jomann Skrevet 19. juli 2015 #1 Skrevet 19. juli 2015 Leser noen eldre artikler om plombering av TVer for å unngå NRK-lisens. En plombering innebærer ofte at mottakeren enten tas ut av TVen eller loddes i stykker. Jeg kom da over en kommentar som siterte Lovdata og Forskrifter om fjernsynsmottakere §9: Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. (...) Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Vil det si at dersom man ikke bruker mottakeren (altså mottakeren som sitter i TVen), så er det heller ikke nødvendig å plombere TVen? Og dersom NRK krever at TVen plomberes, så skal det kun gis adgang til at NRK kan gjøre det (de kan altså ikke kreve at du skal betale for å sende TVen til et verksted for plombering)? Dersom jeg tar feil, kan du vise til hvilken lov/paragraf det står at jeg tar feil?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #2 Skrevet 19. juli 2015 De vil kreve dokumentasjon at det er plombertAnonymous poster hash: 43b4b...ebc 1
jomann Skrevet 19. juli 2015 Forfatter #3 Skrevet 19. juli 2015 (endret) Ja, men som det står i loven: Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak. Det står ikke at jeg skal plombere selv. Det står at det skal gis adgang til å plombere dersom NRK ønsker det. Da må det holde at jeg slipper inn NRK (eller noen de måtte sende) for å plombere? Endret 19. juli 2015 av jomann 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #4 Skrevet 19. juli 2015 Du kan ikke bare overse den delen av paragrafen du velger å ikke sitere. NRK har anledning til å plombere en mottaker du melder at er satt bort og ikke er i bruk. NRK regner hele TV-aparatet som mottaker i denne sammenhengen. Det §9 gjør er å åpne for at du kan ha TV-aparater på lager, i kjelleren osv uten å måtte betale for dem. Altså at man ikke fysisk må kvitte seg med dem (salg eller kast). Det er mange som har tenkt som deg, og prøvd seg, men NRK vil ikke godta det. Og så vidt jeg vet har ingen tatt det videre i rettssystemet. Når det er sagt, så har NRK ingen lovlig måte å tvinge seg inn i din leilighet på for å sjekke om du faktisk har satt bort mottakeren din om du melder til NRK at den er satt bort og ikke i bruk...Anonymous poster hash: 24c1b...bc8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #5 Skrevet 19. juli 2015 Skal du ikke betale linsens så gå inn på lisensavdelingens sider og les der. Alternativet er å bære tven fysisk ut av huset. Plombering må gjøres hos folk som kan dette, og kvittering sendes lisensavdelingen. Anonymous poster hash: 9161f...e73
jomann Skrevet 19. juli 2015 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2015 Du kan ikke bare overse den delen av paragrafen du velger å ikke sitere. NRK har anledning til å plombere en mottaker du melder at er satt bort og ikke er i bruk. NRK regner hele TV-aparatet som mottaker i denne sammenhengen. Det §9 gjør er å åpne for at du kan ha TV-aparater på lager, i kjelleren osv uten å måtte betale for dem. Altså at man ikke fysisk må kvitte seg med dem (salg eller kast). Det er mange som har tenkt som deg, og prøvd seg, men NRK vil ikke godta det. Og så vidt jeg vet har ingen tatt det videre i rettssystemet. Når det er sagt, så har NRK ingen lovlig måte å tvinge seg inn i din leilighet på for å sjekke om du faktisk har satt bort mottakeren din om du melder til NRK at den er satt bort og ikke i bruk...Anonymous poster hash: 24c1b...bc8 Det jeg unnlot å sitere var følgende: I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6. Hva er det i den teksten du mener er relevant for saken? Dersom du hadde hatt rett i at TVen i seg selv ansees som en mottaker, så vil alle enheter som kan vise video være en mottaker. Det vil da inkludere PC-skjermer, nettbrett, mobiler, Ipoder osv. Vi vet derimot at dette ikke er sant mtp at det ikke kreves lisens for disse enhetene. I tillegg vet vi at plombering hos en TV-reparatør inkluderer å fjerne eller ødelegge mottakeren som sitter i TVen. Hvorfor mener du da at hele TV-apparatet (mottaker + resterende innhold i TVen) er å anse som en mottaker? Hvor i lovteksten står den definisjonen?
Gjest Castielz Skrevet 19. juli 2015 #7 Skrevet 19. juli 2015 Her gjør NrK litt som de vil, de vet veldig godt at ingen prøver å kjempe mot staten uansett. Du finner er en renere form for fascisme.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #8 Skrevet 19. juli 2015 Det jeg unnlot å sitere var følgende: Hva er det i den teksten du mener er relevant for saken? Dersom du hadde hatt rett i at TVen i seg selv ansees som en mottaker, så vil alle enheter som kan vise video være en mottaker. Det vil da inkludere PC-skjermer, nettbrett, mobiler, Ipoder osv. Vi vet derimot at dette ikke er sant mtp at det ikke kreves lisens for disse enhetene. I tillegg vet vi at plombering hos en TV-reparatør inkluderer å fjerne eller ødelegge mottakeren som sitter i TVen. Hvorfor mener du da at hele TV-apparatet (mottaker + resterende innhold i TVen) er å anse som en mottaker? Hvor i lovteksten står den definisjonen? De produktene du lister opp har ikke mulighet til å ta inn TV-signaler i tradisjonell mening. Husk at loven er gammel. Hvorfor NRK tolker det slik får du spørre de om. Ellers har jo Sverige nylig endret sin lisenslov. Det kommer nok i Norge snart og. Anonymous poster hash: 24c1b...bc8
jomann Skrevet 19. juli 2015 Forfatter #9 Skrevet 19. juli 2015 (endret) Jeg kan jo også nevne at jeg generelt sett ikke er motstander av lisensen, men jeg ser ikke på tradisjonell TV. Jeg har ikke GET (eller tilsvarende). Jeg bruker TVen som en monitor for å spille konsollspill og da synes jeg det er for galt at jeg skal ha utgifter for å bevise at jeg ikke bruker TVen til TV-titting. Er det ikke bevis nok at jeg ikke betaler for noen kanalpakker hos de tradisjonelle tilbyderne? Endret 19. juli 2015 av jomann
Cowboy Lotte Skrevet 19. juli 2015 #10 Skrevet 19. juli 2015 Hehe nekter å ha tv da jeg nekter å betale et øre til Nrk og deres propaganda... 1
MarenogAron Skrevet 19. juli 2015 #11 Skrevet 19. juli 2015 Nrk har ingen lovhjemmel for å kreve dokumentasjon på at plombering er foretatt hos autorisert verksted. Vi plomberte selv, tok bilde som bevis og sendte det inn. Da trakk de kravet
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #12 Skrevet 19. juli 2015 Jeg kan jo også nevne at jeg generelt sett ikke er motstander av lisensen, men jeg ser ikke på tradisjonell TV. Jeg har ikke GET (eller tilsvarende). Jeg bruker TVen som en monitor for å spille konsollspill og da synes jeg det er for galt at jeg skal ha utgifter for å bevise at jeg ikke bruker TVen til TV-titting. Er det ikke bevis nok at jeg ikke betaler for noen kanalpakker hos de tradisjonelle tilbyderne? Nei. Det er ikke derfor du betaler. Du betaler for å eie et apparat som kan ta inn TV-signaler. Anonymous poster hash: 24c1b...bc8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #13 Skrevet 19. juli 2015 På Nrk sine sider så står det at dersom TVen har mottakerutstyr så skal den plomberes dersom man vil unngå tv-lisensen. Det er jo ikke alle tv som har det. Min TV har ikke plass for å ta kort. Jeg skrev bare til dem det, og siden jeg ikke har abonnement på get, rikstv, canaldigtal e.l så betaler jeg ikke nå lisensavgift lenger. "Når fjernsynsmottakeren har innebygd digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK Lisensavdelinga. Med plombering menes her blokkering av fjernsynsmottakerens mulighet til å motta fjernsynssignal. Det må samtidig gis erklæring om at NRK Lisensavdelinga vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger." http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-monitor-1.11580427 Anonymous poster hash: 86755...efb 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #14 Skrevet 19. juli 2015 Noen leser, som en viss mann leser en viss bok, her i denne tråden. Anonymous poster hash: 9161f...e73
jomann Skrevet 19. juli 2015 Forfatter #15 Skrevet 19. juli 2015 Nei. Det er ikke derfor du betaler. Du betaler for å eie et apparat som kan ta inn TV-signaler.Anonymous poster hash: 24c1b...bc8 Det står ikke noe om det i loven. På Nrk sine sider så står det at dersom TVen har mottakerutstyr så skal den plomberes dersom man vil unngå tv-lisensen. Det er jo ikke alle tv som har det. Min TV har ikke plass for å ta kort. Jeg skrev bare til dem det, og siden jeg ikke har abonnement på get, rikstv, canaldigtal e.l så betaler jeg ikke nå lisensavgift lenger. "Når fjernsynsmottakeren har innebygd digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK Lisensavdelinga. Med plombering menes her blokkering av fjernsynsmottakerens mulighet til å motta fjernsynssignal. Det må samtidig gis erklæring om at NRK Lisensavdelinga vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger." http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-monitor-1.11580427 Anonymous poster hash: 86755...efb Hva NRK skriver på sine sider er ikke relevant. Det som er relevant er hva det står i loven.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #16 Skrevet 20. juli 2015 Her var det mange tullesvar og forståsegpåere. Man trenger KUN å sende brev til lisensavdelingen, der man bekrefter at man har TV, er ikke plombert, men blir ikke brukt til å se på tv på lengre. Dette pga at du skal ikke måtte kaste en gammel TV, bare fordi du ikke ønsker å bruke den lengre. Men det er også godtatt på kjøp av ny TV, så sant den skal bare brukes til spilling o.l. Dette godtar NRK uten forbehold. Om noen tviler, kan en kjapp tlf til NRK's lisensavdeling bekrefte det jeg sier. Ha ellers en god dag videre. Anonymous poster hash: 159ac...cfa
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #17 Skrevet 20. juli 2015 Det står ikke noe om det i loven. Jo. Det står i paragraf 1...Anonymous poster hash: 24c1b...bc8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #18 Skrevet 20. juli 2015 Her var det mange tullesvar og forståsegpåere. Man trenger KUN å sende brev til lisensavdelingen, der man bekrefter at man har TV, er ikke plombert, men blir ikke brukt til å se på tv på lengre. Dette pga at du skal ikke måtte kaste en gammel TV, bare fordi du ikke ønsker å bruke den lengre. Men det er også godtatt på kjøp av ny TV, så sant den skal bare brukes til spilling o.l. Dette godtar NRK uten forbehold. Om noen tviler, kan en kjapp tlf til NRK's lisensavdeling bekrefte det jeg sier. Ha ellers en god dag videre.Anonymous poster hash: 159ac...cfa Dette stemmer. Og jeg har allerede hintet om det tidligere i tråden. Anonymous poster hash: 24c1b...bc8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #19 Skrevet 20. juli 2015 Hva NRK skriver på sine sider er ikke relevant. Det som er relevant er hva det står i loven. NRK sin tolkning av loven er veldig relevant siden det er gjengs tolkning av den... Anonymous poster hash: 24c1b...bc8 1
jomann Skrevet 20. juli 2015 Forfatter #20 Skrevet 20. juli 2015 (endret) Jo. Det står i paragraf 1...Anonymous poster hash: 24c1b...bc8 Nei, men du må gjerne linke til Lovdata hvor du mener jeg tar feil. NRK sin tolkning av loven er veldig relevant siden det er gjengs tolkning av den...Anonymous poster hash: 24c1b...bc8 Nei, NRKs nettsider er ikke juridisk bindende. Men det er jo godt å se at ingen kan finne noen argumenter for at NRK kan kreve at vi som forbrukere skal ha utgifter i forbindelse med plombering. Endret 20. juli 2015 av jomann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå