Gå til innhold

Tips til å få moren min til å ringe sjeldnere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker kanskje som en umoden drittunge, men skal prøve å forklare...

Er en 24 år gammel kvinne, og helt siden jeg flyttet ut hjemmefra når jeg var 19, har moren min ringt meg altfor ofte... Hyppigheten varierer, men hun kan finne på å ringe daglig, annenhver dag, eller til og med flere ganger om dagen... Det kan også gå lengre tid mellom, det varierer som sagt.

Dette gjør meg veldig frustrert, for jeg blir irritabel og sur når hun ringer så ofte, og har lite tålmodighet for å snakke med henne, noe jeg synes er dumt... Vil jo gjerne at vi skal ha en god og hyggelig tone når vi snakker sammen.

Som oftest når hun ringer er det bare for å si noen småting, det er ikke noe viktig, også ting hun heller kunne sendt på sms... eller så har hun ikke noe spesielt å si i det hele tatt. Hun ringer så ofte at det ikke blir noe å prate om!

Jeg har sagt i fra til henne FLERE ganger om at hun ringer for ofte, og forklart det med at dersom hun ringer sjeldnere vil det være mer å snakke om, og derfor en bedre samtale. Så bedrer det seg litt, men går selvfølgelig tilbake til samme greia etter ikke så lenge...

Vet ikke hvordan jeg skal få henne til å forstå, en gang for alle, at hun ikke kan ringe så ofte. Har blitt til at jeg ikke svarer når hun ringer... så ringer hun igjen... og igjen... Som oftest svarer eller ringer jeg tilbake i løpet av dagen, for vil jo ikke være kjip... men dette går ikke lenger. Skal jeg bare slutte å svare??

Noen som har hatt samme problemet som har klart å fikse det?

Er også nysgjerrig på hvor ofte det er vanlig at foreldre ringer?

Anonymous poster hash: dff03...17c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger!

Jeg er i midten av 30-årene, men søren min har samme telefonvane som din mor ser ut til å ha. Jeg blir gæren! Han kan finne på å ringe for å spørre hvordan været er hos meg -og han bor 10 minutter unna ...

Jeg har ingen råd, annet enn å jobbe med å slutte og ha dårlig samvittighet for å ikke være tilgjengelig hele tiden. Jeg er ikke helt i mål der ennå, men begynner vel å innse at jeg ikke kan forandre ham, så da må jeg gjøre forandringen i meg selv.

Skrevet

Det høres ikke bra ut. Nesten som det er du som må oppdra moren din. Det første som slo meg er om hun har venner eller bekjente/noen hobbies eller sitter hun stort sett hjemme? Hvis ikke, så kan du jo foreslå noen aktiviteter som hun liker der hun kan møte andre folk. Da blir hun mer opptatt og får flere å prate med, så kanskje hun ringer mindre. Bare et forslag.

Jeg er mor selv, og ringer kun mine barn en sjelden gang. Kanskje bare en gang pr mnd. Men jeg småprater litt med den ene på FB,da.

Skrevet

Samboeren min hadde det sånn, han sa ifra, hun tok det hardt og nekter nå å ha noe med oss å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke bra ut. Nesten som det er du som må oppdra moren din. Det første som slo meg er om hun har venner eller bekjente/noen hobbies eller sitter hun stort sett hjemme? Hvis ikke, så kan du jo foreslå noen aktiviteter som hun liker der hun kan møte andre folk. Da blir hun mer opptatt og får flere å prate med, så kanskje hun ringer mindre. Bare et forslag.

Jeg er mor selv, og ringer kun mine barn en sjelden gang. Kanskje bare en gang pr mnd. Men jeg småprater litt med den ene på FB,da.

En gang i måneden synes jeg var fryktelig sjeldent å snakke med barna sine, men dere har kanskje ikke så nært forhold? Jeg snakker med mine barn 1-2 ganger i uka, og det er som regel de som ringer.

Anonymous poster hash: dc164...4d1

• Liker 1
Skrevet

En gang i måneden synes jeg var fryktelig sjeldent å snakke med barna sine, men dere har kanskje ikke så nært forhold? Jeg snakker med mine barn 1-2 ganger i uka, og det er som regel de som ringer.

Anonymous poster hash: dc164...4d1

Jeg snakker ikke oftere med med min mor, og vi har et nært forhold. jeg vet liksom ikke hva jeg skulle snakket om oftere? Vi følger hverandre på sosiale medier dog, og får med oss ting der.

Skrevet

Kan du ikke bli enig med henne om en fast ringedag i uka? Hvis du ikke synes en gang i uka blir for ofte. Da kan hun fortelle deg det hun har samlet opp i løpet av uka, og kanskje har du også noe å fortelle? Søndager for eksempel? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et helt ålreit forhold til mine barn, og syns ikke at det er avhengig av hvor ofte vi ringes. Chatten på Fb er kjempefin, den. ;)  Det hender også at vi møtes i det virkelige liv.

Syns for øvrig forslaget om å sette opp en fast ringedag kan være noe for ts.

Skrevet

Føler med deg! Faren min er helt ekstrem! Han ringer meg hver eneste dag, og jeg er 20 og bor hos moren min. Når jeg svarer, er det eneste han har å si "Hei, skjera?"... I tillegg liker han å ringe meg på lørdagskvelder og spørre meg ut om hvem jeg er med og hvor, når jeg skal hjem og om hvor mange gutter som er der. Give me a break, jeg er 20 år liksom :P

Rett etter han har snakket med meg, ringer han søsteren min, som sitter i samme rom som meg.

AnonymBruker
Skrevet

Så heldige dere er ❤

Anonymous poster hash: 69247...9af

AnonymBruker
Skrevet

Mamma ringer meg hver dag, noe jeg synes er helt ok. Broren min, derimot, hadde samme problem som deg, TS, for han ble dette for ofte. Etter at hun ble bedre til å sende SMS istedenfor å ringe og fikk seg Snapchat og Messenger, så har det bedret seg betraktelig. Nå har hun begynt å sende en snap eller en melding om hun skal gi en beskjed som man ikke trenger å ringe for, og så snakkes de litt sjeldere i telefonen. Han på sin side er fornøyd med sjeldnere samtaler med "bedre innhold", og hun er fornøyd med å få og sende snaps og meldinger, for å dele små hverdagsgreier uten å måtte ringe. :)

Anonymous poster hash: 8ac00...a1a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bli enig med henne om en fast ringedag i uka? Hvis du ikke synes en gang i uka blir for ofte. Da kan hun fortelle deg det hun har samlet opp i løpet av uka, og kanskje har du også noe å fortelle? Søndager for eksempel? 

TS her;

Synes dette var en veldig god idé, takk for råd. :) Skal foreslå dette for henne neste gang vi snakkes! Da får man jo noe mer konkret å forholde seg til, ikke bare "ringe sjeldnere", som kan virke for diffust til at moren min forstår. ;)

AnonymBruker
Skrevet

TS her;

Hun har mye å drive med, men ikke så mange nære venner kanskje... Hun har altså hobbyer og aktiviteter med andre folk, men man kan jo ikke tvinge noen til å bli skikkelige gode venner med deg heller. Så tror ikke jeg kan utgjøre så stor forskjell i å fikse det sosiale livet hennes.

Skrevet

Min har hatt perioder der hun var lovlig ivrig på telefonen. Jeg måtte bare repetere at annenhver dag ble i meste laget, for jeg hadde rett og slett ikke noe nytt å snakke om når det ble så ofte. (Jeg liker dessuten ikke å snakke i telefon generelt.) 9

Det gikk inn, omsider, og nå snakkes vi en gang eller to i uka,  noe som er helt greit. Har dessuten lært henne å bruke iPad så det kan gå en og annen melding på messenger på FB. :fnise: 

Gjest Miss Selfridge
Skrevet

Du kan jo prøve la være å ta telefonen også sender du henne melding om at det ikke passer. At du heller kan ringe tilbake når du har anledning eller noe. Kanskje hun lar være å ringe så ofte. 

AnonymBruker
Skrevet

Moren min gjorde dette, flere ganger om dagen i perioder. Ofte bare for å småprate, høre hva jeg gjorde etc.

Jeg fant etterhvert ut at det beste var å gå inn i en litt lengre samtale med henne, om et eller annet tema vi begge var interessert i.. Så fikk vi liksom samværet som tydeligvis egentlig var viktigst.

Hun døde helt plutselig da jeg var i slutten av tyveårene, og kanskje ikke det du vil høre, men Gud som jeg savnet de hyppige telefonene..overgangen fra at noen brydde seg om hver bidige ting i livet ditt til at man bare hadde seg selv alene igjen var også enorm og da forstod jeg hvor enormt mye hun betød for meg.

Anonymous poster hash: 53af4...a39

AnonymBruker
Skrevet

Wow, er akkurat som å høre min mor! Hun var kanskje litt mer ekstrem da jeg kunne gå ut av forelesning med 20+ ubesvarte anrop uten at hun hadde noe spesielt å si. Trodde jo hun hadde havnet på sykehus, at noen var død, eller noe sånt de første gangene.

Til slutt tok jeg simkortet og satte det i den gamle mobilen og gjorde den til "hustelefon." Så fikk jeg meg nytt simkort til bruks-mobilen med hemmelig nummer som alle andre kunne nå meg på. "Hustelefonen" ringte jo støtt selvsagt, men den ble ikke et irritasjonsmoment lengre(for meg anyway).

Dog sluttet hun etterhvert med all ringingen da jeg fikk meg kjæreste, så da droppet jeg "hustelefonen." Og siden har det faktisk holdt seg. Utrolig nok:P

Men det er jo litt eksttremt med det overnevnte da. Om det er mulig å prate med henne om det, hva med å avtale en fast dag og tidspunkt?:)

Anonymous poster hash: 94543...c0d
Skrevet

Pappa ringte for en måned siden, også ringte han i fjor en gang. Vær glad for at familien tar kontakt du.

Skrevet

Moren min ringer meg hver dag/annenhver dag, og har gjort dette de fire årene jeg har bodd hjemmefra. 
Vi snakker i opptil en time om løst og fast, synes bare det er koselig jeg :)

Skrevet

Bor hun sammen med din far/annen samboer? Har hun venner hun er med eller prater på tlf? Har hun en hobby hun driver med? Kanskje hun føler seg ensom og derfor ringer deg. Hvis dere bor i nærheten eller ikke alt for langt vekke så kunne du kanskje besøkt henne oftere? Eller hun besøkt deg. Ting blir ofte hyggeligere ved et besøk og man får jo dekket sine sosiale behov på en helt annen måte da enn over tlf :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...