AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #1 Skrevet 18. juli 2015 Jeg anser meg selv som ganske så lovlydig, og det er jeg nok mest fordi jeg er enig i lovene, ikke fordi jeg er redd for å bli tatt. Så kommer det til de reglene der min "sunne fornuft" og lovene kræsjer. Jeg har brukt svart dagmamma (fordi jeg ikke fant noen andre), får ikke så dårlig sanvittighet for det, jeg prøvde å få tak i andre men det gikk ikke. Jeg har drukket på offentlig sted, i parker eller lignende når vi griller/har piknik, glir fort litt over fartsgrensen hvis jeg har dårlig tid etc.... Jeg tror egentlig at jeg egentlig ikke er så "lovlydig," men i steden følger litt indre moralske kompass, som resulterer i at jeg stort sett nok følger loven. Hva med dere? Anonymous poster hash: 95a4d...886
Gjest ærligøs Skrevet 18. juli 2015 #2 Skrevet 18. juli 2015 Samfunn er slik innrettet at de herskende tanker både nedfeller seg i lovverket og i samvittigheten til dem som er oppvokst i et bestemt samfunn. Det er derfor de fleste lover føles så riktige og naturlige, uansett hva de sier. Å være lovlydig er ingen moralsk egenskap. Det er heller det motsatte. Å være lovlydig betyr å være rede til å gjøre hva som helst. Et godt og velbrukt eksempel er jo hvordan lovlydige tyskere fortsatte å være lovlydige etter at det ble påbudt å angi jøder i det nazifiserte Tyskland. Når det gjelder ditt mindre dramatiske eksempel, så tør jeg ikke kommentere det på en seriøs måte. Min kommentar vil uvegerlig bryte med retningslinjene her på forumet. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #3 Skrevet 19. juli 2015 Liker ikke å bryte loven, og unngår det så ofte som mulig. Som nevnt over her, ligger jeg ofte litt over fartsgrensen (kanskje 5-10kmt over). Går nok mest på det at jeg ikke vil bli tatt for noe/leke med ilden, eller rett og slett fordi det hadde vært utrolig pinlig og ydmykende å bli tatt for noe man ikke har lov til. Anonymous poster hash: dd61a...542
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #4 Skrevet 19. juli 2015 Følger de lovene jeg selv synes er fornuftige, og der strafferammen selvsagt ikke er så alt for stor. Det vil si at jeg kjører litt over fartsgrensen og røyker cannabis. Anonymous poster hash: 4c6a6...2d2 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #5 Skrevet 19. juli 2015 Følger min egen etikk og moral. Som til slutt går ut på å ikke skade, gjøre noe urettferdig mot andre eller plage andre. Anonymous poster hash: d7a6f...0df 4
Queen of the world Skrevet 19. juli 2015 #6 Skrevet 19. juli 2015 Lover er til for å brytes. selv om den finnes lover, betyr de ikke at de er etisk riktige eller en god lov. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #7 Skrevet 20. juli 2015 Innbrudd, dop salg og bruk, fyllekjøring, vold og svindel. Innbrudd er respektløst ovenfor de rammende, men husk eiendeler som hvitvarer, sofa, biler osv er dødt! Dop bruk og salg er valg i alle veier. Fyllekjøring er idioti da man risikere andres liv.. Svindel er ikke blindvold. Vold treng ikke å være blindvold. Mange frykter vold for eksempel, jeg gir venninnen din rundjulling pga fillesak (ikke sant? idioti) Jeg skambanker voldtektsforbryteren til venninnen, da snur saken seg. Mener det å leve på grensen av loven ikke er ille, bare hvordan man gjør det. Anonymous poster hash: 475ac...c27 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #8 Skrevet 20. juli 2015 I allefall har Norge bevist hvor sterkt systemet er beskyttet etter 22juli, vi alle vil skambanke breivik mens de som har sjansen, banker ikke breivik. Anonymous poster hash: 475ac...c27 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #9 Skrevet 20. juli 2015 Jeg anser meg selv som ganske så lovlydig, og det er jeg nok mest fordi jeg er enig i lovene, ikke fordi jeg er redd for å bli tatt. Så kommer det til de reglene der min "sunne fornuft" og lovene kræsjer. Jeg har brukt svart dagmamma (fordi jeg ikke fant noen andre), får ikke så dårlig sanvittighet for det, jeg prøvde å få tak i andre men det gikk ikke. Jeg har drukket på offentlig sted, i parker eller lignende når vi griller/har piknik, glir fort litt over fartsgrensen hvis jeg har dårlig tid etc.... Jeg tror egentlig at jeg egentlig ikke er så "lovlydig," men i steden følger litt indre moralske kompass, som resulterer i at jeg stort sett nok følger loven. Hva med dere?Anonymous poster hash: 95a4d...886 Dagmammaen ville altså ikke ha pensjonspoeng og bedre rettigheter fra folketrygden? Folk velger ikke å jobbe svart dersom de får tilbud om å jobbe hvitt - men det er dyrere for deg!Anonymous poster hash: 299cb...a54 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #10 Skrevet 20. juli 2015 Drakk på offentlig sted for en del år siden. Har lastet ned noe greier fra sånn piratside.. Det er vel det jeg har gjort. Ellers har jeg fulgt loven. Anonymous poster hash: 4bdb7...d89
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #11 Skrevet 20. juli 2015 Jeg er vel ganske lovlydig av meg, med noen unntak. Jeg er jusstudent og skal sannsynligvis jobbe med strafferett, men jeg bryter jo noen regler som "alle" andre likevel. Kjører for fort, røyket hasj noen få ganger, drikker offentlig iblant (park, på vei til byen), lastet ned ulovlig. Tror alle lovbrudd jeg har begått er ganske vanlige ting som mange driver med. Det er helt sikkert noen flere ting jeg ikke tenker over også, men det er ikke rare greiene. Følger de aller fleste lover i all hovedsak av moralske årsaker, men sikkert også (i hvert fall underbevisst) delvis av frykt for konsekvenser. Anonymous poster hash: fcacb...913 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #12 Skrevet 20. juli 2015 fuck the police coming straight from the underground! Anonymous poster hash: 3e513...716 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #13 Skrevet 20. juli 2015 Om jeg først gjør lovbrudd så er det kun de som (for det meste) går utover meg (narkotika, offentlig sex osv) Men jeg er ikke tilhenger av å være imot loven, jeg er veldig med på at vi trenger lover og regler. Tenkte å gå jusstudiet også, så da er det kanskje greit å prøve seg på en plettfri vandel Anonymous poster hash: a3411...e4b
Gjest ærligøs Skrevet 21. juli 2015 #14 Skrevet 21. juli 2015 Om jeg først gjør lovbrudd så er det kun de som (for det meste) går utover meg (narkotika, offentlig sex osv) Men jeg er ikke tilhenger av å være imot loven, jeg er veldig med på at vi trenger lover og regler. Tenkte å gå jusstudiet også, så da er det kanskje greit å prøve seg på en plettfri vandel Anonymous poster hash: a3411...e4b Det er jo ingen motsetning mellom å begå straffbare handlinger og å ha plettfri vandel. De fleste som bryter loven, har vel plettfri vandel. Noen av dem som ikke har plettfri vandel, har vel heller aldri brutt loven.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #15 Skrevet 21. juli 2015 Jeg er ikke så veldig lovlydig. Noen av lovene våre er jeg uenig i, og der gir jeg litt F. Jeg er ikke voldelig, plager verken mennesker eller dyr. Stjeler ikke osv. Så jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet for at jeg bryter noen lover i ny og ne. Anonymous poster hash: 7ecca...f5e
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #17 Skrevet 22. juli 2015 Så lenge det ikke skader dyr eller mennesker på noen måte og jeg kan komme unna med det, så driter jeg i loven. Anonymous poster hash: 87da5...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #18 Skrevet 22. juli 2015 Følger loven,men det er unntak. Ble tatt i fartskontroll. Fulgte ikke helt med. For mange år siden hadde jeg litt for mye i tollen. Gikk på grønt. Fikk forelegg.Anonymous poster hash: 45f01...c30
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #19 Skrevet 22. juli 2015 Jeg er lovlydig. Jeg vet at man må forholde seg til de spillereglene demokratiet vårt har utarbeidet. Det er klart jeg har gjort filleting som å uaktsomt bryte fartsgrensen og pilset på stranden, men utover det så har jeg ren samvittighet. Det er overaskende mange som har et liberalt syn på kriminalitet på dette forumet. Det er litt vemmelig at noen nermest godter seg over at de gir fullstendig blaffen i både samfunnskontrakten og lovene vi har vedtatt i dette landet. Forstår dere ikke at hvis alle hadde gjort som de ville så hadde ingen hatt det bra? Anonymous poster hash: e4f21...f08 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #20 Skrevet 22. juli 2015 Dagmammaen ville altså ikke ha pensjonspoeng og bedre rettigheter fra folketrygden? Folk velger ikke å jobbe svart dersom de får tilbud om å jobbe hvitt - men det er dyrere for deg!Anonymous poster hash: 299cb...a54 Jo det ønsker hun. Hun mottok nok noen ytelser fra NAV mens hun jobbet, i tillegg til at hun ikke betalte skatt... TSAnonymous poster hash: 95a4d...886
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå