Gå til innhold

Heis og borettslag - mulig å fjerne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg bor i borettslag, det består av 6 blokker. I 3 av blokkene er det installert heis som koster ganske mange tusener i vedlikehold ila. et år. Tipper faktisk at det kommer på minst 60-70.000. 

Det er ikke mulig å etterinstallere heis i de tre resterende blokkene, og det er egentlig ikke noe ønske om det heller, siden det bare er 4 etasjer i hver. Men de av oss som bor i blokk uten heis har diskutert om det kunne vært mulig å avvikle heisene i de tre andre blokkene, for å spare oss alle for penger. Vi betaler jo faktisk 50% av kostnaden uten å få "noe igjen". Tror ikke heis er viktig for alle de som har det heller, de i 1. og 2. bruker dem så å si aldri.

Men nå skal vi ha generalforsamling om 2 uker. Er det "lov" å avvikle heisene dersom vi klarer å skrape sammen flertall på generalforsamlingen? Vet at beboerne i 3. og 4. etasje i tre av blokkene vil si nei, men er ganske sikker på at vi som ønsker avvikling vil kunne ha mulighet til å få flertall.

Anonymous poster hash: 3b46b...25e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går kanskje an å få til en løsning der de som bor i blokkene med heis betaler for vedlikeholdet selv? Synes det blir smålig av dere å be om avvikling av heisene uten å ha prøvd ut andre muligheter.

Anonymous poster hash: be196...e3b
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at on det først er heis så er det ikke mulig å avvikle det for det skal jo være mulig for bevegelseshemmede å kjøpe/bo der. Da må dere heller kreve at dere som ikke har heis heller ikke betaler på utgiftene. Men vet ikke om det er mulig.

Anonymous poster hash: d9b59...1a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg bor i borettslag, det består av 6 blokker. I 3 av blokkene er det installert heis som koster ganske mange tusener i vedlikehold ila. et år. Tipper faktisk at det kommer på minst 60-70.000. 

Det er ikke mulig å etterinstallere heis i de tre resterende blokkene, og det er egentlig ikke noe ønske om det heller, siden det bare er 4 etasjer i hver. Men de av oss som bor i blokk uten heis har diskutert om det kunne vært mulig å avvikle heisene i de tre andre blokkene, for å spare oss alle for penger. Vi betaler jo faktisk 50% av kostnaden uten å få "noe igjen". Tror ikke heis er viktig for alle de som har det heller, de i 1. og 2. bruker dem så å si aldri.

Men nå skal vi ha generalforsamling om 2 uker. Er det "lov" å avvikle heisene dersom vi klarer å skrape sammen flertall på generalforsamlingen? Vet at beboerne i 3. og 4. etasje i tre av blokkene vil si nei, men er ganske sikker på at vi som ønsker avvikling vil kunne ha mulighet til å få flertall.

Anonymous poster hash: 3b46b...25e

:sleeping:

Anonymous poster hash: 2a81e...c0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en beboer kommet på Generalforsamlingen og foreslått noe sånt, så hadde jeg tenkt....er hun eller han mindre begavet?

Om det er to som bruker heisen, hvordan vil du forklare de dette? Hvilke løsning har du for de?

Vet du hvor attraktiv heis er for borettslag?

Manglende heis, skylder at mange må flytte fra der de bor. Mange eldre borettslag har ettermontert heis.

Jeg har selv bodd i borettslag som har gjort dette. Det økte prisen på leiligheter. Bla mange eldre kunne bli boende.

Så du skal kun ha nytte av det du betaler på? Det fungerer vel ikke helt sånn vel?

Du tipper en sum hva det koster i året. Du har ikke undersøkt det engang? Og du tipper dere vil få flertall, uten å ha innhentet summen. Du kan bare ta en tlf til styreleder, eller de som har forretningsførselen så får du summen mens du sitter i tlf.

La oss si at summen er det du tipper. Vi tar høyeste sum 70.000 (noe jeg betviler)

Det er 6 blokker, 4 etasjer, to innganger. Det blir 16 leiligheter i hver blokk. Det er 6 blokker, og det er 96 leiligheter.

70.000 : 96 er 729 kr pr.år. Pr mnd ca 60 kr. Så du vil rasere et veldig godt tilbud pga 60 kr. mnd?

Brl får avskriving for sine utgifter.

Du får tenke deg om, før du bæsjer på leggen overfor hele generalforsamlingen.

Der jeg bodde, hadde den nederste blokken veldig store hageområder. På møte ble det bestemt at det skulle anlegges hage, plantes trær, lages stier med fliser, lyskilder, og benker. Det var kun to nederste som var naturlig for å bruke denne hagen. Det var veldig dyrt. Noe vi alle måtte betale, også vedlikeholdet. Det er sånn det er i et borettslag.

Sånn var det også med heisene i to blokker.

Og har du tenkt over hvor dyrt det blir å fjerne heisene? Selv om det er et engangsutgift, så blir det veldig dyrt.

Anonymous poster hash: afbf9...15d
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også i ett borettslag med fire blokker og heis i hver blokk. Det koster ikke 70 000 å vedlikeholde pr år, det ligger på rundt 5000 pr heis her hos oss. Vi har forresten 6 etasjer pr blokk, så egentlig burde det være dyrere enn hos dere. Heis øker prisen på leiligheten, og muligheten for å bosette eldre og funksjonshemmede. Egoistisk tankegang du har ts. 

Anonymous poster hash: 494d3...a09
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skal dere ha flertall så må dere ha 2/3 flertall. Dere må lese dere opp på reglene om saker som skal opp på generalforsamling samt fremgangsmåte. Generalforsamlingen om 2 uker er for knapp tid til. Saker som skal opp eller beboere ønsker å ta opp skal meldes inn til styret innen bestemte frister. (Gå på lovdata.no og finn burettslagslova.)

Om det er lovlig å avvikle heiser, dersom resten av bygget har universell utforming er et stort spørsmål.

Å bestemme at de som bor i de oppgangene med heis skal betale for heisenes vedlikeholdskostnader, vil nok føre til prottest fra dem der bor i oppgangene med heis.

Det har vært prøvet rettslig at bare de andelene som har heisadgang skal betale vedlikehold/drift, uten at dette førte frem. (Tror det var en Høyesterettsdom på en tilsvarende sak, men kan ha vært en lagmannsrettssak.)

Konklusjonen er at dette må fremmes som sak for en generalforsamling, skriftlig, noe tidsfristen er utløpt for mtp generalforsamling om 2 uker. Forøvrig vil du neppe få gjennomslag for saken.

Anonymous poster hash: a6ace...7a0

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hva med de som bor i 1.etasje i blokkene med heis?

Skal de betale? Tviler på at de bruker heisen...

Hva med de i 2 etasje som ikke gidder å vente på heisen og derfor bare går opp, skal de betale? Hvor mye?

Skal de i 4 etasje betale mer enn de i 3? 

Skjønner du hvor jeg vil hen?

Og... det var slik da du flyttet inn i borettslaget, da visste du hva du kjøpte deg inn i.

Bor selv i borettslag der jeg betaler for andre folk sin heis. Sånn er det bare. :)

Endret av Mippi
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

To uker er for kort tid. Dere har vel fått dagsorden allerede.

Anonymous poster hash: ee007...161

• Liker 1
Skrevet

Finn en plass uten heis om dette irriterer deg så mye :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går det an å være så korttenkt. Mine gamle foreldre måtte flyttet ut av sin leilighet hvis gjerrige naboer hadde fått for seg at man skulle få heisene fjernet. I tillegg til at leiligheten jo da ville stupt i verdi. Dette får dere selvsagt ikke gjennomslag for, men gjør dere selv en tjeneste og legg bort hele tanken. 

Anonymous poster hash: 4b4c5...5aa
  • Liker 2
Skrevet

Skal dere ha flertall så må dere ha 2/3 flertall. Dere må lese dere opp på reglene om saker som skal opp på generalforsamling samt fremgangsmåte. Generalforsamlingen om 2 uker er for knapp tid til. Saker som skal opp eller beboere ønsker å ta opp skal meldes inn til styret innen bestemte frister. (Gå på lovdata.no og finn burettslagslova.)

Om det er lovlig å avvikle heiser, dersom resten av bygget har universell utforming er et stort spørsmål.

Å bestemme at de som bor i de oppgangene med heis skal betale for heisenes vedlikeholdskostnader, vil nok føre til prottest fra dem der bor i oppgangene med heis.

Det har vært prøvet rettslig at bare de andelene som har heisadgang skal betale vedlikehold/drift, uten at dette førte frem. (Tror det var en Høyesterettsdom på en tilsvarende sak, men kan ha vært en lagmannsrettssak.)

Konklusjonen er at dette må fremmes som sak for en generalforsamling, skriftlig, noe tidsfristen er utløpt for mtp generalforsamling om 2 uker. Forøvrig vil du neppe få gjennomslag for saken. Anonymous poster hash: a6ace...7a0

http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/-Norges-Hoyesterett/Avgjorelser/Siste-avgjorelser/Fordeling-av-utgifter-til-drift-og-vedlikehold-av-heis-i-boligsameie/

Skrevet

Det er uansett ikke lov å fjerne heisen i bygg det allerede er montert heis i.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det skal stå frist for innlevering av saker på innkallingen.

Det er krav til heis i bygg med et visst antall etasjer, jeg tror det er fra fem etasjer. Det er selvsagt lov å fjerne heis der det ikke er et krav at det skal være det.

Ut fra de forutsetningene du gir her trådstarter er forslaget ditt idiotisk.

Annonse
Skrevet

Punkt en: er det mer enn et visst antall etasjer (tror det er fire) er heis påbudt.

Punkt to: det er regler for fremgangsmåten for saker som skal tas opp på generalforsamling,  sakene skal meldes skriftlig til styret, og de skal gå frem av sakslista som følger med innkallingen. Du rekker tidligst å få dette tatt opp på neste års generalforsamling.

Punkt tre: skal dere først differensiere husleie etter hvor mye dere bruker fellesgoder må jo det gjelde mye mer enn bare heis. Er radiatorer og varmtvann inkludert? Da bør jo gamle, frosne fru Hansen betale mer enn Nilsen i første som synes alt over 20 grader er for varmt. Og hva med varmtvannet? Det er jo klart at en familie på fire bruker mer enn en enslig. Har dere fellesvaskeri? Fortsatt vil en familie på fire bruke det mer enn en enslig. Og hva med de som foretrekker å ha sin egen vaskemaskin? De fleste borettslag har grøntarealer som skal holdes vedlike, gress som skal klippes, og leier inn noen til å gjøre det. Jeg, med min pollenallergi vil ikke være med å betale for det. Gressklipping er bare en plage for meg. Bredbånd og tv er ofte inkludert. Jeg har en venninne som verken har (eller har interesse av å ha) tv eller pc, hun burde jo da slippe å betale for dette.

Punkt fire: en ordning som det du skisserer må administreres, hvordan skal de kostnadene fordeles? Det rimelige ville jo da være at de som reserverer seg mot en eller flere tjenester betaler denne kostnaden. Og administrering av en sånn ordning kan fort koste mer enn innsparingen den medfører.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til de mange gode poeng som alt er nevnt i tråden, så ville dere ikke lenger være i overensstemmelse med Byggteknisk forskrift (TEK 10) § 12-3, 2dre ledd:

"Bygning med tre etasjer eller flere som har boenhet skal ha heis. Kravet gjelder ikke småhus med en boenhet og der atkomst fra inngangsparti til boenhet kun går over én etasje. Løfteplattform kan erstatte heis i bygning med boenhet med tre etasjer."

Anonymous poster hash: 52f81...fc1
Gjest Halvveis
Skrevet (endret)

Spørsmålet fra TS er like mye om heis eller ikke heis som hvem som skal bære kostnadene; dvs. alle eller de som har fordelen av dette. I et brl. så skal det faktisk mer enn 2/3 vedtak i generalforsamlingen til for å reversere dette. Sannsynligvis vil man tape en rettsak hvis man ikke har 100 eller svært nær 100% av alle stemmene. Det finnes flere rettsaker på dette og regnskapsførere i f.eks. OBOS kan forklare problemene med en slik sak bedre.

Det enkleste er å flytte, helst til en selveid tomt/hus langt unna alle naboer slik at man ikke må "dele" på godene.

Eksempel: http://e24.no/privat/rettigheter/boligeiere-maa-betale-for-naboenes-heis/22639863

Endret av Halvveis
AnonymBruker
Skrevet

Og ts har skjønt det? Og ble borte fra tråden?

Hadde en jobb engang hvor det var mye gåing. Det var tre etasjer.Så var det tid for HMS møte. Runden gikk rundt bordet. Så kom turen til en lik ts. Hun hadde forslag om å instalert heis, for hun var så sliten av å gå. Det ble helt stille rundt bordet.

Anonymous poster hash: afbf9...15d

Gjest pelikanen
Skrevet

I samme borettslag jeg bodde, var det et veldig stort rom som sto ledig.

Beboerne besto av blanding av eldre og yngre. Det ble forslag om trimrom. Mange var imot,for de ville ikke bruke det.

Opppussing, og kjøp av utstyr var veldig dyrt.Det ble kjøpt dyrt utstyr. Vann måtte kobles til. Rommet var så stort at det ble også laget en krok til ungene. Sånn kunne foreldre ta med barna på trening.Dette kunne man gjøre innenfor budsjettet,da beboerne deltok med opppussing. Motstanden ble stor.Det ble veldig populært. Renhold ble utført av vaktmester.Etter jeg flytter ble det organisert bet for de som brukte det.ikke mye,men til å dekke vedlikehold og senere innkjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...