Trampe23 Skrevet 19. juli 2015 #1 Skrevet 19. juli 2015 Er dette fjellsko eller bør man ikke klatre meg dem i det hele tatt? Skoen heter Merrell - Tremblant Waterproof her er bilde: https://cdn-media.sportamore.se/uploads/products/098771594293_merrell_007_jpg_439x356_crop-smart_upscale_q85.jpg
Lurium Skrevet 19. juli 2015 #2 Skrevet 19. juli 2015 (endret) Klatre med dem bør du iallefall ikke gjøre, gå med dem i fjellet kanskje, men de ser mer ut som urbane vintersko. Endret 19. juli 2015 av Lurium
Cata Skrevet 19. juli 2015 #3 Skrevet 19. juli 2015 Ser ut som vanlige vintersko for meg også. Når jeg hører "fjellstøvler" så tenker jeg mer noe slikt som dette: Og snakker vi klatring så er vi over på noe helt annet igjen: 3
Trampe23 Skrevet 19. juli 2015 Forfatter #4 Skrevet 19. juli 2015 Ser ut som vanlige vintersko for meg også. Når jeg hører "fjellstøvler" så tenker jeg mer noe slikt som dette: Og snakker vi klatring så er vi over på noe helt annet igjen: Åja, haha 🙈 Jeg mente fjellstøvler, for å gå på fjellet 😁 Okei, takk. Men tror dere de jeg la ut, kan duge? Eller må man kjøpe ordentlige fjellstøvler?
Mis(s)Understood Skrevet 19. juli 2015 #5 Skrevet 19. juli 2015 Åja, haha Jeg mente fjellstøvler, for å gå på fjellet Okei, takk. Men tror dere de jeg la ut, kan duge? Eller må man kjøpe ordentlige fjellstøvler? Jeg ville nok sjekket dem litt grundig mht. ankelstøtte. Det ser ikke ut som de nødvendigvis har den avstivningen for ankelen som skikkelige fjellstøvler skal ha for å fungere i ulendt terreng.. Dessuten er de fôret, så de kan bli fryktelig varme å gå med på fjelltur om sommeren. 1
Liberalisten Skrevet 19. juli 2015 #6 Skrevet 19. juli 2015 Som de over sier. Viktig å få en såle som passer din vekt. En hovedregel som er grei er at desto tyngre du er desto stivere såle.
Trampe23 Skrevet 19. juli 2015 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2015 Jeg ville nok sjekket dem litt grundig mht. ankelstøtte. Det ser ikke ut som de nødvendigvis har den avstivningen for ankelen som skikkelige fjellstøvler skal ha for å fungere i ulendt terreng.. Dessuten er de fôret, så de kan bli fryktelig varme å gå med på fjelltur om sommeren. Åja, okei. Takk for svar alle sammen! Skal få kjøpt meg gode fjellsko.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #8 Skrevet 19. juli 2015 Gå søndagstur noen timer kan de andre skoene sikkert brukes til. Men fjellstøvel med god geleng og støtte langs ankelen er viktig ved fjelltur der du ågr mye i ulent terreng og særlig om du bærer sekk. Fjellstøvel må gåes inn før du skal på tur, ellers får du rikelig med gnagsår. Anonymous poster hash: a2e68...fd7
Liberalisten Skrevet 19. juli 2015 #9 Skrevet 19. juli 2015 Jeg har hatt Crispi Besseggen en stund, skikkelig fornøyd, men jeg er ikke ekspert. Føler dog de passer meg veldig bra! Anbefaler å prøve de. Fås på XXL blant annet.
Trampe23 Skrevet 19. juli 2015 Forfatter #10 Skrevet 19. juli 2015 Jeg har hatt Crispi Besseggen en stund, skikkelig fornøyd, men jeg er ikke ekspert. Føler dog de passer meg veldig bra! Anbefaler å prøve de. Fås på XXL blant annet. Okei, takk. Jeg skal sjekke dem ut 😊
Gjest anonym2233 Skrevet 19. juli 2015 #11 Skrevet 19. juli 2015 (endret) De egner seg etter min mening ikke til fjellsko. Det er mye ulent terreng, skarpe fjellkanter..osv. Jeg har Crispi Besseggen, hatt dem i 2 år nå. Brukt dem mye på fjellet, i all slags terreng. Viktig å ta hensyn til godt grep ved vått underlag, stabilitet. En annen ting å tenke på er vekten som belastet på skoene (tung sekk, mye vandring.. f.eks vil ikke føttene ha det godt om du bærer på en tung sekk, med joggesko). - Stive og god stabilitet. Vanntette sko er også et viktig faktor å tenke på. Du må kanskje vade over, gå dypt i snøen, om det skulle plutselig regne..osv. Sist, men ikke minst, at de ikke er lave, men høye. Både på sålen og rundt ankelen, så det beskyttes godt. Endret 19. juli 2015 av anonym2233
DysterPytten Skrevet 19. juli 2015 #12 Skrevet 19. juli 2015 Det der er ikke fjellsko. Disse vil bli ripete og stygge relativt fort og du kan i hvertfall ikke klatre i dem. Til klatring ute kan det bli for kaldt med slike klatresko som er linket til over her da man trossalt skal være barbent under dem. Til klatring kreves en stiv såle. Jeg har Alfa cumulus, som er ok fjellsko til lette fjellturer og hvor det er forholdsvis tørt i terrenget da de er lave i skaftet. Ikke var de spesielt dyre heller.
Mis(s)Understood Skrevet 19. juli 2015 #13 Skrevet 19. juli 2015 Og jeg har et par Crispi og et par Lowa fjellstøvler. Begge kan varmt anbefales. Stell dem pent og du har fjellstøvler lenge.
Gjest Saxofon Skrevet 19. juli 2015 #14 Skrevet 19. juli 2015 Nei de ville ikke jeg brukt. De har ikke grove nok spor, ser tynne ut rundt ankelen og tipper du har rimelig vondt i knær etter et par timer pga dårlig såle. Fjellsko har du i minst 5 år, det er verdt de (minst) 1500kr du bør legge i de.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #15 Skrevet 20. juli 2015 God såle med godt grep mot fjell og i bekker man krysser, passe stiv såle, god ankelstøtte, gjerne litt høye, det foretrekker i alle fall jeg, slik at du ikke blir så lett våt om det er dugg i gresset eller du må krysse en myr. Jeg bruker også alltid to par med sokker på kortere turer, på dagsturer bruker jeg faktisk tre par og bytter alle tre parene med tre nye halvveis på turen. Får aldri gnagsår eller såre føtter. Jeg foretrekker knelange sokker, det er varmere å gå med, men man blir mindre stål og sliten i bena faktisk, jeg blir i alle fall det. Anonymous poster hash: f464e...611 1
-ssi Skrevet 20. juli 2015 #16 Skrevet 20. juli 2015 Forsvarets marsjstøvler er det eneste som fungerer for meg. Alt annet får jeg gnagsår av. Det forrige paret jeg hadde holdt i 8 år, da ble de i tillegg til turer brukt daglig på jobb utendørs i allslags vær.
SjiraffenLaffen Skrevet 20. juli 2015 #17 Skrevet 20. juli 2015 Nei det der er som andre her sier ikke fjellstøvler men vintersko. Selv har jeg Crispi Bessegen fjellstøvler, de er veldig gode på, gir god støtte men er ikke for tunge på foten heller. Min samboer har Crispi Skarveb fjellatøvel og han er veldig fornøyd med de også. Veldig lurt å gå inn fjellskoene en god stund før du skal bruke de på lengre fjellturer. Her er forskjellige Crispi støvler; http://www.xxl.no/search?text=Crispi Og her er alt av fjellstøvler hos xxl; http://www.xxl.no/villmark/fjellsko-og-jaktstovler/fjellsko/c/200802 Så da er det bare å finne den modellen som sitter best på din fot
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #18 Skrevet 20. juli 2015 Hvor skal du gå? Og hvor ofte skal du bruke de i fjellet? Tenk litt på det før du kaster deg over sko til over 2000kr. Vanlige sko går greit, ser mange i joggesko på Galdhøpiggen hver sommer Anonymous poster hash: 17da0...fd4
Trampe23 Skrevet 21. juli 2015 Forfatter #19 Skrevet 21. juli 2015 Hvor skal du gå? Og hvor ofte skal du bruke de i fjellet? Tenk litt på det før du kaster deg over sko til over 2000kr. Vanlige sko går greit, ser mange i joggesko på Galdhøpiggen hver sommer Anonymous poster hash: 17da0...fd4 Er det sant? Jeg skal gå opp Galdhøpiggen. Tror nok ikke det blir så mange fjellturer på meg, derfor jeg synes det blir unødvendig med fjellsko. Men jeg eier gode joggesko da
lille_frosk Skrevet 21. juli 2015 #20 Skrevet 21. juli 2015 (endret) Jeg har hatt Crispi Besseggen en stund, skikkelig fornøyd, men jeg er ikke ekspert. Føler dog de passer meg veldig bra! Anbefaler å prøve de. Fås på XXL blant annet. Jeg har også Crispi (jaktstøvler), fantastiske sko altså! De beste jeg har hatt på beina tror jeg! EDIT: Hvis du skal på Galdhøpiggen er i alle fall noen av rutene veldig steinete, og særlig da er det viktig med god ankelstøtte. Jeg går mye i fjellet med joggesko selv (liker det godt), og da kan man eventuelt teipe anklene for bedre støtte. Samtidig vil du jo fort bli våt da ... Skal dere gå over breen f.eks.? Endret 21. juli 2015 av lille_frosk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå