AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #1 Skrevet 19. juli 2015 For femten år siden og vel så det var min far utro, noe som resulterte i en stygg skilsmisse og en helt splittet familie. Jeg, mitt søsken og min mor flyttet til en annen kant av landet. Jeg hadde ingen kontakt med min far på mange år, men etter jeg fikk barn har jeg tatt opp kontakten igjen. Min far er svært takknemlig og glad for det, og vi har i dag et godt og nært forhold, dog med en del geografisk avstand. Han er gift på nytt og har et barn. Mitt søsken har også brutt med faren vår, og nekter å ha noe som helst med han å gjøre. Min mor har truffet min far en gang i løpet av de siste ti årene, da de overlappet i mitt barns bursdag. Det gikk greit, men hun vil ikke møte han flere ganger, og hun nekter å møte hans familie. Nå skal vi invitere til dåp. Det skal være en liten dåp, med kun nærmeste familie og faddere. Jeg ønsker å ha min far til stede. Han fikk ikke komme i mitt eldre barns dåp av samme grunn. Da kommer problemene. Mitt søsken nekter å komme hvis min far kommer. Min mor nekter å komme hvis min fars familie kommer, og kommer sannsynligvis til å lage kvalm hvis min far kommer. Min far ønsker å komme, men sier at jeg må prioritere min mor, som i følge han står meg nærmere. Han vil ikke skape splid. Min fars barn ønsker å komme, og kommer sannsynligvis til å bli såret hvis h*n ikke blir invitert. Min fars kone skjønner nok tegninga, det er ikke noe problem å ikke invitere henne, men det er jo synd å holde henne utenfor. Så - hvem skal inviteres? Hvem skal holdes utenfor? Jeg gruer meg til dåpen, og skulle ønske at voksne folk kunne oppføre seg for et barns skyld bare en dag... Anonymous poster hash: 5b7bc...f53
Gjest Haaploes Skrevet 19. juli 2015 #2 Skrevet 19. juli 2015 Går det an å ha alle i kirken, men to forskjellige markeringer etterpå? Typ en runde med lunsj og en runde med middag?
Hectine Skrevet 19. juli 2015 #3 Skrevet 19. juli 2015 Tjaa, be mor og søsken om å skjerpe seg så det ikke går utover barnebarn/niese/nevø? Det er da vitterlig ikke barnas feil at far var utro for mange herrens år siden. Si til moren din at hun straffer ditt barn ved å nærmest nekte han å komme. 43
Tss Skrevet 19. juli 2015 #4 Skrevet 19. juli 2015 Du kan be alle i kirken for så å ha feiring med din fars familie rett etter og mors familie dagen etter?
Vox_populi Skrevet 19. juli 2015 #5 Skrevet 19. juli 2015 Dette er meget enkelt: inviter alle som du har lyst til å invitere. Så blir det opp til dem om de vil komme. Ingen er uunnværlig, og velger de å fortsette sin barnslige oppførsel, er det lite å gjøre med det. Det er ingen sak å delta i samme selskap som noen du ikke prater med, det har jeg selv gjort. Men det blir jo opp til dem, ingen kan tvinge dem. 46
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #6 Skrevet 19. juli 2015 Enig med siste taler. Inviter alle, så får det være opp til dem selv om de kommer eller ikke. Anonymous poster hash: 836f5...8a7 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #7 Skrevet 19. juli 2015 Jeg ville delt festen. Mors familie rett etter kirken, og fars famiie dagen etter. Far får vente, ettersom det var han som dreit på draget og var utro. Anonymous poster hash: b9b04...299 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #8 Skrevet 19. juli 2015 Jeg mener ikke far burde vente fordi han var utro for mange herrens år siden. Men om din far selv sier at det er greit for ham og at han forstår det så kan du jo gjerne invitere dem dagen etter eller noe slikt? Ha et eget lite koselig selskap eller middag da for bare den siden? Veldig synd at man ikke kan holde maska i kun en dag.. Anonymous poster hash: 289c9...e58 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #9 Skrevet 19. juli 2015 Jeg ville delt festen. Mors familie rett etter kirken, og fars famiie dagen etter. Far får vente, ettersom det var han som dreit på draget og var utro. Anonymous poster hash: b9b04...299 For FEMTEN år siden? Altså ærlig talt, da får mor og søsken ta seg selv i nakken og skjerpe seg. Det er snakk om EN dag, en feiring og hvis man ikke klarer å omgås faren så har man problemer og burde oppsøke psykolog. Det er ikke sunt å bære nag så lenge. Anonymous poster hash: 6a1e6...cbc 17
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #10 Skrevet 19. juli 2015 Vi var i en ganske lik situasjon, bortsett fra at det "bare" var 7 år siden min far var utro. Jeg inviterte alle og så fikk heller de som ikke ville komme la være. Alle kom og det gikk relativt greit, selv om enkelte ikke pratet sammen. For min del var det en prinsipiell avgjørelse å ha ET dåpsselskap. Hvorfor skal jeg, som ikke har gjort noe galt og som prøver å komme over ens med alle, ta konsekvensen av at andre ikke ønsker å gå videre i livet? Dåpen var første av mange tilsvarende merkedager i årene som kommer, og jeg valgte da å ta å vise hva som er mitt standpunkt.Anonymous poster hash: 3ca08...651 24
estrella Skrevet 19. juli 2015 #11 Skrevet 19. juli 2015 Jeg hadde invitert alle og så får de som ikke ønsker å komme ta det valget selv. (Og gjerne sagt ifra til dem at du forstår at de fortsatt er såret over det som skjedde, men dette handler ikke om dem, men om ditt barn og det barnets forhold til sin morfar). 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #12 Skrevet 19. juli 2015 Inviter alle. Anonymous poster hash: 8d260...69e
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #13 Skrevet 19. juli 2015 Han som har ødelagt familien må ta følgene av det og stå for sine handlinger. Anonymous poster hash: bff6a...758 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #14 Skrevet 19. juli 2015 Tragisk. Barn tar parti.Syns de skal tenke seg om,når de er voksen. Gir du etter nå,så får du fortsette. Det blir flere sammenkomster. Bursdager,dåpen, konfirmasjon, dine unger skal gifte seg en dag. Skal du bidra til å spre hat til neste generasjon? Alle kan være utro. Hva om du og jeg,ble vendt ryggen til av fam. Og selv om din mor ble bedratt, så var vel ikke alt vel i ekteskapet. Har hun aldri trått feil? Be alle. Det er opp til de å takke ja eller nei. Du skal ikke stå mellom å megle.Anonymous poster hash: fb6de...6f1 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #15 Skrevet 19. juli 2015 "alle kan være utro"? Snakk for deg selv, ab over. Anonymous poster hash: b9b04...299 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #16 Skrevet 19. juli 2015 PS. Glemte en sak her. Vi har vært i slik situasjon. Svigermor var utro. Hun ble lagt i hat av alle barn. Det var jul og bursdager uten henne. Hadde vondt av henne. Han fremsto som offer. Min mann var verst i denne tiden. I dag forstår jeg hvilke ekteskap de hadde. Et under at hun ikke gikk mange år før. Min mann som fordømte mest. Sånt skjer bare ikke i et ekteskap!! Han var selv utro ca to år etterpå. Ikke bare en gang,men to ganger. Så en skal passe seg for å dømme noen. De fikk aldr samme forhold igjen. Anonymous poster hash: fb6de...6f1 4
Vox_populi Skrevet 19. juli 2015 #17 Skrevet 19. juli 2015 "alle kan være utro"? Snakk for deg selv, ab over. "Den som selv er ren, kan kaste den første sten", var det noen som sa en gang. Her har vi funnet en! 7
GørilB Skrevet 19. juli 2015 #18 Skrevet 19. juli 2015 Vi har det samme problemet i min svigerfamilie. Jeg og samboer ber alle fra hans side i ulike sammenkomster uansett, så får det være opp til hver enkelt om de vil komme eller ikke. I dåpen til min nevø deltok ikke ene tanten og morfaren, de ble invitert, men det valge selv å holde seg unna. Veldig synd at det går utover barna. 1
Havbris Skrevet 19. juli 2015 #19 Skrevet 19. juli 2015 Jeg støtter de som sier du kan invitere alle og så får de selv velge. At voksne mennesker sitter så til de grader i søla skal ikke være ditt problem. Mange mennesker skjønner ikke at de lemper sine problemer over på andre igjennom sine reaksjonsmåter. Det er synd at du har familie rundt deg som ikke ser at dåpsdagen ikke er en dag da familie skal straffes. Lykke til. 6
Vox_populi Skrevet 19. juli 2015 #20 Skrevet 19. juli 2015 I dåpen til min nevø deltok ikke ene tanten og morfaren, de ble invitert, men det valge selv å holde seg unna. Veldig synd at det går utover barna. Dere har voksendåp, tydeligvis. For at noen ikke møter opp i en barnedåp, går ikke ut over barna. De er jo for små til å legge merke til slikt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå