AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #1 Skrevet 18. juli 2015 De fleste leier jo ut leiligheter til folk som ikke har dyr. Jeg forstår det godt jeg, gulvet kan bli skrapet opp og man orker ikke høre på konstant bjeffing. Men nå har det seg slik at jeg må egentlig bare begynne på utdannelsen min, og da må jeg flytte et stykke unna familie og venner (som jeg absolutt ikke ønsker). En hund er det eneste som motiverer meg til å flytte. Jeg har lagt min elsk på bichon, blir enten frise eller havanais. Vil det være lettere å si ja siden det er en liten hund, og at den er allergivennlig og ikke røyter? I mitt hode ville det vært greit, men min mor som leier ut ville vell ikke sagt ja til en gullfisk en gang. Og hvordan gå frem? Fortelle dette på visning at jeg har planlagt hundekjøp, eller fortelle etter noen mnd når jeg forhåpentligvis har fått tak i en hund?. For en hund skal jeg ha uansett. Alle leilighetene som leies ut i området jeg må bo i har tydeligvis krysset av nei på dyrehold, men hvem kan si nei til en liten allergivennlig og ikke-røytende hund?? Hadde det vært greit for dere? Eller ville dere sagt blankt nei?Anonymous poster hash: be9d9...5cd
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #2 Skrevet 18. juli 2015 Har nok ikke så mye med at hunden er allergivennlig og ikke røyter, den har fremdeles klør som kan ødelegge parkett, den lager fremdeles lyd, kan tisse inne o.l. Du bør absolutt snakke med utleier før du kjøper hund, hvis ikke kan du risikere å bli kastet ut for å ikke opprettholde kontrakten, miste depositum pga skader.. Gir du utleier en god grunn til hvorfor du ønsker hund, betaler litt mer i depositum og gir noen gode forslag til hvordan andre problemer kan løses kan det hende at du får overtalt utleier. Selv ville jeg leid ut til mennesker med dyr for et litt høyere depositum/litt høyere husleie, for å dekke de ekstra skadene som kan komme med dyr (mer slitasje av gulv, kloring på vegger osv) Anonymous poster hash: 26dd0...f83 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #3 Skrevet 18. juli 2015 Vi har hund. Jeg kjenner mange hundeeiere. Jeg kjenner ingen med hund som ikke har skade på hus eller leilighet. Det behøver ikke være store skaden. En ripe i parketten er nok. En ripe på en dør er nok. For meg blir det nei til folk med dyr. Jeg vet hvor dyrt det er å reparere eller kjøpe nytt. Når hunden var valp,så korte den opp den nye inngangsdøren i et ubevoktet øyeblikk. Ny dør kostet 29.000. Som huseier vil jeg ikke ha bryet med dette for utleier.Anonymous poster hash: 7ffb9...185 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #4 Skrevet 18. juli 2015 Jeg hadde nok tillat hund hvis (og bare hvis!) utleier var villig til å erstatte det som blir ødelagt. F.eks. parkett som skrapes opp, eller lister som tygges på. Parkett er svindyrt å bytte ut, så dette er ikke noe jeg som utleier vil koste på utleieleiligheten bare fordi noen vil ha dyr der. Dersom utleier skaffer seg hund i løpet av leieforholdet uten å avklare om dette er greit først, vil jeg anse det som brudd på kontrakten som igjen ville ført til utkastelse. Når det er sagt er det svært få utleiere som vil leie ut til folk med dyr, så jeg tror du vil få problemer med å finne tak over hodet. Anonymous poster hash: 5cdaf...cf5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #5 Skrevet 18. juli 2015 Jeg hadde nok tillat hund hvis (og bare hvis!) utleier leietakter var villig til å erstatte det som blir ødelagt. F.eks. parkett som skrapes opp, eller lister som tygges på. Parkett er svindyrt å bytte ut, så dette er ikke noe jeg som utleier vil koste på utleieleiligheten bare fordi noen vil ha dyr der. Dersom utleier skaffer seg hund i løpet av leieforholdet uten å avklare om dette er greit først, vil jeg anse det som brudd på kontrakten som igjen ville ført til utkastelse. Når det er sagt er det svært få utleiere som vil leie ut til folk med dyr, så jeg tror du vil få problemer med å finne tak over hodet. Anonymous poster hash: 5cdaf...cf5 Rettet på feil i innlegget over.... Anonymous poster hash: 5cdaf...cf5 1
Gjest Evans Skrevet 18. juli 2015 #6 Skrevet 18. juli 2015 Jeg hadde sagt nei. Jeg har sett hvor mye ugang min har gjort her hjemme Samt at jeg har erfaring med å leie ut til noen som hadde katter, og da ble tapeten og sofaen ødelagt. I tilegg kommer lyd: Jeg ønsker ikke at naboene skal bli plaget av en hund som ikke er min, men det blir mitt ansvar ettersom det er jeg som leier ut. Noen vil helt sikkert tillatt hund. Men må du leie? Kanskje du kan kjøpe? Om du skal bo der en stund mener jeg. Da kan du bestemme selv (inntil en viss grad da - en del steder må du søke om dyrehold).
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #7 Skrevet 18. juli 2015 Vi leier ut to leiligheter i underetasjen og selv om det er fliser på alle gulv ville jeg fremdeles sagt nei, vi bor så tett på dem at vi ville hørt hvert eneste bjeff. Det hadde ikke hjulpet om hunden var liten, da tenker jeg gneldring med en gang.Anonymous poster hash: f3fec...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #8 Skrevet 18. juli 2015 Her jeg bor er det i utgangspunktet ingen dyr lov. Men, jeg har kaniner, hund og katt, med utleierens samtykke. JEG ba om å få skrive en ekstra kontrakt (annet enn standard leie-kontrakt), hvor jeg selv foreslo at ALLE skader som oppstår pga dyrene, skal dekkes av meg. Normal slitasje skal ikke dekkes av meg. Vet om flere som har blitt lurt der, "en skramme ble litt større på kjøkkeninnredningen, du må erstatte den for det er på grunn av dyrene!". Når det egentlig er en vanlig slitasje som var der før jeg flyttet inn, som naturligvis blir større ved bruk, og kjøkkeninnredningen er 10 år gammel. Det å male leiligheten ved utflytting er en selvfølge, men de bryr seg ikke om noen ikke gjør det. Så lenge det ser bra ut. Jeg har skrevet under på at jeg SKAL gjøre det. Slik at lukt fra kattedoen og kaninburet ikke sitter igjen i veggene når jeg drar. Jeg hadde planer om å male det i annen farge ved innflytting likevel, og måtte da allikevel male det tilbake når jeg flytter. Hadde først tenkt å beholde det i den samme fargen, men siden jeg allikevel MÅ male over, så malet jeg det i den fargen jeg selv ønsket. Leiligheten skal luftes ut til all lukt er vekke, før ny leietager overtar leiligheten. Jeg har ordnet en ordning med foreldrene mine, den dagen jeg bestemmer meg for å flytte. Så skal dyrene bo hos de i 3 måneder (som er oppsigelsestiden) slik at leiligheten blir luftet ut i 3 måneder før jeg drar. Det er ingen lukt, har bodd her i 2 år med dyr. Men, bedre å gjøre det enn å ikke gjøre det. Har åpen kontrakt, så vet ikke om jeg blir her i 2 år eller 10 år. Derfor valgte jeg å male leiligheten som jeg leier. Alt av inventar er mitt. Skrev også på en ordning om at én klage er nok til å innkalle meg til et møte, hvor vi da diskuterer klagen og kommer frem til en ordning. om jeg får en klage til etter det, så er det enten ut med dyrene, eller meg. Jeg foreslo først "en klage = rett ut med meg eller dyrene". Men utleieren sa det ble litt for strengt, så han sa møte og en ekstra mulighet til å unngå flere klager. Dersom du er villig til å møte huseieren på halvveien, så kan det gå. Du må være villig til å betale alle skadene, opprettholde roen og reglene. Om du sier "jeg skal ha hund. for jeg elsker hunder!" uten å komme med forslag til hvordan du skal gjøre det lettest og best mulig for utleieren og naboene, så sier det seg selv at ønsket ikke kommer igjennom. Utleieren har hatt mange utleiere, og har aldri møtt noen som var villig til å skrive en kontrakt. Aldri møtt noen som har kommet med forslag til hva leieboeren kunne gjøre. Så derfor fikk jeg en prøvetid på et halvår, han kom innom og så at jeg tok vare på dyrene, det var ingen skader, ingen lukt, ingen klager. Startet da med kanin, for hadde ei i familien som også har kaniner. Og hun kunne ta over den dersom jeg ikke kunne beholde den etter prøvetiden. Anonymous poster hash: 26081...f54 1
xinnia Skrevet 19. juli 2015 #9 Skrevet 19. juli 2015 iflg, Husleieloven står det at selv om utleier forbyr dyrehold, kan leier holde dyr hvis «gode grunner» taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for andre. Da barna mine var små, laget de større riper og mer slitasje på boligen enn hva mine hunder har gjort...ja det blir riper på parketten, men det blir det når jeg går med stiletthæler også, eller når barna leker på gulvet med biler etc.. står ikke noe om at det ikke er lov! 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #10 Skrevet 19. juli 2015 Jeg ville selv satt inn en annonse i avisen eller på nettet, da kan utleiere vurdere deg En stor fordel med hundeeiere er at de gjerne bor i samme leilighet lenger enn de uten dyr, siden det er så vanskelig å finne ny leiebolig Anonymous poster hash: d6040...21e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #11 Skrevet 19. juli 2015 iflg, Husleieloven står det at selv om utleier forbyr dyrehold, kan leier holde dyr hvis «gode grunner» taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for andre. Da barna mine var små, laget de større riper og mer slitasje på boligen enn hva mine hunder har gjort...ja det blir riper på parketten, men det blir det når jeg går med stiletthæler også, eller når barna leker på gulvet med biler etc.. står ikke noe om at det ikke er lov! Regner med det da er tale om typ førerhunder. Det at barn lager skader også er jo ikke så relevant, all skade (som ikke er vanlig slitasje) må man betale for med depositumet. Anonymous poster hash: f3fec...7fb 1
xinnia Skrevet 19. juli 2015 #12 Skrevet 19. juli 2015 Regner med det da er tale om typ førerhunder. Det at barn lager skader også er jo ikke så relevant, all skade (som ikke er vanlig slitasje) må man betale for med depositumet. Anonymous poster hash: f3fec...7fb Førerhunder går under helt andre regler og lover! 3
Gjest Gaea Skrevet 19. juli 2015 #13 Skrevet 19. juli 2015 Jeg har overraskende nok ikke hatt noe problem med å finne leilighet med hund. På det meste to hunder og en utekatt. Første sted vi leide var det andre stedet vi så på, så det første stedet vi så på, så det første stedet vi så på igjen. Mulig det er veldig flaks, det vet jeg ikke, men det har vært fine leiligheter med flere interesserte i alle fall. Hvorvidt hunden(e) sliter på parkett eller ei kommer helt an på kvaliteten - i tillegg må jo klørne holdes korte og hunden må ta det rolig innendørs (men det er en selvfølge for meg uansett). To steder - nyoppussa, antakeligvis med bra parkett - har ingen slitasjemerker. Virkelig, jeg har lett. Det ene stedet fikk nok litt riper, litt vanskelig å vurdere siden gulvet var litt slitt fra før av. Standarden var ikke den beste og det var ingen skader som plaget utleier da vi flyttet. Nå har jeg én hund og én katt. Begge er - selvsagt - husrene, det er da de fleste unghunder og voksne hunder. Vi bor rett ved siden av utleier og han har ikke hørt hunden bjeffe en eneste gang, og synes det er hyggelig med hund og hilser gjerne på og koser litt om vi møtes utafor. Katten er han også glad for, som holder småfuglene litt unna, tar mus, og holder andre katter unna. Nå har de ikke laget noen skader som vi må ordne opp i, men om de hadde gjort det måtte det selvsagt fikses på lik linje som om vi hadde gjort det selv. Så jeg synes mange er urettmessig skeptisk til dyrehold, selv om det sikkert er lurt å velge dem som har referanse®.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #14 Skrevet 20. juli 2015 Det var tilfeldigvis ikke du som hadde lagt ut annonse i Oslo/Akershus med to hunder og en katt? Dere virka så ordentlige og ville leie ut til dere, men dere trengte leilighet fom 15 august og leiligheten vi skal leie ut er ledig fra 1.september. Vi vil veldig gjerne leie ut til folk med hunder. Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk ikke leier ut til dyreeiere. Man må regne med litt slitasje uansett. Vi er mer vare på type folk vi leier ut til. Anonymous poster hash: c4424...b38 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #15 Skrevet 20. juli 2015 Førerhunder går under helt andre regler og lover! hvilke andre "gode grunner" ser du for deg at de refererer til da? "Jeg er litt ensom og ønsker meg en hund"? Anonymous poster hash: f3fec...7fb 1
xinnia Skrevet 20. juli 2015 #16 Skrevet 20. juli 2015 hvilke andre "gode grunner" ser du for deg at de refererer til da? "Jeg er litt ensom og ønsker meg en hund"? Anonymous poster hash: f3fec...7fb Det kan være psykologiske grunner f.eks. å ha hund er jo vist seg å ha mange helsemessig fordeler... Man kommer seg ut, får trim og man har alltid selskap. Mange leger og psykologer anbefaler det- og skriver gjerne attest på det. ifg husleieloven skal det faktisk veldig gode grunner til å nekte folk å ha husdyr.. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #17 Skrevet 20. juli 2015 Stor forskjell på valp og ferdig oppdratt, voksen hund. En valp tisse inne, klorer og biter på karmer, lister og vegger. En voksen hun tisser ikke inne, er avvent med biting og har lært seg å være alene hjemme. Jeg hadde aldri i livet sagt ja til noen som hadde eller ville skaffe seg valp. Sannsynligvis ikke voksen hun heller, kommer ann på hund og leietaker. Anonymous poster hash: 8ab76...b00 1
Mardina Skrevet 20. juli 2015 #18 Skrevet 20. juli 2015 Jeg er så glad for at min huseier tillater hund og t.o.m er veldig begeistret for hunden min. Vi har i tillegg lov til å bruke hagen så mye vi vil, hunden min kan gå ut og inn, opp og ned som han vil Har jeg f.eks seinvakt på jobb og hun er hjemme, så slipper hun han gjerne ut i hagen, så han slipper han å være inne hele tiden(han kan fint være alene hjemme). Litt merker på parketten er det her, men huset her er gammelt, så også parketten. Ergo tror jeg ikke hun er så nøye på den type slitasje. Ikke bjeffer han unødvendig heller. Så hun har aldri klaget på noe min hund har gjort. Jeg har ikke hatt problemer med å finne bosted, selv om jeg har hatt hund. Jeg er selvfølgelig villig til å gå litt ned på standard, for å få leie med hund. Men de to hundene jeg har hatt med i leieforhold(min tidligere hund og min nåværende) har alltid fått gode skussmål av huseier og evt. naboer 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #19 Skrevet 20. juli 2015 Det kan være psykologiske grunner f.eks. å ha hund er jo vist seg å ha mange helsemessig fordeler... Man kommer seg ut, får trim og man har alltid selskap. Mange leger og psykologer anbefaler det- og skriver gjerne attest på det. ifg husleieloven skal det faktisk veldig gode grunner til å nekte folk å ha husdyr.. Pøh. For min del så er ikke det en god grunn. Det spørs jo hvordan en definerer det. Førerhund er et selvfølge, men alt annet er ikke i mine øyne en god grunn. En anbefaling fra en lege betyr ingenting om det står i kontrakten at husdyr ikke er lov. Har en et problem med at det ikke er lov så må en finne seg en ny plass å bo. Anonymous poster hash: f1462...982 3
xinnia Skrevet 20. juli 2015 #20 Skrevet 20. juli 2015 Pøh. For min del så er ikke det en god grunn. Det spørs jo hvordan en definerer det. Førerhund er et selvfølge, men alt annet er ikke i mine øyne en god grunn. En anbefaling fra en lege betyr ingenting om det står i kontrakten at husdyr ikke er lov. Har en et problem med at det ikke er lov så må en finne seg en ny plass å bo. Anonymous poster hash: f1462...982 Vil man ikke følge husleieloven, så la vær å leie ut da vel 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå