AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #1 Skrevet 20. juli 2015 Jeg er kun invitert i vielsen til en barndomsvenninne og lurer på om det er greit å ha på sort kjole? Har ikke helt oversikt over disse reglene på farger og sånn, men tenkte at sort er greit når jeg ikke skal i selskapet etterpå.Anonymous poster hash: 44ebb...9b5
Gjest Birti Skrevet 20. juli 2015 #2 Skrevet 20. juli 2015 Ja! Om du bare skal i vielsen er det bare hyggelig, og overhode ikke påkrevd, at du gidder å pynte deg :-)
Lulilelu Skrevet 20. juli 2015 #3 Skrevet 20. juli 2015 Nei ikke ha svart kjole i bryllup. Svart betyr sorg. 7
Gjest O.G. Skrevet 20. juli 2015 #4 Skrevet 20. juli 2015 Invitert til vielsen??? Er det en greie??? Kirken er jo åpen for alle.. Ellers er det bare teit å pynte seg og dra i kirken for å se vielsen hvis man ikke er invitert i bryllup. Hva slags brudepar er det der da, som ikke har folkeskikk og tenker igjennom at det der faktisk er en fornærmelse?? Til TS: Gå i dongerybukse, er du ikke invitert bryllup så har ikke bruden noe med å legge føringer på hvordan du skal kle deg.
Auri Skrevet 20. juli 2015 #5 Skrevet 20. juli 2015 Vi inviterte endel slekt til kirken, fordi vi pga økonomi holdt selskapet veldig lite. Hele mannen sin slekt dukket opp mannssterke i kirken, var kjempekoselig. Min familie derimot kom ikke i det hele tatt; de var fornærmet over at ikke vi skulle spandere middag på dem mot at de så oss ble gift. Vi la også ut kirketiden på facebook, og endel venner som vi heller ikke hadde anledning til å ha i selskapet (de var derimot invitert etter at middagsselskapet var over, da byttet vi ut familien med venner ) kom i kirken, det var veldig koselig 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #6 Skrevet 20. juli 2015 Invitert til vielsen??? Er det en greie??? Kirken er jo åpen for alle.. Ellers er det bare teit å pynte seg og dra i kirken for å se vielsen hvis man ikke er invitert i bryllup. Hva slags brudepar er det der da, som ikke har folkeskikk og tenker igjennom at det der faktisk er en fornærmelse?? Til TS: Gå i dongerybukse, er du ikke invitert bryllup så har ikke bruden noe med å legge føringer på hvordan du skal kle deg. Vi har ikke hatt så mye kontakt etter at vi flyttet til hver vår kant for å studere. Har heller ikke tatt opp kontakten noe særlig etter at vi flyttet tilbake, så jeg syns det var hyggelig å inviteres til vielsen. Er ikke snakk om noe overpyntet greier, men en helt enkel lang sort sommerkjole.Anonymous poster hash: 44ebb...9b5
sweg Skrevet 20. juli 2015 #7 Skrevet 20. juli 2015 Er det virkelig så galt å gå i svart da? Vært i mange bryllup der folk har på seg svarte og fine kjoler, og ingen har reagert på det. 8
Gjest O.G. Skrevet 20. juli 2015 #8 Skrevet 20. juli 2015 Vi har ikke hatt så mye kontakt etter at vi flyttet til hver vår kant for å studere. Har heller ikke tatt opp kontakten noe særlig etter at vi flyttet tilbake, så jeg syns det var hyggelig å inviteres til vielsen. Er ikke snakk om noe overpyntet greier, men en helt enkel lang sort sommerkjole.Anonymous poster hash: 44ebb...9b5 Den kan du gått gå i.
Poserose Skrevet 20. juli 2015 #9 Skrevet 20. juli 2015 Har sett forlovere i svarte kjoler. Tror fargekodenes tid er forbi. En enkel kjole er veldig fint for vielse 4
AryaUnderfoot Skrevet 20. juli 2015 #10 Skrevet 20. juli 2015 Går helt fint med svart kjole i kirken ja. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #11 Skrevet 20. juli 2015 (endret) http://styleworldcollection.com/wp-content/uploads/2014/04/victoria-beckham-Kate-William-Royal-Wedding-Album.jpg Anonymous poster hash: 69749...b79 Endret 21. juli 2015 av Tekola 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #12 Skrevet 20. juli 2015 Forresten går de fleste menn kledt i sort i bryllup, så skjønner ikke hvorfor det skal være tabu for kvinner. Anonymous poster hash: 69749...b79 5
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #13 Skrevet 20. juli 2015 Vi inviterte endel slekt til kirken, fordi vi pga økonomi holdt selskapet veldig lite. Hele mannen sin slekt dukket opp mannssterke i kirken, var kjempekoselig. Min familie derimot kom ikke i det hele tatt; de var fornærmet over at ikke vi skulle spandere middag på dem mot at de så oss ble gift. Vi la også ut kirketiden på facebook, og endel venner som vi heller ikke hadde anledning til å ha i selskapet (de var derimot invitert etter at middagsselskapet var over, da byttet vi ut familien med venner ) kom i kirken, det var veldig koselig Jeg hadde stusset skikkelig om noen bare inviterte til kirken. Høres ut som en frekk måte å få gaver på. Har man ikke råd sørger man for en billig feiring eller ingen i det hele tatt. Skjenner godt at folk ikke kom. En ting er å si ifra at det er en vielse, en annen ting er å forvente at folk kommer bare i vielsen. Anonymous poster hash: 29390...33b 1
Gjest Margit Spat Skrevet 20. juli 2015 #14 Skrevet 20. juli 2015 Når man kun skal i kirken er det egentlig ingen kleskode i det hele tatt, og man kler seg i alle fall ikke i sin aller flotteste festkjole (forstår at det ikke dreier seg om det for TS, heller). De gangene jeg har møtt i kirken, uten å skulle i selskap etterpå (typisk gamle klassekamerater man har lite kontakt med, men likevel vil vise en liten oppmerksomhet til), så har jeg kledd meg i et enkelt skjørt og en topp. Skjørtet har som regel vært kne- eller legglangt. Slik har de fleste andre "kikkere" også kledd seg. Selv har jeg ofte unngått helsvart antrekk, da jeg forbinder det litt mer med begravelse, men det har hendt at jeg har hatt svart blazer eller kåpe, avhengig av vær og årstid. Jeg tror neppe brudeparet vil reagere sterkt på om du er kledd i svart. Kanskje du kan piffe opp antrekket med en detalj i en annen farge? F.eks et sjal e.l. Noget uvanlig å invitere kun til kirkeseremonien, da dette er en offentlig handling som hvem som helst kan møte i.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #15 Skrevet 20. juli 2015 Når man kun skal i kirken er det egentlig ingen kleskode i det hele tatt, og man kler seg i alle fall ikke i sin aller flotteste festkjole (forstår at det ikke dreier seg om det for TS, heller). De gangene jeg har møtt i kirken, uten å skulle i selskap etterpå (typisk gamle klassekamerater man har lite kontakt med, men likevel vil vise en liten oppmerksomhet til), så har jeg kledd meg i et enkelt skjørt og en topp. Skjørtet har som regel vært kne- eller legglangt. Slik har de fleste andre "kikkere" også kledd seg. Selv har jeg ofte unngått helsvart antrekk, da jeg forbinder det litt mer med begravelse, men det har hendt at jeg har hatt svart blazer eller kåpe, avhengig av vær og årstid. Jeg tror neppe brudeparet vil reagere sterkt på om du er kledd i svart. Kanskje du kan piffe opp antrekket med en detalj i en annen farge? F.eks et sjal e.l. Noget uvanlig å invitere kun til kirkeseremonien, da dette er en offentlig handling som hvem som helst kan møte i. Tenkte å ha et fargerikt smykke og noen fargerike sko. Fint å pynte seg litt hvertfall. Jeg vet at kirken er åpen for alle under vielse, men visste ikke at det var uvanlig å inviteres kun til vielse. Hun som gifter seg er førstemann ut av "vennegjengen" (24 år) så jeg har ikke vært i bryllup siden jeg var barn. Tusen takk for alle svar Anonymous poster hash: 44ebb...9b5 1
Gjest Tekola Skrevet 21. juli 2015 #16 Skrevet 21. juli 2015 Ryddet for personangrep, persondebatt og avsporinger. Tekola, admin.
Faith- Skrevet 21. juli 2015 #17 Skrevet 21. juli 2015 (endret) Ser det er mange som reagerer på invitasjon til kun vielsen. Jeg har derimot inntrykk av at mange gjerne sender ut en helt uformell invitasjon til vielsen på facebook eller lignende. Da er det ikke meningen at man skal ha med gave eller noe. Så klart er vielsen åpen for alle, men brudeparet må nesten informere om sted og tidspunkt for at folk skal ha mulighetn til å delta om de skulle ønske det. Syns dette er helt greit, har selv fått slike invitasjoner på facebook, gjerne av folk jeg har gått i klasse med på et tidspunkt, men ikke har hatt noe særlig kontakt med siden. Om TS derimot fått tilsendt invitasjon i posten til kun vielsen er det jo litt mer spesielt. Syns det må være helt fint å gå i en svart kjole i kirken. Tror disse fargereglene er på vei ut. Jeg hadde i det minste aldri reagert på farge på kjoler i bryllup. Eneste regelen som jeg syns har noe hold i seg i bryllup er at man gjerne ikke bør møte opp i en hvit prinessekjole som gjest Endret 21. juli 2015 av Faith- 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #18 Skrevet 21. juli 2015 Det er jo hyggelig å kunne komme i vielsen. Jeg skal selv i vielsen til en kamerat, men det er fordi jeg ble kjent med han etter invitasjonene var sendt ut. Anonymous poster hash: 4150c...88a
Biloba Skrevet 22. juli 2015 #19 Skrevet 22. juli 2015 Jeg har også vært i flere vielser, til bekjente der jeg ikke var naturlig bryllupsgjest og til god venninne som skulle ha en intim bryllupsfest med kun familien. Hadde syntes det var merkelig å få skriftlig invitasjon til å være tilskuer, dog. Det kan føles som en forventning om at man kommer. Pene hverdagsklær eller lett pyntet er fint nok. Man skal ikke se ut som en av festdeltakerne. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #20 Skrevet 22. juli 2015 Jeg hadde ikke brydd meg om noen kom i sort kjole! Bare hyggelig at de kommer Det med at sort betyr sorg har mye å gjøre med kjolen synes jeg. Sort sommer eller fest-kjole er helt innafor i bryllup, men hadde ikke passet i en begravelse selv om den er sort.Anonymous poster hash: 4865f...93b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå