Gå til innhold

Hva betyr byggeklare tomter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Betyr det at tomtene er ferdig klarert for bygging og at det ikke koster noe særlig å koble seg til strøm, vann og kloakk?

Ja jeg vet svært lite om dette.

Har vurdert å kjøpt tomt men lurer på om det er noe ekstra penger jeg må regne med og eventuelt kostnadene for dette.

Når det står boligtomter, er de automatisk lagt til rette med vann og strøm og kloakk, eller kommer dette i tillegg? Hva om det står byggeklare?

Og hva betyr ferdig opparbeidet og byggeklar tomt?

Er da alt klart for å bygge? 

Anonymous poster hash: 88676...845
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ligger jo i ordet: Byggeklar! Klar til å bygge på!

Det betyr at vann og kloakk er klart, men du må jo selvfølgelig betale for å koble deg på. Hva det koster varierer fra sted til sted. Ring kommunen og spør.

Anonymous poster hash: be021...063

Skrevet

Boligtomt betyr vel at tomta er regulert til bolig. Byggeklare betyr vel at vann, avløp og strøm er tilgjengelig. Sjekk tilknytningsgebyerer for vann/avløp og reguleringsbestemmelser med kommunen og tilknytningsgebyerer for strøm med e-verket. Minner om at tomt med fjell er mye dyrere å bebyggelse enn tomt uten fjell.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men når det står bare boligtomt så er de ikke klarert? For på bildet ser det bare ut som en hel masse busker.

Hva koster det å koble på strøm, kloakk og vann ?

Noen som har gjort det her?

Og må man søke om byggetillatelse når man bare skal ha en husvogn å bo i ? Som egentlig står på hjul?

Noe ala dette : 

http://www.husvogner.no/regency.html

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Hva koster det å koble på strøm, kloakk og vann ?

Den prisen varierer fra kommune til kommune, så du må nesten ringe din aktuelle kommune og spørre dem selv. Men det er som regel snakk om mange tusener av kroner. Det er ikke billig.

Skrevet

I følge samboeren min betyr byggeklar at det er tilgjengelig offentlig vann og avløp, strøm og en vei til tomten. Du må fortsatt betale for å koble deg inn. Er det bare boligtomt er den kun regulert og det kan koste mye å bygge VA / strøm/ vei for å koble seg til.

Hvor lett det er å begynne byggingen på tomtene har ingenting å si tror han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regelen er vel pris på tomta pluss en mill for å gjøre tomt beboelig.

Anonymous poster hash: b41f2...91e

AnonymBruker
Skrevet

I følge samboeren min betyr byggeklar at det er tilgjengelig offentlig vann og avløp, strøm og en vei til tomten. Du må fortsatt betale for å koble deg inn. Er det bare boligtomt er den kun regulert og det kan koste mye å bygge VA / strøm/ vei for å koble seg til.

Hvor lett det er å begynne byggingen på tomtene har ingenting å si tror han.

Tusen takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Regelen er vel pris på tomta pluss en mill for å gjøre tomt beboelig.

Anonymous poster hash: b41f2...91e

En million? Jeg skal bare ha en husvogn på tomta så trenger ikke så mye preparering, men jeg  må ha strøm, kloakk og vann tilkoblet til vogna.Spørsmålet er jo om jeg må søke om byggetillatelse for en ferdig husvong som skal stå der. Får bare ringe i morgen å høre. Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

En million? Jeg skal bare ha en husvogn på tomta så trenger ikke så mye preparering, men jeg  må ha strøm, kloakk og vann tilkoblet til vogna.Spørsmålet er jo om jeg må søke om byggetillatelse for en ferdig husvong som skal stå der. Får bare ringe i morgen å høre. Takk for svar!

Får du lov til å ha en fast husvogn koblet til da?

Anonymous poster hash: 94d33...deb

AnonymBruker
Skrevet

Får du lov til å ha en fast husvogn koblet til da?

Det er jo det jeg spør om, om jeg må søke om å ha den der eller, siden det ikke skal bygges noe. Den er jo ferdig med hjul på.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det jeg spør om, om jeg må søke om å ha den der eller, siden det ikke skal bygges noe. Den er jo ferdig med hjul på.

Du må ikke søke tillatelse til ¨å ha den der, men til å bruek den som bolig koblet opp mot kommunalt anlegg er jeg usikker på. Hvordan har du tenkt til å koble deg opp?

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke søke tillatelse til ¨å ha den der, men til å bruek den som bolig koblet opp mot kommunalt anlegg er jeg usikker på. Hvordan har du tenkt til å koble deg opp?

Det er vannledning og kloakkrør på husvognen. så hadde nå tenkt å få den koblet opp på det kommunale anlegget.Flere bruker disse som helårsbolig. Får bare snakke med kommunen å høre :)

AnonymBruker
Skrevet

Byggeklar tomt er som regel når vei/vann/kloakk/strøm er ført inn på tomten, ikke noe mer.

Hadde det stått ferdig opparbeidet tomt klar til bygging hadde det kanskje vært noe annet, men da burde det vært ferdig singlet pute,og ledninger stikki opp av den.

Utenomhus arbeider har ikke noe med byggeklar tomt å gjøre. 

Vedr. å sette opp husvogn fast på tomt, må du høre med kommunen om.

Anonymous poster hash: 1ae89...6ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...