Gå til innhold

Ferie med familien, opplevelser og stramt budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei…

Vi er litt sent ute i år vedrørende planlegging av ferie. Vi ønsker opplevelser for store og små, men samtidig ønsker vi ikke å blakke oss helt på ferien heller.

Turen starter 45 minutter nord for Bergen, og avsluttes samme sted. Varighet 10-14 dager. Eneste som er 100% bestemt er at vi skal noen dager å besøke familie i kr.sand. Vi har tilgang på bil og campingtelt J

Vi har ingen erfaring med denne type tur, så jeg håper at dere kan komme med innspill der dere har erfaringer, enten det gjelder opplevelser på veien, overnatting eller omorganisering av turen.

Reisefølge består av to voksne, og tre barn i alderen 5-13 år. Vi ønsker mest mulig opplevelser, uten at det blir travelt eller for dyrt. Det kan være fine fjellturer, foss, båtturer eller fornøyelsesparker, hva som helst i grunn så lenge det er kjekt for alle.

Vi tenker å starte turen tidlig på morgenen, dra til Stavanger og overnatte i området her på en campinghytte eller lignende. Dagen er her planlagt til prekestolen eller kongeparken. Sistnevnte håper jeg å unngå grunnet pris.

Hvordan er det å komme seg til prekestolen? Hvor lang tid tur/retur, og hvor hardt er terrenget å gå i?

Neste dag går turen videre til kr.sand. Her bor vi hos venner/familie. Det er også siste dag for kapteinsabeltann så det er obligatorisk å få med da ingen av oss har sett det tidligere.

De tre/fire neste dagene blir å være i kristiansand, bading og forhåpentligvis fint vær. Dyreparken tror jeg vi dropper grunnet pris, men er faktisk veldig usikker. Spørs litt hva vi gjør av den type aktiviteter videre.

Så, nå er vi kommet til dag fem/seks og vi tenker å ta båten over til Danmark. Nøyaktig hva vi skal finne på her er vi usikker på, samme gjelder overnatting. Forstår det slik at hytter er det ikke så mye av. Det går helst i feriehus, og det er dyrt.

Det vi vurderer her er 3-4 overnattinger. Ved kjøp av sesongkort i bonbon land får vi halvpris i legoland, og vi får mulighet til å gå i bø sommerland/ tusenfryd når vi er tilbake i Norge. Det er også fri inngang i flere parker nedover i Europa, men som sagt, herfra er vi veldig usikker på hvordan turen skal gå videre.

Slik jeg ser det har vi noen alternativer nå:

- Videre til Tyskland noen dager. Vet ikke noe mer om hva muligheter som er her.

- Reise til Sverige og Liseberg og hva annet sverige skal ha å by på som vil passe kjøreruten. Jeg aner ikke hva alternativene her er.

- Båt til Larvik/Langesund

Båt til Langesund/Larvik fra Danmark. Herfra er det kort vei til Bø sommerland, og med sesongkort på plass fra bonbon land får vi to hele dager her med en overnatting. Nå kan en jo kjøre videre til Tusenfryd å ha en overnatting her. Sesongkort er jo fortsatt tilgjengelig, men redd dette blir veldig hektisk og at hjemturen nå blir ekstremt lang.

Så fra Bø sommerland er det jo mulig å kjøre i retning odda og Kinsarvik, ha en overnatting eller to her. Her finner en vel gokart og mikkelparken, samt det er kort vei videre til Voss med de opplevelser som er å finne her. En har også trolltungen, uten at jeg vet hvor tøff turen hit er. Fonna sommerskisenter er vel også innenfor rekkevidde her.

Dette ble i grunn mer samling av egne tanker/muligheter. Jeg har ikke vært i Danmark på 25 år, og liten erfaring fra andre stedene jeg har nevnt her også.

Er det noen som kan bidra litt her, enten med alternativer, eller med tilleggsinformasjon til det som alt er nevnt? Bare del deres tanker så jeg får innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når det gjelder dyreparken så er showet med kaptein Sabeltann inne i dyreparken så der kan man vel bare komme litt tidligere på ettermiddagen så får man med seg begge deler på samme dag. Det er verdt å få med seg parken når du først er i Kristiansand.

Sjekk med color line sine bosteder i Danmark. De har flere pakker for familie.

Det finnes så mye parker, badeland og aktiviteter i hele Jylland og det er kort kjørevei mellom byer og steder så bruk google og les deg fram til aktiviteter som dere har lyst til å gjøre.

Om det er Legoland som står på ønskelisten så er Billund et bra boalternativ, men dyrt. Foruten Legoland så finnes et flott badeland som heter Lalandia der nede.

Løveparken er også i nærheten.

I Ålborg finner du et veldig bra zoo.

I Silkeborg finnes også som mange andre steder et familie anlegg med badeland.

Dette er ca en time fra Billund. Rett i nærheten av Silkeborg finnes også et aqua land med forskjellige dyr og fisker og like nedenfor ca 20 min. finnes et show der man kan oppleve rovfugler som ørn og falk. Det finnes et slikt også oppe ved Skagen. Det finnes også parker der man kan oppleve hjorter i det fri. Både i nærheten av Århus og Frederikshavn. Sjekk også ut Fårup Sommerland og Djurs Sommerland.

Liseberg er gøy hvis dere går til Sverige men det hadde jeg gjort en annen gang.

Ved besøk i Bø sommerland så sjekk ut Bø camping . De har greie hytter og er like i nærheten av sommerlandet. I parken så kan man grille selv om man vil.

Slik som du legger opp turen så er jeg redd det kan bli heseblesende og stressende.

Jeg hadde lagt opp ruten slik: Stavanger- Kristiansand - Danmark og derfra tilbake til Norge. Og derfra videre til Bø i Telemark og derfra kjøre hjemover og se om det er spennende ting å oppleve via veien hjem.

Endret av caroprins
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder dyreparken så er showet med kaptein Sabeltann inne i dyreparken så der kan man vel bare komme litt tidligere på ettermiddagen så får man med seg begge deler på samme dag. Det er verdt å få med seg parken når du først er i Kristiansand.

Showet begynner kl 23 og dørene åpnes kl 20 til et avgrenset området ved scenen og sjørøverbyen. Du kan derfor ikke se resten av parken uten å kjøpe vanlig inngangsbillett.

Men jeg er enig i at det er verdt å ta en dag i parken. Kjøp billetter på nett så du slipper billettkøen og ta med mat og drikke så sparer du litt der.

Anonymous poster hash: 3c4e0...041

Skrevet

Vi var på roadtrip i fjor, i Danmark har du jo Hvide Sande (masse camping og barn) og da er jo turen kort ned til Tyskland. Campinglivet er kjempestort i Tyskland, de har typ hotels.com bare for Campingplasser. Kjør eks: Hamburg - Berlin så går det ferge fra både Rostock i Tyskland og Świnoujście, Polen (ca 2 - 3 timer kjøring) Til Sverige, som ikke er så dyre:) Da kan man dra på Liseberg på vei hjem, eller finne noe i Tyskland:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...