Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann.  :laugh: 
Skal starte på høgskole til høsten og lurte på hvordan det er med stipend og lån. Har lest mye på lånekassen om at det er mange endringer i forhold til hvem som får penger og slikt, gjelder dette også de som skal gå høgskole og er over 18 år? Og i tillegg blir borteboer? 

Har sett at mange på videregående får mye mindre/null stipend pga. foreldrene og økonomien. Var borteboer 2. året på VGS og fikk akkurat nok i stipend til å leve av da. Fikk også litt i grunnstipend 1. og 3. året når jeg bodde hjemme. 

Har prøvd å finne ut litt om stipend nå når jeg skal flytte å gå høgskole. Har også prøvd å finne ut hvor mye jeg kan få i kun stipend, men på støttekalkulatoren kommer det både opp stipend og lån. Er det noen som vet noe om dette? Jeg prøver i størst mulig grad å unngå å ta opp lån, før det virkelig er nødvendig.

Noen som har litt mere peiling enn meg, som kanskje har gått/går høgskole som kunne sagt litt om stipend og slikt? Blir litt stressa av å ikke vite  :sjokkert:

(Sorry for et langt og rotete innlegg..)  :fnise: 

Anonymous poster hash: a4ac1...868
Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet (endret)

De nye stipendreglene gjelder for videregående, (selvsagt) ikke for høgskole- og universitetsstudenter. Tar du høyere utdanning og bor i en annen bolig enn foreldrene dine, så vil du få studielån, der 40% blir omgjort til stipend ved bestått eksamen. Dette er uavhengig av foreldrene dine sin inntekt, da de ikke har noe forsørgerplikt for deg etter videregående.

Edit: fult lån er foresten på litt over 7000 per måned, med høyere utbetaling i august og januar. Delen som blir omgjort til stipend ved bestått eksamen er 40%, altså ca. 3000 kr. Om du ikke skal jobbe veldig mye ved siden av, så må du regne med å ta opp studielån. Dette er ikke noe du trenger å være redd for, det er helt vanlig og de aller fleste studentene gjør det. (Det kan hende du må jobbe ved siden av uansett, siden 7000kr for de fleste ikke holder til alle utgifter).

Endret av Solsmil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...