AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #1 Skrevet 18. juli 2015 Jeg skal flytte inn med kjæresten og barnet hans, siden jeg bor i ei leilighet som er på størrelse med en hybel. Leia blir det samme for meg når vi splitter den, så sånn sett er det å få et bedre sted å bo for nøyaktig samme utgift. Men problemet er det her depositumet... Jeg har ikke depositum her jeg bor nå, og ingen sparepenger. Heldigvis har vi funnet en person vi får låne depositumspenger hos. Den personen vil forståelig ha avbetaling hver måned. Så nå må jeg ut med husleie på 8.000 kroner + 4.000 kroner i avbetaling (når vi splitter det). Egentlig skal dette ikke være en utfordring, men siden jeg uheldigvis bare har en deltidsjobb i disse dager (ustabilt. En måned kan jeg tjene 0 kr, mens en annen 2000 kr). Norsk som jeg er har jeg superflaks og får månedtlig hjelp fra Nav. Får altså rundt 8.000 kroner i måneden + 2.000 kr hos Husbanken. Husleie og andre små nødvendigheter har jeg altså klart meg med, takket være denne statlige hjelpen. Men nå er jeg litt bekymret - hva om jeg ikke får meg en fulltidsjobb snart? Så det jeg da lurer på er: Er dette noe Nav kan hjelpe meg videre med? Har de generelt noe depositumshjelp, og om ikke, kan de være støttende i denne avbetalingsfasen som kræsjer med lete-etter-jobbfasen? :S (Siden jeg vet noen vil kommentere på det, så sliter kjæresten min like mye som meg. Han har fulltidsjobb, men mange flere utgifter enn meg) Anonymous poster hash: 789af...7be
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #2 Skrevet 18. juli 2015 Dere bor for dyrt. 16000 i mnd i husleie er latterlig mye, finn ett billigere bosted. Anonymous poster hash: 08548...392 12
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #3 Skrevet 18. juli 2015 Dere bor for dyrt. 16000 i mnd i husleie er latterlig mye, finn ett billigere bosted. Anonymous poster hash: 08548...392 Man finner ikke noe billigere her jeg bor. Der ligger vanlig husleie med to soverom på rundt 20.000 i måneden, så vi bor ganske billig. Noen steder i Norge er leiemarkedet sprengt, vet du Så fint om noen heller kan svare på spørsmålet mitt! Anonymous poster hash: 789af...7be
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #4 Skrevet 18. juli 2015 Der første du må huske på er at Bostøtten din kan endres, i og med at de vil beregne den etter den nye husstanden. Du plikter å gi beskjed i det du flytter samme med kjæresten din, eller så kan du måtte tilbakebetale, i værste fall anmeldes for svindel. Så sjekk opp på husbanken sine bostøtte sider og finn ut hvor mye bostøtte du vil få i den nye situasjonen. NAV opererer ikke med økonomisk hjelp til depositum, de kan stille med en Husleiegaranti. Det er mange huseiere som ikke godtar denne garantien, da den ikke dekker annet enn ubetalt husleie. Om du derimot bruker opp pengene dine på husleie og lån med engang du får de, så kan du søke sosialen om støtte til livsopphold den aktuelle måneden, men dette er i gråsonen av svindel.Anonymous poster hash: 091e5...a2d 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #5 Skrevet 18. juli 2015 Der første du må huske på er at Bostøtten din kan endres, i og med at de vil beregne den etter den nye husstanden. Du plikter å gi beskjed i det du flytter samme med kjæresten din, eller så kan du måtte tilbakebetale, i værste fall anmeldes for svindel. Så sjekk opp på husbanken sine bostøtte sider og finn ut hvor mye bostøtte du vil få i den nye situasjonen. NAV opererer ikke med økonomisk hjelp til depositum, de kan stille med en Husleiegaranti. Det er mange huseiere som ikke godtar denne garantien, da den ikke dekker annet enn ubetalt husleie. Om du derimot bruker opp pengene dine på husleie og lån med engang du får de, så kan du søke sosialen om støtte til livsopphold den aktuelle måneden, men dette er i gråsonen av svindel.Anonymous poster hash: 091e5...a2d Ja, jeg har planer om å melde om forandringene til Husbanken. Men jeg må vente til jeg har fått husleiekontrakten Selv om jeg betaler det samme, så håper jeg ikke at jeg får mindre bare fordi vi er to. Uff... Ja, mulig jeg må søke sosialstønad siden rubbel og bit av inntekten min går til å bo. Men om jeg får støtten, får jeg den for sent. Og det er jo ingen garanti, i hvert fall hver måned. Må kanskje ta turen til Nav på mandag, men hadde vært fint å vite litt på forhånd. Tviler på at de sier de kan hjelpe meg. Heller at "da må du bare finne noen å låne pengene hos" :/ Anonymous poster hash: 789af...7be
tussi84 Skrevet 18. juli 2015 #6 Skrevet 18. juli 2015 Hva skal du leve av? Du må jo ha penger til forsikring, internett, tv, mobil, reise utgifter, strøm og mat i det minste. I tillegg kommer fritidsaktiviteter, lege osv. Jeg bare spør siden 8000 er jo bare husleia di. Går ut i fra at dere bor i en av Norges største byer iht til leieprisen. Jeg har sett leilighter til leie med 2 soverom i både Oslo og omegn.. da tenker jeg Asker, Bærum, Lillestrøm, Ski og Oppegård som leies ut til 10 til 12000 kr. Dere bor altfor dyrt og ville spart på å flytte. Og når det gjelder det depositumslånet som du skal betale tilbake så får du ikke dekka det av Nav. Du får kun til husleie og evt livsopphold. Livsopphold er ikke stort når du har samboer. Det er vel maks 5 til 6000 maks om du i det hele tatt får noe. De skal dekke mat, strøm, internett, klær og alt annet utenom husleie. Finner det også rart at Nav vil dekke en så stor husleie. Her jeg bor dekker de egenlig maks en 10000 kr for 2 pers og jeg bor ganske nære Oslo. Nei du får ha lykke til ts 5
SiMa Skrevet 18. juli 2015 #7 Skrevet 18. juli 2015 Jeg tror dere må prøve å finne en billigere leilighet. Selv om det ikke blir samme område som dere nå bor i trenger dere nok ikke flytte lenger unna enn at det er fullt mulig å pendle til jobb. Hva jobber du med? Har du mulighet til å få en større stilling/annen jobb? Har samboeren din mulighet til å betale tilbake depositumslånet på alene? (Det vil jo bety at han får hele depositumet alene.) Du skriver at han har flere utgifter enn deg, men hvordan er inntekten hans? Har han mulighet til å øke inntekten sin? Hvor stort depositum er det snakk om? Tre måneders husleie er det vanlige, i så fall er depositumslånet nedbetalt på seks måneder, litt lenger hvis dere betaler litt renter. Har dere mulighet til å avtale lenger nedbetalingstid? 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #8 Skrevet 18. juli 2015 Har du sjekket at du får det samme i bostøtte når du blir samboer? Utover det skjønner jeg ikke hastverket ditt med å flytte inn med en samboer som har barn fra før, selv om du får litt mer plass. Med egen leilighet beholder du friheten og skulle forholdet gå ad undas blir det ikke noe stress med å finne noe nytt. Hvorfor ikke vente litt? Anonymous poster hash: 111ad...54a 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #9 Skrevet 18. juli 2015 Ja, jeg har planer om å melde om forandringene til Husbanken. Men jeg må vente til jeg har fått husleiekontrakten Selv om jeg betaler det samme, så håper jeg ikke at jeg får mindre bare fordi vi er to. Uff... Ja, mulig jeg må søke sosialstønad siden rubbel og bit av inntekten min går til å bo. Men om jeg får støtten, får jeg den for sent. Og det er jo ingen garanti, i hvert fall hver måned. Må kanskje ta turen til Nav på mandag, men hadde vært fint å vite litt på forhånd. Tviler på at de sier de kan hjelpe meg. Heller at "da må du bare finne noen å låne pengene hos" :/Anonymous poster hash: 789af...7be De tar utgangspunktet i samboeren din sin inntekt i tillegg til din. Og dere vil da få en felles bostøtte. På husbanken finner du en egen kalkulator du kan plotte dette inn i. Itillegg til at felles inntekt blir høyere, så har kommunene ofte en begrensning i hvor mye de godkjenner som husleie. Her i kommunen er husleiegrensen på 6800 for en familie på tre, alt over dette tas ikke med i beregningen av bostøtte. Anonymous poster hash: 091e5...a2d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #10 Skrevet 18. juli 2015 Ja, jeg har planer om å melde om forandringene til Husbanken. Men jeg må vente til jeg har fått husleiekontrakten Selv om jeg betaler det samme, så håper jeg ikke at jeg får mindre bare fordi vi er to. Anonymous poster hash: 789af...7be Det må du påregne. Dersom han har en normal inntekt på 100% stilling vil du neppe få bostøtte, siden husstanden sees under ett. At han har mye utgifter hjelper lite, da det er brutto som teller. Er man to voksne må begge ligge på minimum for å få bostøtte, grensene er ganske lave. (Men disse kan du finne på nett.) Hvordan bor han i dag, størrelse, pris? Jeg synes egentlig ikke det høres ut som om du har råd til å flytte sammen med han på disse vilkårene, iom at du bare taper på dette. Siden det er hans barn som er årsak til at dere trenger to soverom, og han som har høyest inntekt bør dere også vurdere om dere skal skjevdele husleia, synes jeg. Anonymous poster hash: 1f652...55e 3
tussi84 Skrevet 18. juli 2015 #11 Skrevet 18. juli 2015 (endret) Var kanskje litt uklar i det jeg skrev tidligere. Konkret så gir ikke nav deg noen støtte så du kan betale ned dette depositumet som du har lånt. Du må betale det av livsoppholdet du evt får. Og dette skal være til mat, strøm, internett, tv, mobil, forsikringer, reise og alle andre utgifter som jeg skrev. Så du får neppe råd til å betale ned noe depositum før du har fått jobb. Du vil også mest sannsynlig miste bostøtten nå som dere blir 2 stk. Endret 18. juli 2015 av tussi84 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #12 Skrevet 19. juli 2015 Du kommer til å miste bostøtten. Angående lån av depositum, så kan du faktisk få det av nav. Depositumslån. Er ikke så mange som vet om det. Men man kan få det. Kan hende det er noen strenge regler for det da men. Hva med å høre om utleieren godtar en depositumsgaranti isteden, og da mener jeg ikke av nav, men feks http://www.husleie.no/ Greier ikke å skjønne hvor dere bor til den prisen, dere kan få billigere leilighet Anonymous poster hash: b768a...b55
tussi84 Skrevet 19. juli 2015 #13 Skrevet 19. juli 2015 Du kommer til å miste bostøtten. Angående lån av depositum, så kan du faktisk få det av nav. Depositumslån. Er ikke så mange som vet om det. Men man kan få det. Kan hende det er noen strenge regler for det da men. Hva med å høre om utleieren godtar en depositumsgaranti isteden, og da mener jeg ikke av nav, men feks http://www.husleie.no/ Greier ikke å skjønne hvor dere bor til den prisen, dere kan få billigere leilighet Anonymous poster hash: b768a...b55 Det du nevner om depositumslån stemmer både og. Det er veldig få nav kommuner som tilbyr det og kriteriene for å få det innvilget er skyhøye og strenge. Nav tilbyr i grunn kun bare kommunal garanti pga det jeg nevner over. Hvor de bor? Med tanke på prisen i sentrum eller i nærheten av sentrum i enten Oslo, Bergen eller Trheim. Det er bare å gå på finn å se leieprisene der. Feks 50 kvm med 1 soverom 12 til 13000 i mnd gjerne enda mer. Prisen for 2 soverom er enda mer.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #14 Skrevet 19. juli 2015 Du kommer til å miste bostøtten. Angående lån av depositum, så kan du faktisk få det av nav. Depositumslån. Er ikke så mange som vet om det. Men man kan få det. Kan hende det er noen strenge regler for det da men. Hva med å høre om utleieren godtar en depositumsgaranti isteden, og da mener jeg ikke av nav, men feks http://www.husleie.no/ Greier ikke å skjønne hvor dere bor til den prisen, dere kan få billigere leilighet Anonymous poster hash: b768a...b55 Det er lenge siden NAV opererte med depositumlån. Det kan være noen enkelte kommuner som fortsatt bruker det som et virkemiddel, men jeg har ikke hørt om noen. NAV sentralt fraråder sosialavdelingene/kommunene å bruke dep.lån som virkemiddel, da tilbakebetalingsevnen kan være av ymse grad (det er derfor man får avslag på dette i vanlig bank). Husleie.no hørtes ut som et flott initiativ for både utleiere og leietakere. Anonymous poster hash: 091e5...a2d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #15 Skrevet 19. juli 2015 Hvis du flytter inn hos kjæresten din i en leilighet han allerede bor i og har leiekontrakt på, så syns jeg det er snodig at han krever at du skal betale inn depositum også. Rar start på et samboerforhold. Anonymous poster hash: e4b65...27d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #16 Skrevet 19. juli 2015 Man finner ikke noe billigere her jeg bor. Der ligger vanlig husleie med to soverom på rundt 20.000 i måneden, så vi bor ganske billig. Noen steder i Norge er leiemarkedet sprengt, vet du Så fint om noen heller kan svare på spørsmålet mitt! Anonymous poster hash: 789af...7be Da har dere kanskje ikke råd til å ha to soverom da? Anonymous poster hash: 6591b...956 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #17 Skrevet 19. juli 2015 Hvor de bor? Med tanke på prisen i sentrum eller i nærheten av sentrum i enten Oslo, Bergen eller Trheim. Det er bare å gå på finn å se leieprisene der. Feks 50 kvm med 1 soverom 12 til 13000 i mnd gjerne enda mer. Prisen for 2 soverom er enda mer. Men ingen må bo så sentralt. I utkanten finner man mye billigere bolig. Jeg bor i Oslo, har 20 min til sentrum med toget og betaler under 10000 i mnd for en leilighet med to soverom. Anonymous poster hash: 1f652...55e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #18 Skrevet 19. juli 2015 1) Du vil miste bostøtten, da den beregnes ut fra husstandens samlede inntekt. 2) Du skal ikke betale 50% av husleie, da du ikke har barn som krever ekstra plass. Vil heller være rett at du betaler rundt 1/3 av husleien. 3) Kjæresten din har allerede betalt inn depositum. Dersom han absolutt ikke vil fortsette å stå for hele depositumet (det vil jo ikke endre seg), så kan dere to lage en avtale hvor du betaler depositum til han over tid. Ingen vits i å blande inn utenforstående i deres private økonomiske anliggende. 4) Har du virkelig råd til dette? Hva med å skaffe seg jobb og sikker inntekt før dere flytter sammen? Ikke særlig positivt å starte et samliv med økonomiske uenigheter. Økonomi har ødelagt mangt et forhold...Anonymous poster hash: dc599...034 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #19 Skrevet 19. juli 2015 Man finner ikke noe billigere her jeg bor. Der ligger vanlig husleie med to soverom på rundt 20.000 i måneden, så vi bor ganske billig. Noen steder i Norge er leiemarkedet sprengt, vet du Så fint om noen heller kan svare på spørsmålet mitt! Anonymous poster hash: 789af...7be Festlig at du skal være sarkastisk med meg når du ikke er i stand til å forsørge deg selv, men må få penger av staten. Nå bor jeg i ett av landets mest pressede markeder, og betaler 12000 for treroms med altan og parkering. Men jeg har råd til det, hvis ikke måtte jeg funnet ett annet sted å bo. Ett kjapt søk på finn viser treroms leiligheter nær alle de store byene til langt unna 16 000. Du og andre som lever på nav må snart lære dere såpass økonomisk styring at man må bo og leve etter EVNE, ikke etter LYST. Hva du har lyst til er helt likegyldig når du ikke har råd, da må du finne noe du har råd til. Så blir det litt lenger reisevei, men det går faktisk helt fint. Anonymous poster hash: 08548...392 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #20 Skrevet 19. juli 2015 TS HER. Okey, her er det mye av det samme som går igjen!Nei, dette er noe av det billigste på markedet. Her koster det rundt 12.000 for en ettromsleilighet. Dette er et scoop.Og nei, vi bor ikke i en storby som Oslo, Bergen eller Trondheim. Dette er en by på nesten 50.000 innbyggere.Og nei, vi kan ikke flytte til utkanten for å pendle. Dette er i Nord-Norge, noe som ikke er det samme som Sør-Norge. Vi har ikke tog, og her går det buss ikke mer enn et par ganger om dagen om man skal bo utenfor bykjernen. Jeg har ennå ikke lappen, og har ikke trengt den siden jeg kan gå og sykle her jeg bor nå. Sparer både penger og miljø.Og nei, vi kan ikke flytte til et sted med et bedre boligmarked. Far vil være med sin sønn, og vi kan ikke ta sønn fra sin egen mor. Det er jo noe alle her inne skjønner, vel? Så nei, det blir ingen flytting før han er blitt stor gutt.Det virker også som om mange tror at det er jeg som skal flytte inn til han. Det er ikke sant. Han leier en studentleilighet som han må flytte ut av siden han ikke lenger er student. Men han har likevel bodd hos meg det siste halvåret selv om han betaler for den andre leiligheta. Vi har lett etter et sted å bo sammen i i mange, mange måneder. Når vi likevel bor sammen allerede, er det ikke vits at vi begge betaler for hver sitt sted når det ene ikke blir brukt. Når det er pappatid har de måttet dele rom i studentleiligheta, og i det siste har guttungen sovet på sofaen hos meg siden han trives her. Dette er en slitsom og midlertidig levemåte. Vi alle tre gleder oss masse til å bo mer praktisk.Noen skriver også at Nav ikke betaler så mye i husleiestøtte. De stiller seg vel inn etter boligmarkedet i kommunen sin? Jeg vet ikke hvordan det er generelt eller andre steder, eller at det i det hele tatt var annerledes. Jeg får 4.xxx kroner (husker ikke nøyaktg) to ganger i måneden, som er det meste man kan få.Noen spør også hva depositumet er på. Det er på 30.000 kroner. Når det er nedbetalt etter de første månedene, er alt som det skal være økonomisk igjen. Anonymous poster hash: 789af...7be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå