Gå til innhold

Au-pair ordningen skal forbys av sosialistene!

debattanten

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/sp-vil-avskaffe-au-pair-ordningen/a/23491634/

LO og nå SP tar til ordet for å forby au-pair ordningen. Det er sikkert en gjeng med sosialister i andre partier som også er imot, det er jeg sikker på. 

Dette er et strålende eksempel på hvordan slike mennesker ikke er så solidariske som de skal ha det til. Å forby denne ordningen vil være en katastrofe for au-pair'ene, da denne ordningen er en gullkantet ordning for dem. De kommer hit å tjener masse penger, som løfter dem opp i hjemlandet sitt. Da de gjerne tar med midlene sine tilbake, til gode for dem og samfunnet der de bor. 

Samtidig er det ikke uvanlig med hykleri i fra sosialister, de er gjerne utformet slik at de skal bestemme hva som er best for deg og dine, men det er gjerne basert på dems eget behov. Derfor er også sosialister imot hverandre ofte. Et eksempel her er at SP ikke har noe imot at bøndene kan bruke "au-pairer" til å plukke jordbær og plante purreløk. Men at noen som vil betale for litt hushjelp har de mye imot tydeligvis. 

Huff, gir meg ende over! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare fordi noen få utnytter systemet så skal det avvikles. Denne er stortsett vinn-vinn i begge parter, hvor aupair`en klarer å forsørge slekta si med lønna hun får fra vertsfamilien. 

Jeg tror ikke har tenkt godt igjennom forslaget, annet enn ett desperat forsøk på å få oppmerksomhet i media. Hun fikk det jo til, men til hvilken pris? Norge er vel den en av de få i verden som behandler au pair som mennesker. Hva med å forby de som utnytter au pair-ordningen fremfor en totalforbud. 

Anonymous poster hash: 83922...e86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi noen få utnytter systemet så skal det avvikles. Denne er stortsett vinn-vinn i begge parter, hvor aupair`en klarer å forsørge slekta si med lønna hun får fra vertsfamilien. 

Jeg tror ikke har tenkt godt igjennom forslaget, annet enn ett desperat forsøk på å få oppmerksomhet i media. Hun fikk det jo til, men til hvilken pris? Norge er vel den en av de få i verden som behandler au pair som mennesker. Hva med å forby de som utnytter au pair-ordningen fremfor en totalforbud. 

Enig med deg og det er igrunn et av de viktigste poengene du trekker frem her . 

LO og SP burde ta en studietur til verden rundt oss, de vil fort få et inntrykk av at disse menneskene sloss om å komme til Norge for det vi kaller dårlig lønn og forhold. Nettopp fordi det er så mye verre der de kommer i fra. Som du sier, bedre å straffe de få som faktisk behandler au-pairene dårlig. 

Ordningen er altfor god på mange måter til at den burde avskaffes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med deg og det er igrunn et av de viktigste poengene du trekker frem her . 

LO og SP burde ta en studietur til verden rundt oss, de vil fort få et inntrykk av at disse menneskene sloss om å komme til Norge for det vi kaller dårlig lønn og forhold. Nettopp fordi det er så mye verre der de kommer i fra. Som du sier, bedre å straffe de få som faktisk behandler au-pairene dårlig. 

Ordningen er altfor god på mange måter til at den burde avskaffes.

F.eksempel kan man bruke au-pair til eldre som velger å bo hjemme så lenge som mulig. Min mor er altfor klar i toppen til å bo blant demente på sykehjem og hun ville bare tro at vi svikter henne ved å stue henne bort. 

Med en au-pair i huset vil det gjøre det lettere for oss å ha henne hjemme så lenge som mulig. Det vil jeg ikke kalle utnytte av billig arbeidskraft heller. De fleste au-pairene har sykepleierutdanning i hjemlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som ikke klarer å ta opp driten etter egne unger bør la være å få.Det er alt for mange bortskjemte barnefamilier i dette landet.

Anonymous poster hash: d5b8b...406
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eksempel kan man bruke au-pair til eldre som velger å bo hjemme så lenge som mulig. Min mor er altfor klar i toppen til å bo blant demente på sykehjem og hun ville bare tro at vi svikter henne ved å stue henne bort. 

Med en au-pair i huset vil det gjøre det lettere for oss å ha henne hjemme så lenge som mulig. Det vil jeg ikke kalle utnytte av billig arbeidskraft heller. De fleste au-pairene har sykepleierutdanning i hjemlandet. 

Kjempegod ordning. Det er absolutt ikke utnyttelse. Det er noe som jeg liker kalle markedstilpasset utjevning på kapitalistisk vis. Du får billig arbeidskraft i fra filippinene og det kommer deg og dine til gode, au-pairen får masse penger så hun bidrar til sin familie og sitt hjemland da pengene vil sirkulere i samfunnet der. 

Alternativet er SP og LO varianten hvor vi i praksis avvikler ordningen på forskjellig vis. Dermed vil din mor få det elendig på gamlehjem til alles fortvilelse, eller så må en av dere trappe ned jobbingen til skade for deres økonomi og samfunnet vårt. De offentlige forpliktelsene til staten vil øke i Norge, mindre verdiskaping osv osv. En typisk sosialistisk nedadgående spiral! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk som ikke klarer å ta opp driten etter egne unger bør la være å få.Det er alt for mange bortskjemte barnefamilier i dette landet.

Anonymous poster hash: d5b8b...406

Typisk kommentar som kun har lest om sakene i media. 

Oppsøk en au-pair hvor som helst i Norge og be henne sammenligne familiene i Norge og Asia. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flott at dagens ordning skal avvikles.

Det er kulturutveksling,skal bære ja,men de fleste bruker de som ren hushjelp.

Tjener masse penger? Sist jeg sjekket hadde de 5000 brutto. Så dere syns det er mye,selv på Filippinene?

De er mange som er tvunget til å dra fra mann og barn. Det syns norske mødre er helt greit...så lenge deres egne barn har det godt.

Det bør bli som vanlig arbinnvandring. At folk betaler skikkelig lønn til de. Ikke som det et i dag

Anonymous poster hash: 6c51d...25f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ordningen må gjerne bestå, men kan vi slutte å kalle det "kulturutveksling" og bare la det stå som en jobb? På den måten må de uansett få skikkelig betalt. 

Anonymous poster hash: 61e53...e8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flott at dagens ordning skal avvikles.

Det er kulturutveksling,skal bære ja,men de fleste bruker de som ren hushjelp.

Tjener masse penger? Sist jeg sjekket hadde de 5000 brutto. Så dere syns det er mye,selv på Filippinene?

De er mange som er tvunget til å dra fra mann og barn. Det syns norske mødre er helt greit...så lenge deres egne barn har det godt.

Det bør bli som vanlig arbinnvandring. At folk betaler skikkelig lønn til de. Ikke som det et i dag

Snittlønn på Filippinene er 800kr i måneden. 

5000kr der nede er nærmest direktørlønn. De er ikke tvunget til å dra fra mann og barn, de gjør dette for at deres egne barn får en bedre framtid. Av de som blir igjen og som ikke har råd til å forsørge blir tvunget til å prostituere seg for småpenger. Kundene deres er rike europeere. Er det bedre syns du? 

Familie som har au pair i Norge blir fort knyttet til jenta. De sender med klær, leker, skolesaker og ekstra penger når de reiser hjem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5000 brutto. De bruker penger når de er i Norge da.Noen må dra. Så du syns det er greit at vi betaler lite pga da slipper de prostitusjon? Det var da litt av et argument.

Det snakkes om de bemidlede i Norge i denne saken,men ordningen et så billig at snart hvem som helst kan ha de i hus.

Du vet at for enkelte er det statussymbol?

Og om de som er bemidlede trenger hjelp,så får de leie seg folk. Det vil de ikke til normalbetaling.

Det fins eks vaskebyrå som kan vaske til deg.

Det er ingenting som kan forsvare denne ordningen.

Registrert at det er mye av disse folkene som kritiserer innvandring.

Jeg har råd til å ansette en fra fillipinene.Det koster meg lite. Nei jeg er ikke bemidlede. Vi har normallønner.Jeg leier folk til å vaske til en anstendig pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 brutto. De bruker penger når de er i Norge da.Noen må dra. Så du syns det er greit at vi betaler lite pga da slipper de prostitusjon? Det var da litt av et argument.

Det snakkes om de bemidlede i Norge i denne saken,men ordningen et så billig at snart hvem som helst kan ha de i hus.

Og om de som er bemidlede trenger hjelp,så får de leie seg folk. Det vil de ikke til normalbetaling.

Jeg har råd til å ansette en fra fillipinene.Det koster meg lite. Nei jeg er ikke bemidlede. Vi har normallønner.Jeg leier folk til å vaske til en anstendig pris.

Faktisk er et mer enn 5400kr i fjor, det er sikkert oppjustert i år. Altså 400kr mer enn du sa, det er en halv månedslønn på filippinene det. Du må sette dette i perspektiv, tenk over at disse damene sloss om å komme hit for en slik ordning. Det er ikke et onde.

At noen har det som statussymbol? So what? Det er ikke noe poeng å ta opp det fjaset der engang.

SÅ flott om du kan ansette en i denne ordningen, kjempebra! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forby de som utnytter ordningen?fortell

Alle gjør det. Det skal være kulturutveksling. Eks norskkurs.Når får hun bruk for det på Filippinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snittlønn på Filippinene er 800kr i måneden.

5000kr der nede er nærmest direktørlønn. De er ikke tvunget til å dra fra mann og barn, de gjør dette for at deres egne barn får en bedre framtid. Av de som blir igjen og som ikke har råd til å forsørge blir tvunget til å prostituere seg for småpenger. Kundene deres er rike europeere. Er det bedre syns du?

Familie som har au pair i Norge blir fort knyttet til jenta. De sender med klær, leker, skolesaker og ekstra penger når de reiser hjem.

Ikke tvunget?de gjør det for mann og barn? Blir ikke det som tvang?

Det er millionvis av kvinner som slipper å selge seg om de får komme til Vesten. Er det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tvunget?de gjør det for mann og barn? Blir ikke det som tvang?

Det er millionvis av kvinner som slipper å selge seg om de får komme til Vesten. Er det greit?

Nei, de gjør det ikke med tvang. De ser en mulighet i markedet og tar den for det beste for sin familie. Akkurat som nordmenn som er ettertraktet kan ta jobber i utlandet. 

Er det ikke bra at de har en mulighet her? Så de kan få det bedre. Eller mener du virkelig at de får det bedre om vi avvikler tjenesten så de ikke får denne muligheten og må ta til takke med å jobbe for 800kr mnd i hjemlandet sitt?

Innlegg ryddet for personangrep

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du uttaler deg om ting du ikke vet. De får mat og losji penger til buss, mens de er her, og klær arver de stortsett. 

De bruker minimalt med penger nettopp pga de prioriterer å sende mesteparten av pengene til familien. 

Selv om familier har au pair, betyr det ikke at de overlater alt skittarbeid til au pair. Da har du feil inntrykk av nordmenn. Jeg vet om flere tilfeller hvor familier har fortsatt kontakten med au pairen etter at de har reist til andre steder. Hentet de tilbake til Norge etter at de ble mishandlet i Saudi-Arabia osv osv..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, de gjør det ikke med tvang, er du virkelig så evneveik? De ser en mulighet i markedet og tar den for det beste for sin familie. Akkurat som nordmenn som er ettertraktet kan ta jobber i utlandet. 

Er det ikke bra at de har en mulighet her? Så de kan få det bedre. Eller mener du virkelig at de får det bedre om vi avvikler tjenesten så de ikke får denne muligheten og må ta til takke med å jobbe for 800kr mnd i hjemlandet sitt?

Hvis de er så heldig at de får jobb. 

Snittlønn på 800kr, 11-12 timers arbeidsdag og en fridag i uka. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er så heldig at de får jobb. 

Snittlønn på 800kr, 11-12 timers arbeidsdag og en fridag i uka. 

Ikke sant, kvalmende å høre at folk vil forby disse menneskene denne muligheten. Det du sa om Saudi-Arabia ja, det er jo sånne plasser de må dra om dette blir forbudt. 

Så en video, eller, jeg orket ikke se den rett og slett. Det var ei stakkars filippinsk dame som hadde blitt voldtatt av flere menn og ble kuttet opp over hele kroppen, hun døde av skadene. Ingen au-pairer som får slik behandling i Norge såvidt meg bekjent.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er heller for å fortsette au pair ordningen enn å ta inn 8000 syriske flyktninger. Au-pair ordningen redder mange liv. Det fører til en kulturutveksling som kanskje ikke nordmenn forventer, men filippinere er flinke til å tilpasse og adoptere en holdning i samfunnet de befinner seg og tar dette tilbake til hjemlandet sitt. F.eks lærer de at det går an å oppdra barn uten å måtte slå dem. (dette er fortsatt vanlig der nede)  Likestilling i parforhold. Viktigheten av kunnskap, da de er sterke i sin tro. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...