Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og samboer har vært sammen i mange år, og vi er begge i midten av 20-årene. De siste par årene har ønsket om å få barn blitt større, men det var en del ting som måtte på plass først. Vi eier egen bolig, bil og har faste rammer i hverdagen, og nå har også jobbsituasjon løst seg. Jeg har fått fast stilling fra høsten av, og lurer nå på hvor tidlig det er "greit" å bli gravid i ny jobb? 

Anonymous poster hash: ce92c...94d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og samboer har vært sammen i mange år, og vi er begge i midten av 20-årene. De siste par årene har ønsket om å få barn blitt større, men det var en del ting som måtte på plass først. Vi eier egen bolig, bil og har faste rammer i hverdagen, og nå har også jobbsituasjon løst seg. Jeg har fått fast stilling fra høsten av, og lurer nå på hvor tidlig det er "greit" å bli gravid i ny jobb? 

Vet om noen som ble gravid ganske straks etter ansettelsen. Slikt må jo arbeidsgiver bare regne med med kvinner i fruktbar alder :):gravid:

Anonymous poster hash: 14ca6...6a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon, vi er prøvere og jeg har fått meg ny jobb nå i august

Anonymous poster hash: 74742...b56

Skrevet

Jeg tenker vel det er ok å gå ut i fødselspermisjon etter å ha vært der et par år.

Men blir man gravid med engang man har begynt, så skal jeg love deg at arbeidsgiver tenker sitt uten at det sies høyt.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt å prøve etter prøveperioden er over. Da har jeg kommet meg inn i jobben, er komfortabel og sikker på at dette er en jobb jeg vil beholde fremover. :) altså ca 6 mnd inn i jobben.

Anonymous poster hash: 63f4c...c15

• Liker 5
Skrevet

Jeg ble gravid etter tre måneder, og da altså tre måneder før prøvetida gikk ut. På ingen måte optimalt, og jeg var forberedt på negative reaksjoner. Heldigvis tok sjefen det bra, og selv om han garantert har tenkt sitt bak stengt dør, har han vært helt profesjonell mot meg. Hadde vi visst at alt klaffet på første forsøk hadde vi ventet en stund til, men alderen min tilsier at vi uansett ikke kunne ventet så veldig mye lenger enn et års tid ut i ansettelsen.

Skrevet

Jeg ville ventet 8-12 mnd :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet ett år :)

Anonymous poster hash: e60bf...668

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok ventet var 1 år. Da har man kommet skikkelig i gang på jobb, vist hva man kan og uten å "lure" arbeidsgiver. En arbeidsgiver må jo være innforstått med at slike ting kommer til å skje, men dere er likevel unge og har tid til å vente selvom når man først har bestemt seg for å prøve så vil man gjerne med engang.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker vel det er ok å gå ut i fødselspermisjon etter å ha vært der et par år.

Men blir man gravid med engang man har begynt, så skal jeg love deg at arbeidsgiver tenker sitt uten at det sies høyt.

Min strategi også. Har jobbet i firmaet i 2 år i oktober og er nå preggers :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet et år . Spesielt siden dere er såpass unge er det faktisk ikke rå hast. vært noe annet om dere var i slutten av 30 årene.

Anonymous poster hash: be18b...3fc
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ventet noen uker og ble gravid med en gang. Offentlig jobb.

Men kan du vente ville jeg gjort det. Kjekt å bli kjent og trygg i jobben uten å være kvalm og tung.

Anonymous poster hash: 4c7d1...7c4

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Jeg kjenner vel litt på at vi syns det er greit å jobbe ut prøvetiden, og så begynne prøvingen, og helst ikke vente noe lenger enn det. For alt vi vet kan det jo bli mange måneder prøving, og da vil jeg ikke være en av de som ventet i flere år av lojalitet overfor arbeidsgiver, i stedet for å prioritere egne ønsker og drømmer. Jeg syns også det er greit å jobbe en stund, for å bli kjent med arbeidsstedet, jobben min, kollegaer osv., så det er ikke snakk om å begynne prøvingen i løpet av de første månedene.

Ville ventet et år . Spesielt siden dere er såpass unge er det faktisk ikke rå hast. vært noe annet om dere var i slutten av 30 årene.

Anonymous poster hash: be18b...3fc

Dette med at vi "enda er unge", og at situasjonen ville vært annerledes hvis vi var eldre syns jeg ikke passer seg her. Det er ikke snakk om en biologisk klokke som snart går tom for tid, men et dypt ønske om å starte egen familie. Det handler om hvordan vi ønsker livet vårt skal være de neste par årene, ikke om hvordan det er greit å få barn i eldre alder, og at det haster mer sådan. Regner med du sikter til hvordan det kanskje er mer akseptert å gå tidlig ut i permisjon hvis man nærmer seg ufruktbar alder? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er selv på arbeidsgiversiden i firmaet ved ansettelser. Har ved noen anledninger vært med på å luke ut kvinner i "beste fruktbarhetsalder" som ikke har barn fra før. Da er sannsynligheten over 99% for at det blir graviditet og permisjon innen kort tid. Da har vi heller ansatt folk vi vet har 2-3 barn og der sansynlugheten for flere barn er mindre. Når vi har måttet velge mellom 2 likeverdige kandidater har vi ansatt de vi regner med er ferdig med babyproduksjonen. Det er dyrt og tidkrevende å ansette folk i stillinger og det er enda mer tidkrevende å finne vikar for sykemeldte gravide og vikar i permisjonen. Det unngår vi om vi kan. Så bærer vi heller over med ansatte som har 2-3 syke barn gjennom året, det er mindre kostbart og tidkrevende.

Nei vi har aldri spurt om graviditet og barn på intervjuer om noen lurte på det.

Ja jeg er også kvinne OG jeg har barn. Men synes det er en uting å starte i ny jobb for å gå ut i permisjon etter få måneder. Det minste man kan gjøre er å vente et år med prøvingen.

Anonymous poster hash: fec63...21d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Er selv på arbeidsgiversiden i firmaet ved ansettelser. Har ved noen anledninger vært med på å luke ut kvinner i "beste fruktbarhetsalder" som ikke har barn fra før. Da er sannsynligheten over 99% for at det blir graviditet og permisjon innen kort tid. Da har vi heller ansatt folk vi vet har 2-3 barn og der sansynlugheten for flere barn er mindre. Når vi har måttet velge mellom 2 likeverdige kandidater har vi ansatt de vi regner med er ferdig med babyproduksjonen. Det er dyrt og tidkrevende å ansette folk i stillinger og det er enda mer tidkrevende å finne vikar for sykemeldte gravide og vikar i permisjonen. Det unngår vi om vi kan. Så bærer vi heller over med ansatte som har 2-3 syke barn gjennom året, det er mindre kostbart og tidkrevende.

Nei vi har aldri spurt om graviditet og barn på intervjuer om noen lurte på det.

Ja jeg er også kvinne OG jeg har barn. Men synes det er en uting å starte i ny jobb for å gå ut i permisjon etter få måneder. Det minste man kan gjøre er å vente et år med prøvingen.

Haha, for et trist firma du jobber i. Selv jobber jeg i et stort og anerkjent firma med høy lønn og mye frynsegoder og bonuser og på intervju skrøt de av hvor bra vilkår de hadde for gravide. Man er gravid og i permisjon i en veldig kort fase av yrkeslivet.

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Haha, for et trist firma du jobber i. Selv jobber jeg i et stort og anerkjent firma med høy lønn og mye frynsegoder og bonuser og på intervju skrøt de av hvor bra vilkår de hadde for gravide. Man er gravid og i permisjon i en veldig kort fase av yrkeslivet.

Selv om de skryter av gode vilkår for gravide, forventer de nok at folk har skam nok til å vente minst et år eller to før de får barn.

Anonymous poster hash: 43a42...e14

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når en kvinne gjerne får både 2 og 3 barn så blir det gjerne mye fram og tilbake og mye byråkrati for oss som faktisk sitter og skal holde oversikten over flere hundre ansatte. Det har ingenting med at vi er et trist firma. For det er vi ikke ;-) Vi gir også våre ansatte god lønn og gode betingelser, men kan vi unngå å ansette noen som med 99% sikkerhet vil gå ut i permisjon eller sykemelding så unngår vi det. Det gjør fremfor alt forholdene bedre for de øvrige ansatte som slipper å forholde seg til en nyansatt som ender i sykemelding etter få måneder, deretter må det ansettes en vikar som også trenger opplæring og innkjøring, før den opprinnelige ansatte er tilbake, og som kanskje trenger ny opplæring og innkjøring fordi hun gikk glipp av det meste pga graviditet, sykemelding og permisjon. Så jobber hun kanskje et år, så er det en ny runddans med å finne vikar på nytt fordi hun er gravid på nytt. Så kommer kanskje det tredje barnet 2 år etter det igjen.

Da er det kanskje ikke så vanskelig å skjønne at vi gjør som vi gjør? For hverken vi, våre ansatte eller våre kunder og forbindelser er tjent med en evig gjennomtrekk at vikarer på viktige plasser i firmaet, hvis vi ved hjelp av enkle grep kan unngå det. Det er kundene vi lever av, det er de som betaler lønnen til både oss ledere og ansatte. Da trenger vi stabile ansatte som kan stå i den jobben de er satt til.

Nei vi har aldri sagt noe når en nyansatt har sluppet bomben sin 3 dager etter kontraktinngåelsen, men vi gjør opp vår mening om dem likevel.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Når en kvinne gjerne får både 2 og 3 barn så blir det gjerne mye fram og tilbake og mye byråkrati for oss som faktisk sitter og skal holde oversikten over flere hundre ansatte. Det har ingenting med at vi er et trist firma. For det er vi ikke ;-) Vi gir også våre ansatte god lønn og gode betingelser, men kan vi unngå å ansette noen som med 99% sikkerhet vil gå ut i permisjon eller sykemelding så unngår vi det. Det gjør fremfor alt forholdene bedre for de øvrige ansatte som slipper å forholde seg til en nyansatt som ender i sykemelding etter få måneder, deretter må det ansettes en vikar som også trenger opplæring og innkjøring, før den opprinnelige ansatte er tilbake, og som kanskje trenger ny opplæring og innkjøring fordi hun gikk glipp av det meste pga graviditet, sykemelding og permisjon. Så jobber hun kanskje et år, så er det en ny runddans med å finne vikar på nytt fordi hun er gravid på nytt. Så kommer kanskje det tredje barnet 2 år etter det igjen.

Da er det kanskje ikke så vanskelig å skjønne at vi gjør som vi gjør? For hverken vi, våre ansatte eller våre kunder og forbindelser er tjent med en evig gjennomtrekk at vikarer på viktige plasser i firmaet, hvis vi ved hjelp av enkle grep kan unngå det. Det er kundene vi lever av, det er de som betaler lønnen til både oss ledere og ansatte. Da trenger vi stabile ansatte som kan stå i den jobben de er satt til.

Nei vi har aldri sagt noe når en nyansatt har sluppet bomben sin 3 dager etter kontraktinngåelsen, men vi gjør opp vår mening om dem likevel.

Med holdningene dine og til resten av ledelsen i firmaet ditt, er nok det lureste for alle parter at dere bare har ansatte som er menn. Slik at kvinner slipper å jobbe for en så dømmende og frekk ledelse.

Anonymous poster hash: 889a3...143

• Liker 24
Skrevet

Godt innlegg.

Skrevet

Med holdningene dine og til resten av ledelsen i firmaet ditt, er nok det lureste for alle parter at dere bare har ansatte som er menn. Slik at kvinner slipper å jobbe for en så dømmende og frekk ledelse.

Anonymous poster hash: 889a3...143

Det er slik overalt, den der tonen trenger du ikke å ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...