Gå til innhold

Har landsens folk hytte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Født og oppvokst i Oslo, og har hele livet tilbragt sommerferiene mine på diverse hytter. Dette har jeg tenkt er ett storbyfenomen.

Men så ser jeg av bloggen til fotballfrue at de også reiser på hyttetur? De bor jo midt i skogen, foreldrene er også fra utkanten av Sarpsborg som til og ned er ett sted vi leide hytte som barn.

Er dette vanlig? Trenger landsens folk å reise til hytte når de bare kan gå ut døra å være i skogen?

Jeg trodde slike heller dro på storbyferie for å se noe nytt jeg..

Anonymous poster hash: 73ba8...713

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på ''landet'', og vi har hytte innenfor samme kommune faktisk. Vi liker også å reise på fjellet, og hadde egen hytte der før. Nesten alle jeg kjenner har en hytte på fjellet. Så det er ikke bare de i byene som har hytte nei :)

Anonymous poster hash: ec8fe...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Født og oppvokst i Oslo, og har hele livet tilbragt sommerferiene mine på diverse hytter. Dette har jeg tenkt er ett storbyfenomen.

Men så ser jeg av bloggen til fotballfrue at de også reiser på hyttetur? De bor jo midt i skogen, foreldrene er også fra utkanten av Sarpsborg som til og ned er ett sted vi leide hytte som barn.

Er dette vanlig? Trenger landsens folk å reise til hytte når de bare kan gå ut døra å være i skogen?

Jeg trodde slike heller dro på storbyferie for å se noe nytt jeg.. Anonymous poster hash: 73ba8...713

Jeg tror nok heller flere fra "landet" har hytter enn de fra byen. Hytter er ofte gamle gårder som besteforeldre eller oldeforeldre drev. Eller et hus på en øy som nå er fraflyttet. Eller en tømmerkoie på fjellet. Bor du ved kysten søker du inn i landet eller opp i fjellet - og omvendt. Det er (åpenbart) også ekstremt dyrt å eie feks en leilighet i London, mens en hytte på Skjåk, Lom eller i sørligere Italia ikke koster all verden.

Oftest er forskjellen dette: det byfolk og folk fra landet assosierer med "hytta" er to helt ulike ting.

Anonymous poster hash: 7899a...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hytte i skolen en time fra Oslo. Jeg bor i Oslo, men de fleste som har hytte rundt min bor i bygdene i nærheten. Jeg må si at jeg ikke skjønner hvordan de orker å ha både stort hus med stor hage og hytte som nå vedlikeholdes. De styrer noe voldsomt på hyttene sine, det er omtrent ikke fred å få der pga motorsager og hamring og during. De er vel noen skikkelige propeller som ikke klarer å sitte i ro.

Anonymous poster hash: 04169...4d2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hytte i skolen en time fra Oslo. Jeg bor i Oslo, men de fleste som har hytte rundt min bor i bygdene i nærheten. Jeg må si at jeg ikke skjønner hvordan de orker å ha både stort hus med stor hage og hytte som nå vedlikeholdes. De styrer noe voldsomt på hyttene sine, det er omtrent ikke fred å få der pga motorsager og hamring og during. De er vel noen skikkelige propeller som ikke klarer å sitte i ro.

Ikke hytte i skolen, men i skogen!

Skrevet

Det er nok ikke noe storbyfenomen nei. 

Skrevet

Ja, det er vanlig at folk på bygda har hytte. I mange tilfeller har de også kortere reisevei. Hytta kan godt ligge på en eiendom som opprinnelig har tilhørt gården eller plassen de bor på.

For noen år siden bodde jeg i et av landes dalfører hvor jeg merke til at veldig mange hadde hytte på fjellet. Disse hyttene var ofte nedlagte setre som hadde vært i bruk av tidligere generasjoner. I vinterferien og påska, var det nesten folketomt nede i dalen fordi alle var på hytta.

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Ja, folk på landet har også et ønske om å komme på fjellet eller til sjøen. Selv om man bor med opptil flere naturlige trær rundt seg, så føles ikke livet som en evig hyttetur i hverdagen ;) 

AnonymBruker
Skrevet

I BYGDA JEG KOMMER FRA HAR MANGE EN LITE STUGO OPPE I FJELLHEIEMEN. 

Anonymous poster hash: 0368b...060
Skrevet

Kjenner flere som har gjort om setra si til hytte, kjempekoselig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen jeg kjenner har hytte i samme bygd!  :fnise:

Anonymous poster hash: 314b6...578
  • Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Hei.

Jeg trodde slike heller dro på storbyferie for å se noe nytt jeg.. Anonymous poster hash: 73ba8...713

Merkelig spørsmål :) få ønsker vel å tilbringe hele året hjemme. Selvom man ikke bor blant betong og blokker, er det fortsatt hjemme. Man blir dritt lei og trenger et sted der man kan få være i fred.

Særlig på bygda så er det slik at "alle kjenner alle", noe som mildt sagt er irriterende. Man kan ikke gå en tur uten å møte på noen man kjenner, også i skogen.

For meg handler ikke hytta om å dra til skævven, men om avlastning, avslapning, miljøforandring og å dra et sted ingen kjenner meg. Dessuten er det et vann der. Her er nærmeste vann flere mil unna.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner folk med gård som bruker stølen som hytte. Da snakker vi ikke bilvei, boblebad og flislagte gulv, men hytte med vannsamling, gaskomfyr og utedo. Har også en venninne fra gård der foreldrene kjøpe leilighet i nærmeste by som feriebolig, de syns det var deilig å kunne reise til byen for å gå på konsert, kino eller ut å spise. 

Anonymous poster hash: 631ae...e40
AnonymBruker
Skrevet

Beklager fra et annet Oslo-menneske. De aller fleste av oss skjønner selvsagt at vi (eller andre fra "større byer") ikke er de eneste som har behov for og utbytte av å dra på hytta.

Anonymous poster hash: 908a9...cb6
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk på landsbygda med dyrehold eller tidligere dyrehold har støler der dyrene gikk/går på sommerbeite.

Har man først går og grund, fra gammelt av, så har man og lettere adgang til hyttefelt og muligheter til å sette opp hytter.

Landsens folk har og ofte små leiligheter i byer. Før leide de gjerne loftsrom/hybler.

Anonymous poster hash: 6f5c1...2a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis har folk som bor på landet hytte.

Mange har tatt over gamle støler/setrer som de bruker som fritidsbolig, andre har helt vanlige hytter. Min familie har hytte i sykkelavstand hjemmefra. Andre har hytte rett ved jaktterreng.

Jeg tror faktisk det er mer vanlig med fritidsbolig når man bor på landet enn når man bor i by. 

Anonymous poster hash: a6091...c57
AnonymBruker
Skrevet

Bor i en liten by, men er jo naboer og biler og bråk her og da (men selvfølgelig ikke like mye som i storbyene). På hytta vår er det ikke et menneske å se i nærheten, og det er flere km til neste hytte. Hytta er mitt favorittsted!

Anonymous poster hash: d79bc...713

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine bor på landet (10 min fra en mindre by), har ei hytte/et naust ved sjøen og ei på fjellet. De liker ikke storby noe særlig heller.

Anonymous poster hash: d2d56...e72

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i enebolig i Oslo, og jeg ønsker meg "hytte" på Majorstua. Så det er vel noe av det samme som å bo i småby/på landet, og ha hytte et annet sted. Jeg kan godt skjønne logikken bak dette; å komme til et annet sted der man har mer umiddelbar tilgang på ting man ellers ikke har.

Men jeg skjønner egentlig ikke ønsket om å ha to boliger å holde i stand. Og folk på "landet" har ofte veldig store hus og hager, også. Jeg blir egentlig litt imponert når jeg tenker på det, og føler meg litt lat...

Anonymous poster hash: 922a7...6c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...