Elizia Skrevet 18. juli 2015 #1 Skrevet 18. juli 2015 Planlegger å pusse opp spisebord, stuebord, en tv benk og vitrineskap som er i oljet eik. Er helt amatør på området... Ønsker det i en hvitfarge. Bør jeg male det i Lady sumpreme finish eller hvitkalket interiørbeis? Og hvordan bør jeg gå frem i forhold til vask, pusse/ikke pusse, heftgrunn eller ikke, antall strøk maling/beis????
ops2 Skrevet 18. juli 2015 #2 Skrevet 18. juli 2015 Kan du poste bilder? Vet du om det er heltre eller finer? Anbefaler dette blogginnlegget: http://www.hegemor.com/2012/09/sma-hacket-spisebord-fra-ikea.html Møblene hennes er i lakkert eik, jeg vet ikke hvordan det er å male oljet eik. Men kraftvask tar fett, og olje = fett. Støtter malingen hun har brukt. Min erfaring med Lady Supreme Finish er at den er for tynn, tørker for fort og at når en stryker over med pensel så "lukker" ikke malingen seg, men det blir striper. Men det er lenge siden, så kansje Jotun har endret malingen. 1
ops2 Skrevet 18. juli 2015 #3 Skrevet 18. juli 2015 Ellers har jeg brukt denne voksen på furutak: http://www.alanor.no/Problemlosere/Gulnet-panel_problembruk/Bloom-Panelvoks.aspx Jeg er fornøyd. Om den er slitesterk nok til en bordplate er mer tvilsomt. Kommer an på bruken også. Sitter dere der daglig med 2-3 småbarn blir det større belastninger enn om dere er to voksne.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #4 Skrevet 18. juli 2015 Hvorfor skal du ødelegge et vakkert møbel?! Anonymous poster hash: d5a0f...40b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #5 Skrevet 18. juli 2015 Oljet eik kan ikke males før alt oljet materiale er fjernet. Ellers får duikke malingen til å sitte, den flasser av. Forhør deg hos fargehandler. PS. Oljede furumøbler ble forsøkt malt av flere, med dårlig resultat fordi oljen ikke ble fjernet først. Anonymous poster hash: dcab0...8a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå