AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #1 Skrevet 20. juli 2015 Begynner å få et inntrykk fra samfunnet at man skal begynne å moderere sine ferier for å ta hensyn til de som ikke har råd til å dra på ferie. Hvorfor skal det være slik? Hos oss har begge høy utdannelse og godt betalte jobber. Vi har dermed råd til sydenferie hvert år, og har generelt råd til et liv som kanskje er litt over gjennomsnittet. Dvs. at barna får nye klær, PC´er, mobiler etc. som jo de aller fleste har tilgang til. Jeg synes ofte disse debattene blir for lite nyansert. Vi skal huske på at flesteparten av de som har god økonomi faktisk har jobbet hardt for å komme tid. Flere års studier, med studielån, og skrapet bankkonto i flere år. Jeg vet veldig godt hva det vil si å være blakk. Vi har bygd oss gradvis opp, slitt oss gjennom lange utdannelser og til slutt fått belønningen med godt betalte jobber, og et liv med god økonomi. Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for det? Ja, jeg innrømmer at vi unner oss den luksusen vi kan, alt etter hva økonomien tillater. Vi reiser 14 dager til syden hvert år og en slik tur koster gjerne 50.000,- totalt med reise, opphold og forbruk der nede. Vi er en familie på 4. Ja, det er selvsagt synd å se barn lengte etter slike ferier, men fakta er jo at mange av disse foreldrene har jo valgt bort utdannelse, og heller valgt minste motstands vei, og heller satset på å gå rett i jobb etter endt ungdomsskole eller videregående. Da må de også betale prisen for dette i form av dårligere økonomi enn oss andre. Sånn er det bare, og det er ikke noe andre skal ha dårlig samvittighet for. Anonymous poster hash: 3b54e...e31 14
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #2 Skrevet 20. juli 2015 Dette var da en voldsomt ovenfra-og-ned holdning? Anonymous poster hash: 346e9...e50 36
debattanten Skrevet 20. juli 2015 #3 Skrevet 20. juli 2015 Begynner å få et inntrykk fra samfunnet at man skal begynne å moderere sine ferier for å ta hensyn til de som ikke har råd til å dra på ferie. Hvorfor skal det være slik? Hos oss har begge høy utdannelse og godt betalte jobber. Vi har dermed råd til sydenferie hvert år, og har generelt råd til et liv som kanskje er litt over gjennomsnittet. Dvs. at barna får nye klær, PC´er, mobiler etc. som jo de aller fleste har tilgang til. Jeg synes ofte disse debattene blir for lite nyansert. Vi skal huske på at flesteparten av de som har god økonomi faktisk har jobbet hardt for å komme tid. Flere års studier, med studielån, og skrapet bankkonto i flere år. Jeg vet veldig godt hva det vil si å være blakk. Vi har bygd oss gradvis opp, slitt oss gjennom lange utdannelser og til slutt fått belønningen med godt betalte jobber, og et liv med god økonomi. Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for det? Ja, jeg innrømmer at vi unner oss den luksusen vi kan, alt etter hva økonomien tillater. Vi reiser 14 dager til syden hvert år og en slik tur koster gjerne 50.000,- totalt med reise, opphold og forbruk der nede. Vi er en familie på 4. Ja, det er selvsagt synd å se barn lengte etter slike ferier, men fakta er jo at mange av disse foreldrene har jo valgt bort utdannelse, og heller valgt minste motstands vei, og heller satset på å gå rett i jobb etter endt ungdomsskole eller videregående. Da må de også betale prisen for dette i form av dårligere økonomi enn oss andre. Sånn er det bare, og det er ikke noe andre skal ha dårlig samvittighet for. Anonymous poster hash: 3b54e...e31 Enig med deg. Ingen grunn til at dere ikke skal få kose dere som dere ønsker. Dere har jobbet for det og kan nyte fruktene. Det er bare i Norge hvor janteloven er så sterk og at mange mener at alle skal ha det like kjipt, det er ikke lov å lykkes eller å være god. Dette var da en voldsomt ovenfra-og-ned holdning? Anonymous poster hash: 346e9...e50 Hvor i all verden fikk du den i fra? Du eksemplifiserer jo utsøkt hva TS mener for noe. Skam deg! 11
Okapi Skrevet 20. juli 2015 #4 Skrevet 20. juli 2015 Ja, det er selvsagt synd å se barn lengte etter slike ferier, men fakta er jo at mange av disse foreldrene har jo valgt bort utdannelse, og heller valgt minste motstands vei, og heller satset på å gå rett i jobb etter endt ungdomsskole eller videregående. Da må de også betale prisen for dette i form av dårligere økonomi enn oss andre. Sånn er det bare, og det er ikke noe andre skal ha dårlig samvittighet for. Det er jo også hele poenget. Barna har ikke valgt bort noe som helst, de er helt uskyldige her. 10
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #5 Skrevet 20. juli 2015 Begynner å få et inntrykk fra samfunnet at man skal begynne å moderere sine ferier for å ta hensyn til de som ikke har råd til å dra på ferie. Hvorfor skal det være slik? Hos oss har begge høy utdannelse og godt betalte jobber. Vi har dermed råd til sydenferie hvert år, og har generelt råd til et liv som kanskje er litt over gjennomsnittet. Dvs. at barna får nye klær, PC´er, mobiler etc. som jo de aller fleste har tilgang til. Jeg synes ofte disse debattene blir for lite nyansert. Vi skal huske på at flesteparten av de som har god økonomi faktisk har jobbet hardt for å komme tid. Flere års studier, med studielån, og skrapet bankkonto i flere år. Jeg vet veldig godt hva det vil si å være blakk. Vi har bygd oss gradvis opp, slitt oss gjennom lange utdannelser og til slutt fått belønningen med godt betalte jobber, og et liv med god økonomi. Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for det? Ja, jeg innrømmer at vi unner oss den luksusen vi kan, alt etter hva økonomien tillater. Vi reiser 14 dager til syden hvert år og en slik tur koster gjerne 50.000,- totalt med reise, opphold og forbruk der nede. Vi er en familie på 4. Ja, det er selvsagt synd å se barn lengte etter slike ferier, men fakta er jo at mange av disse foreldrene har jo valgt bort utdannelse, og heller valgt minste motstands vei, og heller satset på å gå rett i jobb etter endt ungdomsskole eller videregående. Da må de også betale prisen for dette i form av dårligere økonomi enn oss andre. Sånn er det bare, og det er ikke noe andre skal ha dårlig samvittighet for. Anonymous poster hash: 3b54e...e31 Hvem er det som sier at dere ikke kan reise til syden da? Og 50.000 for 14 dagers ferie for 4 personer er ikke det jeg kaller en dyr ferie. Det som har vært kritisert er skolene som fokuserer så mye på hva barna har gjort i ferien - og dette fordi det er endel barn som har vært hjemme i ferien - både fordi mor og far ikke har råd til å reise på ferie hvert år og endel foreldre er ikke istand til å finne på en rimelig ferie, de har kanskje ikke tilgang til hytter, telt el som kan gi barna en opplevelsesferie uten de store kostnadene. Anonymous poster hash: 131c7...735 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #6 Skrevet 20. juli 2015 Jeg er enig med deg, har man jobbet hardt for noe er det klart man skal få nyte fruktene! Kanskje greit å informere ungene om at ikke alle har råd til ferie hvert år så de ikke mobber de ungene som ikke får reist, og også viktig å informere om at ferie kan være noe annet enn syden. Mine foreldre like aldri strandferier, så jeg var ikke på det som barn, men ferie med opplevelser og i storbyer rundt omkring hadde vi. Jeg liker ikke så godt typisk sydenferie nå heller, tar heller storbyferie eller aktivitetsferie med fjellturer, sykling e.l. Anonymous poster hash: 03d6a...974
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #7 Skrevet 20. juli 2015 Jeg jobber og sliter for pengene mine og jeg bruker dem på akkurat hva jeg vil. Anonymous poster hash: 1d39a...305
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #8 Skrevet 20. juli 2015 Jeg synes ikke at du skal ha dårlig samvittighet for at du tar med dine barn på dyre ferier. Jeg er selv oppvokst med en mor som har dårlig økonomi. Selv om det ikke var spesielt gøy å høre at barna i klassen min hadde vært på lange og luksuriøse ferier, så var det ikke noe jeg kunne gjøre noe med. Det at skolene fokuserer så mye på å snakke om hva elevene har gjort og opplevd i sommerferien, synes jeg dog er en uting. Jeg har selv opplevd å sitte i en hestesko hvor det var hver sin tur til å fortelle hva man har opplevd, og det var ikke akkurat kult å si at jeg bare hadde vært hjemme. For noen innebar en ferietur i sommerferien en tur til syden eller cruise, mens for andre var Sverigeturen hovedpunktet i ferien. Jeg tror nok at jeg var like glad av å være i Sverige på tur, som de andre barna var glad av å være i syden. Og ferien blir heller ikke bedre enn man gjør den til selv. Jeg synes du skal ta med barna dine på de feriene du ønsker, uten å måtte tenke på de barna som ikke får oppleve det. Selvfølgelig er det synd på de barna, men hva kan man egentlig gjøre? Det er rett og slett slik verden er! Anonymous poster hash: 94ff5...7de 1
Gjest Magdalene Skrevet 20. juli 2015 #9 Skrevet 20. juli 2015 Vi har også økonomi langt over snittet. Reiser på mange dyre ferier, men støtter ikke oppom presset med merkeklær, og dyre mobiltelefoner. Rett og slett fordi det er noe langt fra alle har råd til, og det er noe som syns i hverdagen. Ferie derimot bruker vi mye penger på (sikkert for mye synes noen). 9
Meridian Skrevet 20. juli 2015 #10 Skrevet 20. juli 2015 (endret) Begynner å få et inntrykk fra samfunnet at man skal begynne å moderere sine ferier for å ta hensyn til de som ikke har råd til å dra på ferie. Hvorfor skal det være slik? Hos oss har begge høy utdannelse og godt betalte jobber. Vi har dermed råd til sydenferie hvert år, og har generelt råd til et liv som kanskje er litt over gjennomsnittet. Dvs. at barna får nye klær, PC´er, mobiler etc. som jo de aller fleste har tilgang til. Jeg synes ofte disse debattene blir for lite nyansert. Vi skal huske på at flesteparten av de som har god økonomi faktisk har jobbet hardt for å komme tid. Flere års studier, med studielån, og skrapet bankkonto i flere år. Jeg vet veldig godt hva det vil si å være blakk. Vi har bygd oss gradvis opp, slitt oss gjennom lange utdannelser og til slutt fått belønningen med godt betalte jobber, og et liv med god økonomi. Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for det? Ja, jeg innrømmer at vi unner oss den luksusen vi kan, alt etter hva økonomien tillater. Vi reiser 14 dager til syden hvert år og en slik tur koster gjerne 50.000,- totalt med reise, opphold og forbruk der nede. Vi er en familie på 4. Ja, det er selvsagt synd å se barn lengte etter slike ferier, men fakta er jo at mange av disse foreldrene har jo valgt bort utdannelse, og heller valgt minste motstands vei, og heller satset på å gå rett i jobb etter endt ungdomsskole eller videregående. Da må de også betale prisen for dette i form av dårligere økonomi enn oss andre. Sånn er det bare, og det er ikke noe andre skal ha dårlig samvittighet for. Anonymous poster hash: 3b54e...e31 Jeg er enig i alt du skriver, bortsett fra det jeg har uthevet. Her har du liten forståelse og kunnskap .. det ligger veldig mye mer bak, og det er jo ikke så enkelt som du skal ha det til. Ellers bestemmer du selv hva du ønsker å gjøre med ditt liv og dine penger, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Og man trenger ikke ha høye utdannelser og mye penger for å komme seg på en fin ferie heller. Men de som har mye penger og kan bruke penger burde også tenke over hvilke holdninger og signaler de overfører på barna. Barn og tenåringer trenger ikke dyre merkeklær og masse penger mellom hendene, og de "rike" burde ikke støtte oppunder dette da presset øker. Ellers er det ikke synd i barn som ikke får dra på eksotiske turer eller dyre ferier, men det er synd på barn som aldri får oppleve noe og blir sittende hjemme hver sommer. Endret 20. juli 2015 av Bølle 13
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #11 Skrevet 20. juli 2015 Jeg er egentlig litt enig med deg! Vi er i samme situasjon. Kommer fra vanlige familier, men har jobbet systematisk for å skaffe oss lange utdannelser og godt betalte jobber. Jeg skal ikke legge skjul på at vi kanskje har hatt premissene med oss på noen måter (f.x at mine foreldre kunne hjelpe oss med kjøp av vår første leilighet slik at vi kom oss inn på boligmarkedet og dermed har tjent bra på det), men vi har også jøooplevd å ha dårlig råd, og har alltid jobbet ved siden av studier etc. Nå har vi god økonomi og kan unne oss både vaskehjelp, gode ferier og god mat når vi måtte ønsker. Samtidig bor vi i rekkehus, handler på Rema og kjøper klær på HM. Jeg tenker at det ikke trenger å være så enten-eller. Vi bruker penger på det vi vil, men forsøker allikevel å lære barna at vi ikke bare kan kjøpe nytt hele tiden og at alle ikke har like god råd. Vi omgås nok mange som er i samme situasjon som oss, og opplever ingen sjalusi sånn sett, men har nok fått en del sure kommentarer fra bl.a mine søsken som har dårligerw råd, men også prioriterer annerledes (f.x kjøper siste nytt i tv, pc etc, mens det er noe vi ikke er opptatt av).Anonymous poster hash: 1beea...c0f
Gjest Vena Cava Skrevet 20. juli 2015 #12 Skrevet 20. juli 2015 Når det gjelder ting som ferier så synes jeg ikke man skal være nødt til å begrense seg av hensyn til andre barn. Det er sånn livet er. Jeg vokste selv opp i en familie hvor feriene våre bestod at Sverigeturer i campingvogn eller turer til bestemor g bestefar. Selvfølgelig var jeg jo litt misunnelig på de som fikk reise til syden og bade og kose seg, men jeg hadde ingen skade av det. Det må da være måte på hvor mye hensyn man skal ta til fremmede barn. Har man råd til dyr ferie, så drar man på en dyr ferie. Det er opplevelser man har livet ut! Kos dere på tur
Meridian Skrevet 20. juli 2015 #13 Skrevet 20. juli 2015 Når det gjelder ting som ferier så synes jeg ikke man skal være nødt til å begrense seg av hensyn til andre barn. Det er sånn livet er. Jeg vokste selv opp i en familie hvor feriene våre bestod at Sverigeturer i campingvogn eller turer til bestemor g bestefar. Selvfølgelig var jeg jo litt misunnelig på de som fikk reise til syden og bade og kose seg, men jeg hadde ingen skade av det. Det må da være måte på hvor mye hensyn man skal ta til fremmede barn. Har man råd til dyr ferie, så drar man på en dyr ferie. Det er opplevelser man har livet ut! Kos dere på tur Jeg har selv vokst opp med ferietur i Norge, Sverige og Danmark,og jeg kan ikke si annet enn at det er de beste feriene jeg har hatt. Foreldrene mine hadde god råd, men de likte bilferier i Skandinavia og var ikke interessert i å dra til det store utland. Jeg har aldri følt på misunnelse for de som dro til syden i barndommen, da jeg ikke visste om noen annet, og jeg hadde veldig fine turer med familien min så hadde mye spennende å fortelle. Foreldrene min dro forresten på ferie også i høst-jule-vinter-og påskeferien, og da var det alltid på fjellet til besteforeldrene mine. Det var det beste jeg visste! Det jeg syns det var slitsomt var de som skrøt veldig om sine utenlandsturer bare for å hevde seg på meg, fordi de trodde de var bedrestilt fordi de hadde vært i italia eller spania. Da kjente jeg at jeg ble irritert, fordi det hadde mine foreldre også hatt råd til, men de var overhodet ikke interessert i å dra utenfor Skandinavia. De var mer interessert i å tilbringe tid i den norske fjellheimen, å være i den svenske skjærgården, eller å dra til de flotte strendene i danmark. Det handler jo egentlig ikke om hvor du drar, men at du har gode opplevelser og minner, om det er på tur i hjemstedet, eller på stranda i Spania. Barn trenger gode opplevelser og minner, og da kan man gjøre mye fint på hjemstedet som i et annet land. 1
frustrert70 Skrevet 20. juli 2015 #14 Skrevet 20. juli 2015 vi har ikke råd til sydenferie for hele familien, men de som vil bruke penger på dette må da for all del gjøre det! Ingen har noe med hva andre bruker pengene sine på, såfremt de ikke bruker av andre sine penger :-) 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #15 Skrevet 20. juli 2015 Er enig i at folk må få dra på den ferie de selv ønsker. Samtidig føler jeg et ganske stort press på meg som forelder å gi tenåringbarna mine ferie tilsvarende som det bestevennene deres har. For jeg vet jo at de sammenligner og snakker om det. Selv om jeg har "lang, fin utdanning", spinket og spart, jobber og strever har jeg ikke mulighet å tilby barna mine i nærheten av slike ferier. Opp gjennom årene har vi hatt x antall teltturer, besøk hos tante, lånt hytte av besteforeldre, bilturer til Sverige etc og jeg kjenner stort press på meg å gi dem noe mer. Derfor blir det kanskje ekstra sårt når venner av dem legger ut om dødskul språkreise til usa etterfulgt av sydentur med familien. Anonymous poster hash: 948db...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #16 Skrevet 20. juli 2015 Begynner å få et inntrykk fra samfunnet at man skal begynne å moderere sine ferier for å ta hensyn til de som ikke har råd til å dra på ferie. Hvorfor skal det være slik? Hos oss har begge høy utdannelse og godt betalte jobber. Vi har dermed råd til sydenferie hvert år, og har generelt råd til et liv som kanskje er litt over gjennomsnittet. Dvs. at barna får nye klær, PC´er, mobiler etc. som jo de aller fleste har tilgang til. Jeg synes ofte disse debattene blir for lite nyansert. Vi skal huske på at flesteparten av de som har god økonomi faktisk har jobbet hardt for å komme tid. Flere års studier, med studielån, og skrapet bankkonto i flere år. Jeg vet veldig godt hva det vil si å være blakk. Vi har bygd oss gradvis opp, slitt oss gjennom lange utdannelser og til slutt fått belønningen med godt betalte jobber, og et liv med god økonomi. Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for det? Ja, jeg innrømmer at vi unner oss den luksusen vi kan, alt etter hva økonomien tillater. Vi reiser 14 dager til syden hvert år og en slik tur koster gjerne 50.000,- totalt med reise, opphold og forbruk der nede. Vi er en familie på 4. Ja, det er selvsagt synd å se barn lengte etter slike ferier, men fakta er jo at mange av disse foreldrene har jo valgt bort utdannelse, og heller valgt minste motstands vei, og heller satset på å gå rett i jobb etter endt ungdomsskole eller videregående. Da må de også betale prisen for dette i form av dårligere økonomi enn oss andre. Sånn er det bare, og det er ikke noe andre skal ha dårlig samvittighet for.Anonymous poster hash: 3b54e...e31 Må folk slutte. Valgt minste motstands vei? 50.000 for sydenferie for 4 stk er ikke mye. Jeg og min mann bruker dette på oss selv i ferie. Ja vi er ikke høyt utdannet,men reiser på ferie.Anonymous poster hash: 0da9b...b47 4
Puny Skrevet 20. juli 2015 #17 Skrevet 20. juli 2015 Det er da ingen som sier man skal ha dårlig sanvittighet for å ha god råd eller å dra på de feriene man ønsker Men den holdningen din og måten du uttrykker deg på syntes jeg er ganske nedlatende. PS. det dummeste jeg hører er fork som sier "jeg er rik fordi jeg har jobbet hardt" som om folk som tjener mindre ikke jobber hardt for de få kronene de får inn... 19
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #18 Skrevet 20. juli 2015 Begynner å få et inntrykk fra samfunnet at man skal begynne å moderere sine ferier for å ta hensyn til de som ikke har råd til å dra på ferie. Hvorfor skal det være slik? Hos oss har begge høy utdannelse og godt betalte jobber. Vi har dermed råd til sydenferie hvert år, og har generelt råd til et liv som kanskje er litt over gjennomsnittet. Dvs. at barna får nye klær, PC´er, mobiler etc. som jo de aller fleste har tilgang til. Jeg synes ofte disse debattene blir for lite nyansert. Vi skal huske på at flesteparten av de som har god økonomi faktisk har jobbet hardt for å komme tid. Flere års studier, med studielån, og skrapet bankkonto i flere år. Jeg vet veldig godt hva det vil si å være blakk. Vi har bygd oss gradvis opp, slitt oss gjennom lange utdannelser og til slutt fått belønningen med godt betalte jobber, og et liv med god økonomi. Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for det? Ja, jeg innrømmer at vi unner oss den luksusen vi kan, alt etter hva økonomien tillater. Vi reiser 14 dager til syden hvert år og en slik tur koster gjerne 50.000,- totalt med reise, opphold og forbruk der nede. Vi er en familie på 4. Ja, det er selvsagt synd å se barn lengte etter slike ferier, men fakta er jo at mange av disse foreldrene har jo valgt bort utdannelse, og heller valgt minste motstands vei, og heller satset på å gå rett i jobb etter endt ungdomsskole eller videregående. Da må de også betale prisen for dette i form av dårligere økonomi enn oss andre. Sånn er det bare, og det er ikke noe andre skal ha dårlig samvittighet for.Anonymous poster hash: 3b54e...e31 Ser du vil fremheve deg selv,men tviler på deg. Hvilken jallaferie får du for 50.000 for 4 personer. Regner ikke med at du som tjener godt,og reiser mye tar til takke med et trestjerners hotell i Bulgaria. Du får billig ferie uten planlegging. Bestilt i siste liten.Anonymous poster hash: 0da9b...b47 2
debattanten Skrevet 20. juli 2015 #19 Skrevet 20. juli 2015 (endret) Det er da ingen som sier man skal ha dårlig sanvittighet for å ha god råd eller å dra på de feriene man ønsker Men den holdningen din og måten du uttrykker deg på syntes jeg er ganske nedlatende. PS. det dummeste jeg hører er fork som sier "jeg er rik fordi jeg har jobbet hardt" som om folk som tjener mindre ikke jobber hardt for de få kronene de får inn... Viktig å tenke over at folk som sier at de er rike fordi de har jobbet for det sier det i forsvar. Gjerne fordi folk beskylder dem for å være naive, ha lite forståelse og at de har hatt flaks i livet. Rikdom kommer oftest ikke av flaks, det er folk som har jobbet for det, hardt og lenge. Det er i noen automatikk i at de samtidig mener at folk som tjener mindre ikke jobber hardt. Endret 20. juli 2015 av debattanten
Sol-2 Skrevet 20. juli 2015 #20 Skrevet 20. juli 2015 Jeg har inntrykket av at diskusjonen i utgangspunktet ikke handlet om å ikke reise på dyre ferier, for å ta hensyn til andre barn. Diskusjonen gikk på om barna ved skolestart, skulle få muligheten til å fortelle alle medelever om alle steder og hva de har gjort i sommer. Flertallet av skoler velger å ikke la elevene få legge ut om feriene, men kort si noe kjekt de har gjort i sommer. Dette reform at elever med mindre ressurser ikke skal føle seg mindreverdige. En del foreldre, da spesielt på østlandet, syntes dette var feil, og ønsket at dere barn skulle få fortelle klassen om luksusferier hit og dit. Jeg kam forstå synspunktene fra begge sider, men støtter opp om st det ikke er nødvendig å bruke mye av første skoledag til å la elever fortelle, jeg velger å tro at de får fortalt vennene sine dette på fritiden, og synes det er viktig at vi tar hensyn ti de som har mindre. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå