AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #1 Skrevet 18. juli 2015 Demograf Helge Brunborg antyder det: - Hvem skal ta seg av dem som velger ikke å få barn? De vil kanskje svare det offentlige, men det er veldig kostbart, og det vil bli veldig mange gamle. Det offentlige vil ikke ha nok ressurser til å ta seg av de gamle med den kvaliteten vi har i dag, uten at skattene økes, sier Brunborg. På den annen side, hvor mange får egentlig barn fordi at de skal gå inn i eldrepleien? http://www.dagbladet.no/2015/07/17/tema/barn/foreldre/oppvekst/barnloshet/40198239/ Anonymous poster hash: 3347b...bcc 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #2 Skrevet 18. juli 2015 Demograf Helge Brunborg antyder det:- Hvem skal ta seg av dem som velger ikke å få barn? De vil kanskje svare det offentlige, men det er veldig kostbart, og det vil bli veldig mange gamle. Det offentlige vil ikke ha nok ressurser til å ta seg av de gamle med den kvaliteten vi har i dag, uten at skattene økes, sier Brunborg. På den annen side, hvor mange får egentlig barn fordi at de skal gå inn i eldrepleien?http://www.dagbladet.no/2015/07/17/tema/barn/foreldre/oppvekst/barnloshet/40198239/Anonymous poster hash: 3347b...bcc Med tanke på den enorme befolkningsveksten så er det nok heller temmelig mye mere egoistisk å faktisk få barn enn å stå over.Anonymous poster hash: c017e...304 7
Gjest Castielz Skrevet 18. juli 2015 #3 Skrevet 18. juli 2015 Tja, jeg vil leve livet mitt på mine premisser. Jeg liker absolutt ikke barn, og kan aldri se for meg jeg hadde vært lykkelig med ett liv som ble så begrenset og lite impulsivt. Gjør det meg til en egoist? So be it, selv mener jeg motsatt, jorden er overbefolket nok som den er!
VampireLadyXXL Skrevet 18. juli 2015 #4 Skrevet 18. juli 2015 Jeg gjør det som gjør meg lykkelig. Uavhengig av påstander som dette her. Har ikke barn, og det er ikke sikkert jeg vil ha det heller. Haha, noe så tåpelig. Er det mulig... 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #5 Skrevet 18. juli 2015 Så.. Hvem skal ta seg av deg når du blir gammel da?Anonymous poster hash: 3347b...bcc
AmandaVI Skrevet 18. juli 2015 #6 Skrevet 18. juli 2015 (endret) Så.. Hvem skal ta seg av deg når du blir gammel da?Anonymous poster hash: 3347b...bcc Majoriteten av de som sitter på gamlehjem nå har barn som lever. Allikevel sitter de fleste der mon spikk aleine. Prøv igjen. Endret 18. juli 2015 av AmandaVI 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #7 Skrevet 18. juli 2015 Altså, nå krever ikke jeg som er frivillig barnløs verken barnetrygd, kontantstøtte, evt sykepenger under graviditet, el. Jeg er aktiv i arbeidslivet fra endt utdanning og frem til jeg blir pensjonist, med de skatteinntektene det innebærer for staten. Og så skal ikke jeg bli tatt vare på av det offentlige (dersom jeg får behov for det...) når jeg blir gammel. Jaja...Anonymous poster hash: cdd64...b99 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #8 Skrevet 18. juli 2015 Demograf Helge Brunborg antyder det: - Hvem skal ta seg av dem som velger ikke å få barn? De vil kanskje svare det offentlige, men det er veldig kostbart, og det vil bli veldig mange gamle. Det offentlige vil ikke ha nok ressurser til å ta seg av de gamle med den kvaliteten vi har i dag, uten at skattene økes, sier Brunborg. På den annen side, hvor mange får egentlig barn fordi at de skal gå inn i eldrepleien? http://www.dagbladet.no/2015/07/17/tema/barn/foreldre/oppvekst/barnloshet/40198239/ Anonymous poster hash: 3347b...bcc Jeg synes egentlig alle bare burde ta livet av seg når de er gamle og skrøpelige og ikke lenger kan ta vare på seg selv. Jeg kommer i hvert fall til å gjøre det, null barn eller sykehjem på meg. Anonymous poster hash: 1d6e6...b7c 3
Berentsens Skrevet 18. juli 2015 #9 Skrevet 18. juli 2015 Det mest egoistiske et menneske kan gjøre er å få barn. 4
Gjest O.G. Skrevet 18. juli 2015 #10 Skrevet 18. juli 2015 Man må nå først finne en fyr man kan tenke seg å få barn med, det er ikke enkelt hvis man ikke er av sorten som mener alt går så lenge det "er kjærlighet der" og lar seg smelle på tjukken av fyren man har hatt "et forhold" med i 3 mnd.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #11 Skrevet 18. juli 2015 Egoistisk Å IKKE få barn: FEIL Egoistisk IKKE Å få barn: RETT Generelt: ikke egoistisk. Et valg en selv tar. Jeg ønsker ikke barn selv, og mener det er opp til hver enkelt. Anonymous poster hash: 06470...5a8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #12 Skrevet 18. juli 2015 Demograf Helge Brunborg antyder det:- Hvem skal ta seg av dem som velger ikke å få barn? De vil kanskje svare det offentlige, men det er veldig kostbart, og det vil bli veldig mange gamle. Det offentlige vil ikke ha nok ressurser til å ta seg av de gamle med den kvaliteten vi har i dag, uten at skattene økes, sier Brunborg. På den annen side, hvor mange får egentlig barn fordi at de skal gå inn i eldrepleien?http://www.dagbladet.no/2015/07/17/tema/barn/foreldre/oppvekst/barnloshet/40198239/Anonymous poster hash: 3347b...bcc Egoistisk - overfor hvem? Hvem står man i skyld til?Anonymous poster hash: 2e27b...e66 2
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 18. juli 2015 #13 Skrevet 18. juli 2015 Nei det er det å få barn som er egoistisk. 1
skreppamedleppa Skrevet 18. juli 2015 #14 Skrevet 18. juli 2015 Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal settes opp mot hverandre, for i min bok er begge valgene gjort av selv innteresse og derfor egoistisk. Men siden vi først er der så vil jeg si at jorden er overbefolket - allerede. Både vedrørende plass og resurser. Ser på en rekke mat konferanser at de lager mat av gresshopper og biller fordi matproduksjon i verden ikke strekker til, neste generasjon eller neste der igjen må altså spise biller til middag, flott det sikkert. Samme med fisk, vi i den vestlige verden drar opp for mye fisk til at økosystemet vil vare i de neste generasjonene. Så altså, vi føder barn, alt for mange til at kloden klarer å bære de og en idiot kaller meg egoistisk fordi jeg ikke får barn? Det som truer kloden og miljøet vårt er overbefolkning og når jeg ser i tråder her at noen har 8, 5, 4 barn så må faktisk noen må ta ansvar å ikke føde barn. Menneske er i ferd ned å undergrave sin egen eksistens og folk som kaller meg egoistisk fordi jeg ikke føler for å få et hyllene, skrikende, krevende avkom tror jeg har fått sin utdannelse på postoppkrav, (stupid is what stupid does..) Vi bruker mer og mer av jordens resurser for hver generasjon, så å avstå fra å skvise ut av seg et avkom eller 4 er så uselvisk som det kan få bli. Som allerede er nevnt så sparer vi staten ved barnetrygd, sykepenger under graviditet, mamma pensjon og pappa pensjon så dette er bare tullball sagt av en tulling. Tar vi et kjapt regnestykke på hva hvert barn koster samfunnet kontra hva hvert menneske som avstår fra å få barn koster sammfunnet ville en hver idiot funnet ut at barn er faktisk ingen investering for kloden, tvert deimot en gedigen utgiftspost. 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #15 Skrevet 18. juli 2015 Det som er egoistisk er når folk på nav og uten utdanning får barn. Det er å legge opp til barnefattigdom og videreføring av dårlige gener. Stygt å si, men greit å kalle en spade for en spade. Anonymous poster hash: d29ea...145
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #17 Skrevet 19. juli 2015 Demograf Helge Brunborg antyder det:- Hvem skal ta seg av dem som velger ikke å få barn? De vil kanskje svare det offentlige, men det er veldig kostbart, og det vil bli veldig mange gamle. Det offentlige vil ikke ha nok ressurser til å ta seg av de gamle med den kvaliteten vi har i dag, uten at skattene økes, sier Brunborg. På den annen side, hvor mange får egentlig barn fordi at de skal gå inn i eldrepleien?http://www.dagbladet.no/2015/07/17/tema/barn/foreldre/oppvekst/barnloshet/40198239/Anonymous poster hash: 3347b...bcc Dette spørsmålet passer ikke i Norge for her passer ikke barna på eldre. De blir overlatt til sykehjem eller hjemmesykepleien. Det er medt utenlandske som passer sine eldre. Anonymous poster hash: 79cb9...f98 1
Gjest Evelynita Skrevet 19. juli 2015 #18 Skrevet 19. juli 2015 You're damned if you do- you're damned if you don't De som ikke velger å få barn, vil ikke ha barn, gjør det for sin egen del- "egoistisk" De som velger å få barn, vil ha barn- gjør det også for sin egen del. Man blir ikke gravid fordi man syns at spermen skal ha en sjans, man gjør et fordi man selv vil ha barn- "egoistisk". Begge deler gjør man stort sett fordi man selv vil; men jeg syns egoistisk er negativt ladet ord. Det er helt OK å ville ha barn, og det er helt OK og ikke ville ha barn.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #19 Skrevet 19. juli 2015 Det er absolutt ikke noe egoistisk ved å ikke få barn! Men de parene jeg kjenner som har valgt å ikke få barn er mer egosentriske enn andre. Anonymous poster hash: 4c421...7d6
Queen of the world Skrevet 19. juli 2015 #20 Skrevet 19. juli 2015 Ska aldri ha barn, vi er overbefolket på jorden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå