AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #1 Skrevet 19. juli 2015 Jeg ble virkelig overrasket. Min kjærlige, gode sønn sa akkurat "jeg hater deg!". Måtte spørre han på nytt hva han egentlig sa. Da sa han det samme. Så spurte jeg hvem i all verden han har fått høre slike ord fra. Han fortalte meg hvem som hadde sagt det og det er en jente i bhg han er en del med, men det har vært litt konflikter fordi hun biter, slår og sparker flere ganger i uken. Jeg spurte han om hun sier at hun hater sønnen min. Så svarte han: "hun sier hun hater alle sammen. Hun sier hun hater xx og yy også". Xx/yy er andre venner de er med. Fikk litt sjokk rett og slett. Burde jeg ta det opp med moren hennes? Eventuelt med barnehagen? Eller er det meg som overreagerer? Synes det var sjokkerende å høre fra en 4-åring sin barnemunn. Anonymous poster hash: a2cd0...45f 1
Gjest Skrevet 19. juli 2015 #2 Skrevet 19. juli 2015 Jeg synes du overreagerer. "Jeg hater deg" er ikke noe man vil at 4 åringen sin skal ha i vokabularet, men denne jenta har mest trolig hørt det fra andre igjen. Kanskje hun har eldre søsken eller lignende.
SiMa Skrevet 19. juli 2015 #3 Skrevet 19. juli 2015 Snakk med barnehagen neste gang du henter/leverer. Er det noe som bør tas opp med foreldrene er det bedre at de gjør det enn at (kanskje mange) andre foreldre gjør det. Ikke legg for mye i det, de fleste barn er gjennom en periode hvor de ikke liker/misliker men elsker/hater. Er det et problem blant flere i barnehagen tar de det opp der, og ber barna bruke andre ord. Det kan du også gjøre hjemme. Spør hvorfor han sa at han hater deg. Kanskje han var sur for et eller annet? Sint på deg? Hjelp han å finne riktig ord for å beskrive det han mener, det gjør situasjonen der og da lettere å forholde seg til, og det vil bli lettere for ham når han blir større. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #4 Skrevet 19. juli 2015 En firåring vet ikke hva følelsen hat er eller betyr. Han har snappet opp et ord, bruker det fordi han ser reaksjonen til de voksne og mamma lar seg rive med. Fortell at hat er et stygt ord man ikke trenger å bruke. Etterhvert får du langt mer alvorlige ord (banneord, bæsj, tiss og promp) å hanskes med. Anonymous poster hash: 272ff...720 1
mara2012 Skrevet 19. juli 2015 #5 Skrevet 19. juli 2015 Jeg har fått høre verre enn det fra min 4-åring. De lærer desverre mye rart fra både de andre i barnehagen og de de leker med på fritida. Jenta mi leker mye med barn som er 3 år eldre enn henne på fritida, å der lærer hun desverre mye stygt.
Gjest Dårris Skrevet 19. juli 2015 #6 Skrevet 19. juli 2015 Syns du overreagerer. Unger sier akkurat like mye piss som fulle folk.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #7 Skrevet 19. juli 2015 Overreagerer. Veldig mange foreldre som får høre den en gang i løpet av livet Anonymous poster hash: 787cf...495
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #8 Skrevet 19. juli 2015 En 4-åring vet ikke hva "hate" betyr. Den gjentar bare det den har hørt fra andre, og prøver seg fram om det passer i den konteksten. Jeg ville spurt om han vet hva det betyr, og hvis han svarer nei, så ville jeg svart at det er dumt å si ting man ikke vet hva betyr. Dessuten er det ikke hyggelig å si ting som andre blir lei seg for, så det må han slutte med. Anonymous poster hash: 4755c...86e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #9 Skrevet 19. juli 2015 En 4-åring vet ikke hva "hate" betyr. Den gjentar bare det den har hørt fra andre, og prøver seg fram om det passer i den konteksten. Jeg ville spurt om han vet hva det betyr, og hvis han svarer nei, så ville jeg svart at det er dumt å si ting man ikke vet hva betyr. Dessuten er det ikke hyggelig å si ting som andre blir lei seg for, så det må han slutte med. Anonymous poster hash: 4755c...86e Jeg ble virkelig overrasket. Min kjærlige, gode sønn sa akkurat "jeg hater deg!". Måtte spørre han på nytt hva han egentlig sa. Da sa han det samme. Så spurte jeg hvem i all verden han har fått høre slike ord fra. Han fortalte meg hvem som hadde sagt det og det er en jente i bhg han er en del med, men det har vært litt konflikter fordi hun biter, slår og sparker flere ganger i uken. Jeg spurte han om hun sier at hun hater sønnen min. Så svarte han: "hun sier hun hater alle sammen. Hun sier hun hater xx og yy også". Xx/yy er andre venner de er med. Fikk litt sjokk rett og slett. Burde jeg ta det opp med moren hennes? Eventuelt med barnehagen? Eller er det meg som overreagerer? Synes det var sjokkerende å høre fra en 4-åring sin barnemunn.Anonymous poster hash: a2cd0...45f Spurte du han om hva hate betyr? For øvrig så kopierer barn alt de hører, de vet ikke nødvendigvis hva alt de sier betyr. Noen sier også de skal drepe deg, eller den og den. De skal skjære deg opp osv. Det er veldig stygt, men de må ha hørt det et sted fra, kanskje fra tv, spill, eldre barn, voksne, andre jevnaldrende. De leker med ordene, men jeg tviler på de vet nøyaktig hva de sier alltid. Men....kanskje kan de få den reaksjonen de ønsker når de sier det. Derfor....ikke ta deg nær av det, han hater deg ikke, vet ikke hva det betyr, men om du reagerer og gir han din oppmerksomhet er det kanskje veldig dumt. Bli sint, be han slutte, ferdig. Ingen oppmerksomhet. Eller overhør han, alt ettersom situasjon. Anonymous poster hash: 4fb6c...b1b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #10 Skrevet 19. juli 2015 Min datter, 4 år, sa også plutselig at hun hatet oss under en diskusjon. Vi ble selvsagt lettere sjokkert, men ga henne ingen respons på setningen og var like bestemt på det temaet vi diskuterte/bestemte. Etter det har vi ikke hørt det bli brukt. Barn har lett for å bruke ord de lærer, de ordene vi ikke gir respons på har aldri blitt brukt igjen (blir jo kjedelig for barn om de ønsker å provosere). Derimot finnes det alltid unntak på ord og handling som ikke kan ignoreres, da forklarer vi barnet etterpå hva som ikke var greit. Fysiske handlinger tas i situasjonen. Barn lærer fort mye ugagn og stygge ord i barnehagen, nettopp fordi barna plukker opp så mye fra foreldrene. Vi banner ikke hjemme, men vi vet at vårt barn kan umulig være så uskyldig selv i det å dele "nytt" i barnehagen- det er slik barna lærer å utvikle seg. Selv om barnehagen tar tak i de situasjonene de observerer, er også foreldrene med på å forme folkeskikk hjemmefra. Dette barnet som er litt "vanskelig" minner meg om 2 barn i barnehagen her, de har begge til felles foreldre som svarer aggressivt og er fraværende ved henting/avlevering og sosiale dugnad/treff. hjemmesituasjonen kjenner jeg ikke til detaljer utenom sladder, men sladder tar jeg litt med en klype salt og det er uansett ikke relevant for tråden Poenget er bare at barnet kanskje ikke har samme kultur i hjemmet som du har, og derfor har lært noe som fungerer i krangling (storesøsten mot foreldre/foreldre osv).Anonymous poster hash: 56d1b...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #11 Skrevet 19. juli 2015 Selv om vi foreldre tror skinnhellig på at våre barn er så uskyldig og lærer seg bra folkeskikk, må vi ikke glemme at barna er i utvikling og plukker med seg det mest utrolige. Plutselig er de ikke så søt og uskyldig hele tiden i ungeflokken i barnehagen- bare en digresjon til innledningen på HI til deg TS😊 Selv har barnet mitt vært en engel til nå, og det er alltid de alle andre barna som lærer ungen stygge ord og blir rampete etter å ha vært på besøk hos naboenes... Selv om jeg vet at jeg vet bedre, barn er barn. 😂Anonymous poster hash: 56d1b...a5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå