AUF Skrevet 8. september 2004 #1 Skrevet 8. september 2004 Dere som er gift/samboere: Hvordan fordeler dere husarbeidet? Bare nysgjerrig jeg
Gjest Camelia Skrevet 8. september 2004 #2 Skrevet 8. september 2004 Lag hver deres liste over ting dere mener må gjøres i huset daglig, og en annen over ting dere mener må gjøres i huset ukentlig. (Evt. også en over ting som må gjøres sporadisk, som plutselig vedlikehold etc.). Se på listene sammen, bli enige om hva dere kan stryke. (Stryk noe!) Bli enige om hva som må gjøres hver dag, evt. hvilke dager hva skal gjøres. Jobber han? Jobber du? Er du, eller han, hjemme i hverdagen med 1, 2, 3 eller 4 barn? Ta sånne ting litt i betraktning når dere, i fellesskap, fordeler oppgavene mellom dere. La ham gjerne velge, større sjanse for at han gjennomfører dersom han selv har bestemt sin del av husarbeidet. Når dere begge er fornøyde med listen, heng den opp på kjøleskapet. Og følg den slavisk, i hvertfall i begynnelsen. Funker for mange, funker sannsynligvis ikke for alle... Evt. fordel rommene mellom dere: Han, hverdag, lett sjaining: Stue, bad, entré/gang. Du, hverdag, lett sjainig: Kjøkken, soverom. Oppgavene gjøres den første halvtimen etter at ungene er i seng (hvis de er små, er de store får de hjelpe til!) Han, hver fredag, skikkelig sjaining: Kjøkken, soverom. Du, hver fredag, skikkelig sjaining: Stue, bad, entré/gang. Store unger får tilpassede oppgaver. Poenget mitt er: Lag klare avtaler som dere blir enige om. Kunsten blir å bli enige...
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 #3 Skrevet 8. september 2004 Vi fordeler det slik: HAN- rydding av alt bortsett fra kjøkkenet, klesvask, støvsuging og klipping av plen. JEG- alt på kjøkkenet (oppvask, matlaging, vask + rydding), all vask bortsett fra klesvask og "dill-dall" (planter, puter, pynteting osv.) BEGGE- handling, smårydding. Dette fungerer supert hos oss!
Gjest Anki Skrevet 8. september 2004 #4 Skrevet 8. september 2004 Jeg lager middag, han rydder bordet. Vi rydder litt hver dag, mens jeg pleier å ta storrengjøring i helgene. Jeg vasker klær, sortere og legger i skuffene. Han tar alt med bil og grovt hagearbeid som gressklipping, hekkklipping osv. Samt tar han det meste av vedlikehold på huset. Synes det går greit for det meste, synes han er veldig flink til å høre på meg når jeg blir lei av å rydde etter han og barna. Spesielt etter måltidene føler jeg det noen ganger er et helt måltid på gulvet! Det ser han aldri, men når jeg sier fra støvsuger han alltid uten å klage. Generelt er han kjempeflink til å hjelpe!
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2004 #5 Skrevet 9. september 2004 Vi har vaskehjelp, og konsentrereross heller om å krangle om andre ting...
Gjest Oslogjest Skrevet 9. september 2004 #6 Skrevet 9. september 2004 Etter å ha vært gift noen år har vi også fått oss vaskehjelp 3,5t i uken. Vaskehjelpen tar det viktigste, men som vi rydder før hun kommer. Ønsker ikke at hun skal bruke tiden sin på å rydde. Begge ungene må rydde sine rom også. Storreingjøring gjør vi selv.Gjest har 2 bra innlegg - er begge "gjest"-ene samme person? Det er omtrent slik vi har det hjemme også. Dessuten er det utvilsomt slik i de fleste hjem at hankjønnet utfører mer praktisk arbeid med hus, bil osv enn hunkjønnet. Hun derimot tar igjen på mange andre områder. Det som er viktig er å finne en smule balansegang i fordelingen av arbeid - som dere BEGGE er fornøyd med. En annen sak som er meget viktig å finne ut av er hvor ryddig/rent man ønsker å ha det. Hvis det er stort gap mellom hun og han her ligger det an til en smule frustrasjoner og mulig krangel. Har venner som har det svært uryddig/møkkete (hvor jeg ikke kunne ha bodd) og noen som har det så sterilt at det ser ut som det er visning for salg om 2 minutter(der kunne jeg heller ikke ha bodd) Hos oss er det en mellomting - og det er jeg glad for. Krangle gjør vi om helt andre ting enn fordeling av arbeid hjemme. Det går knirkefritt og har alltid gjort det.
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2004 #7 Skrevet 9. september 2004 Akkurat nå gjør han alt :-) Han er for tiden arbeidsledig og det er egentlig ganske behagelig å komme hjem til en ren og ryddig leilighet, rene klær i skapet med middagen klar på bordet. Håper bare jeg ikke blir alt for bortsjemt slik at jeg husker å ta min del når han får jobb igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå