Gå til innhold

Dere med bachelor i psykologi...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

...hva jobber dere med?

Jeg VET at det er vanskelig å få jobb med bare bachelor, og at "det ikke kan brukes til noe" osv osv, men noen tar jo faktisk en bachelor og får jobb med dette. Og da lurer jeg på hva dere gjør :) særlig de som jobber innen helse.

Og fortell gjerne om selve studiet og prosessen å få jobb og denslags også :)

Anonymous poster hash: 368bd...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jobber på et psyk. sykehus som miljøarbeider.  :)

Anonymous poster hash: 86992...f81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber på et psyk. sykehus som miljøarbeider. :)

Spennende! :) var det vanskelig å få den jobben? Følte du deg vel "utrusta" med den utdannelsen når du begynte der? :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spennende! :) var det vanskelig å få den jobben? Følte du deg vel "utrusta" med den utdannelsen når du begynte der? :)

TS

Mente forresten miljøterapaut* (miljøarbeider var tittelen jeg hadde mens jeg jobbet under studiene).

Jeg fikk jobben gjennom bekjente og startet som miljøarbeider i ferieavviklingen. Fortsatte å ta flere vakter da jeg var ferdig med skolen og fikk etterhvert fast jobb. Så jeg kjenner nok ikke arbeidsmarkedet godt nok til å vite om det er vanskelig eller ikke. Når det skal sies så er det nok hakket lettere for en sykepleier å få jobb her, da vi må ha sykepleier på vakt til enhver tid.

Selve jobben har både spennende og mindre spennende aspekter. Jeg har noen veiledningstimer pr. måned med de brukerne som er "mine" til enhver tid. Fikk opplæring i veiledningsprogrammet som min avdeling bruker. Og jeg er med på å arrangere aktiviteter. Ellers er det også mye "forefallende" som ikke nødvendigvis er så spennende (faglig sett), men som jeg likevel trives med (rydderutiner, følge brukere som trenger assistanse). Andre oppgaver er også litt tyngre grunnet pasientenes probler. Men kort sagt så er det en meningsfull jobb.

Jeg føler jo at jeg har kapret en relevant jobb. Jeg får lønn ift. utdanningsnivå og ikke minst så har jeg gjennom studiet fått et bredt innblikk i psyk. helsehistorie og grunnleggende teorier. Men utover det så MÅ man ikke ha bachelor i psyk. for å gjøre jobben min. Sykepleiere, vernepleiere og og andre med høyere utdannelse innenfor helse/psykologi/pedagogikk kan nok også utføre disse oppgavene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mente forresten miljøterapaut* (miljøarbeider var tittelen jeg hadde mens jeg jobbet under studiene).

Jeg fikk jobben gjennom bekjente og startet som miljøarbeider i ferieavviklingen. Fortsatte å ta flere vakter da jeg var ferdig med skolen og fikk etterhvert fast jobb. Så jeg kjenner nok ikke arbeidsmarkedet godt nok til å vite om det er vanskelig eller ikke. Når det skal sies så er det nok hakket lettere for en sykepleier å få jobb her, da vi må ha sykepleier på vakt til enhver tid.

Selve jobben har både spennende og mindre spennende aspekter. Jeg har noen veiledningstimer pr. måned med de brukerne som er "mine" til enhver tid. Fikk opplæring i veiledningsprogrammet som min avdeling bruker. Og jeg er med på å arrangere aktiviteter. Ellers er det også mye "forefallende" som ikke nødvendigvis er så spennende (faglig sett), men som jeg likevel trives med (rydderutiner, følge brukere som trenger assistanse). Andre oppgaver er også litt tyngre grunnet pasientenes probler. Men kort sagt så er det en meningsfull jobb.

Jeg føler jo at jeg har kapret en relevant jobb. Jeg får lønn ift. utdanningsnivå og ikke minst så har jeg gjennom studiet fått et bredt innblikk i psyk. helsehistorie og grunnleggende teorier. Men utover det så MÅ man ikke ha bachelor i psyk. for å gjøre jobben min. Sykepleiere, vernepleiere og og andre med høyere utdannelse innenfor helse/psykologi/pedagogikk kan nok også utføre disse oppgavene.

Høres ut som en veldig fin og interessant jobb! 😊 og akkurat som noe jeg kunne tenkt meg :)

Jeg hadde egentlig planer om å gå veien om vernepleier, men vurderer å prøve meg på bacheloren i anvendt psykologi hos Bjørknes.Har alltid syntes psykologi har virket mer interessant, men har trodd at det er såpass vanskelig å få jobb med det at vernepleie er bedre å gå. MEN, nå får jeg jo litt håp for psykologien også her!😜 kjenner du andre som har fått jobb innen samme (eller andre ting)? :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som en veldig fin og interessant jobb! og akkurat som noe jeg kunne tenkt meg :)

Jeg hadde egentlig planer om å gå veien om vernepleier, men vurderer å prøve meg på bacheloren i anvendt psykologi hos Bjørknes.Har alltid syntes psykologi har virket mer interessant, men har trodd at det er såpass vanskelig å få jobb med det at vernepleie er bedre å gå. MEN, nå får jeg jo litt håp for psykologien også her! kjenner du andre som har fått jobb innen samme (eller andre ting)? :)

TS

De fleste jeg har kontakt med fra bachelor gikk videre til master, så jeg kjenner ikke til så mange eksempler, dessverre. Har en venninne som begynte å jobbe med studentrådgivning på universitetet. I likhet med meg hadde hun også jobbet på samme sted som assistent/sekretær underveis. Jeg tror at halve jobben ligger i å prøve å få seg litt relevant eller semi-relevant erfaring underveis.

Ellers så tror jeg også at vernepleier er en god vei inn til slike typer jobber. Da får man jo allerede erfaring gjennom praksis, så nåløyet blir kanskje ikke like trangt?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis det er en slik jobb som AB over her har du ønsker deg så vil jeg faktisk anbefale å gå andre ruter enn ren psykologi bachelor. Du kan selvfølgelig velge selv ift. bachelor-oppgaven din osv. men psykologi er veldig teoretisk og første året bruker du bare på ex phil, ex fac og generell psykologi med historie, hjernens funksjoner (biologi) osv.

Det er et ekstremt teoretisk emne, slik at hvis du satser på en mer praktisk jobb f.eks innen helsevesenet, anbefaler jeg en annen rute altså. Du kan finne mange interessante bachelorgrader med fag du kan bruke uten å måtte mase deg gjennom fag som ex phil, ex fac, vitenskapelig metode o.l.

Høgskolefag er vel så bra :)

Anonymous poster hash: fcbc8...863
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk jobben gjennom bekjente og startet som miljøarbeider i ferieavviklingen.

*snipp*

Dette. Det er trist, men ofte må en kjenne noen for å få jobb, i tillegg til å selvsagt ha erfaring. Jeg har en bachelor i psykologi, og jeg har gode karakterer(ikke nok til profesjon dessverre:P), og jeg husker jeg søkte på en 14,7% nattstilling ute i ingenmannsland. Ikke spørsmål om intervju en gang. Så jeg ringte. Var så mange søkere at de rett og slett delte bunken i to, og jeg havnet i "feil" bunke. Men personen på telefonen leste søknaden min mens jeg var på tråden og mente den var veldig god og at jeg ikke måtte gi opp.

Men måtte gi meg etter en stund og tok en annen studieretning der jeg omtrent var garantert jobb. Men den var likevel beslektet med psykologi, så den fungerte som påbygging/etterutdanning. Har derfor rimelig god lønn i dag trossalt. Men som noen andre sier; Det er bedre veier å gå:P

Anonymous poster hash: ee12e...154

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode svar begge to! :)

Problemet mitt er at det ser dessverre ikke ut som jeg kommer inn på vernepleien, som jeg planla :( jeg har vanskelig for å flytte på meg, og ta fulltidsstudie. Derfor slo psykologi på Bjørknes meg som en gjennomførbar plan b. Jeg ser jo at dette ikke er optimalt, men jeg tenker at hvis det er en viss sjanse, så er det jo bedre enn ingenting? Er som sagt psykologi jeg har hatt mest lyst til i utgangspunktet, men har slått det fra meg fordi jeg har tenkt at vernepleier er sikrere ift jobb. Men blir jo litt frista på det igjen nå da.. 🙈😝

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette. Det er trist, men ofte må en kjenne noen for å få jobb, i tillegg til å selvsagt ha erfaring. Jeg har en bachelor i psykologi, og jeg har gode karakterer(ikke nok til profesjon dessverre:P), og jeg husker jeg søkte på en 14,7% nattstilling ute i ingenmannsland. Ikke spørsmål om intervju en gang. Så jeg ringte. Var så mange søkere at de rett og slett delte bunken i to, og jeg havnet i "feil" bunke. Men personen på telefonen leste søknaden min mens jeg var på tråden og mente den var veldig god og at jeg ikke måtte gi opp.

Men måtte gi meg etter en stund og tok en annen studieretning der jeg omtrent var garantert jobb. Men den var likevel beslektet med psykologi, så den fungerte som påbygging/etterutdanning. Har derfor rimelig god lønn i dag trossalt. Men som noen andre sier; Det er bedre veier å gå:P

Aida! 😳 det er jo dette jeg frykter kan skje. Gikk du lenge og søkte mye jobber før du begynte på et nytt studie eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode svar begge to! :)

Problemet mitt er at det ser dessverre ikke ut som jeg kommer inn på vernepleien, som jeg planla :( jeg har vanskelig for å flytte på meg, og ta fulltidsstudie. Derfor slo psykologi på Bjørknes meg som en gjennomførbar plan b. Jeg ser jo at dette ikke er optimalt, men jeg tenker at hvis det er en viss sjanse, så er det jo bedre enn ingenting? Er som sagt psykologi jeg har hatt mest lyst til i utgangspunktet, men har slått det fra meg fordi jeg har tenkt at vernepleier er sikrere ift jobb. Men blir jo litt frista på det igjen nå da..

TS

Bjørknes har vel bare årsstudium i Psykologi? I så fall må du søke deg inn på lik linje med førsteårsstudenter til bachelor neste år på andre høgskoler (altså med de poengene du har + de 2 poengene du får for det året du har tatt) og så innpasse fagene dine. Med andre ord har du ikke noe bedre sjanse etter årsstudium - du kan jo søke deg inn på profesjon på enkelte universiteter, men da må du ha A i alle fag fra årsstudiumet og risikerer likevel å ende opp i loddtrekning eller å ikke få plass. Ordningen med å gå fra årsstudium til profesjon er dessuten i ferd med å falle bort eller er allerede endret flere steder.

Det er lettere for deg å ta opp fag og komme inn på vernepleie enn å komme inn på bachelor i psykologi, for å si det sånn. Og med tanke på det du vil jobbe med, er det mer relevant også. Med mindre du vil ta master i noe spesifikt (organisasjonspsykologi, miljøpsykologi o.l.) eller søke deg til profesjon i Danmark etter bacheloren, vil jeg virkelig si at det er mer å hente i vernepleier enn psykologi for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bjørknes har vel bare årsstudium i Psykologi? I så fall må du søke deg inn på lik linje med førsteårsstudenter til bachelor neste år på andre høgskoler (altså med de poengene du har + de 2 poengene du får for det året du har tatt) og så innpasse fagene dine. Med andre ord har du ikke noe bedre sjanse etter årsstudium - du kan jo søke deg inn på profesjon på enkelte universiteter, men da må du ha A i alle fag fra årsstudiumet og risikerer likevel å ende opp i loddtrekning eller å ikke få plass. Ordningen med å gå fra årsstudium til profesjon er dessuten i ferd med å falle bort eller er allerede endret flere steder.

Det er lettere for deg å ta opp fag og komme inn på vernepleie enn å komme inn på bachelor i psykologi, for å si det sånn. Og med tanke på det du vil jobbe med, er det mer relevant også. Med mindre du vil ta master i noe spesifikt (organisasjonspsykologi, miljøpsykologi o.l.) eller søke deg til profesjon i Danmark etter bacheloren, vil jeg virkelig si at det er mer å hente i vernepleier enn psykologi for deg :)

Bjørknes har nettopp startet opp med en bachelor som heter anvendt psykologi. Ettersom jeg forstår er det psykologi hvor de også fokuserer på hvordan msn bruker dette i arbeidslivet. Man kan blant annet velge klinisk miljøarbeid som et av fagene. Synes dette høres litt lovende ut i forhold til jobb som f eks miljøterapeut. Men jeg ser selv at vernepleie er bedre. Er bare at jeg har ventet lenge med studier allerede, og ønsker å komme i gang med noe. Men uansett; takk for svar! :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortsatte med utdannelse og tok en master i logopedi. Er i dag logoped.

Anonymous poster hash: 0ea92...9d3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Aida! det er jo dette jeg frykter kan skje. Gikk du lenge og søkte mye jobber før du begynte på et nytt studie eller?

Jeg gikk 6mnd på oppsparte midler(hadde jo ingen rettigheter hos nav som nyutdannet), og så jobbet jeg 6mnd i kasse mens jeg fortsatte å søke stillinger + søkte skole. Fikk jeg noe før jeg fikk svar om studieplass skulle jeg jobbe, men jeg fikk ikke noe, dermed ble det skole:P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studere psykologi på bjørknes i tre år for å bli miljøterapeut er helt fullstendig galskap! Skolepengene skal betales tilbake som lån, og det lånet blir helt latterlig høyt i forhold til kompetansen du får, og ikke minst den fremtidige lønnen din.

Hvis du bor i Oslo, kan du tilogmed ta første året på psykologi som enkeltemnestudent mens du evt. tar opp fag for vernepleier. Det er mye billigere og mye lettere å få jobb den veien.

Anonymous poster hash: 4420e...1be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ta psykologi for å bli miljøterapeut er risikosport. Det er en teoretisk universitetsutdanning som fokuserer mye på teori og forskningsmetode (hvis du går på universitetet). Hvis du ønsker å bli miljøterapeut er det tryggere å ta sosionomstudiet, vernepleie eller lignende. Å gå på Bjørknes er enda mer galskap. 

Med bachelor i psykologi kan man søke kandidaten i Danmark og søke om autorisasjon som psykolog i Norge etterpå. Hvis man blir i Norge og tar master kan man jobbe med forskning eller innenfor områder som HR. Noen går videre med doktorgrad etter mastergrad. 

Anonymous poster hash: d942c...343
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...