Gå til innhold

Forstår ikke katter at tomesker er livløse ting?

Anbefalte innlegg

Gjest ærligøs
Skrevet

Jeg sparket i en tomeske som dessverre gikk i retning av katten. Den ble redd og sprang vekk. Nå går den omveier for tomesken. 

Lever katter i en sånn animistisk verden hvor alt har sjel og kan finne på hva som helst når som helst? 

Det er tydelig at den ikke stoler på den tomesken. 

Den er forresten fjernet nå (tomesken). 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åå kattene mine elsker tomme pappesker. Spes den ene. Han er blitt så glad i de at vi har lagt opp i pledd i en eske og tatt vekk lukket slik at den er åpen. Der elsker han å ligge.

Gjest Dårris
Skrevet

Høres ut som du skremte pusen skikkelg.

Mine elsker esker! Er førstemann opp i esken når jeg har handlet noe på nett og har pakket opp, hehe. Esker er morsomme å sove i, leke i og sprette ut av for å angripe en av de andre. :P

• Liker 2
Gjest ærligøs
Skrevet

Takk for hyggelige svar! 

Men jeg lurer fremdeles på om katter er helt åpne for at livløse ting kan gjøre hva som helst, også angripe dem?

Skrevet

Takk for hyggelige svar!

Men jeg lurer fremdeles på om katter er helt åpne for at livløse ting kan gjøre hva som helst, også angripe dem?

De reagerer nok på bevegelsen uten å reflektere så Mye over mekanismene bak.
Skrevet

Vel, hvis jeg var i stuen min og feks sofaen kom farende i min retning så ville jeg også hoppet ut av mitt gode skinn. Selv om jeg vet at sofaen ( med all sannsynlighet) ikke kommer til å spise meg. Katten skvatt sannsynligvis, det er normalt.

• Liker 8
Gjest ærligøs
Skrevet

Vel, hvis jeg var i stuen min og feks sofaen kom farende i min retning så ville jeg også hoppet ut av mitt gode skinn. Selv om jeg vet at sofaen ( med all sannsynlighet) ikke kommer til å spise meg. Katten skvatt sannsynligvis, det er normalt.

Jo, men dersom noen kastet en pute på deg, så ville du ikke være redd puta i ettertid. Dersom puta eller sofaen kom seilende av seg selv, ville vel vi alle bli betenkt i ettertid. 

Jeg hadde også en "rallkatt" som kom inn i huset da det var sommer og dørene sto åpne. Da tok jeg en lekehund, laget hundelyder og sendte lekehunden i full fart mot katten med vilje. Da sprang den ut, og jeg fulgte opp angrepet med å kaste lekehunden etter den. Så satte jeg lekehunden på en stol ved inngangen til den døra katten pleide komme inn igjennom. Den kom ikke inn mer. Den sto like utenfor og så på hunden og bestemte seg for at dette ikke var trygt. 

Dersom jeg hadde angrepet deg med en lekehund, ville du jo bli redd. Jeg ville i hvert fall bli skremt av en slik oppførsel. Men når den gale mannen er borte og lekehunden ligger igjen, da ville vi vel oppfattet situasjonen som trygg. Det tror jeg ikke katter gjør. 

AnonymBruker
Skrevet

Katter ser ikke så godt som oss og er like mye byttedyr som rovdyr, så for katten representerer esken nå noe ubehagelig etter at den ble skremt. Instinktene dens sier at eska ikke er til å stole på. Antakelig så den ikke at det var du som kastet eska heller og konkluderer med at eska rørte på seg, ergo er den skummel.

Faktisk kan mennesker reagere omtrent på samme måte selv om vi vet at ting ikke er farlig. Det finnes mange utrolige fobier for helt ufarlige ting ;) I tillegg kan mennesker utvikle angst for steder og situasjoner etter negative opplevelser, så vi har litt av de samme "instinktene" i oss selv om vi er intelligente vesener.

Anonymous poster hash: 7a3f8...62f
Gjest ærligøs
Skrevet

Når jeg tar et objekt og skyver mot katten, så blir den oppmerksom på objektet (det må være noe som er litt stort, ellers blir objektet angrepet). Men den nistirrer bare mot objektet. Den løfter jo ikke blikket mot meg for å spørre "hva har du tenkt å gjøre nå da?". 

Jeg tror ikke det spiller noen rolle for en katt om et objekt styres i den andre enden av et menneske eller ikke. Men på den annen side tror jeg katten forstår at det er jeg som leker med den når jeg bruker en tråd. Da ser den av og til på meg, og dersom tråden slippes, er den bare en uinteressant, livløs ting. Katten insisterer på at jeg skal være på den andre enden av tråden slik at det blir liv. 

Ja, det var ikke meningen å framstille katter i uheldig lys. Vi mennesker gjør mye rart vi også. 

Skrevet

Noen katter er mer skeptisk av natur og da. Min er veldig skeptisk mot andre mennesker og dyr, ikke spesielt tillitsfull, bare mot oss. Han synes og nye ting er skummelt, han måtte gi den ene julenissen min juling før han skjønte at den ikke var farlig.. stakkrs nissen... men esker elsker han! og da biter han av store biter og spytter de rundt om kring....

Må legge til denne herlige videoen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette beviser at katter er ganske dumme:

BdkR11jCIAAt3LN.jpg

Anonymous poster hash: 2b6f5...49f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...