Gå til innhold

Hvilke hunderase? Trenger tips..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-)

Jeg og typen tenker å få oss hund, han vil helst ha en middelsstor/stor, mens jeg er mest interessert i en mindre hund. Vi er begge åpne for de fleste raser så lenge de passer oss og vår livstil. Kjæresten jobber som brannkonstabel/toppidrettsutøver og kan ta med hunden på løpeturer/lange turer. Jeg er eiendomsmegler og har mindre tid til å gå ut, så det passer med en hund som ikke krever alt for mye. Vi er et har et kjærlighjem og er et parr på 20 og 23. 

Kriterier:

-Må kunne bli med på lengre turer, men også en dag eller to i uken takke seg til en tur morgen, kveld på 5 min og en på ettermiddagen på rundt 20-30. 

-Godt gemytt.

-Gå godt overens med andre hunder. 

-Enkel pels å stelle. 

Takk for alle svar på forhånd! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt lite kriterier å gå etter. Jo mer konkret dere kan være, jo lettere er det å finne en rase som kan passe.

- Hvor mye, og hva slags, fysisk og mental aktivisering regner dere med hunden vil få i hverdagen? (De aller fleste hunder kan bli med på "lenge turer", og de aller fleste kan klare seg uten tur en dag av og til).

- Hvor viktig er det at hunden er førerorientert og lettrent? (Dette henger ofte sammen med hvor mye hunden krever. F.eks er en border collie svært enkel å trene, men den krever også MYE mental aktivisering)

- Hva med jaktinstinkt? Er det viktig at hunden skal kunne fungere løs? 

- Hva legger dere i godt gemytt?

• Liker 5
Skrevet

Det er litt lite kriterier å gå etter. Jo mer konkret dere kan være, jo lettere er det å finne en rase som kan passe.

- Hvor mye, og hva slags, fysisk og mental aktivisering regner dere med hunden vil få i hverdagen? (De aller fleste hunder kan bli med på "lenge turer", og de aller fleste kan klare seg uten tur en dag av og til).

- Hvor viktig er det at hunden er førerorientert og lettrent? (Dette henger ofte sammen med hvor mye hunden krever. F.eks er en border collie svært enkel å trene, men den krever også MYE mental aktivisering)

- Hva med jaktinstinkt? Er det viktig at hunden skal kunne fungere løs?

- Hva legger dere i godt gemytt?

Beklager om jeg formulerte eller forklarte meg dårlig. Vi har begge hatt hund gjennom barndommen/ungdomstiden forresten.

Tenker at hunden vil få 2-3 turer på omtrent 20-30 minutter, uten om morningen når det kun vil bli en kjapp tissetur.

Er er stort pluss om hunden er lettlært. Hadde selv border collie når jeg er liten og en hund som krever så mye mosjon er dessverre uaktuellt.. Selv om det er noen fantastisk pene hunder.

Fint om hunden fungerer løst, har hytte på fjellet og da er det greit la hunden gå uten bånd.

I godt gemytt mener jeg at de som regel går godt overens med andre hunder, at det ikke er en aggressiv rase. Jeg vet at dette er noe man på "oppdra" hunden til selv, men det er vell en forskjell på en retriver og en pittbull? Om du skjønner hva jeg mener. Vi planlegger også å få barn innen et tidsrom på 1-2-3 år så det fint om det er en hund som er barnevennlig.

Golden retriver er vi dessverre ikke så interessert i, selv om vi vet den er barne vennlig.. :)

Skrevet

Hva slags mental aktivisering tenker dere å gi hunden? De fleste hunder trenger det også, i tillegg til fysisk mosjon. :)

Er 2-3 turer på 20-30 minutter det som regnes som lengre turer? Jeg forsto det slik at det var de turene du ville klare å gi, også vil din samboer ta hunden med på lengre turer? Hvor lange er de og hvor ofte er det snakk om?

Min første tanke var f.eks dansk-svensk gårdshund. Passe stor, lettstelt pels, lettlært, men ikke for krevende. Noen av dem kan ha litt jaktinstinkt, men som med alt annet er det trenings om ligger bak. De bør dog få mer enn en halvtimes tur et par ganger om dagen (det bør de fleste hunder). 

• Liker 4
Skrevet

Hva slags mental aktivisering tenker dere å gi hunden? De fleste hunder trenger det også, i tillegg til fysisk mosjon. :)

Er 2-3 turer på 20-30 minutter det som regnes som lengre turer? Jeg forsto det slik at det var de turene du ville klare å gi, også vil din samboer ta hunden med på lengre turer? Hvor lange er de og hvor ofte er det snakk om?

Min første tanke var f.eks dansk-svensk gårdshund. Passe stor, lettstelt pels, lettlært, men ikke for krevende. Noen av dem kan ha litt jaktinstinkt, men som med alt annet er det trenings om ligger bak. De bør dog få mer enn en halvtimes tur et par ganger om dagen (det bør de fleste hunder).

Skjønner ikke helt hva du mener med mental aktivisering?

Når jeg sier lengre turer tenker jeg en time+ i skog og mark.

Skrevet

Mental aktivisering menes det å trene opp hunden mentalt, dvs, sette grenser, mental stimuli - hva legger du i dette? 

Personlig mener jeg 20-30 min turer er korte. En lengre tur for meg er 1-3 timer (men nå har jeg en flat som trenger mye mosjon) 

ut i fra det jeg leser, tenker jeg Golden retriever, men denne krever noe lengre turer. Den er nok ikke noe "treningshund" men fungerer fint på lengre turer. 

• Liker 2
Skrevet

Mental aktivisering betyr at hunden får brukt hodet, ikke bare kroppen. Dvs lydighetstrening, triksetrening, spor og søksarbeid, f.eks. Hunder trenger også dette.

En time i skog og mark vil jeg si bør gjennomsnittelig være minimum for hva en hund bør få daglig, uavhengig av størrelse og rase. Hvis dere ikke har tenkt å gi den noe særlig med mental aktivisering, og at den flere ganger i uka bare får en halvtimes tur, så ville jeg tenkt gjennom en ekstra gang om dere kan gi en hund hva den trenger.

Spesielt hvis din samboer ønsker en mellomstor/stor hund, da bør hunden får mer enn dette. Det du skisserer kan kanskje passe en liten selskapshund (type malteser, shih tzu osv), men disse skal heller ikke undervurderes.

• Liker 2
Skrevet

Beklager om jeg formulerte eller forklarte meg dårlig. Vi har begge hatt hund gjennom barndommen/ungdomstiden forresten.

Tenker at hunden vil få 2-3 turer på omtrent 20-30 minutter, uten om morningen når det kun vil bli en kjapp tissetur.

Er er stort pluss om hunden er lettlært. Hadde selv border collie når jeg er liten og en hund som krever så mye mosjon er dessverre uaktuellt.. Selv om det er noen fantastisk pene hunder.

Fint om hunden fungerer løst, har hytte på fjellet og da er det greit la hunden gå uten bånd.

I godt gemytt mener jeg at de som regel går godt overens med andre hunder, at det ikke er en aggressiv rase. Jeg vet at dette er noe man på "oppdra" hunden til selv, men det er vell en forskjell på en retriver og en pittbull? Om du skjønner hva jeg mener. Vi planlegger også å få barn innen et tidsrom på 1-2-3 år så det fint om det er en hund som er barnevennlig.

Golden retriver er vi dessverre ikke så interessert i, selv om vi vet den er barne vennlig.. :)

Det å ha hatt hund når man har bodd hjemme og ikke vært alene om ansvaret, er ikke en indikator på om det passer deres livstil å ha hund.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Etter hva dere skriver syns jeg at dere bør fokusere på en selskapshund type. det er ikke noe problem å ta med slike hunder på lengre turer, det handler bare om hva dere lærer den til.

Anonymous poster hash: 9fcbd...f01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som er viktig er ikke hva dere ønsker, men hva dere kan tilby en hund. Det er alltid lurt å velge en hund utfra aktivitetsnivået man kan tilby på det minste. Selv om man innimellom kan gå flere timers turer i fjellet så skaffer man seg ikke en Husky når det ikke er det man kan tilby i hverdagen. Mer eller mindre alle hunder kan bli med på lange turer en gang i blant, så det er aktiviteten man kan tilby i hverdagen som teller.

Tar vi utgangspunkt i det du skriver her så er det 2 turer om dagen på 20 minutter som vil være minimum av hverdagslig aktivitet. Nå vet jeg ikke hva du har tenkt av mental stimulering eller annen fysisk aktivitet, men for meg høres det litt i minste laget ut. Jeg har selv en hund som er blanding av to små selskapsraser (Malteser og Bolognese), og vi går totalt sett ca 1,5 time hver dag for å sørge for at han er sliten. En av turene hver dag kombinerer vi med mental trim, da gjemmer vi gjenstander ute i gresset eller skogen som han skal sniffe frem. Da blir han ikke bare fysisk sliten, men mentalt også. En sliten hund er en lykkelig og veloppdragen hund :)

Selskapshunder generelt krever mindre enn andre raser, så lenge de får rikelig med kjærlighet. De har jevnt over godt gemytt (men her er det viktig at dere undersøker oppdretter og deres hunder nøye) og kommer godt overens med både mennesker og hunder, så lenge de får den stimuleringen og treningen de trenger.

Eneste minuset for deres del er at mange selskapshunder har pels som krever en del stell. Jeg holder pelsen til min hund semi-lang, og den må børstes grundig hver dag, vaskes en gang i måneden og klippes omtrent hver 5.-6. uke. Jeg gjør alt dette selv, men det er jo selvfølgelig mulig å ta hunden regelmessig til hundefrisør og holde pelsen kortklipt så det blir lite arbeid for dere.

Anonymous poster hash: 9d38c...f70
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Boxer ville vært en perfekt hund for dere.

Anonymous poster hash: 2dec0...a01

Skrevet

Boxer ville vært en perfekt hund for dere.

Anonymous poster hash: 2dec0...a01

Jeg håper dette bare er tull. En boxer er en meget aktiv hunderase, og krever mye mer en 30 minutters turer langs veien. Jeg vil også påstå at mental aktivisering er viktig for å unngå problemer.

Det er heller ikke en rase jeg ville kjøpt dersom et av mine viktigste kriterier var at den skulle gå godt sammen med fremmede hunder. Noen av dem kan dessverre ha samkjønnsaggresjon, men selv boxere som liker alle andre hunder kan irritere på seg gråstein siden de kan være ganske intense og bøllete i språket.  

• Liker 5
Skrevet

Hei :-)

Jeg og typen tenker å få oss hund, han vil helst ha en middelsstor/stor, mens jeg er mest interessert i en mindre hund. Vi er begge åpne for de fleste raser så lenge de passer oss og vår livstil. Kjæresten jobber som brannkonstabel/toppidrettsutøver og kan ta med hunden på løpeturer/lange turer. Jeg er eiendomsmegler og har mindre tid til å gå ut, så det passer med en hund som ikke krever alt for mye. Vi er et har et kjærlighjem og er et parr på 20 og 23. 

Kriterier:

-Må kunne bli med på lengre turer, men også en dag eller to i uken takke seg til en tur morgen, kveld på 5 min og en på ettermiddagen på rundt 20-30. 

-Godt gemytt.

-Gå godt overens med andre hunder. 

-Enkel pels å stelle. 

Takk for alle svar på forhånd! 

Dere har ikke tenkt å bruke mer tid på hunden??? :daane:

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en vanlig dag for oss(når vi begge er på jobb og hunden må være alene 6-8 timer): stor rase med stort aktivitetsnivå, og trenger en del mental stimulering.

Morgen: står opp, går ut med han slik at han får tisset og gjort i fra seg. Kommer inn igjen og han får mat. Venter en time, slik at han får slappet av etter mat og fordøye maten. Så går vi ut, og tar en times tur i skogen(bor langt ut i skogen) med variert terreng(oftest i bånd, men utenfor båndtvangen får han av og til gå løs - og da trener jeg med godbiter på innkalling og generell lydighet - dermed får han mental stimulering samtidig som han får fysisk aktivitet). Vi kommer inn, gjør klart alt, tar frem ben og leker - gir han noe ekstra godt å tygge på(griseøre, margben ol..) , så drar vi på jobb.

Kommer hjem fra jobb, ettermiddag: luftetur forårsake tisse og eventuelt gjøre ifra seg hvis han må(rundt 20 min).

Kl.17, 18: liten luftetur på 20 min, gjøre i fra seg hvis han ikke gjorde det på ettermiddagen.

Kl.19.00: kveldsmat til hund.

Etter det: slappe av i ett par timer , så får han en kveldstur på en halvtime der han får gjøre i fra seg før natta. Hvis vi legger oss sent, tar vi dn fem minutters tur ut for å tisse litt før vi tar kveld.

Dette er bare en vanlig arbeidsdag. Dagene hans varierer, en dag kan hi ta flere timers tur i skogen, mens en varm sommerdag er det så varmt at vi nesten ikke går tur i det hele tatt(verken hund eller eier orker)

Av og til tar vi lange turer på kvelden(sykler, løper, hår): alt fra 20 min - 1.5, 2 timer. Av og til drar vi på miljøtrening, og er av og til meldt oss på kurs(lydighet, agility, spor).

Dagene varierer, men det er noe med at jo mer aktivitet hunden får, jo mer krever den.

Skal du skaffe deg valp, må du ha tidlig å være hjemme med valpen minst to mnd. Begynne gradvis med alene hjemme trening(5, 10 min i starten). En valp skal ikke ha for mye mosjon i starten, da ledd og muskler ikke er ordentlig utviklet. Du kan for eksempel ikke ta med en 12 uker gammel valp på en times tur i skogen når den bare er vandt til å få rett ut døra å lufte seg. Ledd og hodeskader av for mye slitasje varierer fra rase til rase, derfor må du lese deg godt om i rasebeskrivelsen. Vår hund er av en rase som er ekstra utsatt for hofte og leddplager, derfor måtte vi øke aktiviteten etter hvert som den ble større. Nå er den røntket og har påvist ingen hofte eller leddplager. Vi har tatt det i hundenes tempo.

Det er mye å tenke på i anskaffelse av hund, så hvis dere er usikker , så ikke skaff en. En hu d kan du ikke bare "kvitte" deg med når du er lei. Men det dere kan gjøre er å høre med venner og familiemedlemmer som har hund om dere kan passe hunden i 14 dagers tid,for å føle på hvordan det er å ha hund i hverdagen(gjør dette i vanlig hverdag når dere begge er i jobb - ikke når dere har ferie). Hvis ikke de har hund dere kan passe, legg ut en annonse på finn.no at dere stiller opp og passer en hund mens de er på ferie eller noe.

Lykke til

Anonymous poster hash: 7e92c...a7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler dere en selskapshund av et slag.

Vi har en maltepoo, altså blanding av malteser og puddel.

De er smarte, rolige og fine familiehunder. Er gjerne med på tur i fjellet, men sover like godt om natten etter en dag med mest "inneliv". Med inneliv mener jeg en avslappende dag for mennesker, men som uansett innebærer tur både morgen, midt på dag og kveld.

vår hund (og de andre hundene jeg kjenner som er samme blanding) er "avslappede" hunder, men de er også veldig klare for å stimuleres mentalt, altså lære seg kommandoer, bruke nesen sin, osv.

Røyter ikke.

Vi valgte vår hund etter den livsstilen vi har. DET tenker jeg er viktig. Man begynner ikke å løpe daglig på fjellet selv om man har fått seg en hund som trenger det. Men er man superfriskuser året rundt så kan man selvfølgelig skaffe seg en ditto hund ;-)

Anonymous poster hash: 64826...e05

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om du liker border collie  så må jeg anbefale kooikerhund!  En utrolig vakker, familiekjær og klok rase. Det er en ganske sjelden rase, men det blir mer og mer vanlig i Norge. Den er ca. knehøyde og tåler lange fjellturer uten å ha behov for dette hver dag. 

IMG_7147.JPG

koikerhund.jpg

https://no.wikipedia.org/wiki/Kooikerhund

Endret av Faith-
AnonymBruker
Skrevet

Mops?

Anonymous poster hash: e20b0...31d
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo vurdere fransk bulldog. En blir gjerne med ut på tur, men ligger fjerneisofaen og slækker en dag. Men da må du finne en seriøs oppdretter som ikke får valgene i keisersnitt og med stamtavle med hunder med god helse.

Anonymous poster hash: 7e92c...a7f

Skrevet

I deres tilfelle så tenker jeg en halvstor selskaps rase.

Cocker spaniel feks. Pass på å kjøp fra en seriøs oppdretter!!

Også vil jeg at dere skal tenke nøøøye igjennom dette, hva skjer med hunden om du og mannen går fra hverandre? Hva skjer med hunden om du ender opp som alenemor?

Denne hunden vil være avhengig av deg de neste 15 årene, det er din plikt å være godt forbredt!.

Det kan også forekomme at denne hunden ikke er helt "perfekt" kanskje den er nervøs, kanskje den ikke liker andre hunder, kanskje den er redd for å være alene

alene. Det er viktig å være forbredt på at mange hunder kan ha issues som krever mye jobb. Og når man påtar seg ansvaret for en levende skapning. Så tar man det ansvaret selv om det ikke blir akkurat sånn man så for seg

Skrevet

Anbefaler dere whippet..

Mellomstor og lettstelt rase., unngår for det meste bråk. Får den mulighet til å "spole" fra seg så er den godt fornøyd. Spesielt å våte kalde dager er den veldig fornøyd med bare en liten tissetur, men den er også gjerne med på lange skogsturer og løpeturer. Ikke krever den noe særlig "hjernetrim" eller.. men den krever kjærlighet og omsorg- noe den gir masse tilbake. 

Samtidig så er den lettlært .

Snill mot alt og alle.. 

Som valp kan den være en utfordring- men letter hund som voksen finnes ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...