Pringle Skrevet 19. juli 2015 #1 Skrevet 19. juli 2015 Jeg gikk ned 20 kilo i 2006 til en superduper normal BMI, så kjapt opp igjen til overvekt, så kjempet jeg meg ned igjen til akkurat normalvekt. Jeg følte meg fort "sabotert" av omgivelsene, aargh, alle frister meg med alt mulig jeg ikke skal spise! Jeg sluttet å veie meg, jeg gikk sakte, og så fort, opp, og traff fedmepunktet sommeren/høsten 2013. Jeg bestemte meg for at jeg måtte ned i vekt da jeg ikke fikk igjen bukseknappen. Jeg har i mange år prøvd å spise minst mulig fett, for det var det man skulle. Det har vært vanskelig. Ekstra lett melk og "go og mager" leverpostei har vært standard. Men også potetgull, sjokolade og pølser. Det har faktisk gått utrolig mye potetgull, sjokolade og pølser, samt småkaker, smågodt, te med sukker... hele pakka. Så mye at jeg ble matlei, ville bare ha mer og mer godteri, og orket ikke mat, for det smakte jo ingenting. Klart det, sammenlignet med godteri smaker vanlig mat lite. I tillegg var jeg ofte sulten. Jeg klarte ikke å innse at jeg var underernært, til tross for at jeg var feit. Da jeg skulle ned i vekt igjen denne gangen, startet jeg som før, med lettprodukter og strukturerte måltider. Men så støtte jeg hele tiden på "lavkarbo". Jeg hadde ingen tro på det. Og å spise fett, det er jo så mange kalorier i fett, og man blir ikke mett av det, man må ha stivelse for å bli mett! Trodde jeg. Men jeg tenkte jeg fikk sjekke det ut. Sammenlignet lett- og originalprodukter, og så fort at det ikke var store forskjellen på kaloriinnhold. Begynte å kjøpe og spise. Testet ut nye kombinasjoner. Det smakte ikke fettete som jeg trodde. Men jeg trengte mindre! Det smakte mer, og jeg ble mettere og holdt meg mett lenger. Suget etter godteri har alltid minket når jeg har spist sunnere, men denne gangen har det vart - jeg har vært på målvekt i ni måneder nå. Suget er ikke borte, og jeg har ofte lyst på godteri, men det er ikke lenger noe egentlig problem. Jeg velger å ikke kjøpe godteri, men kan ta litt om jeg blir budt, og isteden lage sunn, variert mat med naturlig fettinnhold. Jeg gleder meg til hver gang jeg skal spise nå og er bare normalt sulten til måltidene. Det jeg lurer på, er det sånn at vi trenger en del fett, mer enn myndighetene anbefaler, og hvis vi ikke får det gjennom maten, vil vi jakte det ned i form av godteri? Mitt fettinntak ligger på nærmere 50 energiprosent i dag - det høres mye ut, men jeg spiser ikke noen ekstrem diett. Jeg har ikke regnet på det, men det skulle ikke forundre meg om jeg hadde like stort fettinntak før også, men da i form av næringsfattige og sukkerrike produkter. Nå spiser jeg alt jeg vil ha, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden. Ingenting er "forbudt", så jeg "jukser" aldri. Det er ingen problemer å komme tilbake til matplanen etter å ha vært syk eller på tur, for den er sånn som jeg vil spise. Planlegging forhindrer impulskjøp, sikrer at jeg har det jeg trenger, jeg kjøper bare det jeg har lyst på, kaster mindre mat, og sparer penger. Det fungerer strålende. 1
Supraspinatus Skrevet 19. juli 2015 #2 Skrevet 19. juli 2015 Jeg vil bastant påstå at et fettrikt kosthold er bedre og mer næringsrikt enn et lavfettkosthold. Og da har jeg en forutsetning om at begge kostholdene inneholder like mye energi som man trenger og ikke mer. Mye vitaminer og mineraler finnes i de fettrike delene av dyret. Og mange planter har vitaminer og mineraler som er fettløselige, men er fettfattige. Da trengs det fett for å ta opp mest mulig. Hva som gjør en mett er veldig individuelt. Noen kan fint klare seg med en lavere andel fett, andre en høyere andel fett. Det samme med protein, og karbohydrat-inntak. Det er i grunnen ikke noe problem at man spiser ensidig i perioder heller. Det er jo bare naturlig på steder med sesongvariasjoner. 3
Popc0rn Skrevet 19. juli 2015 #3 Skrevet 19. juli 2015 Det jeg lurer på, er det sånn at vi trenger en del fett, mer enn myndighetene anbefaler, og hvis vi ikke får det gjennom maten, vil vi jakte det ned i form av godteri? Vi trenger ikke mer fett enn det myndighetene anbefaler for å overleve. Men ønskelig er kanskje et bedre ord. Nok naturlig fett (altså ikke margarin og andre ødelagte fettsyrer) er viktig for hormonproduksjonen og stabile cellemembraner. Og som supraspinatus sier, fete produkter inneholder ofte mer vitaminer og mineraler. De er også lettere tilgjengelige (høyere prosentvis opptak) i animalske råvarer som man ofte spiser mer av når man spiser et fettrikt kosthold. Man får mindre søtsug når man får de vitaminene og mineralene man trenger. Fett påvirker ikke insulinproduksjonen, så ved å spise fettrikt har man et jevnere blodsukker enn hvis man baserer kostholdet på karbohydrater. Ujevn blodsukker gir søtsug. Så et fettrikt kosthold hjelper mot søtsug. 1
Pringle Skrevet 19. juli 2015 Forfatter #4 Skrevet 19. juli 2015 Okei, da bør jeg kanskje heller formulere det som at et høyere fettinntak er gunstig? Fordi det bedrer næringsopptaket under ett? Og de fleste vil vel gjerne leve bra, ikke bare overleve. Hm, da blir vel neste spørsmål hvorfor myndighetene ønsker at vi skal hangle oss igjennom tilværelsen Søtsug hadde i grunnen ikke vært noe problem om det ikke hadde vært søtsaker overalt hele tiden, og nok penger å kjøpe for...!
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #5 Skrevet 19. juli 2015 Fett er et viktig energilager i kroppen så jeg vil ikke tenkt så mye på det, men mer hvilket fett du spiser. Umettet fett er bra for kroppen og det finner du i fisk, vegetabilsk olje osv. Sukker er også noe du burde unngå på daglig basis ettersom kroppen lagrer dette som fett også. Drikk mye vann, tren/hold deg aktiv og spis så mye sunn mat du vil så vil det gå bra Anonymous poster hash: e75ca...e09
Pringle Skrevet 19. juli 2015 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2015 (endret) Fett er et viktig energilager i kroppen så jeg vil ikke tenkt så mye på det, men mer hvilket fett du spiser. Umettet fett er bra for kroppen og det finner du i fisk, vegetabilsk olje osv. Sukker er også noe du burde unngå på daglig basis ettersom kroppen lagrer dette som fett også. Drikk mye vann, tren/hold deg aktiv og spis så mye sunn mat du vil så vil det gå bra Anonymous poster hash: e75ca...e09 Jeg føler for å kommentere litt. Mettet fett er like bra som umettet fett, og skal inntas i balanse med umettet fett. Det er transfett vi skal unngå. Kroppen lagrer overskudd av kalorier som fett, uansett hvilken form det inntas i. Problemene med "tilsatt sukker" (godterier) for de fleste er vel heller i de tilefellene det trigger søtsug, fortrenger mer næringsrike matvarer, og utfordrer tannhelsen. Det er forresten sukker i de fleste matvarer, så vanskelig å unngå. Vann drikker jeg i passe mengder, avhengig av temperatur, aktivitetsnivå og hva jeg spiser og drikker ellers. Jeg er i normal aktivitet. Man kan overspise sunn mat også, og legge på seg - men for de fleste er det vanskelig, eller det er ihvertfall lettere å holde seg på riktig kaloriinntak når man spiser sunt og variert. Endret 19. juli 2015 av Pringle 1
Supraspinatus Skrevet 20. juli 2015 #7 Skrevet 20. juli 2015 Jeg føler for å kommentere litt. Mettet fett er like bra som umettet fett, og skal inntas i balanse med umettet fett. Det er transfett vi skal unngå. Kroppen lagrer overskudd av kalorier som fett, uansett hvilken form det inntas i. Problemene med "tilsatt sukker" (godterier) for de fleste er vel heller i de tilefellene det trigger søtsug, fortrenger mer næringsrike matvarer, og utfordrer tannhelsen. Det er forresten sukker i de fleste matvarer, så vanskelig å unngå. Vann drikker jeg i passe mengder, avhengig av temperatur, aktivitetsnivå og hva jeg spiser og drikker ellers. Jeg er i normal aktivitet. Man kan overspise sunn mat også, og legge på seg - men for de fleste er det vanskelig, eller det er ihvertfall lettere å holde seg på riktig kaloriinntak når man spiser sunt og variert. Mye tyder også på at alt transfett ikke nødvendigvis bør settes i samme bås. Naturlige transfettsyrer som konjugert linolsyre (CLA) opptrer naturlig i små mengder hos drøvtyggere og i melk og kjøtt fra disse dyrene. Du finner en del (forsknings)artikler og studier om positive effekter til CLA på helse og spesielt kroppsvekt. Kunstig CLA blir derfor markedsført som slankekosttilskudd. Men de samme positive resultatene finner man ikke om man ser på studier av kunstig fremstilt CLA. Det er derfor mye som tyder på at det er mer enn bare fettsyren isolert som har en positiv eller negativ effekt. Slik kan det godt være at det er med mange andre fettsyrer også. Blant annet ulike mettede fettsyrer som i noen tilfeller er svært positive og andre tilfeller negative. I tillegg er jo det som du nevner stor forskjell på tidligere og nåværende oppfatninger av emnet. Vi vet jo også at mye sirkulerende triglyserider i blodet ikke er spesielt bra, men det kommer sjeldent fra inntak av fett. 2
Gjest Nanne70 Skrevet 20. juli 2015 #8 Skrevet 20. juli 2015 Pringle, jeg er så enig! Etter mange års jojoslanking på lavfett/høykarbokosthold, spiser jeg nå et sterkt karbohydratredusert kosthold, og vekta kryper sakte men sikkert ned mot normalen. Søtsuget er betraktelig dempet, og jeg klarer meg for det meste helt fint med 3 måltider om dagen. Det er i alle fall ikke tvil om at et kosthold med mer fett passer best for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå