Gå til innhold

Utleie med dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pøh. For min del så er ikke det en god grunn. Det spørs jo hvordan en definerer det. Førerhund er et selvfølge, men alt annet er ikke i mine øyne en god grunn.

En anbefaling fra en lege betyr ingenting om det står i kontrakten at husdyr ikke er lov. Har en et problem med at det ikke er lov så må en finne seg en ny plass å bo.

Anonymous poster hash: f1462...982

Så bra at det ikke er du som bestemmer hva som er gode grunner :-)

• Liker 1
Gjest Angry Man
Skrevet

Pøh. For min del så er ikke det en god grunn. Det spørs jo hvordan en definerer det. Førerhund er et selvfølge, men alt annet er ikke i mine øyne en god grunn. 

En anbefaling fra en lege betyr ingenting om det står i kontrakten at husdyr ikke er lov. Har en et problem med at det ikke er lov så må en finne seg en ny plass å bo. 

Hva du synes bryr loven seg fint lite om. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Vil man ikke følge husleieloven, så la vær å leie ut da vel

det har jo ingenting med saken å gjøre. Man har avtalefrihet i Norge, defor kan man med loven i hånd skrive en gyldig kontrakt på at man ikke får ha hund i leiligheten. "at man trenger selskap" er ikke "særlige grunner"

Anonymous poster hash: f3fec...7fb

• Liker 2
Skrevet

det har jo ingenting med saken å gjøre. Man har avtalefrihet i Norge, defor kan man med loven i hånd skrive en gyldig kontrakt på at man ikke får ha hund i leiligheten. "at man trenger selskap" er ikke "særlige grunner"

Anonymous poster hash: f3fec...7fb

Selv om man har avtalefrihet må man likevel holde seg innen for Norske Lover..  

Anbefaler deg å lese her: http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Omdyrehold.aspx

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at det ikke er du som bestemmer hva som er gode grunner :-)

Så lenge det er jeg som eier leiligheten som skal leies ut, bestemmer selvsagt jeg hva som er en god grunn! :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva du synes bryr loven seg fint lite om. :fnise:

Så lenge jeg eier leiligheten så er det jeg som bestemmer. Det er et definisjonsspørsmål, og jeg definerer ikke "jeg trenger selskap og noen som tvinger meg ut på tur når det regner" som en god grunn. Og som sagt, om en har et problem med det, så kan en finne seg en annen plass å bo  :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil man ikke følge husleieloven, så la vær å leie ut da vel

Du kan gjerne referer til den loven som sier at en attest fra en lege er god nok grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg sagt nei til husdyrhold før leieavtalen var inngått, og leietaker i ettertid hadde skaffet seg valp, da hadde nok den hunden for "forsvunnet". Leier man andres eiendom må man ha såpass respekt at man ikke drar med seg husdyr når utleier ikke ønsker dette, lov eller ikke lov. Det er forskjell på å ha husdyr når man søker leilighet og å skaffe seg det etterhvert. 

Anonymous poster hash: 8ab76...b00
  • Liker 2
Skrevet

Hadde jeg sagt nei til husdyrhold før leieavtalen var inngått, og leietaker i ettertid hadde skaffet seg valp, da hadde nok den hunden for "forsvunnet". Leier man andres eiendom må man ha såpass respekt at man ikke drar med seg husdyr når utleier ikke ønsker dette, lov eller ikke lov. Det er forskjell på å ha husdyr når man søker leilighet og å skaffe seg det etterhvert. 

Husleieloven § 5-2: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”. 

• Liker 3
Gjest Angry Man
Skrevet

Så lenge jeg eier leiligheten så er det jeg som bestemmer. Det er et definisjonsspørsmål, og jeg definerer ikke "jeg trenger selskap og noen som tvinger meg ut på tur når det regner" som en god grunn. Og som sagt, om en har et problem med det, så kan en finne seg en annen plass å bo  :fnise:

Hvis du vil finne ut hva som er definert som en god grunn må du gå i lovforarbeidene og se på evt dommer som har vært på området. Hva du selv mener betyr absolutt ingenting. Det er ikke opp til deg å definere.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du egentlig med det der? 

Anonymous poster hash: 9d5e4...128

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil finne ut hva som er definert som en god grunn må du gå i lovforarbeidene og se på evt dommer som har vært på området. Hva du selv mener betyr absolutt ingenting. Det er ikke opp til deg å definere.

Jeg må ingenting. Som sagt, om en har et problem med at det ikke er tillatt med husdyr så får en finne seg en annen plass å bo. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg må ingenting. Som sagt, om en har et problem med at det ikke er tillatt med husdyr så får en finne seg en annen plass å bo. 

Det er ingen som tvinger deg til å leie ut eller- men velger du å gjøre det- så må du forholde seg til norske lover.

Samme som når jeg kjører bilen som jeg eier- så må jeg forholde meg til norsk lov å bruke bilbelte- enda det er mitt liv ..

Selv om man ikke er enig i  lover og regler så må man faktisk forholde seg til de.. dessverre

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor tidsbestemt utleie er en fin ting. 

Anonymous poster hash: 98daa...ca2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som tvinger deg til å leie ut eller- men velger du å gjøre det- så må du forholde seg til norske lover.

Samme som når jeg kjører bilen som jeg eier- så må jeg forholde meg til norsk lov å bruke bilbelte- enda det er mitt liv ..

Selv om man ikke er enig i  lover og regler så må man faktisk forholde seg til de.. dessverre

Jeg har sluttet å leie ut. 

På grunn av kverulerende idioter som tror de kan kjøre på og gjøre som de vil. Denne loven du refererer til har en god del gråsoner. Hva er en god nok grunn? Førerhund, ja. Selskapshund…nei? 

Jaja, nok om det. Kjenner som sagt at jeg er glad for at leiligheten min står tom når jeg er inn her og leser om hva leietakere mener de har rett på. 

Tenk på det neste gang dere klager på for høye leiepriser :) 

• Liker 2
Gjest Angry Man
Skrevet

Je må itteno! Jo det må du for ellers står politiet på døren din og tvinger deg til å følge loven. Det er lett å være tøff i trynet på et forum, ikke så lett i virkeligheten når det får faktiske konsekvenser for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Je må itteno! Jo det må du for ellers står politiet på døren din og tvinger deg til å følge loven. Det er lett å være tøff i trynet på et forum, ikke så lett i virkeligheten når det får faktiske konsekvenser for deg.

Haha, er så søtt når folk har så stor tiltro til politiet.. :) 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har sluttet å leie ut. 

På grunn av kverulerende idioter som tror de kan kjøre på og gjøre som de vil. Denne loven du refererer til har en god del gråsoner. Hva er en god nok grunn? Førerhund, ja. Selskapshund…nei? 

Jaja, nok om det. Kjenner som sagt at jeg er glad for at leiligheten min står tom når jeg er inn her og leser om hva leietakere mener de har rett på. 

Tenk på det neste gang dere klager på for høye leiepriser :)

Så det å følge norske lover er å kjøre på som man vil?

Endret av xinnia
Gjest Angry Man
Skrevet

Haha, er så søtt når folk har så stor tiltro til politiet.. :)

Stor tiltro? Politiet er til for å håndheve lovverket, ser ikke helt hvor stor tiltro kommer inn her.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste leier jo ut leiligheter til folk som ikke har dyr. Jeg forstår det godt jeg, gulvet kan bli skrapet opp og man orker ikke høre på konstant bjeffing. Men nå har det seg slik at jeg må egentlig bare begynne på utdannelsen min, og da må jeg flytte et stykke unna familie og venner (som jeg absolutt ikke ønsker). En hund er det eneste som motiverer meg til å flytte. Jeg har lagt min elsk på bichon, blir enten frise eller havanais. Vil det være lettere å si ja siden det er en liten hund, og at den er allergivennlig og ikke røyter? I mitt hode ville det vært greit, men min mor som leier ut ville vell ikke sagt ja til en gullfisk en gang. Og hvordan gå frem? Fortelle dette på visning at jeg har planlagt hundekjøp, eller fortelle etter noen mnd når jeg forhåpentligvis har fått tak i en hund?. For en hund skal jeg ha uansett. Alle leilighetene som leies ut i området jeg må bo i har tydeligvis krysset av nei på dyrehold, men hvem kan si nei til en liten allergivennlig og ikke-røytende hund??

Hadde det vært greit for dere? Eller ville dere sagt blankt nei?

Anonymous poster hash: be9d9...5cd

Javel. Så da får du la være å ta utdanning, da... Høres ikke ut som om du har lyst, så da kan du jo bare fortsette som ufaglært i kassa på butikken eller på sykehjemmet.

Så: Mer saklig:

Jeg har selv hund, men leier ikke ut sokkelen til noen med dyr. For det første vil dyreallergener sette seg i hele leiligheten, og dermed må man ha en dyr spesialutvask når leietaker flytter ut, slik at ny leietaker flytter inn i en ren leilighet. Dessuten kreerer husdyr større slitasje på leiligheten, noe som ofte krever til dels kostbar og tidkrevende renovering for å få leilighet tilbake i samme standard som før utleie. Man har også aspektet ved at jeg ikke ønsker å bygge opp til konflikter på eiendommen, man kan potensielt ende opp med at min hund og leietakers dyr ikke går sammen i det hele tatt. Samt at man har faren for støy. Spesielt mange hunder vil måtte være hjemme alene mye, og slett ikke alle hunder tåler dette, men står da og uler og/eller bjeffer mye. Størrelse på hunden spiller ingen rolle.

Rent bortsett fra dette, så lurer jeg på hvordan du skal løse dette praktisk. Du vil måtte ha en dyrere bolig enn om du ikke hadde dyr. Kollektiv kan du jo bare glemme, og de utleierne som godtar hundehold, tar som regel høyere leiepris og depositum enn utleiere av liknende objekter som ikke tillater dyrehold, rett og slett fordi etterspørselen er stor. Du vil også slite veldig med å ha deltidsjobb ved siden av studiene, da hunden ikke bør være hjemme alene alt for mye, og du kommer til å bruke mesteparten av "hjemme alene"-kvoten i løpet av studiedagen, altså på skolen. Ellers vil du også fort slite med å komme inn i det sosiale studentmiljøet, da du er svært bundet av hunden, og dermed ikke kan delta på studentsosiale aktiviteter på kveldstid. Og det er jo slik man blir kjent med nye mennesker.

Anonymous poster hash: 921d4...42e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...