Gå til innhold

Å bli overvåket i leid leilighet -sannsynlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt og lest så mye om at folk overvåker så mye og blir litt redd av og til. Skal flytte igjen og tankene kommer rundt dette. Tviler egentlig, for dette må være spesielle mennesker som holder på med. Men har blitt skremt etter en episode hvor en mann hadde kamera stående i bilen som var parkert ved en liten knaust hvor jeg selv har sittet mange ganger (parkeringsplass rett ved) og en fortalte meg at han som pleide å stå der hadde kamera filmene ut mot posten. Da hadde jeg sittet der i god tro om at jeg var alene og ikke hadde noen øyne mot meg.

Har også lest noen saker om folk som hadde blitt overvåket.

Er dette noe å være redd for? Tenker dere over slike ting når dere skal flytte og leie hybel/leilighet?

Anonymous poster hash: 2120a...812
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal innrømme jeg er til tider paranoid, vi lever jo i et overvåkningssamfunn og spionkameraer i alle størrelser er tilgjengelig, godt kamuflerte er de også. Husker hvordan jeg lette og sjekket alle huller i leiligheten for å sjekke dem nærmere. Så paranoid var jeg at jeg tettet igjen hullene med papir eller lim.

Blitt påvirket av alle historiene om spionkameraer plassert rundt omkring, skjult kamera i knagger i jentegarderoben, stefar som plasserte kamera på stedøtrenes soverom og filmet seksuelle handlinger i skjulte, nabo som utplasserte spionkamera under trappa til naboen etc.

Så jeg er paranoid.

Anonymous poster hash: 5c98e...784
  • Liker 1
Skrevet

Ville aldri tenkt over det som et problem en gang. Riktignok var mulighetene for den slags overvåkning langt mindre da jeg var leietaker, så det er kanskje naturlig at jeg ikke tenkte over det, men tror ikke jeg ville bekymret meg i dag heller med mindre jeg fant merkelige hull i veggene der det ikke normalt skulle være noen. 

Folk flest er ikke sprø, så man må nesten bare gå ut fra at de fleste som leier ut faktisk er normale mennesker som lar leieboeren få ha et privatliv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal innrømme jeg er til tider paranoid, vi lever jo i et overvåkningssamfunn og spionkameraer i alle størrelser er tilgjengelig, godt kamuflerte er de også. Husker hvordan jeg lette og sjekket alle huller i leiligheten for å sjekke dem nærmere. Så paranoid var jeg at jeg tettet igjen hullene med papir eller lim.

Blitt påvirket av alle historiene om spionkameraer plassert rundt omkring, skjult kamera i knagger i jentegarderoben, stefar som plasserte kamera på stedøtrenes soverom og filmet seksuelle handlinger i skjulte, nabo som utplasserte spionkamera under trappa til naboen etc.

Så jeg er paranoid.

Det er akkurat slike saker jeg har lest om også. Og man må huske på at disse blir tatt, tenk da på alle som sikkert ikke blir tatt siden det er så godt skjult! 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at kjæresten min blir overvåket - i gangen hans er det en "lampe" med et lite hull i som tydelig er er kamera om man ser etter. Det er ikke merker noe sted i leiligheten at det er overvåket heller.

Mange skumle og ekle folk der ute.

Anonymous poster hash: c9b11...153

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat slike saker jeg har lest om også. Og man må huske på at disse blir tatt, tenk da på alle som sikkert ikke blir tatt siden det er så godt skjult! 

ts

Vil råde deg til å gå svært nøye over leiligheten FØR du flytter inn tingene dine. Og sjekk avvikene nøye. Evt. plasser bilder over huller og vær strategisk, slik at det vil vanskeliggjøre eventuell overvåkning. Vil anbefale deg å ha et svart tape over hullet der den innebygde webcameraen på PC'en er. Det har jeg. Har vært folk som har hacket seg inn på folks PC og skrudd på webcamera uten at PCens eier eller folk rundt visste at det var på. 

Det er særlig på badet og soverommet man bør være obs på evt. spionkameraer. Sjekk også bak speilet/ speilene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil råde deg til å gå svært nøye over leiligheten FØR du flytter inn tingene dine. Og sjekk avvikene nøye. Evt. plasser bilder over huller og vær strategisk, slik at det vil vanskeliggjøre eventuell overvåkning. Vil anbefale deg å ha et svart tape over hullet der den innebygde webcameraen på PC'en er. Det har jeg. Har vært folk som har hacket seg inn på folks PC og skrudd på webcamera uten at PCens eier eller folk rundt visste at det var på. 

Det er særlig på badet og soverommet man bør være obs på evt. spionkameraer. Sjekk også bak speilet/ speilene. 

Ja det kommer jeg til å gjøre. Tror jeg vil tette evt. hull med papir e.l. Jeg har faktisk tapet for webcameraet mitt. Men bak speilet også??

ts

AnonymBruker
Skrevet

Er inne å ser på en side nå for å evt å vite hva jeg skal se etter. Og her står det; Kameraet er ikke større enn halvparten av en fyrstikkeske, mens selve kameralinsen kun er 1 mm. Dette gjør at du enkelt kan gjøre skjulte opptak fra den minste sprekk - helt uten å bli oppdaget. 

http://www.spyshop.no/law-pv-500-evo-2-skjult-overvakingspakke.html

Siden det tydeligvis finnes en egen butikk for dette må man jo gå ut i fra at de har kunder som ønsker å overvåke andre i skjul!!

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kommer jeg til å gjøre. Tror jeg vil tette evt. hull med papir e.l. Jeg har faktisk tapet for webcameraet mitt. Men bak speilet også??

ts

Speilet kan være toveis. Eller det kan skjule seg noe bak speil. Ville sjekket alle bilder, speil etc bak for å være sikker på at det ikke er noen uhumskheter som skjuler seg der. Nok av gærninger (les: husverter) i Norge, det er ingen som hindrer galninger i å leie ut leiligheter. Bare å lese seg opp på de mange historiene om maktesløse leietakere som havner i knipe fordi de tilfeldigvis leier fra en alt annet enn normalt fungerende menneske/ husvert. Her i byen så var det en sak der en gruppe studenter ble syke pga mugg i leiligheten, de varslet husverten, som ikke gjorde noen ting og som fortsatt nekter å gjøre noe med det. Moralen er det er greit å grabbe til seg penger, det er ikke akkurat billig å leie, men å utbedre leiligheten, slik at det blir levelige boforhold, nei, det vil man ikke gjøre. For dyrt.

Moralen er dritt hos en del av husvertene, det er penger som er viktigst, alt annet havner nederst. Helsa til leietakere er ikke viktig. Så man skal ikke se bort fra at det vil dukke opp en og annen husvert med spionutstyr, og det har også vært saker om dette, der husverten har overvåket sine leietakere ulovlig.

• Liker 1
Skrevet

At dere orker å stresse med det der? Det er LITEN sjanse for at akkurat din leilighet er overvåket.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At dere orker å stresse med det der? Det er LITEN sjanse for at akkurat din leilighet er overvåket.

Liten sjanse betyr at sjansen og mulighetene er der. Av 1000 leietakere, er det sikkert 1-2 som blir overvåket. Kan være DU som tilhører den ene prosenten.

Selvfølgelig orker jeg å stresse med det. Jeg vil ikke finne tvilsomme bilder av meg selv på en eller annen tvilsom webside eller at jeg skal være runkemateriell for en eller annen galning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må være noe av det mest krenkende man kan oppleve. Og det finnes folk der ute som tydeligvis gjør dette. Synes det da er greit å være varsom.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan det være noe bak speil? Ikke for å være blond men kan de filme gjennom et speil, er ikke det en slags tett glassplate da?

Og må man tenke på sånt i eid bolig også?

Høres jo helt sykt ut.

Anonymous poster hash: bf7a2...aa9
Skrevet

Det må være noe av det mest krenkende man kan oppleve. Og det finnes folk der ute som tydeligvis gjør dette. Synes det da er greit å være varsom.

Forskjell på å være varsom og hysterisk.

• Liker 2
Skrevet

Liten sjanse betyr at sjansen og mulighetene er der. Av 1000 leietakere, er det sikkert 1-2 som blir overvåket. Kan være DU som tilhører den ene prosenten.

Selvfølgelig orker jeg å stresse med det. Jeg vil ikke finne tvilsomme bilder av meg selv på en eller annen tvilsom webside eller at jeg skal være runkemateriell for en eller annen galning.

Med den tankegangen bør du være redd for det meste. Kjører du bil? Flyr? Er i nærheten av andre mennesker ?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan det være noe bak speil? Ikke for å være blond men kan de filme gjennom et speil, er ikke det en slags tett glassplate da?

Og må man tenke på sånt i eid bolig også?

Høres jo helt sykt ut.

Anonymous poster hash: bf7a2...aa9

Ja, speil kan være toveis, slik at man kan se igjennom eller filme igjennom. Selges slike speiler. Beste trikset man kan gjøre for å finne om det er en enveis speil eller toveis, er å slukke lyset og ha en lommelykt og kikke nøye etter inn i speilet. Eller rett og slett bare løfte av og se bak speilet.

Feil ord. Forsiktig er det riktige ordet. For 30 år siden ville ditt innlegg vært riktig, men i disse dager hvor man lever i et overvåkningssamfunn der mulighetene til å overvåke folk, både på det ene måten eller den andre måten, det er nær sagt ubegrenset hvor eller hvordan man kan overvåke folk, så er det greit å være forsiktig og ta sine forsiktighetsregler. Så slipper man den ubehagelige overraskelsen og den krenkende følelsen om man kommer over bilder/ film tatt av en i situasjoner man anser som private på internettet eller til "privatbruk".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med den tankegangen bør du være redd for det meste. Kjører du bil? Flyr? Er i nærheten av andre mennesker ?

Nei, er ikke redd av meg. Kjører bil og flyr mye. Hoppet til og med i fallskjerm i Australia for to år siden. Jeg vil bare ikke at jeg skal bli utsatt for overvåkning. Ganske enkelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du i denne tråden egentlig? Forlat den du.

Gjest lipgloss
Skrevet

Ja, speil kan være toveis, slik at man kan se igjennom eller filme igjennom. Selges slike speiler. Beste trikset man kan gjøre for å finne om det er en enveis speil eller toveis, er å slukke lyset og ha en lommelykt og kikke nøye etter inn i speilet. Eller rett og slett bare løfte av og se bak speilet.  Feil ord. Forsiktig er det riktige ordet. For 30 år siden ville ditt innlegg vært riktig, men i disse dager hvor man lever i et overvåkningssamfunn der mulighetene til å overvåke folk, både på det ene måten eller den andre måten, det er nær sagt ubegrenset hvor eller hvordan man kan overvåke folk, så er det greit å være forsiktig og ta sine forsiktighetsregler. Så slipper man den ubehagelige overraskelsen og den krenkende følelsen om man kommer over bilder/ film tatt av en i situasjoner man anser som private på internettet eller til "privatbruk". Anonymous poster hash: 5c98e...784

Du er hysterisk:) de fleste mennesker gidder ikke å styre med dette,hehe,tror du kan slappe helt av,folk flest gir vel fullstendig faen i hva du bedriver,syns du virker noe nevrotisk og innbilsk,hahaha

AnonymBruker
Skrevet

Du er hysterisk:) de fleste mennesker gidder ikke å styre med dette,hehe,tror du kan slappe helt av,folk flest gir vel fullstendig faen i hva du bedriver,syns du virker noe nevrotisk og innbilsk,hahaha

Jaha, la oss se hvem som ler sist den dagen du oppdager at et bilde tatt av deg i en privat situasjon havner på et eller annet snuskete nettside, eller som runkemateriell til en eller annen tvilsom husvert. Da kan vi snakke om hvem som er hysterisk og innbilsk, du.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...