lady90 Skrevet 17. juli 2015 #1 Del Skrevet 17. juli 2015 jeg sitter 11 timer foran pc- skjermen hver dag og har tatt en synstest som viser litt skjeve hornhinner, så ble anbefalt briller. Optikeren mente jeg burde ha en enstyrkebrille som også kunne brukes til evt. bilkjøring, men da dekkes ikke brillen av arbeidsgiver, de dekker kun databrille. Er det ikke bedre med en ren databrille foran skjermen og evt. noe annet til bilkjøring? Jeg sliter ikke spesielt med synet ved bilkjøring, ikke om kvelden heller, det er foran skjermen som er problemet. Hadde forestilt meg å begynne med en databrille (som jeg får), og evt. se om jeg trenger noe mer og isåfall kjøpe denne ekstra brillen selv. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/954472-databrille-eller-ikke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #2 Del Skrevet 17. juli 2015 Si ja takk begge deler. Anonymous poster hash: f6784...04f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/954472-databrille-eller-ikke/#findComment-16739387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #3 Del Skrevet 17. juli 2015 Er det kun skjeve hornhinner som er problemet ditt? Vet du hvor mye? Hvor gammel er du? Med svakt skjeve hornhinner så må man ofte anstrenge seg mer på nært enn man må på avstand. Sitter man mye på skjerm på jobb så har man, ved slike styrker, krav på å få dekket store deler av en slik brille av arbeidsgiver. Det som optikeren din nok prøvde å forklare, var at du også vil kunne bruke denne brillen på avstand - det vil bli klarere og mer behagelig, men behovet er primært på nært. Dermed vil denne brillen gå inn under kravene for å få brillen dekket, gitt at styrken er -1,0 D eller mindre i cylinder - selv om den faktisk kan brukes på avstand også. Hvis du vet styrken og oppgir alderen din, så blir det litt lettere å gi mer nøyaktig svar Anonymous poster hash: edc8a...409 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/954472-databrille-eller-ikke/#findComment-16739840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 21. juli 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 21. juli 2015 Er det kun skjeve hornhinner som er problemet ditt? Vet du hvor mye? Hvor gammel er du? Med svakt skjeve hornhinner så må man ofte anstrenge seg mer på nært enn man må på avstand. Sitter man mye på skjerm på jobb så har man, ved slike styrker, krav på å få dekket store deler av en slik brille av arbeidsgiver. Det som optikeren din nok prøvde å forklare, var at du også vil kunne bruke denne brillen på avstand - det vil bli klarere og mer behagelig, men behovet er primært på nært. Dermed vil denne brillen gå inn under kravene for å få brillen dekket, gitt at styrken er -1,0 D eller mindre i cylinder - selv om den faktisk kan brukes på avstand også. Hvis du vet styrken og oppgir alderen din, så blir det litt lettere å gi mer nøyaktig svar Anonymous poster hash: edc8a...409 Her er det som står på brilleseddelen: H: Sf: -0,25 Cyl: -0,75 Akse 165 V: Sf: -0.25 Cyl: -0,50 Akse 175 Faktisk sliter jeg mer når jeg ser på tv (kun teksten som er litt blurry) enn foran dataskjerme som jo er nærmere. Uansett mener optiker at jeg ikke trenger databrille men en brille jeg kan bruke både foran dataskjermen og til bilkjøring og tv. Må altså dekke den selv. Men jeg antar at jobben er pliktig å betale for synsundersøkelsen likevel? Mener jeg leste i en forskrift at alle som arbeider har krav på synsundersøkelse. Har allerede levert kvitteringen for synsundersøkelsen så håper ikke de trekker beløpet igjen. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/954472-databrille-eller-ikke/#findComment-16758845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #5 Del Skrevet 21. juli 2015 Her er det som står på brilleseddelen: H: Sf: -0,25 Cyl: -0,75 Akse 165 V: Sf: -0.25 Cyl: -0,50 Akse 175 Faktisk sliter jeg mer når jeg ser på tv (kun teksten som er litt blurry) enn foran dataskjerme som jo er nærmere. Uansett mener optiker at jeg ikke trenger databrille men en brille jeg kan bruke både foran dataskjermen og til bilkjøring og tv. Må altså dekke den selv. Men jeg antar at jobben er pliktig å betale for synsundersøkelsen likevel? Mener jeg leste i en forskrift at alle som arbeider har krav på synsundersøkelse. Har allerede levert kvitteringen for synsundersøkelsen så håper ikke de trekker beløpet igjen. Men du sliter foran dataskjerm? På hvilken måte? For hvis du blir sliten, vondt i hodet, anstrengt etc av jobbingen foran skjerm, så skyldes det styrkene dine, og da har du faktisk krav på databrille - selv om du også kan bruke brillen på avstand. Så her blir du feilinformert av optikeren (hvis det er tilfelle at du har symptomer som hodepine, sliten i øynene etc). Du har lave styrker, og vil sannsynligvis ikke merke noe særlig til de i det daglige, men når du sitter på skjerm må øynene anstrenge seg mer enn andre, derfor vil mange med den type styrke få symptomer og derfor trenge en brille som avlaster øynene - altså en databrille. Så gå tilbake, stå på ditt, be optikeren sjekke opp nærmere i lovverket, så får du deler av brillen dekket av din arbeidsgiver . Siden det er en databrille så kan i teorien arbeidsgiver kreve at du lar brillen ligge igjen på jobb og brukes kun der, men har aldri hørt om noen arbeidsgivere som faktisk gjør det . Anonymous poster hash: edc8a...409 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/954472-databrille-eller-ikke/#findComment-16759155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå