Gå til innhold

Dette med fotograf...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og forloveden er veldig usikre på hvordan vi skal gjøre det med bryllupsfotografering og trenger litt innspill fra andre.

Jeg registrerer at det har blitt veldig "in" å leie seg en fotograf for hele dagen, slik at man er sikret seg masse minner fra både vielse, middag og fest.

Alternativet er å ta klassiske bilder hos en fotograf og la familie og venner stå for fotograferingen resten av kvelden.

Vi har ikke det største budsjettet å rutte med, og trodde kanskje at sistnevnte alternativ var relativt greit og billig, men i tilbud fra fotografen så synes jeg at vi får en litt dårlig deal. I tillegg til å betale for selve fotograferingen så må vi kjøpe bilder til takkekort og album selv. Alt av råfiler beholder fotografen inklusive rettigheter til å trykke de opp senere. Jeg sitter da igjen med inntrykket av at dette ikke vil føles som "våre" bilder i det hele tatt.

Å leie inn en fotograf for en hel dag kommer til å velte budsjettet vårt. Tenker å kanskje aventere et oppdrag for fotostudenter ol. for å kanskje få ned prisen litt, men det er kanskje også litt risky mtp. kvaliteten? Ønsker heller ikke å bruke dagen på å underbetale noen. Jeg er relativt "handy" med photoshop og diverse, så det jeg egentlig trenger er noen flotte bilder i råformat, så kan jeg eventuelt ta på meg resten selv. På den måten så trenger vi jo ikke å bruke penger på annet enn takkekort og heller vente til utgiftene roer seg før vi eventuelt trykker opp flere bilder i gave til besteforeldre ol.

Det siste alternativet er å samle inn bilder som gjestene tar i løpet av dagen. Jeg er sikker på at jeg kommer til å være rimelig fornøyd, men samtidig så vil jeg at folk skal kose seg på dagen og ikke føle press om å ta bilder til brudeparet. Ønsker heller ikke å bruke tiden etter bryllupet om å "tigge" for å få inn bilder fra gjestene.

Anonymous poster hash: e77c5...930
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å leie en hobbyfotograf? Noen som har et ok kamera og som klarer å ta litt bedre bilder en venner og familie med mobil og kompaktkamera. Og få den til å følge dere hele dagen. Da kan dere sikkert lage en avtale som passer dere bedre og betale en brøkdel av en profesjonell fotograf. Kanskje kjenner dere noen som er litt glad i å ta bilder? Er jo en trend nå at alle skal ha speilreflekskamera 😜

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la ut jobben på mitt anbud.no og fikk en fotograf til 7 000 kr i fjor, anbefales! Han er dog hobbyfotograf, men vi fikk gode bilder. 

Anonymous poster hash: d770d...31a
Skrevet

Vi skal ikke ha fotograf i det hele tatt, men har bedt gjestene om å ta masse bilder og laste dem opp på en Dropbox. Vi skal også ha engangskamera på alle bordene. Alle har jo så gode kamera på telefonene sine, så det blir sikkert mange gode blinkskudd :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi hyra en bryllupsfotograf for en hel dag og ikke ett eneste bilde han tok var bra. Jeg ante ugler i mosen da han brukte så lang tid (6mnd) på å sende oss bildene.

Det som reddet oss var noen av vennene som er hobbyfotograf og som kjente oss godt som tok kjempefine bilder. Jeg vil anbefale deg å be noen som kjenner dere til å fotografere dere istedet.

Anonymous poster hash: c3a9e...d13

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ikke ha fotograf i det hele tatt, men har bedt gjestene om å ta masse bilder og laste dem opp på en Dropbox. Vi skal også ha engangskamera på alle bordene. Alle har jo så gode kamera på telefonene sine, så det blir sikkert mange gode blinkskudd :)

Det er skummelt da! Folk har gode telefonkameraer for å dokumentere helt basic ting, men man får jo ingen dybde eller portrettbilder med en telefon. Folk flest klarer heller ikke å passe på at områdene rundt det man skal ta bilde av er noenlunde pent og ryddig. Og linjer. Og utsnitt.. Huff, det hadde jeg aldri turd. 

Anonymous poster hash: 0eabb...837

• Liker 3
Skrevet

Finnes det en fotoskole i nærheten av der dere bor/har bryllupet? I såfall kan dere prøve å komme i kontakt med elever der, de tar gjerne bilder for en rimeligere penge mot at de kan bruke bildene i portfolioen sin.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er innenfor budsjettet deres av fotografering da? Om man legger inn 12-13000 kroner vil man kunne få heldagsfoto av en god hobbyfotograf.

Samboer er hobbyfotograf, og fotograferer i bryllup. Han har rundt 14 bryllup i året, og opplever at flere og flere velger heldagsfotografering. På nettet vil du nok finne flere som ham om du søker, og disse er stort sett ikke dårligere enn de profesjonelle fotografene. De fleste av dem har sikkert bilder på nettstedet du kan titte på for å avgjøre om fotografen er god. 

Anonymous poster hash: 82406...716
Skrevet

Hvor omtrent holder du til? Fotografen i bryllupet vårt tok fantastiske bilder, både før vielse, under vielse, etter vielse med typisk bryllupsfotografering, under middag, ut på kvelden... Og i tillegg fikk vi komme på studio en uke i etterkant for å ta bilder vi følte vi ikke fikk ''nok av''. Og hun gjorde en kjempejobb. Hun er nyutdannet og har fagbrev, og har et eget lite hjemmestudio. Grunnen til at hun er såpass gunstig på pris er nok for å komme seg ''opp og frem'' siden hun er nyutdannet. Hun holder til i Møre og Romsdal. Men jeg er ganske sikker på at du kan finne lignende tilfeller der du bor, hvis du er på andre siden av landet.

AnonymBruker
Skrevet

Må dere leie inn fotograf for en hel dag da? Det finnes flere fotografer som fotograferer halve dagen, det viktige som jeg forstår for det er at dere får de digitale filene (og at bildene er fine selvfølgelig). Personlig synes jeg studiobilder som regel er grusomme, men forstår jo at det ofte blir alternativet hvor man ikke leier fotografen noen timer. Hvis dere skal bruke en fotostudent, hobbyfotograf e.l så be i det minste om å få se noen av potrettbildene deres først (det hjelper ikke om de er gode på landskap).

Anonymous poster hash: 4bcff...ba1
Skrevet

Jeg hadde gått for en hobby fotograf. Det er så mange av dem nå for tiden som tar bra bilder og de blir jo mye bedre enn mobilbilder uansett.

Skrevet

La inn jobben på mittoppdrg.no. Fikk mange svar, funnet en vi tror kommer til å ta bra bilder. Han er hobbyfotograf, men har egen nettside og bildene har har tatt før er kjempe flotte.

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg hadde fotograf hele dagen og fikk så utrolig mange vakre og profesjonelle bilder av alle som var i bryllupet, og alt som hendte fra begynnelse til slutt. Hadde jeg skullet gifte meg noen gang, hadde jeg definitivt gjort det samme, om jeg så hadde måttet kutte litt ned på andre ting! ;)

Anonymous poster hash: 7c354...bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...