Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 #1 Del Skrevet 8. september 2004 Heisann! Har vokst opp med hund, men har aldri hatt min egen. Tittet og lest masse om forskjellige raser, men det er ikke lett å finne en som passer i denne hundejungelen.. Er det noen raser som du vil anbefale meg fremfor andre? Kanskje noen du tom vil fraråde meg å skaffe som førstegangshund? Setter stor pris på hjelp, vil gjerne gøre deres erfaringer og råd! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 8. september 2004 #2 Del Skrevet 8. september 2004 Labrador eller golden retriever tispe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 8. september 2004 #3 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg vil anbefale Shetland sheepdog. Har vokst opp med denne hunderasen, og den er veldig enkel å ha med å gjøre. Sheltien er en skikkelig familehund. Den er også veldig lærenem (oppnår veldig bra på lydighet og agility). Ganske liten av vekst (under 40 cm) og er derfor veldig enkel og plassere i bilen og ha med rundt Er også en av få raser som ikke trenger mye trim. Sheltien er rett og slett en herlig rase! Veldig fin er den også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lee Skrevet 8. september 2004 #4 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg tror ikke du kommer til å bli særlig mye klokere av de svarene du får her. Er redd mange bare kommer til å anbefale sin rase, uten å tenke seg om... Men kanskje jeg tar feil? Selv har jeg en Am Staff. Den blir ikke anbefalt som førstegangshund... Og nå er jo rasen forbudt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 8. september 2004 #5 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg vil anbefale Shetland sheepdog. Ikke sheltie som en første-hund, vel... Sheltien er jo veldig lett enten for nervøs, eller for "tøff". Den kan være enkel å ha med å gjøre ja, men jeg tror ikke at den passer til noen som ikke har hatt egen hund før. Sheltien trenger jo også å aktiviseres en god del. Tror det er anbefalt at en aktiviserer hunden en time pr dag - både for trimmen sin del, og for den sosiale delen. (for det er jo veldig sosiale hunder) Sheltien er rett og slett en herlig rase! Veldig fin er den også Kunne ikke vært mer enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lee Skrevet 8. september 2004 #6 Del Skrevet 8. september 2004 Sheltien er rett og slett en herlig rase! Veldig fin er den også Hva slags argument er dette for å anbefale en rase? Er det noen raser som ikke er herlige og fine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 8. september 2004 #7 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg tror ikke du kommer til å bli særlig mye klokere av de svarene du får her. Er redd mange bare kommer til å anbefale sin rase, uten å tenke seg om... Ikke jeg Jeg har en portis nå. Den vil jeg ikke anbefale som en førstegangshund, fordi den kan være ganske krevende med et sterkt gemytt... Anbefaler Labrador og Golden Retriever jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 8. september 2004 #8 Del Skrevet 8. september 2004 Hva slags argument er dette for å anbefale en rase? Er det noen raser som ikke er herlige og fine? Vel, personen som anbefalte Sheltie hadde jo noen andre argumenter også da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 8. september 2004 #9 Del Skrevet 8. september 2004 Jo jeg anbefaler den gjerne som første gangshund! Vi har hatt mange, og det er kun en som har vært litt nervøs (og dette har med at vi var litt for lite flink til å ta henne med ut blant folk og barn osv). Ingen av de vi har hatt eller noen av de vi kjenner (kjenner en del med rasen) har heller vært "tøffe". Helt sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 8. september 2004 #10 Del Skrevet 8. september 2004 Ok. da har bare jeg fått en annen oppfatning av rasen Jeg kjenner også en god del som har shelti'er, og det er stor forskjell på dem. Også store forskjeller blandt de som har hatt samme eiger/oppdretter... Vel vel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 8. september 2004 #11 Del Skrevet 8. september 2004 Ikke kjøp jakthund om du ikke skal jakte ! Prøv å finne ut hva du ønsker av hunden, bruk, str, pels osv Deretter velger du rase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 8. september 2004 #12 Del Skrevet 8. september 2004 Er redd mange bare kommer til å anbefale sin rase, uten å tenke seg om... Men kanskje jeg tar feil? Det er jo gjerne ens egen rase man har kjennskap til og kan skrive noe om da. Hvilke raser mener du egner seg da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 8. september 2004 #13 Del Skrevet 8. september 2004 Ok. da har bare jeg fått en annen oppfatning av rasen Jeg kjenner også en god del som har shelti'er, og det er stor forskjell på dem. Også store forskjeller blandt de som har hatt samme eiger/oppdretter... Vel vel Det stemmer nok. De har vært veldig forskjellige alle de vi har hatt faktisk. Vi var kanskje heldige med at den første vi skaffet var ekstremt enkel å ha med å gjøre, tolererte ALT vi småbarna fant på. Hun var rett og slett en utenom det vanlige hund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 8. september 2004 #14 Del Skrevet 8. september 2004 Det er vel en del opplagte raser som ikke er å anbefale som rottweiler, schäfer, doberman osv. pga. at disse er svært viljesterke og kan være strie. På en annen side kan en schäfer være fullstendig ulik en annen i gemytt, har personlig erfaring med det. Jeg har tidligere sett noen legge ut en link til en "hjelper" for å finne rett rase (hvor mye mosjon, familie-, bruks-, jakt eller vakthund, stor/middels/liten osv.). Hvis du leter litt på forumet, finner du kanskje den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 8. september 2004 #15 Del Skrevet 8. september 2004 Bare spør i det innlegget her jeg, så slipper jeg å lage en ny trå. Jeg skal ikke ha hund på enda et år (minst) men hva med Jack Russel som første gangs hund? Vet jo at de har ett meget sta og egenrådig gemytt, men dersom man er er tolmodig/sta og er på valpe kurs så går det vel bra? Eller er det noe som virkelig er å fra råde? Ønsker en hund som jeg kan ta med på lange turer og slikt, men samtidig er så liten at svigemor ikke har no mot at go'ungen er med på besøk, for hun er ikke begeistret for mideles/store hunder, det er foresten ikke kjæresten heller. Har falt helt pladask for denne rasen, men kan jo ikke velge rase etter kunn hjerte og øynene, må jo bruke vett også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 8. september 2004 #16 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg har hørt at jack Russel krever utrolig mye mosjon og aktivitet rundt seg. Mulig jeg husker feil...?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 8. september 2004 #17 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg skal ikke ha hund på enda et år (minst) men hva med Jack Russel som første gangs hund. Tror vel ikke det er den hunden jeg ville valgt som førstegans hund nei. Ikke det at jeg har noen inngående kjennskap til rasen, men har lest litt om den. Som du selv er klar over er den veldig krevende. Men ingen ting er vel umulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 8. september 2004 #18 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg har hørt at jack Russel krever utrolig mye mosjon og aktivitet rundt seg. Mulig jeg husker feil...?! Du husker ikke feil! Jeg leste om rasen på en seriøs nettside for en tid tilbake, da slo jeg iallefall rasen helt fra meg. Den trenger enormt med aktivitet, ellers går det visst fort utover møbler og annet Man kunne visst nesten bli smågal av å ha en sånn en skjønte jeg, full fart hele tiden(selv er jeg nok litt for bedagelig anlagt til å holde ut med noe sånt)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiia Skrevet 8. september 2004 #19 Del Skrevet 8. september 2004 Ikke kjøp jakthund om du ikke skal jakte ! Prøv å finne ut hva du ønsker av hunden, bruk, str, pels osv Deretter velger du rase. :enig_animasjon: Man bør jo skaffe seg en hunderase som passer inn med ens egen livsstil. Det blir f.eks feil å skaffe seg en liten hund (eks. puddel) hvis du skal ha en turkamerat, eller en hund som trenger masse mosjon hvis du trives best i sofakroken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 8. september 2004 #20 Del Skrevet 8. september 2004 Jeg har hørt at jack Russel krever utrolig mye mosjon og aktivitet rundt seg. Mulig jeg husker feil...?! jeg ønsker en aktiv hund takk for svarene :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå