AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #1 Skrevet 19. juli 2015 Samboren min driver å spiller ett dataspill og er med i stor clan. Så det blir mye spilling om nettene, spesielt nå i ferien. Når han spiller prater han vell egentlig normalt, men plutselig kan han feks banne høyt og bli ganske så forbanna. Vi har nå fått en naboklage at vi lager mye støy om nettene, og at naboen ved siden av ikke har sovet en hel natt på lenge. Dette var det huseier som sa til oss. Jeg har full forståelse at det sikkert er veldig slitsomt å høre på banning og roping. Men jeg synes at naboen kunne kommet direkte til oss istedenfor å gå til huseier. Jeg føler meg helt forferdelig nå.. Og synes det rett og slett er flaut. Samboeren min skal gå til naboen og si beklager i morgen. Han skal slutte å bråke så høyt om nettene, og vi skal flytte databordet hans i andre siden av rommet. Men er det noe annet vi kan gjøre? Veggen mot naboen er forresten ikke lydisolert.. Anonymous poster hash: ba3fd...f1a
Queen of the world Skrevet 19. juli 2015 #2 Skrevet 19. juli 2015 Samboren min driver å spiller ett dataspill og er med i stor clan. Så det blir mye spilling om nettene, spesielt nå i ferien. Når han spiller prater han vell egentlig normalt, men plutselig kan han feks banne høyt og bli ganske så forbanna. Vi har nå fått en naboklage at vi lager mye støy om nettene, og at naboen ved siden av ikke har sovet en hel natt på lenge. Dette var det huseier som sa til oss. Jeg har full forståelse at det sikkert er veldig slitsomt å høre på banning og roping. Men jeg synes at naboen kunne kommet direkte til oss istedenfor å gå til huseier. Jeg føler meg helt forferdelig nå.. Og synes det rett og slett er flaut. Samboeren min skal gå til naboen og si beklager i morgen. Han skal slutte å bråke så høyt om nettene, og vi skal flytte databordet hans i andre siden av rommet. Men er det noe annet vi kan gjøre? Veggen mot naboen er forresten ikke lydisolert.. Anonymous poster hash: ba3fd...f1a lage en lydisolert vegg, så kan han banne og skrike hvor mye han vil. 1
Gjest Evelynita Skrevet 19. juli 2015 #3 Skrevet 19. juli 2015 Frustrerende at de ikke tok kontakt med dere direkte. Skjønner meg ikke på folk som det. Men igjen; du sier at veggen ikke er isolert og da er det jo relativt respektløst av samboeren din og bråke midt på natta..
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #4 Skrevet 19. juli 2015 Ja, altså på dagen er det jo ikke noe problem vil jeg påstå. Synes dere har gjort rett i å si beklager til naboen... Er det noen mulighet for å ikke spille på natta? Kanskje lage et klokkeslett der han må avslutte? Eventuelt flytte en annen plass? Bor selv i blokk og har en bror som driver og spiller hele tiden... Vi har aldri fått naboklager, er vel bare jeg som har kjefta... Anonymous poster hash: 55c84...a39
Gjest Evans Skrevet 19. juli 2015 #5 Skrevet 19. juli 2015 Hvilket spill? Han må lære seg å banne og skrike innvendig Enig i at det må gå an å ta det direkte med personen det gjelder først. Ikke bare for deres skyld, men da slipper også huseieren å bli et mellomledd i en "konflikt" som kunne vært løst ved et par setninger.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #6 Skrevet 19. juli 2015 lage en lydisolert vegg, så kan han banne og skrike hvor mye han vil. Enten dette, eller slutte med banning og skriking. Fullt forståelig at naboen ikke vil klage direkte, jeg ville neppe gått og ringt på til en bannende og skrikende mann midt på natten. Men bra at mannen vil gå og beklage til naboen. Anonymous poster hash: 8cc75...b4e 31
Jolene Skrevet 19. juli 2015 #7 Skrevet 19. juli 2015 Klarer han ikke å oppføre seg rolig på natta og dermed ta hensyn til naboene, er det på tide å bli voksen. Skjønner naboene godt. Jeg hadde heller klagd til huseieren enn å ta det direkte, fordi da merker huseieren seg det og dere hadde fått en ripe i lakken. Nok sånne meldinger til huseier og man kan bli kastet ut. Er naboen en tulling vil man jo heller ha de vekk 36
Jolene Skrevet 19. juli 2015 #8 Skrevet 19. juli 2015 Spesielt når dere VET at veggen ikke er lydisolert og oppfører dere som barn! All medfølelse til deres stakkars naboer 35
HappyBunny Skrevet 19. juli 2015 #9 Skrevet 19. juli 2015 (endret) Jeg er delvis enig med Jolene. Å bruke huseier eller andre med beslutningsmyndighet som mellomledd kan av og til være nyttig, fordi det er noe med den makten de har i kraft av å være eier eller leder, det virker forebyggende og preventivt for gjentakelser og fremtidige problemer i og med at de vet at de blir holdt øye med. Men det betyr ikke at jeg er tilhenger av at man absolutt skal blande inn huseieren eller leder o.l. inn i alt av problemer man måtte ha, noen ting kan man godt ta opp direkte med den det gjelder, som f.eks feil post i feil postkasse, fordeling av hagearbeid på hvilke dager, søppel etc. og annet som man kan ta opp seg imellom. Synes generelt altfor mange er for ivrige på å blande inn mellomledd/ en tredjeperson til enhver problemer/ ikke-problemer (småtterier) en måtte ha. Kommunikasjon er nøkkelordet. Endret 19. juli 2015 av HappyBunny 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #10 Skrevet 19. juli 2015 jeg er huseier selv, og foretrekker at leieboerne kommer til meg i stedet for å lage oppstyr seg i mellom. Da får jeg en oversikt over hva som skjer, og jeg synes uansett det er mitt ansvar å rydde opp i bråk i min egen bygård.Anonymous poster hash: 69bad...31e 17
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #11 Skrevet 19. juli 2015 Når naboene roper og banner, så vet ingen hva som egentlig skjer, på andre siden av veggen. Heller ikke om din samboer er en som hisser seg lett opp og ikke er mulig å snakke til. Formelt er det og korrekt å gå til utleier/styret? Med klage. På natten når alt er stille er det veldig lytt i selv helt nye hus. Så da tar man hensyn. Har dere naboer under/over som og ligger våken og irriterer seg? Hva med å bruke natten til soving? Anonymous poster hash: 1932a...3ac 10
Berentsens Skrevet 19. juli 2015 #12 Skrevet 19. juli 2015 Beklag til naboen og hold kjeft om natta. 10
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #14 Skrevet 19. juli 2015 Siterer meg selv. "Han skal slutte å bråke så høyt om nettene, og vi skal flytte databordet hans i andre siden av rommet. Men er det noe annet vi kan gjøre?" *Å lage en lydisolert vegg er ikke noe vi kan gjøre. Da må vi eventuelt be huseier å gjøre det. *Klokkeslett der han må avslutte? Han er voksen. Som vil si at om han vil spille så gjør han det. MEN, han kan lære seg å være stille *Han har hatt ferie (derfor veldig sene netter) *CSGO *Vi har snakket mange ganger med naboen, og har god tone. Aldri fått noe klage før dette. Ikke forrige stedet vi bodde heller. *Oppfører oss som barn? Jeg la ut dette fordi jeg har dårlig samvittighet, og har forståelse. *Naboen er klar over at det er dataspill det dreier seg om. Han er ikke "en som hisser seg lett opp og ikke er mulig å snakke til." *Joda man kan så klart bruke natten til soving. Regner med dere legger dere klokka halv elleve i ferien også? Vi er ikke noen henslynsløse drittsekker, som jeg føler dere mener med tanke på visse svar her. Jeg SKREV at han skal slutte å bråke om nettene, likevell ser det ut som dere har hengt dere helt opp i at han kommer til å fortsette med det. Spørsmålet mitt var om det er noe annet vi kan gjøre, da jeg gjerne vil rydde opp så det ikke er ubehagelig å møte på hverandre fremover. -TS Anonymous poster hash: ba3fd...f1a
Berentsens Skrevet 20. juli 2015 #15 Skrevet 20. juli 2015 Vi er ikke noen henslynsløse drittsekker, som jeg føler dere mener med tanke på visse svar her. Jeg SKREV at han skal slutte å bråke om nettene, likevell ser det ut som dere har hengt dere helt opp i at han kommer til å fortsette med det. Spørsmålet mitt var om det er noe annet vi kan gjøre, da jeg gjerne vil rydde opp så det ikke er ubehagelig å møte på hverandre fremover. -TS Anonymous poster hash: ba3fd...f1a Det dere kan gjøre er å ikke bråke på nettene. Når man bor med naboer så tett som dere gjør, så må en ta hensyn. Ikke altfor mye bråk etter kl., 23 (sånn ca). At dere har ferie betyr ikke at andre har ferie. At dere ikke legger dere tidlig betyr ikke at naboene deres liker å bli vekket fordi dere vil være lenger oppe. Vil du unngå at det blir ubehagelig i tiden framover så endrer dere atferden og tar hensyn til naboene deres. 19
Gullik Skrevet 20. juli 2015 #16 Skrevet 20. juli 2015 Burde være relativt lett å la være å rope og banne natta gjennom... 8
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #17 Skrevet 20. juli 2015 Jeg er nattmenneske, jobber natt og har aldri det folk flest kaller normal døgnrytme, som regel legger jeg meg 02-04 når jeg har fri. Men jeg bor i blokk, og da må jeg tilpasse meg at ikke alle andre syns det er greit å være våken til kl 04. Dvs ingen høy musikk eller høy lyd på film etter kl 23, jeg spiller ikke piano seint på kvelden og dropper hjemmezumbaen som dunker i gulvet til de under. Må jeg absolutt ha volum på musikken tar jeg på meg trådløst headset, og forstyrrer ikke ett menneske. Å bo nært andre betyr at man må ta hensyn, selvfølgelig må man også tåle litt ulyder, men ikke natta lang. Det er flott at dere flytter databordet, men om samboeren fortsetter å gaule hjelper det lite. Dessuten må du respektere at andre skal jobbe selv om dere har ferie Tidligere steder jeg har bodd har klager stort sett gått direkte til naboen, men jeg kan forstå at de tar det via huseier så han blir gjort oppmerksom på at dere er en utfordring. Anonymous poster hash: 01aec...782 10
Jolene Skrevet 20. juli 2015 #18 Skrevet 20. juli 2015 Siterer meg selv. "Han skal slutte å bråke så høyt om nettene, og vi skal flytte databordet hans i andre siden av rommet. Men er det noe annet vi kan gjøre?" *Å lage en lydisolert vegg er ikke noe vi kan gjøre. Da må vi eventuelt be huseier å gjøre det. *Klokkeslett der han må avslutte? Han er voksen. Som vil si at om han vil spille så gjør han det. MEN, han kan lære seg å være stille *Han har hatt ferie (derfor veldig sene netter) *CSGO *Vi har snakket mange ganger med naboen, og har god tone. Aldri fått noe klage før dette. Ikke forrige stedet vi bodde heller. *Oppfører oss som barn? Jeg la ut dette fordi jeg har dårlig samvittighet, og har forståelse. *Naboen er klar over at det er dataspill det dreier seg om. Han er ikke "en som hisser seg lett opp og ikke er mulig å snakke til." *Joda man kan så klart bruke natten til soving. Regner med dere legger dere klokka halv elleve i ferien også? Vi er ikke noen henslynsløse drittsekker, som jeg føler dere mener med tanke på visse svar her. Jeg SKREV at han skal slutte å bråke om nettene, likevell ser det ut som dere har hengt dere helt opp i at han kommer til å fortsette med det. Spørsmålet mitt var om det er noe annet vi kan gjøre, da jeg gjerne vil rydde opp så det ikke er ubehagelig å møte på hverandre fremover. -TS Anonymous poster hash: ba3fd...f1a Her er noen greie regler som jeg trodde de aller fleste mennesker var klar over: De aller fleste steder skal det være stille mellom klokken 23-00-07.00. Dermed har det ingenting å si om dere har ferie og er oppe lengre, dere skal ikke forstyrre andre. Dere kan lese mer om det HER. Dette kan variere fra sted til sted. Som regel så står det også i kontrakten deres... Når man bor vegg i vegg med andre, er det lov å ta hensyn. Naboen skulle egentlig ikke trengt å klage på dere for dette er vanlig folkeskikk. Samboeren din kan slutte å rope og banne på natta. Dere kan snakke med naboen, legge dere flate og gi en ordentlig unnskyldning. Ja, jeg legger meg stort sett til samme tid uavhengig av ferie eller ikke. Jeg liker å få gjort noe om dagen og ikke bare sose bort hver dag i ferien. Jo, dere er noen hensynsløse drittsekker som bråker så mye at dere nå har fått en klage. Folk er ikke konstante, i den grad at fordi du ikke har fått en klage før så er ikke det ensbetydende med at du ikke bråkte. Folk forandrer seg, dere også. Kanskje dere bråker mer nå enn før? Kanskje dere strekker nattetimene lengre ut enn før? I det minste bra at dere skal begynne å oppføre dere. Begynn med en unnskyldning til naboen, for de har fortjent det. 11
peppermyntete Skrevet 20. juli 2015 #19 Skrevet 20. juli 2015 Jeg hadde nok heller ikke turt å si i fra selv til en nabo som bruker hele natten på å banne og skrike høyt, og som VET at veggen ikke er lydisolert... Flott at mannen din vil si unnskyld, men å flytte skrivebordet til andre enden av rommet vil ikke gjøre underverker. Han må rett og slett skjerpe seg med den skrikinga. Klarer han ikke det får han slutte å spille etter stilletid! 6
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #20 Skrevet 20. juli 2015 Jeg bor i et gammelt trehus i et tettbygd bystrøk, og har hatt noen naboer som dere gjennom årene, TS. Jeg hadde reagert akkurat som naboen din, og gått til huseier. Om det er fest i nabohus hele natten, ringer jeg også politiet, jeg står ikke opp, kler meg og går bort og ringer på selv. Dette er fordi jeg mener at folk som bråker så mye om natten i et lytt hus/strøk i utgangpunktet er så hensynsløse at de allerede har gitt klart uttrykk for at de driter i oss andre, om du skjønner? Ut fra oppførselen deres tar jeg det for gitt at det ikke vil nytte å snakke direkte med dem. Og det er en oppfatning jeg har dannet meg gjennom årenes løp gjennom erfaring, for å si det sånn. Skjønner at du ønsker å forsvare (evt bortforklare) oppførselens deres, men ting ser ofte litt annerledes ut utenfra/ fra den andre siden av veggen. Anonymous poster hash: b6f33...6ad 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå