AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #41 Skrevet 20. juli 2015 Stor tiltro? Politiet er til for å håndheve lovverket, ser ikke helt hvor stor tiltro kommer inn her. Oki, jeg tok en telefon til min søster som er politi Hun sa det at den loven kunne tolkes så enkelt som at de hundene som har lov inn i matbutikken har en krav på å kunne ha med seg når en leier. Det vil si, førerhunder og tjenestehunder. Jeg ser ikke helt for meg hva du mener politiet skal gjøre i en slik tvist? Du må da gå rettens veg. Politiet kan ikke bare komme å banke på døren min og forlange at jeg skal ha hund i min utleieleilighet. Anonymous poster hash: f1462...982 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #42 Skrevet 20. juli 2015 Så det å følge norske lover er å kjøre på som man vil? Tjenestehund og førerhund har en krav på å kunne ha i leilighet. Jeg hadde selvfølgelig tillatt førerhund og tjenestehund. Da følger jeg norsk lov Anonymous poster hash: f1462...982 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #43 Skrevet 20. juli 2015 Det kan være psykologiske grunner f.eks. å ha hund er jo vist seg å ha mange helsemessig fordeler... Man kommer seg ut, får trim og man har alltid selskap. Mange leger og psykologer anbefaler det- og skriver gjerne attest på det.ifg husleieloven skal det faktisk veldig gode grunner til å nekte folk å ha husdyr.. Det er etterhvert mange dommer på dette, og nei, det skal ikke veldig gode grunner til for å nekte leietaker husdyr. Selv ikke andelseier i borettslag skal det veldig gode grunner til for å nekte dyrehold som går utover andre andelseiere. Anonymous poster hash: 921d4...42e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #44 Skrevet 20. juli 2015 Husleieloven § 5-2: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”. Ja det er jo nettopp definisjone av et som er poenget. "gode grunner" er typ førerhund, servicehund, ikke "jeg trenger selskap." Anonymous poster hash: f3fec...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #45 Skrevet 20. juli 2015 Det er derfor tidsbestemt utleie er en fin ting. Anonymous poster hash: 98daa...ca2 nettopp. Jeg ville uansett kvittet meg med en utleier med hund, førerhund eller ikke. Vi har alltid tidsbestemt kontrakt med 3 mnd. oppsigelse. Anonymous poster hash: f3fec...7fb
Gjest Angry Man Skrevet 20. juli 2015 #46 Skrevet 20. juli 2015 Oki, jeg tok en telefon til min søster som er politi Hun sa det at den loven kunne tolkes så enkelt som at de hundene som har lov inn i matbutikken har en krav på å kunne ha med seg når en leier. Det vil si, førerhunder og tjenestehunder. Jeg ser ikke helt for meg hva du mener politiet skal gjøre i en slik tvist? Du må da gå rettens veg. Politiet kan ikke bare komme å banke på døren min og forlange at jeg skal ha hund i min utleieleilighet. Anonymous poster hash: f1462...982 Politiet har selfølgelig ikke noe med saken å gjøre før du foretar ulovlige handlinger. Type prøver å kaste ut noen som skaffer seg dyr og lignende. Av lovforarbeidene kan vi uansett se at det ikke bare er situasjoner som blindehunder og tjenestehunder som er greit men også dyrehold grunnet psykososiale årsaker, eksempel depresjon, sosiale problemer og lignende. Det er veldig lett å få en lege til å skrive en erklæring om at pasientens helse vil bli fremmet av å ha dyr siden det universalt er annerkjent at dyrehold bringer mye positivt med seg.
Brimi Skrevet 20. juli 2015 #47 Skrevet 20. juli 2015 Så lenge det er jeg som eier leiligheten som skal leies ut, bestemmer selvsagt jeg hva som er en god grunn! Anonymous poster hash: f1462...982 Så du står over loven?
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #48 Skrevet 20. juli 2015 Pøh. For min del så er ikke det en god grunn. Det spørs jo hvordan en definerer det. Førerhund er et selvfølge, men alt annet er ikke i mine øyne en god grunn. En anbefaling fra en lege betyr ingenting om det står i kontrakten at husdyr ikke er lov. Har en et problem med at det ikke er lov så må en finne seg en ny plass å bo. Anonymous poster hash: f1462...982 Nå er det ikke du som er den lovgivende uansett. Gode grunner slik som det er definert i loven trenger ikke å være annet enn at man har bedre livskvalitet med husdyr enn uten.Anonymous poster hash: 539c4...76f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #49 Skrevet 20. juli 2015 Politiet har selfølgelig ikke noe med saken å gjøre før du foretar ulovlige handlinger. Type prøver å kaste ut noen som skaffer seg dyr og lignende. Av lovforarbeidene kan vi uansett se at det ikke bare er situasjoner som blindehunder og tjenestehunder som er greit men også dyrehold grunnet psykososiale årsaker, eksempel depresjon, sosiale problemer og lignende. Det er veldig lett å få en lege til å skrive en erklæring om at pasientens helse vil bli fremmet av å ha dyr siden det universalt er annerkjent at dyrehold bringer mye positivt med seg. Jeg hadde sagt opp leieavtalen med en person som skaffet seg dyr uten min tillatelse. Det hadde jeg hatt lov til Det er ikke jeg som hadde måtte finne meg en ny plass å bo. Men nå står det ingen plasser at en erklæring fra en lege er god nok grunn heller. Du står selvsagt fritt til å tolke loven på din måte, men som sagt, hadde du leid hos meg, hadde kontrakten blitt sagt opp på flekken. Anonymous poster hash: f1462...982 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #50 Skrevet 20. juli 2015 Nå er det ikke du som er den lovgivende uansett. Gode grunner slik som det er definert i loven trenger ikke å være annet enn at man har bedre livskvalitet med husdyr enn uten.Anonymous poster hash: 539c4...76f Hvor står det at det er god nok grunn? Anonymous poster hash: f1462...982
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #51 Skrevet 20. juli 2015 Så du står over loven? Folk med førerhund og tjenestehund kunne fått leid hos meg. Da følger jeg loven. Anonymous poster hash: f1462...982
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #52 Skrevet 20. juli 2015 Hvor står det at det er god nok grunn? Anonymous poster hash: f1462...982 det er bare å lese litt høyesterettsdommer... Emmelinesaken er et fint sted å starte.Anonymous poster hash: 539c4...76f 3
Brimi Skrevet 20. juli 2015 #53 Skrevet 20. juli 2015 Folk med førerhund og tjenestehund kunne fått leid hos meg. Da følger jeg loven. Anonymous poster hash: f1462...982 Nå har det blitt påpekt flere ganger at loven gjelder ikke bare tjenestehund.
Gjest Angry Man Skrevet 20. juli 2015 #54 Skrevet 20. juli 2015 Jeg hadde sagt opp leieavtalen med en person som skaffet seg dyr uten min tillatelse. Det hadde jeg hatt lov til Det er ikke jeg som hadde måtte finne meg en ny plass å bo. Men nå står det ingen plasser at en erklæring fra en lege er god nok grunn heller. Du står selvsagt fritt til å tolke loven på din måte, men som sagt, hadde du leid hos meg, hadde kontrakten blitt sagt opp på flekken. Anonymous poster hash: f1462...982 Du kan si opp leieavtalen ja, innenfor de rammer som gjelder der. Du ser ikke ut til å forstå hvordan det juridiske systemet fungerer. Dette er ikke min tolkning, det er slik det er. Hvis du har psykososiale grunner til å skulle ha dyr og du får en lege til å skrive en erklæring om dette holder det med mindre motpart kan føre opp sterke grunner for at det ikke skal skje, eksempelvis at vedkommende er allergisk. Du er åpenbart en av de som tror at alt man trenger å gjøre er å slå opp på lovdata.no så står alt der. Hvis det var slik hadde vi ikke trengt jurister. Som jeg tidligere har sagt til deg, gå i lovforarbeidene og se hva som står der og slå opp i dommer som har vært på feltet så får du en anelse om hvordan loven faktisk praktiseres.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #55 Skrevet 20. juli 2015 det er bare å lese litt høyesterettsdommer... Emmelinesaken er et fint sted å starte.Anonymous poster hash: 539c4...76f Nå gjaldt vel det et borrettslag om jeg husker riktig? Det går selvfølgelig ikke ann å sammenligne en leilighet som en eier selv i et borettslag mot en som en leier. Nå har det blitt påpekt flere ganger at loven gjelder ikke bare tjenestehund. Ja, men det har også blitt påpekt flere ganger at "ved behov" også kan bety så mangt..Det eneste som er klart er tjenestehund. Du kan si opp leieavtalen ja, innenfor de rammer som gjelder der. Du ser ikke ut til å forstå hvordan det juridiske systemet fungerer. Dette er ikke min tolkning, det er slik det er. Hvis du har psykososiale grunner til å skulle ha dyr og du får en lege til å skrive en erklæring om dette holder det med mindre motpart kan føre opp sterke grunner for at det ikke skal skje, eksempelvis at vedkommende er allergisk. Du er åpenbart en av de som tror at alt man trenger å gjøre er å slå opp på lovdata.no så står alt der. Hvis det var slik hadde vi ikke trengt jurister. Som jeg tidligere har sagt til deg, gå i lovforarbeidene og se hva som står der og slå opp i dommer som har vært på feltet så får du en anelse om hvordan loven faktisk praktiseres. Nå må du gi deg. Det har jeg aldri sagt. Jeg har ikke slått opp på lovdata, men jeg tok som sagt å ringte min søster som er politi, da hun kan en god del mer om lover enn hva jeg kan. Jeg gidder heller ikke å gå gjennom dommer som har vært på feltet, da jeg har andre ting å gjøre på. Jeg leier som sagt ikke ut mer, så da slipper jeg å forholde meg til kverulerende leietakere.. Anonymous poster hash: f1462...982 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #56 Skrevet 20. juli 2015 det er bare å lese litt høyesterettsdommer... Emmelinesaken er et fint sted å starte.Anonymous poster hash: 539c4...76f Emmelinedommen gjelder en innekatt i ett borettslag, ikke en bikkje som gjør, gnager i stykker dørkarmene og driter utenfor inngangsdøren. Den omhandler også styrets rett til å kontrollere andelseiernes dyrehold. Stoooor forskjell. Leietaker som hadde skaffet seg dyr hos meg uten tillatelse hadde effektivt fått dyret eliminert. Det hadde du aldri klart å bevise var meg. Ops katten kom ikke tilbake, ops hunden forsvant fra butikken, ops det var gift i snopet den fikk. Syns det, by bye husdyr til leietaker. Anonymous poster hash: 8ab76...b00 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #57 Skrevet 20. juli 2015 b00, jeg skjønner at du reagerer på at leieboere kan drasse med seg dyr etter eget forgodtbefinnende, men dyret trenger da ikke lide for det? Forgiftet snop er en forferdelig måte å dø på. Ha heller tidsbestemt kontrakt, så kan du med loven i hånd kaste ut både leietaker og (u)dyr. når kontrakten går ut. Anonymous poster hash: 98daa...ca2
Gjest Angry Man Skrevet 20. juli 2015 #58 Skrevet 20. juli 2015 Emmelinedommen gjelder en innekatt i ett borettslag, ikke en bikkje som gjør, gnager i stykker dørkarmene og driter utenfor inngangsdøren. Den omhandler også styrets rett til å kontrollere andelseiernes dyrehold. Stoooor forskjell. Leietaker som hadde skaffet seg dyr hos meg uten tillatelse hadde effektivt fått dyret eliminert. Det hadde du aldri klart å bevise var meg. Ops katten kom ikke tilbake, ops hunden forsvant fra butikken, ops det var gift i snopet den fikk. Syns det, by bye husdyr til leietaker. Anonymous poster hash: 8ab76...b00 Næmen så tøff du var på nettet da. Tror du skal være veldig forsiktig med å røre noens kjæledyr. Er nok av galninger dere ute som kan finne på å brenne huset ditt ned med deg inni for noe slikt.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #59 Skrevet 20. juli 2015 Emmelinedommen gjelder en innekatt i ett borettslag, ikke en bikkje som gjør, gnager i stykker dørkarmene og driter utenfor inngangsdøren. Den omhandler også styrets rett til å kontrollere andelseiernes dyrehold. Stoooor forskjell. Leietaker som hadde skaffet seg dyr hos meg uten tillatelse hadde effektivt fått dyret eliminert. Det hadde du aldri klart å bevise var meg. Ops katten kom ikke tilbake, ops hunden forsvant fra butikken, ops det var gift i snopet den fikk. Syns det, by bye husdyr til leietaker. Anonymous poster hash: 8ab76...b00 Emmelinedommen legger grunnlaget for tolkning av loven og praksis med husdyr i leieforhold.Anonymous poster hash: 539c4...76f
Gjest Angry Man Skrevet 20. juli 2015 #60 Skrevet 20. juli 2015 Nå gjaldt vel det et borrettslag om jeg husker riktig? Det går selvfølgelig ikke ann å sammenligne en leilighet som en eier selv i et borettslag mot en som en leier. Ja, men det har også blitt påpekt flere ganger at "ved behov" også kan bety så mangt..Det eneste som er klart er tjenestehund. Nå må du gi deg. Det har jeg aldri sagt. Jeg har ikke slått opp på lovdata, men jeg tok som sagt å ringte min søster som er politi, da hun kan en god del mer om lover enn hva jeg kan. Jeg gidder heller ikke å gå gjennom dommer som har vært på feltet, da jeg har andre ting å gjøre på. Jeg leier som sagt ikke ut mer, så da slipper jeg å forholde meg til kverulerende leietakere.. Anonymous poster hash: f1462...982 Vel da kan jeg informere deg om at din søster desverre ikke har så mye å bidra med på dette området. "Hun sa det at den loven kunne tolkes så enkelt som at de hundene som har lov inn i matbutikken har en krav på å kunne ha med seg når en leier. Det vil si, førerhunder og tjenestehunder" Dette er kategorisk feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå