Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på en styrketime på onsdag. Igår var jeg uutholdelig støl i både over- og underkropp, mens i overkroppen har det gått over litt idag. Men jeg er fortsatt like støl i underkroppen, særlig vondt er det på baksiden av lårene (gjorde markløft og knebøy, som jeg ikke gjør særlig tungt til vanlig). 

Bør jeg vente til stølheten har gått over før jeg trener igjen? Fikk lyst til å jogge litt og trene litt styrke idag, men vet ikke om det er lurt? 

Hilsen jente 21 

Anonymous poster hash: 25d98...8ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stølhet skyldes at du har påført muskelvevet skade, noe som fører til reparasjonsmodus som styrker fibrene. Det er viktig at fibrene får tid til denne prosessen, (viktigere med alderen da denne prosessen går senere.)

Jeg ville iallefall ikke kjørt tung styrke, kanskje noe isolasjon på steder som du ikke støl, skuldre f.eks, gått en tur eller noe. 

Skrevet

Du har trent unødvendig hardt hvis du er sååå stiv og støl. Men det er ikke noe fare å trene igjen hvis du bare er normalt stiv og støl. Det er faktisk bedre enn å vente til du ikke lenger er støl.

• Liker 1
Skrevet

Begge deler funker. Det spørs hvirdan man trener. Kroppsbyggertrening er tradisjonelt å trene 5+ øvelser med 5-15 reps, til failure på alle sett en gang i uka.

Ingen idrettsutøvere trener på den måten.

AnonymBruker
Skrevet

Du har trent unødvendig hardt hvis du er sååå stiv og støl. Men det er ikke noe fare å trene igjen hvis du bare er normalt stiv og støl. Det er faktisk bedre enn å vente til du ikke lenger er støl.

Hehe, jeg er vel ikke utenomjordisk stiv og støl, men har vondt på baksiden av lårene bare jeg går vanlig, ja. Kjenner det også litt i ryggen enda. Tror ikke jeg trente unødvendig hardt, men trener som regel med litt tyngre vekter på styrketimene på senteret enn jeg gjør når jeg trener alene :) 

Anonymous poster hash: 25d98...8ec

Skrevet

Feil. Hvis man ikke har trent på år og dag, eller begynner med en ny treningsform man aldri har gjort ført, blir man gjerne skikkelig støl de første 2-3 gangene. Det er uunngåelig.

Som Lurium sa her skyldes stølheten at man har fått en del rupturer i muskelvevet. Stølheten varer helt til den muskulære skaden er helet. Da sier det seg selv at det tar lenger tid for musklene å komme seg hvis man trener før man er kvitt stølheten.

TS: Det er bare å ta det med ro til det gir seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feil. Hvis man ikke har trent på år og dag, eller begynner med en ny treningsform man aldri har gjort ført, blir man gjerne skikkelig støl de første 2-3 gangene. Det er uunngåelig.

Som Lurium sa her skyldes stølheten at man har fått en del rupturer i muskelvevet. Stølheten varer helt til den muskulære skaden er helet. Da sier det seg selv at det tar lenger tid for musklene å komme seg hvis man trener før man er kvitt stølheten.

TS: Det er bare å ta det med ro til det gir seg.

Så lenge det faktisk er en hviledag i mellom, så er det sjelden noen risiko selv for nybegynnere å trene styrke med hvilkedag imellom. Å bli ganske støl er ganske vanlig i begynnelsen. 

Når det gjelder løping er det sjelden noe problem, det belaster kroppen på en helt annen måte. 

Anonymous poster hash: 5ebb3...311

Skrevet

Single faktor-modeller hvor muskelen skal være fullstendig restituert etter den er trent, er fullstendig avleggs. Den er tatt ut av 90-tallets uvitenskapelige kroppsbyggermiljø.

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg og lurt på. Har prøvd å søke på nett, men står så mye forskjellig. Har begynt å trene overkropp en dag og underkropp en annen siden jeg er så usikker. Jogger og sykler i tillegg, noe jeg føler er greit siden jeg belaster på en annen måte.

Anonymous poster hash: 9e2cc...386

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...