Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne sliter økonomisk og har tenkt å søke Nav om økonomisk forvaltning. Hun har kommunal bolig og ligger etter med husleie og strøm. Hun sliter psykisk og er grensepsykotisk i perioder der hun shopper unødvendige ting, pluss drikker i perioder. Da har hun ingen begrep om økonomi. Hun går på aap og betaler en del i skatt, men nav kan vel ikke bruke det mot henne? Det er jo ikke hun som har satt skatteprosenten. I tillegg skylder hun restskatt. Hun har også mye gjeld og inkassokrav og skal søke gjeldsordning.

Hun har vært i flere møter med nav og de har bare snakket rundt grøten om økonomisk forvaltning i stedet for å be henne søke. Jeg sa til henne at hun må levere en skriftlig søknad og stille krav om å komme under økonomisk forvaltning. Kan de nekte henne det? I så fall, hvilke begrunnelser kan de ha.

Anonymous poster hash: 02c0c...3c2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forvalting er ingen rettighet nei, så du har ikke krav på det. Du må ha svært gode grunner for å få det og du må vise til hva du ha prøvd selv før du evt. får det. Legg evt. ved legeerklæring. Hvis skattetrekket ikke er riktig og du mottar supplering, må du få trekket endret. Hvorfor vil du ikke ende skattetrekket?

Anonymous poster hash: 8ae11...6a4
AnonymBruker
Skrevet

Forvalting er ingen rettighet nei, så du har ikke krav på det. Du må ha svært gode grunner for å få det og du må vise til hva du ha prøvd selv før du evt. får det. Legg evt. ved legeerklæring. Hvis skattetrekket ikke er riktig og du mottar supplering, må du få trekket endret. Hvorfor vil du ikke ende skattetrekket?

Jeg skrev at det er en venninne. Hun har ikke evner til å klare å stable livet sitt på skinner uten hjelp. Det er en rettighet å få forvaltning, selv om jeg har lest at enkelte kommuner omgår regelverket.

Hva skal til mener du?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hun bør kanskje begynne hos legen sin?

Få en legeerklæring på diagose og hva diagnosen innebærer for akkurat henne. (Slik du beskriver her?)

Om det er noe søknadsskjema for å bli satt under (frivillig) forvaltning av Nav er jeg usikker på.

Synes dere / hun det blir for stor inngripen å be om hjelpeverge?

Anonymous poster hash: 8e087...4de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev at det er en venninne. Hun har ikke evner til å klare å stable livet sitt på skinner uten hjelp. Det er en rettighet å få forvaltning, selv om jeg har lest at enkelte kommuner omgår regelverket.

Hva skal til mener du?

Ts

Det er ingen rettighet nei. Link takk?!

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan hun få avslag, dette er ingen lovpålagt oppgave for nav, se pkt 1.1 i denne veilederen.

file:///C:/Users/Administrator/Downloads/Landsdekkende%20veiledningsutg%20okt2011.pdf

Anonymous poster hash: 88d14...b15
AnonymBruker
Skrevet

Ups, ser at linken ble feil, men hvis du søker på "økonomisk forvaltning veileder" så kommer den opp. 

Anonymous poster hash: 88d14...b15
AnonymBruker
Skrevet

Hun bør kanskje begynne hos legen sin?

Få en legeerklæring på diagose og hva diagnosen innebærer for akkurat henne. (Slik du beskriver her?)

Om det er noe søknadsskjema for å bli satt under (frivillig) forvaltning av Nav er jeg usikker på.

Synes dere / hun det blir for stor inngripen å be om hjelpeverge?

Anonymous poster hash: 8e087...4de

Hva er en hjelpeverge? Jeg har sagt at hun må få en legeerklæring, men nav vet at hun har mange innleggelser bak seg så regner med at en lege bare kan henvise til hennes tidligere psykoser. Hun vil ikke endre skattetrekket fordi hun er redd for baksmell. Hun fikk litt igjen på skatten i år (2500kr) og det ble tilgodesett tidligere skyldig skatt.

Hun er klar over at hun ikke vil få supplerende på grunn av høy brutto på aap. Hun har inntekt til å dekke husleie og strøm, men har tre barn hun ikke har omsorgen for og samværsavtalen er bare muntlig så hun får ikke dekket når barna er på ferie hos henne og da har hun unnlatt å betale husleie. Husleien skal hun begynne å betale ned på i høst. Det er en kommunal bolig.

Det virker som hun har så mange økonomiske problemer og mye gammel gjeld at hun bare lukker øynene. Hvis ikke hun kan få økonomisk forvaltning, hvem er da forvalting egnet for?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...