Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

jeg jobber i en butikk å vi har nå fått et skriv der arbeidsgiver skal ha oss til å underskrive å ikke kontakte lønningskontoret ved spørsmål, om det gjelder lønn, skatt, uansett..

Jeg mener at lønningskontoret er der for de ansatte å arbgiver kan ikke nekte oss dette. Det her gjelder en butikk med hovedkontor en annen plass i landet..

Skal også nevnes det er flere ansatte som ikke får lønnslipp og rette lønninger så vet det er noen som har "gått over hodet" på varehusskjefen, etter å maset i flere måneder. Jeg er organisert, men ikke alle er det, så tenker er dette en sak for handel og kontor??

Anonymous poster hash: f2116...68d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei

jeg jobber i en butikk å vi har nå fått et skriv der arbeidsgiver skal ha oss til å underskrive å ikke kontakte lønningskontoret ved spørsmål, om det gjelder lønn, skatt, uansett..

Jeg mener at lønningskontoret er der for de ansatte å arbgiver kan ikke nekte oss dette. Det her gjelder en butikk med hovedkontor en annen plass i landet..

Skal også nevnes det er flere ansatte som ikke får lønnslipp og rette lønninger så vet det er noen som har "gått over hodet" på varehusskjefen, etter å maset i flere måneder. Jeg er organisert, men ikke alle er det, så tenker er dette en sak for handel og kontor??

Det blinker flere alarmer her når jeg leser innlegget ditt.

For det første: lønningskontoret og lønnsmedarbeiderne er der for en grunn, og det er at de har ansvaret for alt som har med lønn, feriepenger, skatt o.l. å gjøre. Det er de som sitter med kompetansen og er følgelig den man skal spørre om ting relatert til lønn. En sjef kan ikke nekte deg dette.

For det andre: når en sjef vil ha ansatte til å underskrive noe som ikke er en vanlig arbeidskontrakt, så får jeg et inntrykk av at det er noe sjefen ønsker å skjule, eller har noe å skjule. Eller det kan dreie seg om et veldig stort kontrollbehov.

Det høres ikke ut som dere har et sunt eller godt arbeidsmiljø med en slik sjef. Derfor kontakt fagforeningen, eller verneombudet. Evt. gi beskjed til HR-avdelingen om dere har en. Ikke underskriv noe før Handel &Kontor (evt. verneombudet eller HR) er kontaktet. Jeg er ganske sikker på at de vil gi beskjed om at dette er ulovlig.

Endret av HappyBunny
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hos oss er det også et ønske at ikke ansatte tråkker ned kontoret til lønnsavdelingen da det er deres avdelingsleder som skal svare på spørsmål vedrørende lønn. Men det er stor forskjell på å rette spørsmål på rett organisatorisk nivå først og forby direkte kontakt mellom ansatt og lønningskontor.

Det er forøvrig lovstridig (sjekk arbeidsmiljøloven) å ikke levere lønnslipp. Jeg tipper at dersom de ansatte begynner å få lønnslipp som kan kontrolleres mor timelister vil det fort komme frem hva som virkelig er problemet: at sjefen fusker med lønnen.

Selvsagt skal dere ikke signere. Har dere vist brevet til hovedkontoret?

AnonymBruker
Skrevet

Ta dette opp med din fagorganisasjon.

Anonymous poster hash: 90058...b5e

Skrevet

Dette stinker lang vei. Ikke skriv under på noe så suspekt, og kontakt fagforeningen straks! Om du kan, grabb til deg papiret sjefen forsøker å få deg til å skrive under på, stikk det i lommen og si du skal tenke på det før du signerer. Evt ta bilde av skrivet med mobilen din, så du har bevis.

Er det noen av dine kolleger som har signert, kanskje i ren uvitenhet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ja det er faktisk noen som har skrevet under, men klart dette er jo ungdom som kansje er  meget naiv å tillitsfull. Jeg har tatt bilde av skrivet å tenker nå å kontakte handel og kontor.

jeg tenkte detsamme angående lønn og lønnslipper, noe er jo helt feil her, noen har fylt 18 år men få fortsatt samme lønn, folk blir tilkalt på jobb men får ikke lønn før det, så derfor har folk gått vidre til lønningskontoret for å få utbetalt lønnen.

vet noen ansatte har maset på varehuskjef ang lønn i flere uker og måneder( de som er litt eldre)

så på grunn av det har  regionskjefen blandet seg inn skrevet dette skrivet om at ingen tar kontakt direkte med hr eller lønningskontoret.

ts

Gjest Blondie65
Skrevet

Anbefaler også påfølgende paragrafer angående arbeidsreglement. Det er ikke slik at arbeidsgiver kan endre dette uten drøftelser med dere. Det skal drøftes og godkjennes av Arbeidstilsynet!

AnonymBruker
Skrevet

takk for gode tilbakemeldinger, jeg skal ringe fagforeningen imorgen!

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...