Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

 

Jeg synes det å jobbe i ambulanse virker som et veldig spennende yrke og er noe jeg selv vurderer å utdanne meg innen...

Men jeg er litt usikker på hva jeg kan forvente i jobben, så er det noen ambulansearbeidere som kan fortelle litt om hvordan jobben deres er?

Hvordan er turnus, dagene når man har vakt, har dere samme makker osv...Bare skrive litt om hva dere liker, eventuelt ikke liker å sånt? 

 

Tusen takk for svar på forhånd! 



Anonymous poster hash: 1a7e0...88a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er selv kjæresten til en ambulansearbeider og det meste varierer fra sted til sted. Kjæresten min har jobbet forskjellige plasser hvor det er litt forskjellig, dagvakter og nattevakter på rundt åtte timer, tolvtimersvakter og døgnvakter. Her vi bor nå jobber h*n litt etter hva det passer h*n, normalen er to døgnvakter i uka (hvor tredøgnsvakter i helger regnes som en døgnvakt), men h*n jobber gjerne flere vakter enn det i uka. 

 

Dagene her hvor vi bor nå er for det meste rolige, men oppdragene er lange når de først kommer. Det er mye dødtid og det er 0-4 oppdrag på et døgn i snitt. Andre steder vi har bodd har oppdragene gått i ett gjennom hele vakten, men er kortere.

 

Makkere byttes på fra gang til gang for vikarer, men de faste ansatte har vanligvis en fast makker.

Kjæresten min elsker jobben sin, selv om h*n har visse irritasjonsmomenter, som vanligvis går på byråkrati og lignende. Etter hva jeg har forstått kan jobben være svært tøff til tider, men de får god oppfølging når det er behov for det. Arbeidsmiljøet virker også som om det er veldig godt etter hva kjæresten forteller.

 

Grunnlønnen er ikke særlig god, men det er mulighet for å tjene veldig mye om en jobber et sted hvor det åpnes for overtid og en er villig til å jobbe mye.

Skal nevnes at jeg aldri kunne tenkt meg yrket selv. Jeg tror at folk enten passer til det eller så gjør de ikke. 

 



Anonymous poster hash: f4dd0...48a
AnonymBruker
Skrevet

Faren min jobber som ambulansesjåfør på "landet". De dekker store områder og derfor er vaktene ofte lagt opp til 3-5 x 24. Altså flere døgn i strekk. Det positive er at man får være hjemme etter kl 16 og må bare dra når alarmen går. Veldig veldig godt betalt. Sånn er det ikke i byene.

Anonymous poster hash: 83d14...647

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min jobber som paramedic. Han har 24 timers vakter, 3 i uken. Vi bor i en middels stor by som også hjelper byene rundt om det er behov for det.

 

Veldig mye av arbeidsdagen består av taxikjøring til og fra sykehus-sykehjem, såkalte grønne turer. 

 

De røde turene hvor det virkelig er akutt er det heldigvis få av. Og store ulykker skjer skjelden (takk og lov).

 

Lønna er helt grei. Men det er visstnok et problem med lærlingsplasser, er visst alt for få. 



Anonymous poster hash: b4286...712
Skrevet

Jeg kjenner ikke til yrket, men til situasjoner som kan oppstå.

Jeg tror det er viktig at du er kald og saksorientert på innsiden, men har evnen til å vise empati og lederegenskaper i kaossituasjon.

 

Jeg tror ikke det er uvanlig å møte på folk som er i ferd med å gå inn i sjokk. 

Jeg tror også det kan hende du havner i truende situasjoner.

 

Du bar ha veldig gode nerver. Og evne til å tenke logisk raskt. 

 

La med dette som et tillegg til de andre som kjenner bransjen bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!! Er det flere som har noe å tilføye? :) 



Anonymous poster hash: 1a7e0...88a
Skrevet (endret)

Good morning! Sunday is funday :biggrin:

 

Jeg har jobbet i ambulansen noen år nå, så jeg skal forsøke å svare på spørsmålene dine :)

 

Som nevnt over, turnusen varierer ofte fra sted til sted. Om du er ansatt på en veldig travel stasjon med mange utrykninger så jobber du gjerne 3 skift. Travle stasjoner er som regel stasjoner i de store byene, men jeg vet også om stasjoner i de litt mindre byene som også har 3-skift. Selv om vaktene stort sett er kortere enn tidligere, så er det fortsatt vanlig med døgnvakter i ambulansetjenesten. Da jobber du 24 timer, gjerne fra 0800-0800. På stasjoner lengre ut i distriktet er vaktene ofte lenger enn dette, og 48-72 timer er fortsatt ikke uvanlig. Dette er stort sett stasjoner med relativt lite oppdrag pr døgn, sammenlignet med de større stasjonene.

 

Jeg personlig foretrekker 3 skift, da jeg føler døgnvaktene til tider kan bli veldig lange. Spesielt på stasjoner med mye trøkk. Jeg har jobbet og kjørt over 20 timer av en døgnvakt flere ganger. Ofte er det også flere timer overtid om det kommer en utrykning like før vaktskiftet.  Etter en døgnvakt har man fri et par døgn og så er det på'n igjen. Den ene fridagen går stort sett med til å sove. Når du jobber 3 skift har du naturligvis kortere vakter, og er hjemme med familien hver dag. Døgnvakter, spesielt når det kommer til flere døgn kan være en stor prøvelse for familielivet og det å kunne følge opp egne barn. Noen stasjoner kan også ha både døgnvakter og 3 eller 2 skift. En kombinasjon er midt i blinken.

 

Hvordan dagene er? Det varierer fra dag til dag. Man vet aldri hvor man kommer til å befinne seg i løpet av en vakt, og yrket er uforutsigbart. Men likevel så er det noen rutineoppdrag, såkalt grønne turer, som er rene transportoppdrag til og fra sykehus/sykehjem og så videre. Enkelte steder har man egne ambulanser som tar seg av denne type oppdrag, alt etter hvor man befinner seg i landet og hvor mye trøkk det er på denne type kjøring. Du må uansett være forberedt på at disse turene er en stor del av hverdagen.

 

Når det er sagt, så er det også mye akuttutrykninger. Dette vil selvsagt også variere hvor du jobber, men jobber du på en stor stasjon så har du ofte flere "røde" (akuttrespons) turer i døgnet. Slike oppdrag er naturligvis mer spennende i lengden, og det er her du ofte føler du får brukt kompetansen din. Akutt respons er alt fra brann, ulykker, hjertestans og fødsel. Det finnes også en respons som heter "gul respons". Dette er midt i mellom, det vil si at man skal rykke ut raskt, men kjører uten blålys under normale trafikkforhold. Denne responsen er ofte ikke livstruende, men pasienten har gjerne en tilstand som krever raskt tilsyn. Disse turene kan bli oppgradert til rød respons etter tilsyn, alt ettersom hva personellet på bilen vurderer. Derfor kan også en gul respons være like interessant som en rød. Motsatt så blir også svært mange røde turer nedgradert etter vurdering.

 

Når det gjelder makker så er nok dette også varierende fra sted til sted, og noen jobber du kanskje mer med enn andre, men stort sett er det ingen fast makker du jobber med. Noen har fast makker i helger, men det er stort sett varierende ut i fra stasjon og turnus.

 

Hva jeg liker med yrket mitt? Jeg kan begynne med å si at jeg stortrives. Det jeg liker best er selvsagt når det kommer utrykninger der jeg føler jeg får brukt min kompetanse. Pasienter som har et litt diffust sykdomsbilde som gjør at man må tenke utenfor boksen. Og det er selvsagt alltid hyggelig når man klarer å utgjøre en forskjell, for eksempel etter en hjertestans. Jobben kan være svært givende og spennende. Du vet aldri hva som venter når alarmen går.

 

Det jeg misliker er selvsagt når ting ikke går bra. Når du føler at du kommer til kort selv om du har gjort jobben din og alt du kan. Man kan ikke redde og hjelpe alle, og det blir noen nedturer også. Slik er det bare. I ambulansen jobber du svært tett på både liv og død. For eksempel kan du få en tur til et sykehjem der en 87 åring har tatt sine siste åndedrag etter et langt liv, før neste tur igjen går til ei gravid kvinne som kanskje føder et friskt og sunt barn i bilen.

 

Når du jobber i ambulansen forstår du etter hvert meningen med livets store spill, og du lærer hvor brå og brutal hverdagen kan være. Du lærer å sette pris på menneskene rundt deg. Du ser mye grusomheter, men du utvikler deg også mye som person og jobben gir deg mange gleder. Ambulanseyrket handler mer om bare hjertestans og bilulykker, det handler om å være en god støttespiller i samtlige situasjoner. På enden av hver utrykning er det noen som venter på deg. For deg er de kanskje bare et oppdrag, men for dem kan det bety så mye mer. Jobben er givende, men den er også krevende. Lange og ofte stressende vakter, mye tid borte fra familien, mye ugunstige arbeidstider og du føler du må ofre mye. Likevel er det givende å reise hjem hver dag etter endt vakt å tenke: "På dette døgnet så utgjorde jeg faktisk forskjell for andre".

 

Er det mer du lurer på så fyr løs :)

Endret av RamboOhyeah
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Good morning! Sunday is funday :biggrin:

 

Jeg har jobbet i ambulansen noen år nå, så jeg skal forsøke å svare på spørsmålene dine :)

 

Som nevnt over, turnusen varierer ofte fra sted til sted. Om du er ansatt på en veldig travel stasjon med mange utrykninger så jobber du gjerne 3 skift. Travle stasjoner er som regel stasjoner i de store byene, men jeg vet også om stasjoner i de litt mindre byene som også har 3-skift. Selv om vaktene stort sett er kortere enn tidligere, så er det fortsatt vanlig med døgnvakter i ambulansetjenesten. Da jobber du 24 timer, gjerne fra 0800-0800. På stasjoner lengre ut i distriktet er vaktene ofte lenger enn dette, og 48-72 timer er fortsatt ikke uvanlig. Dette er stort sett stasjoner med relativt lite oppdrag pr døgn, sammenlignet med de større stasjonene.

 

Jeg personlig foretrekker 3 skift, da jeg føler døgnvaktene til tider kan bli veldig lange. Spesielt på stasjoner med mye trøkk. Jeg har jobbet og kjørt over 20 timer av en døgnvakt flere ganger. Ofte er det også flere timer overtid om det kommer en utrykning like før vaktskiftet.  Etter en døgnvakt har man fri et par døgn og så er det på'n igjen. Den ene fridagen går stort sett med til å sove. Når du jobber 3 skift har du naturligvis kortere vakter, og er hjemme med familien hver dag. Døgnvakter, spesielt når det kommer til flere døgn kan være en stor prøvelse for familielivet og det å kunne følge opp egne barn. Noen stasjoner kan også ha både døgnvakter og 3 eller 2 skift. En kombinasjon er midt i blinken.

 

Hvordan dagene er? Det varierer fra dag til dag. Man vet aldri hvor man kommer til å befinne seg i løpet av en vakt, og yrket er uforutsigbart. Men likevel så er det noen rutineoppdrag, såkalt grønne turer, som er rene transportoppdrag til og fra sykehus/sykehjem og så videre. Enkelte steder har man egne ambulanser som tar seg av denne type oppdrag, alt etter hvor man befinner seg i landet og hvor mye trøkk det er på denne type kjøring. Du må uansett være forberedt på at disse turene er en stor del av hverdagen.

 

Når det er sagt, så er det også mye akuttutrykninger. Dette vil selvsagt også variere hvor du jobber, men jobber du på en stor stasjon så har du ofte flere "røde" (akuttrespons) turer i døgnet. Slike oppdrag er naturligvis mer spennende i lengden, og det er her du ofte føler du får brukt kompetansen din. Akutt respons er alt fra brann, ulykker, hjertestans og fødsel. Det finnes også en respons som heter "gul respons". Dette er midt i mellom, det vil si at man skal rykke ut raskt, men kjører uten blålys under normale trafikkforhold. Denne responsen er ofte ikke livstruende, men pasienten har gjerne en tilstand som krever raskt tilsyn. Disse turene kan bli oppgradert til rød respons etter tilsyn, alt ettersom hva personellet på bilen vurderer. Derfor kan også en gul respons være like interessant som en rød. Motsatt så blir også svært mange røde turer nedgradert etter vurdering.

 

Når det gjelder makker så er nok dette også varierende fra sted til sted, og noen jobber du kanskje mer med enn andre, men stort sett er det ingen fast makker du jobber med. Noen har fast makker i helger, men det er stort sett varierende ut i fra stasjon og turnus.

 

Hva jeg liker med yrket mitt? Jeg kan begynne med å si at jeg stortrives. Det jeg liker best er selvsagt når det kommer utrykninger der jeg føler jeg får brukt min kompetanse. Pasienter som har et litt diffust sykdomsbilde som gjør at man må tenke utenfor boksen. Og det er selvsagt alltid hyggelig når man klarer å utgjøre en forskjell, for eksempel etter en hjertestans. Jobben kan være svært givende og spennende. Du vet aldri hva som venter når alarmen går.

 

Det jeg misliker er selvsagt når ting ikke går bra. Når du føler at du kommer til kort selv om du har gjort jobben din og alt du kan. Man kan ikke redde og hjelpe alle, og det blir noen nedturer også. Slik er det bare. I ambulansen jobber du svært tett på både liv og død. For eksempel kan du få en tur til et sykehjem der en 87 åring har tatt sine siste åndedrag etter et langt liv, før neste tur igjen går til ei gravid kvinne som kanskje føder et friskt og sunt barn i bilen.

 

Når du jobber i ambulansen forstår du etter hvert meningen med livets store spill, og du lærer hvor brå og brutal hverdagen kan være. Du lærer å sette pris på menneskene rundt deg. Du ser mye grusomheter, men du utvikler deg også mye som person og jobben gir deg mange gleder. Ambulanseyrket handler mer om bare hjertestans og bilulykker, det handler om å være en god støttespiller i samtlige situasjoner. På enden av hver utrykning er det noen som venter på deg. For deg er de kanskje bare et oppdrag, men for dem kan det bety så mye mer. Jobben er givende, men den er også krevende. Lange og ofte stressende vakter, mye tid borte fra familien, mye ugunstige arbeidstider og du føler du må ofre mye. Likevel er det givende å reise hjem hver dag etter endt vakt å tenke: "På dette døgnet så utgjorde jeg faktisk forskjell for andre".

 

Er det mer du lurer på så fyr løs :)

Tusen takk for langt og utfyllende svar!! :D 

Anonymous poster hash: 1a7e0...88a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...