AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #1 Skrevet 17. juli 2015 Jeg har vært 14 dager i Sverige. I en middels stor by. Bor selv i Norge i en middels stor by. Man unner seg noe lettvint, noe godt i ferien. Det som slår meg når jeg var i Sverige er prisene Eks. Vi gikk på konditori. Vi kjøpte smørbrød, kaker, kaffe og brus. Det var veldig billig. En fam kan gå der uten å bli flådd til skinnet. Vi bodde ikke langt unna, så vi så at lokalet var fullt hele dagen, og kø. Nå fikk jeg vite at dette gikk så det suste. Vi var innom flere plasser og koste oss. Det var prisene og utvalget vi la merke til Og at de hadde fulle hus, og kø Lønnsnivået kan ikke forklare denne forskjellen. Så kommer vi til Norge. Går inn på bakeriet. Sitter to sjeler med hver sin kaffekopp. Ser i disken, et halvt rundstykke med en skive skinke som har lagt der i mange timer skal de 36 kroner for. Ikke fristende. Kan de ikke piffe opp rundstykkene sine, og baguettene, som ligger der seige. I Norge tviholder de på de stive prisene sine. Er det ikke bedre å få folk i lokalet, selge 20 rundstykker, istedenfor 1? Så på menyen på kafeen på kjøpesenteret. 225 kr for en middag. Med tanke på at det er poser de har klipt opp og varmet, så er det ikke noe annet enn overpriset. Grand Hotell har dagens på samme dag. Og det er mat laget fra bunnen. 198,- Med tanke på utvalget på eks bakerier i Norge, så har jeg ikke sett fornying på mange år. Hvorfor har svenskene så mye flere varesorter? tror Norge har mye å lære. Hjelper lite å starte kafe, eller konditori når du har et prisnivå som skremmer kunder vekk. En kafe med 2-4 gjester virker avskrekkende på kunder. De går ikke inn. Er det kø, så blir det ennå mer kø. Jeg nekter å tro at det er kun lønnsnivået som gjør dette Anonymous poster hash: 69327...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #2 Skrevet 17. juli 2015 Jeg har vært 14 dager i Sverige. I en middels stor by. Bor selv i Norge i en middels stor by. Man unner seg noe lettvint, noe godt i ferien. Det som slår meg når jeg var i Sverige er prisene Eks. Vi gikk på konditori. Vi kjøpte smørbrød, kaker, kaffe og brus. Det var veldig billig. En fam kan gå der uten å bli flådd til skinnet. Vi bodde ikke langt unna, så vi så at lokalet var fullt hele dagen, og kø. Nå fikk jeg vite at dette gikk så det suste. Vi var innom flere plasser og koste oss. Det var prisene og utvalget vi la merke til Og at de hadde fulle hus, og kø Lønnsnivået kan ikke forklare denne forskjellen. Så kommer vi til Norge. Går inn på bakeriet. Sitter to sjeler med hver sin kaffekopp. Ser i disken, et halvt rundstykke med en skive skinke som har lagt der i mange timer skal de 36 kroner for. Ikke fristende. Kan de ikke piffe opp rundstykkene sine, og baguettene, som ligger der seige. I Norge tviholder de på de stive prisene sine. Er det ikke bedre å få folk i lokalet, selge 20 rundstykker, istedenfor 1? Så på menyen på kafeen på kjøpesenteret. 225 kr for en middag. Med tanke på at det er poser de har klipt opp og varmet, så er det ikke noe annet enn overpriset. Grand Hotell har dagens på samme dag. Og det er mat laget fra bunnen. 198,- Med tanke på utvalget på eks bakerier i Norge, så har jeg ikke sett fornying på mange år. Hvorfor har svenskene så mye flere varesorter? tror Norge har mye å lære. Hjelper lite å starte kafe, eller konditori når du har et prisnivå som skremmer kunder vekk. En kafe med 2-4 gjester virker avskrekkende på kunder. De går ikke inn. Er det kø, så blir det ennå mer kø. Jeg nekter å tro at det er kun lønnsnivået som gjør detteAnonymous poster hash: 69327...c0b Det er nok leppe kun lønnsnivået, men også at å leie lokaler i Norge generelt er en del dyrere enn i Sverie. Enig i at det er for dyrt.Anonymous poster hash: d7226...911
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #3 Skrevet 18. juli 2015 Det er selvfølgelig fordi lønnsnivået er dyrere. På grunn av høyere lønnsnivå er ALT dyrere i Norge, altså lønn, leie, strøm, arbeidsgiveravgift osv. Anonymous poster hash: c0aa0...030 2
Perelandra Skrevet 18. juli 2015 #4 Skrevet 18. juli 2015 Det er selvfølgelig fordi lønnsnivået er dyrere. På grunn av høyere lønnsnivå er ALT dyrere i Norge, altså lønn, leie, strøm, arbeidsgiveravgift osv. Anonymous poster hash: c0aa0...030 Enig med deg her. Lønnsnivået er en viktig årsak til at varene er dyrere i Norge enn i Sverige og Danmark. Det er mange ledd som skal tjene penger før varen til slutt når ut til forbrukerne. Alt er dyrere i Norge, bare se på boligprisene. 1
Liberalisten Skrevet 18. juli 2015 #5 Skrevet 18. juli 2015 Norge har ikke fri konkurranse, det er som en vernet bedrift hele greia. Alt i fra landbruket til import av råvarer. Avgifter, tollmurer, skatter og reguleringer. Alt dette gjør at vi får høye kostnader, på alt i fra pålegg til lønns og administrasjonskostnader. Vil du ha en endring så stem på partier som vil frigjøre markedet 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #6 Skrevet 18. juli 2015 Når en kafé selger et halvt rundstykke til 36 kroner. Et rundstykke laget av deig i Polen. Tørt og smakløst. Altså 74 kr for et. Kaffekopp til 30 kr. Da ber plassen folk om å holde seg vekk. Når du selger et rundstykke i timen,så sier det seg selv at det ikke vil gå rundt. Er det ingen som tenker:hva kan jeg gjøre for å få det til å gå rundt,få folk inn?lage kø? Er det ikke bedre å selge 5 rundstykker i timen?Anonymous poster hash: 69327...c0b
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #7 Skrevet 18. juli 2015 Jeg er enig med deg ts. Jeg var på bakeri her om dagen, og kjøpte et horn med pålegg og en kopp te. 100 kroner ble det. Altså 70-80 kroner for et tørt horn med lite pålegg. Holder meg langt unna fra nå av.Anonymous poster hash: 398f1...362
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #8 Skrevet 19. juli 2015 Har akkurat kommet tilbake etter en tur til Polen. Der kan man snakke utvalg!! Store butikker med masse forskjellig, metervis av ulike kjøtttyper, billig! Samme med cafeer/konditorier. Typ 50 kroner for kaffe og god kake eller smørbrød. Norge er den siste sovjetstaten som han politikeren sa en gang....Anonymous poster hash: 0b39c...06b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå