Gå til innhold

Hvordan kan det være lovlig med festival så nære hus?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare en liten utblåsning!

Hvordan kan det være lov med festival midt i et boligfelt. Altså, festivalen er grei nok, musikken også.. Men den helvettes BASSEN! Hele leiligheten rister, og kan ikke ha oppe vinduene. Nå midt på sommeren er det VARMT uten vinduene åpne.

Jeg har nå fått vondt i hodet og vondt i ørene etter et par timer med trance-type musikk.

Og den stakkars lille hunden min. Han har ikke funnet roen hele kvelden. De som har så god hørsel, må jo dette være helt forferdelig å høre på !

Godt det er siste kvelden nå.

Jeg bare skjønner ikke hvordan dette kan være lov.

Og så får du bot om du kjører en gressklipper på en søndag..

Ja, jeg er sikkert kjip nå, og får et gammel-kjerring stempel. Men jeg liker å høre hva som er på tven, og på pcen.

Takk for meg :P

Anonymous poster hash: 6df72...427
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har min fulle sympati!

Vi bor 5 km unna i luftlinje, og vi hører det veldig godt hit til tross for motvind.

Det må være et enormt høyt lydnivå for dere som bor nærme.

Anonymous poster hash: 5fb54...ed4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig!! Det viser vel bare at folk med pebger får det som de vil!

Festivaler med mindre ressurser sliter segbjo ihjel bare for å få godkjent parkering, og trues med nedleggelse gang på gang, dette er gjerne på mindre steder hbr festivalen er viktig for lokalbefolkningen og det er utrolig trist at de blir motarbeidet av bla kommunen for å få til dette.

Imens herjer de store festivalene på som bare det, til kommunens glede og lokalbefolkningens frustrasjon.

Rart hvor lett de forskjellige søknadene blir godkjent så fort det er snakk om turisme og økt omsetning til handelsstanden.

Her er det KUN snakk om kontakter og penger.

Jeg bor selv i nærheten av en av Norges største festivaler, og enda vi ikke er blandt de nærmeste husene så er det nummeret før vinduene blåses inn når konsertene er i gang. For ikke å snakke om overstadig berusede mennesker, dopsalg (har meldt i fra til politiet mange ganger) og forsøppling. Det er utrolig synd at de får holde på år etter år uten at det blir gjort tiltak, for egentlig skal jo dette være en positiv ting!

Vi (borettslaget og velforeningen) har skrevet brev til bystyret gang på gang uten at noe skjer, det blir David mot Goliat, så må vel bare innse at slaget er tapt å planlegge ferie ut ifra når festivalen holdes i fremtiden.

Ahhh, dagens utblåsning!!!

Anonymous poster hash: 7d3c2...56b

Gjest Evans
Skrevet

Jeg trodde det var noen regler på hvor nærme en festival kunne være bolighus? Husker det var mye klager da de flyttet på øya i fjor.

En natt går vel fint om det er varslet, men man bør ta hensyn til at ikke alle syns det er like greit om det går over flere dager og at folk har ulike prioriteringer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var noen regler på hvor nærme en festival kunne være bolighus? Husker det var mye klager da de flyttet på øya i fjor.

En natt går vel fint om det er varslet, men man bør ta hensyn til at ikke alle syns det er like greit om det går over flere dager og at folk har ulike prioriteringer.

Festivalen går over 4 dager, og det skal være regulert slik at lydnivået ikke overstiger 90 dB ved scenen og 55 dB ved husvegger til naboene.

Når jeg hører musikken så godt 5 km unna, sier det seg selv at dette ikke følges.

I tillegg er det mye festbråk, forsøpling osv som følger med slike festivaler.

Tidligere fikk de nærmeste naboene gratis festivalpass som plaster på såret, og de fleste (eldre?) nærboende passet på å være bortreiste festivaluken, men jeg skjønner godt at folk begynner å bli lei.

Gjest Evans
Skrevet

Festivalen går over 4 dager, og det skal være regulert slik at lydnivået ikke overstiger 90 dB ved scenen og 55 dB ved husvegger til naboene.Når jeg hører musikken så godt 5 km unna, sier det seg selv at dette ikke følges.I tillegg er det mye festbråk, forsøpling osv som følger med slike festivaler. Tidligere fikk de nærmeste naboene gratis festivalpass som plaster på såret, og de fleste (eldre?) nærboende passet på å være bortreiste festivaluken, men jeg skjønner godt at folk begynner å bli lei. Anonymous poster hash: 5fb54...ed4

Det syns jeg høres slitsomt ut!

Greit nok at det er fint med festivaler men de må prøve å ta hensyn til de rundt, ellers går det som nå: folk blir dritt lei og det kan ende med at festivalen kanksje ikke kan bli holdt der lenger.

Har du prøvd å kontakte politiet eller snakket med andre naboer om hvordan dere kan gå frem? Hvis de ikke følger reglene for hvor høy de skal spille, så bør vel politiet være den riktige å kontakte?

Eventuelt går det kanskje an å klage til kommunen, og be de passe på nesteår at reglene for lydnivå faktisk blir overholdt.

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok at det er fint med festivaler men de må prøve å ta hensyn til de rundt, ellers går det som nå: folk blir dritt lei og det kan ende med at festivalen kanksje ikke kan bli holdt der lenger.

Har du prøvd å kontakte politiet eller snakket med andre naboer om hvordan dere kan gå frem? Hvis de ikke følger reglene for hvor høy de skal spille, så bør vel politiet være den riktige å kontakte?

Eventuelt går det kanskje an å klage til kommunen, og be de passe på nesteår at reglene for lydnivå faktisk blir overholdt.

Jeg er ikke trådstarter, men den som ga trådstarter min sympati fordi jeg vet hvor godt det høres hos oss som bor langt unna.

Naboene klager, og festivalen har tatt noen grep, men når naboklager besvares med at kommunelegen foreslår å gi naboene øreplugger, ser man hvor landet ligger.

Gjest Evans
Skrevet

Jeg er ikke trådstarter, men den som ga trådstarter min sympati fordi jeg vet hvor godt det høres hos oss som bor langt unna.

Naboene klager, og festivalen har tatt noen grep, men når naboklager besvares med at kommunelegen foreslår å gi naboene øreplugger, ser man hvor landet ligger.

Åja, beklager blandet dere sammen :) 

AnonymBruker
Skrevet

Åja, beklager blandet dere sammen :)

Det er helt i orden. :)

Kommentarene og spørsmålene er like relevante uansett, og jeg regner med at trådstarter leser og setter pris på tilbakemeldingene og forslagene. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken festival er det snakk om? 

Når det gjelder Øya på Tøyen i fjor så laget den utrolig lite lyd. Jeg var faktsik skuffet. Jeg bor på Lille Tøyen og hører konsertene på valle Hovin mye bedre enn jeg hørte Øya

Anonymous poster hash: a8678...15e
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Takk for alle tilbakemeldinger. Var helt sikker på at jeg kom til å få mye pes her :P

Du har min fulle sympati!

Vi bor 5 km unna i luftlinje, og vi hører det veldig godt hit til tross for motvind.

Det må være et enormt høyt lydnivå for dere som bor nærme.

Takk skal du ha! :)  Det hjelper med litt sympati! Heldigvis var de ferdig godt før tolv i går, så det går heldigvis ikke ut over søvnen :)

Helt enig!! Det viser vel bare at folk med pebger får det som de vil!
Festivaler med mindre ressurser sliter segbjo ihjel bare for å få godkjent parkering, og trues med nedleggelse gang på gang, dette er gjerne på mindre steder hbr festivalen er viktig for lokalbefolkningen og det er utrolig trist at de blir motarbeidet av bla kommunen for å få til dette.
Imens herjer de store festivalene på som bare det, til kommunens glede og lokalbefolkningens frustrasjon.
Rart hvor lett de forskjellige søknadene blir godkjent så fort det er snakk om turisme og økt omsetning til handelsstanden.
Her er det KUN snakk om kontakter og penger.
Jeg bor selv i nærheten av en av Norges største festivaler, og enda vi ikke er blandt de nærmeste husene så er det nummeret før vinduene blåses inn når konsertene er i gang. For ikke å snakke om overstadig berusede mennesker, dopsalg (har meldt i fra til politiet mange ganger) og forsøppling. Det er utrolig synd at de får holde på år etter år uten at det blir gjort tiltak, for egentlig skal jo dette være en positiv ting!
Vi (borettslaget og velforeningen) har skrevet brev til bystyret gang på gang uten at noe skjer, det blir David mot Goliat, så må vel bare innse at slaget er tapt å planlegge ferie ut ifra når festivalen holdes i fremtiden.

Ahhh, dagens utblåsning!!!

Anonymous poster hash: 7d3c2...56b

Åh, det hørtes slitsomt ut. Heldigvis er det ikke så ille her.

Det er synd det skal være sånn, at det ikke går ann å komme til en enighet!

Jeg prøvde å google igår, men kunne ikke finne noen regler, annet enn hva h*n under skriver. Men

Denne festivalen har vart siden torsdag, så da er det liksom ikke en natt.  Og jeg bryr meg ikke om musikken, det er bassen som er problemet. Går liksom inn i marg og bein :P

Festivalen går over 4 dager, og det skal være regulert slik at lydnivået ikke overstiger 90 dB ved scenen og 55 dB ved husvegger til naboene.

Når jeg hører musikken så godt 5 km unna, sier det seg selv at dette ikke følges.

I tillegg er det mye festbråk, forsøpling osv som følger med slike festivaler.

Tidligere fikk de nærmeste naboene gratis festivalpass som plaster på såret, og de fleste (eldre?) nærboende passet på å være bortreiste festivaluken, men jeg skjønner godt at folk begynner å bli lei.

Jeg vet ikke hvor mange dB det var her i leiligheten mens det sto på, men det må jo kunne gå ann å skru ned litt på bassen for ikke å plage de rundt alt for mye.

Jeg har akkurat flyttet inn her, og skal bare leie i et år, så jeg kommer ikke til å lage noe ut av dette. For som du sier, det ser ut som de fleste oppe i åra i gata her har dratt avgårde. Men jeg som ikke har noe særlig nettverk og ikke bil, så er det vanskelig å finne et sted å dra.

Vi fikk gratisbilletter til ene konserten på den første dagen. Men jeg er ikke glad i festival, så gjorde ikke noe fra eller til for meg.

Igjen, jeg har ingenting i mot at dem har festival. Og det er kosli å se og høre at folk har det gøy. MEN, de burde ta litt hensyn til oss som bor her.

Det er under 100m fra meg og opp til en av scenene. Klart det høres.

Jeg bare leier, og det ser ut som resten av naboene som ikke er med på festivalen har dratt avgårde. Så jeg kommer ikke til å lage noe greier ut av dette. Evt, så skriver jeg kanskje bare en liten mld til dem som har med festivalen å gjøre om at det er bassen som er forstyrrende. Neste år bor jeg mest sannsynligvis ikke her uansett.

Men siden husene her bare er mellom 50-100meter fra festivalen, så går vel kanskje de fleste endringene ut over festivalen. Og det vil jeg jo ikke.

Men det var godt å få skrivd denne tråden her i går :P hjalp liksom på at noen leste hvor "fælt" jeg hadde det i går :P

Når det gjelder Øya på Tøyen i fjor så laget den utrolig lite lyd. Jeg var faktsik skuffet. Jeg bor på Lille Tøyen og hører konsertene på valle Hovin mye bedre enn jeg hørte Øya

Denne jeg snakker om er Slottsfjellfestivalen.

Jeg er ikke kjent på tøyen, men herfra er det  50-100 meter opp til en av scenene.

Skrevet

TS her!

Takk for alle tilbakemeldinger. Var helt sikker på at jeg kom til å få mye pes her :P

Takk skal du ha! :)  Det hjelper med litt sympati! Heldigvis var de ferdig godt før tolv i går, så det går heldigvis ikke ut over søvnen :)

Jeg prøvde å google igår, men kunne ikke finne noen regler, annet enn hva h*n under skriver. Men

Denne festivalen har vart siden torsdag, så da er det liksom ikke en natt.  Og jeg bryr meg ikke om musikken, det er bassen som er problemet. Går liksom inn i marg og bein :P

Jeg vet ikke hvor mange dB det var her i leiligheten mens det sto på, men det må jo kunne gå ann å skru ned litt på bassen for ikke å plage de rundt alt for mye.

Jeg har akkurat flyttet inn her, og skal bare leie i et år, så jeg kommer ikke til å lage noe ut av dette. For som du sier, det ser ut som de fleste oppe i åra i gata her har dratt avgårde. Men jeg som ikke har noe særlig nettverk og ikke bil, så er det vanskelig å finne et sted å dra.

Vi fikk gratisbilletter til ene konserten på den første dagen. Men jeg er ikke glad i festival, så gjorde ikke noe fra eller til for meg.

Igjen, jeg har ingenting i mot at dem har festival. Og det er kosli å se og høre at folk har det gøy. MEN, de burde ta litt hensyn til oss som bor her.

Jeg bare leier, og det ser ut som resten av naboene som ikke er med på festivalen har dratt avgårde. Så jeg kommer ikke til å lage noe greier ut av dette. Evt, så skriver jeg kanskje bare en liten mld til dem som har med festivalen å gjøre om at det er bassen som er forstyrrende. Neste år bor jeg mest sannsynligvis ikke her uansett.

Men siden husene her bare er mellom 50-100meter fra festivalen, så går vel kanskje de fleste endringene ut over festivalen. Og det vil jeg jo ikke.

Men det var godt å få skrivd denne tråden her i går :P hjalp liksom på at noen leste hvor "fælt" jeg hadde det i går :P

Jeg er ikke kjent på tøyen, men herfra er det  50-100 meter opp til en av scenene.

Slottsfjellfestivalen? Jeg var på denne for noen år siden, og da var de faktisk veldig nøye med lydnivået. De var også helt ekstreme på å følge reglene om at det ikke skulle være noen som helst form for konsertmusikk etter kl 23.

Husker et band ble nektet å ha ekstranummer fordi klokken var fem på eleve. Har de blitt så mye verre? Skjønner frustrasjonen din ufattelig godt, så jeg sier overhodet ikke at det er greit eller at du ikke har rett til å bli frustrert, men tror faktisk at det de gjør er lov så lenge de holder reglene som er satt... Dessverre

AnonymBruker
Skrevet

Slottsfjellfestivalen? Jeg var på denne for noen år siden, og da var de faktisk veldig nøye med lydnivået. De var også helt ekstreme på å følge reglene om at det ikke skulle være noen som helst form for konsertmusikk etter kl 23.

Husker et band ble nektet å ha ekstranummer fordi klokken var fem på eleve. Har de blitt så mye verre? Skjønner frustrasjonen din ufattelig godt, så jeg sier overhodet ikke at det er greit eller at du ikke har rett til å bli frustrert, men tror faktisk at det de gjør er lov så lenge de holder reglene som er satt... Dessverre

Jeg har aldri  vært på den, så jeg vet ikke hvor nøye dem er. Og nå holder dem på til ca kl 2400.

Det er bra dem er nøye på slike ting, når dem ligger midt i sentrum og det bor masse folk rundt hele fjellet.

Og som jeg sier, det er bare bassen jeg skulle ønske dem satt ned et par hakk.

Jeg var bare frustrert i går og måtte få det ut et sted :P For jeg hadde glemt å kjøpe ørepropper.

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Det er det på Tøyen også. De som klagde høyset i fjor klaget allerede på opprigg husker jeg, og det bråker ikke så mye. Sier ikke at du er som dem altså. Skjønner at det er litt slitsomt, men syntes det er prisen for å bo rett ved en kjent festival. Har vokst opp ved tilsvarende og mindre festivaler og tenker at det er bare noe man må leve med. Jeg overlever en uke støy/plagsomhet for at det faktsik skal skje noe i byen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på løkka og hørte musikken helt hjem, så da bodde i du feil vindretning ;)

Anonymous poster hash: 50b80...c86

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi en festival som de setter opp på en fotballbane, med hus rundt banen, de kan bokstavelig kaste stein fra huset sitt og treffe scenen. Festivalen er så høy at man kan høre den rundt hele byen. At kommunen tillater slikt er rett og slett av grådighet.

Anonymous poster hash: 3c576...1b6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært på den, så jeg vet ikke hvor nøye dem er. Og nå holder dem på til ca kl 2400.

Det er bra dem er nøye på slike ting, når dem ligger midt i sentrum og det bor masse folk rundt hele fjellet.

Og som jeg sier, det er bare bassen jeg skulle ønske dem satt ned et par hakk.

Jeg var bare frustrert i går og måtte få det ut et sted :P For jeg hadde glemt å kjøpe ørepropper.

Jeg var på festivalen, og tenkte faktisk på det du sier om støy til naboer osv. For vi satt på gresset ved et gjerdet, og 2 meter fra gjerdet var det et bolighus. Jeg sa til samboeren min at jeg aldri hadde orket å bo der og høre på det bråket der 3 dager i strekk! Tidligere så har de avsluttet Kl 22 eller 23, så jeg ble også overrasket over at de skulle holde på helt til midnatt.

Anonymous poster hash: 3156d...acd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glad de har sluttet med festival i nabolaget mitt. Lyden var ikke det mest plagsomme, derimot alle folkene som gikk forbi her hele tiden. Satt og pissa bak containerne våre, slengte fra seg tomgods overalt. I tillegg til at det nesten var umulig å få parkert bilen når jeg kom fra jobb.

Anonymous poster hash: 30c57...702

• Liker 1
Skrevet

Forstår at det kan være utrolig slitsomt! 

.. Men jeg må innrømme at jeg tenker at dette varer som regel 2-5 dager, og det er jo utrolig positivt at det skjer noe i byen :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at det kan være slitsomt, men for Osloboere som klager; dere bor midt i Norges hovedstad! Er dere allergiske mot bråk (eller 4 dager med musikk), så bør dere tenke på å flytte ut av byen. Det er veldig lite bråk i skogen i Enebakk, f.eks. :)

Synes dette er på lik linje med de som klager over støy fra trikken. Du bor i Oslo sentrum! Slapp av litt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...