Gå til innhold

Synes tiggingen på facebook går for langt....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I den senere tiden har det vært endel som har spurt om folk har noe å gi bort til mennesker som har mistet alt de eier og har i brann.

Dette er ok og flott gjort synes jeg. Men, jeg reagerte ikveld da følgende tekst var å lese på en av kjøp/ salg sidene på face:

Hei noen som gir bort diverse ting til leilighet/hybel?
Spør for lillesøstra mi som skal flytte for seg selv til høsten.
Det som ønskes og trengs er:
Kjøkkenmaskin(mixer) med bakebolle og visper 
Støvsuger
Vannkoker
Diverse oppbevaringsbokser til tørrvarer osv..
Knagger,skohylle,dørmatte,
Tepper,ryer,lamper da vegglampe evt en stålampe
Vaffeljern
Vannmugge,litt flere krus,
Diverse skåler,pyntegjenstandee,bilder
Duker,gardiner.
Brødrister 
Mikrobølgovn
Det meste er av interesse.
Send gjerne en pm med bilde av det du/dere måtte ha å gi bort.

Denne lillesøsteren skal flytte på hybel. Antar at den enten er møblert eller at det ikke er plass til så mange møbler og at lillesøster har egen seng.

Altså, når man flytter for seg selv så må man regne med å måtte kjøpe inn endel småting, og jeg synes folk skal holde seg for gode til å tigge når det er unødvendig - som i dette tilfellet over. Det kan fort bli for mye tigging, og da synes jeg den bør være forbeholdt mennesker som virkelig trenger hjelp. 

Anonymous poster hash: db0ec...9c5
  • Liker 30
Videoannonse
Annonse
Gjest Blåbæret.
Skrevet

Om de menneskene alikevell skal kaste/gi det bort, så ser jeg ikke problemet. Men å tigge fordi "det er synd på meg som skal flytte og ikke har penger til nye ting" er kleint.

AnonymBruker
Skrevet

Har også sett et par sånne innlegg og syned egentlig at det først og fremst er flaut!

Jeg har selv lagt ut type "Noen som har et kjøleskap de vil selge for en billig penge?" statuser, men hadde ikke fallt meg inn å skrive at det er så forferdelig synd på meg som ikke har råd til kjøleskap! Det er bare usmakelig!

Anonymous poster hash: 6798f...d59

• Liker 2
Skrevet

Får nesten fantasier om at "lillesøster" skal starte bruktforretning :laugh:  Ønskene er på samme tid veldig spesifikke og veldig tilfeldige. Vanligvis starter man med det mest nødvendige - støvsuger, vannkoker og mikrobølgeovn må vel regnes som standardutstyr i et hjem i våre dager. Deretter skaffer man etter behov og evne - hvis man liker å bake, er det meningsfylt å investere i en kjøkkenmaskin feks, men man må da ikke ha brødrister. Når det kommer til nips og småting, begynner det å bli personlig og smaksavhengig, og å gi bort duker og pyntegjenstander kan være risikabelt.

Skjønner ikke helt tankegangen. Noe av gleden med å starte et hjem er jo å samle det man trenger (og ikke trenger) over tid, bo seg til, ønske seg til jul og bursdager, spare til noe spesielt, bli kjent med seg selv og hva som er viktig i tilværelsen. Å få alt på en gang i en samlepakke må da gjøre vedkommende ganske hjelpeløs og bortskjemt?

• Liker 1
Gjest Evelynita
Skrevet

Har ikke sett noen sånne innlegg jeg, men jeg har jo sett ved juletider om folk som ønsker gaver. Kan forstå at ting er kjipt, men jeg syns liksom tigging er så utrolig pinlig.

Skrevet

Hvis man skal kaste ting , kan man gi det til noen. Gjennbruk.

• Liker 3
Gjest Evans
Skrevet

Hvis det fører til at lillesøsteren hindrer at en del går på skaphaugen så syns jeg det er bra. I stede for å annonsere på Facebook kunne kun selvsagt lett frem til alt dette på finn.no på "gis bort", men resultatet ville vel vært det samme så jeg syns det er helt greit jeg.

Skrevet

Skjønner ikke helt tankegangen. Noe av gleden med å starte et hjem er jo å samle det man trenger (og ikke trenger) over tid, bo seg til, ønske seg til jul og bursdager, spare til noe spesielt, bli kjent med seg selv og hva som er viktig i tilværelsen. Å få alt på en gang i en samlepakke må da gjøre vedkommende ganske hjelpeløs og bortskjemt?

Enig i denne. Synes i og for seg at det er greit å spørre om noen har noe til overs. Å gi vekk ting som kanskje bare står og opptar plass er en fin ting. På den annen side stusser jeg litt over listen. Jeg er sikkert steinaldermenneske, men hva skal en fremtidig hybelboer med kjøkkenmaskin? Hvor stor skapplass får hun egentlig? Til hybelbruk så kan man fint både mikse en kakerøre eller en vaffelrøre eller sette en bolledeig med manuelle redskaper. 

Jeg kan for så vidt skjønne ønsket om mikrobølgeovn, men hadde det ikke vært lurere å ville ha en hybelkomfyr?

Og det med pyntegjenstander, tepper og duker skjønner jeg i allfall ikke, for det er rent smaksavhengige ting. Ser liksom ikke for meg at "lillesøster" vil sette stor pris på nipset fra "avdøde grandtante Olgas leilighet". 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig i denne. Synes i og for seg at det er greit å spørre om noen har noe til overs. Å gi vekk ting som kanskje bare står og opptar plass er en fin ting. På den annen side stusser jeg litt over listen. Jeg er sikkert steinaldermenneske, men hva skal en fremtidig hybelboer med kjøkkenmaskin? Hvor stor skapplass får hun egentlig? Til hybelbruk så kan man fint både mikse en kakerøre eller en vaffelrøre eller sette en bolledeig med manuelle redskaper. 

Jeg kan for så vidt skjønne ønsket om mikrobølgeovn, men hadde det ikke vært lurere å ville ha en hybelkomfyr?

Og det med pyntegjenstander, tepper og duker skjønner jeg i allfall ikke, for det er rent smaksavhengige ting. Ser liksom ikke for meg at "lillesøster" vil sette stor pris på nipset fra "avdøde grandtante Olgas leilighet". 

Enig, kan ikke se for meg at ei ung jente setter pris på tante Olgas nips ;)

Jeg synes også at ønskelisten var veldig spesifikk og at man bruker tid på å samle sammen innbo. Man skal liksom ikke være nødt til å ha alt med en gang.

Gjest HankySpanky
Skrevet

Synes folk kan pakke seg over på finn.no sin "Gis bort" seksjon, istedenfor å tigge.

AnonymBruker
Skrevet

Man skal vel heller ikke venne seg til å få alt oppi fanget. Noe må man faktisk jobbe for. Ja, jeg skjønner at man som ung kan slite økonomisk, men gleden er vel desto større om man jobber for åog sparer til ting man trenger/ ønsker seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes folk kan pakke seg over på finn.no sin "Gis bort" seksjon, istedenfor å tigge.

Slik at ubehaget ved å se at andre må spørre etter gratis ting blir borte for deg?

Anonymous poster hash: 16fdd...1fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I den senere tiden har det vært endel som har spurt om folk har noe å gi bort til mennesker som har mistet alt de eier og har i brann.

Dette er ok og flott gjort synes jeg. Men, jeg reagerte ikveld da følgende tekst var å lese på en av kjøp/ salg sidene på face:

Hei noen som gir bort diverse ting til leilighet/hybel?

Spør for lillesøstra mi som skal flytte for seg selv til høsten.

Det som ønskes og trengs er:

Kjøkkenmaskin(mixer) med bakebolle og visper

Støvsuger

Vannkoker

Diverse oppbevaringsbokser til tørrvarer osv..

Knagger,skohylle,dørmatte,

Tepper,ryer,lamper da vegglampe evt en stålampe

Vaffeljern

Vannmugge,litt flere krus,

Diverse skåler,pyntegjenstandee,bilder

Duker,gardiner.

Brødrister

Mikrobølgovn

Det meste er av interesse.

Send gjerne en pm med bilde av det du/dere måtte ha å gi bort.

Denne lillesøsteren skal flytte på hybel. Antar at den enten er møblert eller at det ikke er plass til så mange møbler og at lillesøster har egen seng.

Altså, når man flytter for seg selv så må man regne med å måtte kjøpe inn endel småting, og jeg synes folk skal holde seg for gode til å tigge når det er unødvendig - som i dette tilfellet over. Det kan fort bli for mye tigging, og da synes jeg den bør være forbeholdt mennesker som virkelig trenger hjelp.

Folk har ofte i overflod og bytter ut. Er det ikke bra at en kan hi det bort til en som skal flytte for første gang?

Anonymous poster hash: 16fdd...1fe

• Liker 2
Skrevet

Har ikke sett noen sånne innlegg jeg, men synes det hadde vært greit å gi bort noe istedenfor å kaste det dersom jeg vil ha noe nytt. Skjønner ikke problemet..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær så naive. Noen skor seg på å få ting gratis som de kan selge videre. "Lillesøster" eksisterer ikke.

Anonymous poster hash: 4a218...8ab
  • Liker 8
Skrevet

Ikke vær så naive. Noen skor seg på å få ting gratis som de kan selge videre. "Lillesøster" eksisterer ikke.

Anonymous poster hash: 4a218...8ab

Det var det som var min umiddelbare tanke også  :sjokkert:

• Liker 2
Skrevet

Herremilde, for noen kommentarer.. Tydelig folk er blitt for bortskjemte her og ser ned på andre som kanskje ønsker å spare inn økonomisk. Å være ung, student og søke jobb er ikke så lett i dagens samfunn. Helt tipp topp at folk som skal gi bort ting i stedenfor å kaste det gir det bort. 

• Liker 5
Skrevet

Herremilde, for noen kommentarer.. Tydelig folk er blitt for bortskjemte her og ser ned på andre som kanskje ønsker å spare inn økonomisk. Å være ung, student og søke jobb er ikke så lett i dagens samfunn. Helt tipp topp at folk som skal gi bort ting i stedenfor å kaste det gir det bort. 

Joda, men jeg har faktisk opplevd at "gis bort mot henting" har pådratt seg mye spørsmål om tingenes tilstand, og eneste grunnen til at vi gir det bort er fordi vi ikke har plass selv. Det er gjerne brukte gjenstander, men pent brukt - likevel er det enklte som forventer at det skal være som helt nytt fra butikken.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns det var verre at det ble opprettet en side for at det skulle gies penger til bryllupsreise. Vedkommende mente dette paret fortjente en brullupsreise til Thailand.

Ble lagt inn kontonummer.

Anonymous poster hash: 8497e...513

• Liker 9
Skrevet

Syns det var verre at det ble opprettet en side for at det skulle gies penger til bryllupsreise. Vedkommende mente dette paret fortjente en brullupsreise til Thailand.

Ble lagt inn kontonummer.

Anonymous poster hash: 8497e...513

Enig, alle mulige kronerullinger på facebook gir meg hakaslepp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...