skrevet 20. juli 2015 #25 Skrevet 20. juli 2015 Jeg greier å syntes synd på de likevel, selv om jeg selvfølgelig tenker at de burde hatt forsikkring. 3
Gjest Gjest_Idja Skrevet 20. juli 2015 #26 Skrevet 20. juli 2015 og foresten dere som sier studenter betaler 250 per år? jeg betaler 300 i måneden og jeg er student på vgs Hva i all verden...? Det var svindyr forsikring, selv med reiseforsikring inkludert. Og hvis du er ung kan det godt hende du dekkes av dine foreldres forsikring. 4
enirt Skrevet 20. juli 2015 #27 Skrevet 20. juli 2015 Hva i all verden...? Det var svindyr forsikring, selv med reiseforsikring inkludert. Og hvis du er ung kan det godt hende du dekkes av dine foreldres forsikring. oii, jeg som trodde det var billig:P 300 hørtes egentlig ikke så mye ut med både reise og innbo syntes jeg. men innboen min dekker veldig mye. den dekker også uhell i hjemmet. hvis jeg klarer å knuse tven osv. men går ikke under foreldrene mine nei. er 18 år, men moren min er død og har ikke samme folkeregistrert adresse som far. og faren min har ikke reiseforsikring heller:P hvis jeg hadde hatt samme adresse som han og han hadde hatt reiseforsikring så hadde jeg blitt dekka til jeg var 20 i think.
Gjest Evelynita Skrevet 20. juli 2015 #28 Skrevet 20. juli 2015 Jeg forstår det heller ikke. Jeg har nettopp kommet meg "ovenpå" økonomisk; men selv i de dårlige tidene vil jeg aldri i livet ha vurdert å droppet forsikring. Skjønner ikke hva folk tenker med..
FrittgåendeBurugle Skrevet 20. juli 2015 #29 Skrevet 20. juli 2015 Jeg hadde ikke forsikring da jeg var student, rett og slett fordi eiendelene mine var så billige at det ikke ville lønne seg å forsikre dem. Har aldri vært opptatt av å ha det nyeste, dyreste og flotteste av noe som helst. Nå når jeg eier min egen bolig er den selvsagt forsikret. Å ikke forsikre boligen er idioti.Anonymous poster hash: fa03b...4a9 Så om du mister alt du eier i brann kan du på stående fot kjøpe alt du trenger nytt? Undertøy, klær, nye møbler, kjøkkenutstyr osv? Det blir fort veldig mye penger! Koster ikke mange kronene å forsikre.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #30 Skrevet 20. juli 2015 Så om du mister alt du eier i brann kan du på stående fot kjøpe alt du trenger nytt? Undertøy, klær, nye møbler, kjøkkenutstyr osv? Det blir fort veldig mye penger! Koster ikke mange kronene å forsikre. Les svaret mitt til hello kitte litt lengre ned. Anonymous poster hash: fa03b...4a9
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juli 2015 #31 Skrevet 20. juli 2015 LO studentmedlemsskap koster 250/semester og i tillegg til juridisk bistand innenfor arbeidsrettens område inneholder summen innboforsikring. Fagforbund utenfor LO som Negotia, Tekna, Akademikerne, NITO og så videre har lignende ordninger. Fellesforbundet er en del av LO. Det er synd i folk som ikke greier å prioritere forsikring dersom det er dårlig råd som gjør det. Det er veldig synd i de uskyldige - barna, naboer og andre - som blir rammet av elendige avgjørelser på det økonomiske området som andre tar. Jeg er vokst opp med at det ikke var et tema om man skulle være forsikret eller ikke og i løpet av mitt 50-årige liv har jeg hatt bruk for reiseforsikring en gang og innboforsikring en gang. I tillegg har jeg sett på nært holdt hvor greit andre har hatt det fordi de var forsikret da uhellet var ute. Det er et tegn på hvor fattige enkelte har blitt når forsikring prioriteres bort, og det er bare trist.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #32 Skrevet 20. juli 2015 Har du link til denne saken? Anonymous poster hash: fa03b...4a9 Jeg skal prøve å finne det igjen. Den saken sto i vg engang. Anonymous poster hash: b24b3...ba2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #33 Skrevet 20. juli 2015 Jeg har ikke hatt hus- eller innboforsikring på mange, mange år. Det har vist seg å være lurt, jeg har spart masse på det. Ansvarsforsikring på bilen er en pålagt å ha, men kasko er bare for dem som absolutt ikke har råd til å tape litt. Anonymous poster hash: d1b0d...88e Ja, du har spart mye ja, men den dagen du står der bare med grunnmuren da? Da har du vel råd til nytt uten å mukke? Du hadde betalt forsikringer om du virkelig hadde god råd da? Bare folk med kasko som ikke har råd til å tape litt? Er du helt på viddene. Bare med ansvar så har jeg kunnet sagt bye bye til en bil til 500.000. Og den var med lån. Det ville blitt dyrt, samtidig som jeg måtte ha kjøpt ny bil. tror ikke du vet hva du snakker om Anonymous poster hash: b24b3...ba2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #34 Skrevet 20. juli 2015 Vel...om du ikke har annet å hisse deg opp over, trenger du kanskje hjelp? Anonymous poster hash: 0ebbf...b51 trenger ikke hjelp jeg, men skjønner at andre trenger det Anonymous poster hash: b24b3...ba2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #35 Skrevet 20. juli 2015 Så om du mister alt du eier i brann kan du på stående fot kjøpe alt du trenger nytt? Undertøy, klær, nye møbler, kjøkkenutstyr osv? Det blir fort veldig mye penger! Koster ikke mange kronene å forsikre. Det skjedde meg. Ikke brann, riktignok, og forsikring ville ikke ha hjulpet, men for to år siden mistet jeg alt, hadde kun lommeboka og det jeg gikk og sto i. Nye klær, full utrustning av ny leilighet, verktøy, bøker osv. osv. Det kom ikke på så mye, faktisk, bare noen titusen, såpass som en gjerne har som buffer for påkommende tilfeller. Så økonomisk gikk det greit, men masse flying i butikker etter ting som var glemt, naturlig nok. På mange måter er jeg glad til - ble tvunget til å si farvel til masse gammelt skrammel som hadde hopet seg opp. Anonymous poster hash: d1b0d...88e
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #36 Skrevet 20. juli 2015 Ja, du har spart mye ja, men den dagen du står der bare med grunnmuren da? Da har du vel råd til nytt uten å mukke? Du hadde betalt forsikringer om du virkelig hadde god råd da? Bare folk med kasko som ikke har råd til å tape litt? Er du helt på viddene. Bare med ansvar så har jeg kunnet sagt bye bye til en bil til 500.000. Og den var med lån. Det ville blitt dyrt, samtidig som jeg måtte ha kjøpt ny bil. tror ikke du vet hva du snakker om Har du råd til i verste fall å kjøpe ny bil, kan du spare store beløp på egenforsikring. Selskapene driver ikke med kaskoforsikring for å være greie med deg, ser du. De skal lønne sine ansatte og tjene penger attpå til. Du betaler! Men det fordrer at du har en bil tilpasset din økonomiske situasjon. Kjøper du en dyr bil, og den er lånefinansiert i tillegg, kan du bare ha det så godt. Jeg trenger vel ikke presisere hva jeg mener om slike disposisjoner. I et annet innlegg fortalte jeg om hvordan jeg opplevde å miste alt, så helt uten egne erfaringer med dramatiske hendelser er jeg ikke. Dog ikke slik livsvisdom som enkelte andre, det forstår seg. Anonymous poster hash: d1b0d...88e 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #37 Skrevet 20. juli 2015 Har du råd til i verste fall å kjøpe ny bil, kan du spare store beløp på egenforsikring. Selskapene driver ikke med kaskoforsikring for å være greie med deg, ser du. De skal lønne sine ansatte og tjene penger attpå til. Du betaler! Men det fordrer at du har en bil tilpasset din økonomiske situasjon. Kjøper du en dyr bil, og den er lånefinansiert i tillegg, kan du bare ha det så godt. Jeg trenger vel ikke presisere hva jeg mener om slike disposisjoner. I et annet innlegg fortalte jeg om hvordan jeg opplevde å miste alt, så helt uten egne erfaringer med dramatiske hendelser er jeg ikke. Dog ikke slik livsvisdom som enkelte andre, det forstår seg.Anonymous poster hash: d1b0d...88e For å presisere så hadde vi mer enn nok til egenandel ved kjøp av bil. Det er vanlig å ta lån via huslån ved nybilkjøp. Du vet det. Det hørtes veldig enkelt ut for deg å fly i noen butikker å kjøpe nytt. Ikke store tapet...se for deg et par med tre barn. Stort hus. Gift 20-30 år....hele livet er brent opp. Loft og kjelleren fult.ting unger har spart,det er arvegods. Ja alt det hus er fullt av....det er da ikke bare å løpe i noen butikker. Anonymous poster hash: b24b3...ba2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #38 Skrevet 20. juli 2015 For å presisere så hadde vi mer enn nok til egenandel ved kjøp av bil. Det er vanlig å ta lån via huslån ved nybilkjøp. Du vet det. Det hørtes veldig enkelt ut for deg å fly i noen butikker å kjøpe nytt. Ikke store tapet...se for deg et par med tre barn. Stort hus. Gift 20-30 år....hele livet er brent opp. Loft og kjelleren fult.ting unger har spart,det er arvegods. Ja alt det hus er fullt av....det er da ikke bare å løpe i noen butikker. Det er mulig det er vanlig å leve på forskudd, men jeg har aldri gjort det (Jo, studielånet!). Jeg har pleid å spare til jeg har råd til å kjøpe f.eks. bilen kontant, og mens jeg har den, setter jeg av for å kompensere for verditapet og ha penger klar når fornyelse er nødvendig. Du vil ha det til at det var så enkelt for meg å fly i butikker. Det var det slett ikke. Jeg bor i en fjellbygd, langt til butikker, kunne ikke kjøre bil på det tidspunktet, kunne til nød gå 100m. Huset var fullt av ting - 100m bøker, f.eks., samlet gjennom et liv (jeg er pensjonist). Alt forsvant fra en dag til den neste, uten forvarsel. Likevel, jeg klager ikke; det var lærerikt, en lærte hvor lite slike ytre ting betyr og hvor lite en egentlig behøver for å være fornøyd. Anonymous poster hash: d1b0d...88e 1
Daraya Skrevet 21. juli 2015 #39 Skrevet 21. juli 2015 Så lenge de ikke forventer masse hjelp og tigger for alt de har tapt. De eneste jeg syns synd på i slike tilfeller er det hvis barn er involvert. De skal ikke lide fordi foreldrene er stokkdumme.
Florence Skrevet 21. juli 2015 #40 Skrevet 21. juli 2015 Jeg tror mange, studenter spesielt, undervurderer verdien av alle klærne de eier. Det blir ganske dyrt om man må kjøpe en helt ny garderobe, selv om man bare handler på H&M.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå