Gå til innhold

Skal ta enkeltemner ved siden av jobb, søke om lån i tillegg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er 100 % i jobb og skal til høsten ta noen fag som enkeltemner ved et universitet i Norge, i tillegg til jobb. Det blir totalt 20 studiepoeng, og jeg kan da søke om 67 % støtte fra lånekassen. 

Det jeg lurer på er om jeg burde gjøre det eller ikke. Det blir i så fall som en form for sparing, ettersom jeg jo klarer meg økonomisk på lønna jeg får. Det blir jo et rent lån, da jeg kommer til å tjene over grensen for å få noe omgjort til stipend. 

Har hørt at det er et gunstig lån og en grei måte å spare opp penger på, men er det det? Det skal jo uansett betales tilbake og med renter og slikt etterhvert. Har studielån fra før som jeg allerede betaler ned på. 

Noen tanker og erfaringer ang dette? Bør jeg søke om lån for å spare opp penger, eller er det dumt? 

Anonymous poster hash: 8b4aa...58f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du med pengene da? Du nevner ikke et ord om hva du har bruk for pengene til? Ser ikke helt vitsen med å stifte gjeld bare fordi renten er lav. Det er fremdeles rente, og fremdeles penger du skylder og må betale tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får lånn ville jeg tatt opp. Da kan du spare hele lånet, pluss det du i dag betaler på studielånet. Finn den banken som gir best rente, evt bsu.

Anonymous poster hash: 9e3a8...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får lån ville jeg tatt opp. Da kan du spare hele lånet, pluss det du i dag betaler på studielånet. Finn den banken som gir best rente, evt bsu.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med pengene da? Du nevner ikke et ord om hva du har bruk for pengene til? Ser ikke helt vitsen med å stifte gjeld bare fordi renten er lav. Det er fremdeles rente, og fremdeles penger du skylder og må betale tilbake.

Ingenting sånn helt konkret, det er derfor jeg spør om det er en dum eller god idé. Men det jeg tenker er vel å gjerne sette det inn på f.eks BSU og høyrentekonto, slik som en annen AB foreslår her, som en form for å spare opp til egenkapital og slikt ved fremtidig huskjøp.

Anonymous poster hash: 8b4aa...58f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...