AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Hei. Jeg har en 2,5 åring som i perioder våkner mange ganger per natt, nå i ferien er det spesielt ille, han har rett og slett vært våken i flere timer (!) hver eneste natt! Vi står opp og legger oss til samme tid som i hverdagen ellers, vi finner på aktiviteter hver eneste dag.. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke vil sove Han har aldri vært noen sovebaby og vi har slitt mye med søvnen, men det siste halve året har han sovet kjempebra, fra 19.00 - 07.00 hver eneste dag uten å våkne. Hva skal man gjøre i sånne perioder? Jeg har forsøkt opp-ned metoden siden han var baby egentlig, klarer ikke helt å sitte å høre på at han skriker alene på rommet :s Anonymous poster hash: bf8f3...6e3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #2 Skrevet 16. juli 2015 Når han er så stor som 2,5 er det vel mulig å snakke med han om at han må være flink gutt og sove hele natten i egen seng? Jeg har selv en på 2,5 som innimellom tuller litt ved legging eller om natten eller begge deler. Da funker det alltid å prate med han om at han må slutte å tulle, og å motivere han med at han skal få klistremerke eller tatovering hvis han er flink neste natt. Min har også tullet mye med søvnen helt siden han var baby, men nå som han er blitt såpass stor synes jeg problemene er mye lettere å løse.Anonymous poster hash: 033c0...b34
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #3 Skrevet 16. juli 2015 Når han er så stor som 2,5 er det vel mulig å snakke med han om at han må være flink gutt og sove hele natten i egen seng? Jeg har selv en på 2,5 som innimellom tuller litt ved legging eller om natten eller begge deler. Da funker det alltid å prate med han om at han må slutte å tulle, og å motivere han med at han skal få klistremerke eller tatovering hvis han er flink neste natt. Min har også tullet mye med søvnen helt siden han var baby, men nå som han er blitt såpass stor synes jeg problemene er mye lettere å løse.Anonymous poster hash: 033c0...b34 Takk for svar Jo, jeg snakker selvsagt med han om det. Men han er jo også i trassalderen og vil gjerne bestemme alt selv.. Så det er helt uaktuelt for han å legge seg ned i sengen og sove, uansett hva jeg sier/forklarer desverre :/ Hadde jo vært veldig greit om jeg bare kunne si at han måtte sove også sov han Men desverre er det ikke så enkelt med min :s Anonymous poster hash: bf8f3...6e3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #4 Skrevet 16. juli 2015 Takk for svar Jo, jeg snakker selvsagt med han om det. Men han er jo også i trassalderen og vil gjerne bestemme alt selv.. Så det er helt uaktuelt for han å legge seg ned i sengen og sove, uansett hva jeg sier/forklarer desverre :/ Hadde jo vært veldig greit om jeg bare kunne si at han måtte sove også sov han Men desverre er det ikke så enkelt med min :s Anonymous poster hash: bf8f3...6e3 Jeg skjønner det med trassalderen, der er min også om dagen; noe helt ekstremt..! Men jeg skjønner ikke helt at det ikke funker å motivere han til å sove om natten ved å lokke med noe småtteri som han synes er stas? Min er som sagt veldig begeistret for klistremerker og tatoveringer, så det funker veldig godt å minne han på at han får det som premie hvis han er grei, de gangene han prøver seg på noe tull. Men det kan jo være andre ting også hvis ikke klistremerker fenger sønnen din? Såpebobler? Ballonger? Småbiler?Anonymous poster hash: 033c0...b34
LindaM Skrevet 16. juli 2015 #5 Skrevet 16. juli 2015 Føler med deg! Jeg har full forståelse for at lokkemidler ikke hjelper. Min 3 åring har først nå blitt bedre til å sove natten igjennom. Det skjer fortsatt at han er våken 1-2 timer midt på natten, men det er sjeldnere og sjeldnere heldigvis. Ingenting har hjulpet bortsett fra tid.. Vet du hvorfor han ikke vil sove? Hvis han er redd eller trenger kos, så ville jeg lagt han i senga sammen med dere, sagt at "nå er det sovetid, vi skal ikke snakke sammen, men mamma/pappa er her" Da slipper man iallefall å gå inn og ut av rommet. Samtidig som han føler seg trygg. Vår sovnet ikke fortere av å komme til oss, men vi duppet av mens han var våken, og det ble ikke så mye styr. Håper det bedrer seg raskt. Det er utrolig slitsomt med lange våkenperioder midt på natta.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #6 Skrevet 16. juli 2015 Vi prøvde å legge barnet senere med god effekt. Etterhvert som det ikke lenger fungerte (kan jo ikke legge barna kl 10 heller) tok vi bort middagsluren og etter det null problem. Anonymous poster hash: 478ad...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Jeg skjønner det med trassalderen, der er min også om dagen; noe helt ekstremt..! Men jeg skjønner ikke helt at det ikke funker å motivere han til å sove om natten ved å lokke med noe småtteri som han synes er stas? Min er som sagt veldig begeistret for klistremerker og tatoveringer, så det funker veldig godt å minne han på at han får det som premie hvis han er grei, de gangene han prøver seg på noe tull. Men det kan jo være andre ting også hvis ikke klistremerker fenger sønnen din? Såpebobler? Ballonger? Småbiler?Anonymous poster hash: 033c0...b34 Hmm.. jeg mener ikke å kritisere eller noe sånt, men for å være ærlig er det litt imot min "type oppdragelse" (om du skjønner) å skulle lokke med ting for å få han til å gjøre noe.. føler vel kanskje at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste. Han vet jo godt at det er natten og at vi skal sove - og han er jo istand til det, det har vi jo erfart i lange perioder, men disse våkeperiodene kommer stadig tilbake og med flere timers våke hver natt :s Anonymous poster hash: bf8f3...6e3 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Føler med deg! Jeg har full forståelse for at lokkemidler ikke hjelper. Min 3 åring har først nå blitt bedre til å sove natten igjennom. Det skjer fortsatt at han er våken 1-2 timer midt på natten, men det er sjeldnere og sjeldnere heldigvis. Ingenting har hjulpet bortsett fra tid.. Vet du hvorfor han ikke vil sove? Hvis han er redd eller trenger kos, så ville jeg lagt han i senga sammen med dere, sagt at "nå er det sovetid, vi skal ikke snakke sammen, men mamma/pappa er her" Da slipper man iallefall å gå inn og ut av rommet. Samtidig som han føler seg trygg. Vår sovnet ikke fortere av å komme til oss, men vi duppet av mens han var våken, og det ble ikke så mye styr. Håper det bedrer seg raskt. Det er utrolig slitsomt med lange våkenperioder midt på natta. Nei, jeg tror han rett og slett bare ikke VIL sove. Det er det han sier i hvertfall "Vil IKKE sove", "sitte i stua", "se på brannman sam" osv. Han har aldri vært redd for noe (hittil) og får masse kos, selv om han egentlig ikke akkurat har tid til å sitte å kose så mye akkurat nå (mark i rumpa!) Anonymous poster hash: bf8f3...6e3
Gjest Magdalene Skrevet 17. juli 2015 #9 Skrevet 17. juli 2015 Sover han på dagtid? Hva med om han får sove hos dere for en periode? Ellers så er det jo bare og legge, og legge og legge.
Sol79 Skrevet 17. juli 2015 #10 Skrevet 17. juli 2015 (endret) Vi hadde det samme med vår som nå er 3 år. Han har i grunn vært sånn siden han var født, og det er beinhardt å fungere på dagtid når man er våken 2-3 timer hver natt. Her hjalp det ikke å prate om det, for alt som er greit for han på dagen er virkelig ikke greit når han våkner om natta. Tror ikke det fins et klistremerke i hele verden som ville fått han til å snu seg rundt og sove videre. Vi ga opp da han var 2,5 år. Da var vi helt utslitte etter langvarig søvnmangel. Nå sover en av oss alltid sammen med han, og nå får hele familien sove om natta. Endret 17. juli 2015 av Sol79 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #11 Skrevet 17. juli 2015 Legg ungen tilbake til deres rom for en periode. F.eks. I en reiseseng. Da kan han se at dere foreldre blir liggende å sove, selvom han våkner,og det er utrolig kjedelig å se på for barnet. Ofte legger barnet seg ned igjen, tumler og turner litt rundt. Men sovner til slutt Alternativ gi noen bøker eller noen små leker oppi senga. Også da pleier barna sovne til slutt etter å ha kikket og lekt litt først. Men uansett hva dere velger som metode, så ta aldri ungen ut av senga for å stå opp, for det er målet til barnetAnonymous poster hash: 031e8...485
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #12 Skrevet 17. juli 2015 Jeg hadde nok prøvd å være konsekvent med barnet når det var så stort. Anonymous poster hash: 3e8ae...b12
Kvist Skrevet 17. juli 2015 #13 Skrevet 17. juli 2015 Eldste min var også sånn en periode. Det tok laaaaang tid før vi fant ut at hun rett og slett syntes det var så bra å stå opp, få en rolig start på dagen og se på barnetv at hun var "redd" for å forsove seg. Hun småvåknet litt om natten, og istedetfor å sovne igjen ble hun liggende klar og vente på morgen. Og med barns dårlige tidsforståelse og tolmodighet ble det jo bare rot. Løsningen vår var en sånn vekkerklokke med natt og dag-visning. Hun fikk ikke lov å gå ut av senga mens kaninen på klokka sov, men det var lov å stå opp når kaninen hadde stått opp. Vi satte i tillegg på vekking med lyd så hun skulle være trygg på å ikke forsove seg. Selv om det for oss voksne virker helt feil med vekking kl sju for å se på barnetv gjorde det henne tryggere, og resulterte i at hun ikke var våken hele natta lengre. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #14 Skrevet 17. juli 2015 Eldste min var også sånn en periode. Det tok laaaaang tid før vi fant ut at hun rett og slett syntes det var så bra å stå opp, få en rolig start på dagen og se på barnetv at hun var "redd" for å forsove seg. Hun småvåknet litt om natten, og istedetfor å sovne igjen ble hun liggende klar og vente på morgen. Og med barns dårlige tidsforståelse og tolmodighet ble det jo bare rot. Løsningen vår var en sånn vekkerklokke med natt og dag-visning. Hun fikk ikke lov å gå ut av senga mens kaninen på klokka sov, men det var lov å stå opp når kaninen hadde stått opp. Vi satte i tillegg på vekking med lyd så hun skulle være trygg på å ikke forsove seg. Selv om det for oss voksne virker helt feil med vekking kl sju for å se på barnetv gjorde det henne tryggere, og resulterte i at hun ikke var våken hele natta lengre. Den klokken fungerer hos mange har jeg hørt Anonymous poster hash: 3e8ae...b12
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #15 Skrevet 17. juli 2015 Ta vekk dagduppen eller legg ham en halvtime senere på kveldene ☺ Høres jo ut som om han ikke er trøtt når han skal legge seg. Anonymous poster hash: 62609...b42 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #16 Skrevet 17. juli 2015 For oss hjalp det rett og slett å være streng. Når hun våknet om natten kunne hun komme inn og sove i vår seng (ligge i ro og ikke tulle), eller ligge i sin egen seng. Jeg bruker litt streng stemme, nå er det natta osv. Minst mulig prat, og hvertfall ikke noe snakk om at hun skal få ditt og datt morgenen etter dersom hun legger seg igjen(det vet jeg ikke ville fungert her, da ville jeg gjort henne mer våken og masete).Anonymous poster hash: 7eb06...09a
MotherOfDragons Skrevet 17. juli 2015 #17 Skrevet 17. juli 2015 Er det mørkt nok på rommet hans? Jeg slet selv med søvnen på sommeren når det ble lyst på rommet. Et annet tips er en sånn kaninklokke som viser sol og måne og si at han gjerne må ligge våken i sengen å lese, tegne etc om han våkner, men han får ikke komme inn å vekke dere før kaninen og solen er på plass.
Lunarstone Skrevet 17. juli 2015 #18 Skrevet 17. juli 2015 Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg føler med deg, TS. Vurderte å lage en lignende tråd selv, jeg har ei på 2,5 som har lange våkenperiodet omtrent hver natt. Spennende å følge med denne tråden, og "godt" å vite at det er flere i samme båt.
Sushi Skrevet 18. juli 2015 #19 Skrevet 18. juli 2015 Funker det om han får sove sammen med dere (eller en av dere)? I så fall ville jeg gjort det en periode. Ikke tenk at han blir liggende i deres seng til han flytter ut, for det skjer ikke. Hvis det ikke funker så gjelder det å være streng. Han skal ikke skrike og være redd alene, men sutring eller sinnaskriking er noe annet. Dere kan godt gå ut av rommet selv om han roper etter dere. Si fra at det er natt og at han skal sove og gå ut. Gjenta til det uendelige... Men jeg ville som sagt heller hatt han på rommet med dere hvis det funker. Da vet dere at han ikke er redd og slipper å slite med dårlig samvittighet. Er forøvrig enig med deg i at det ikke er smart å lokke med leker eller andre premier for noe så elementært som å sove.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2015 #20 Skrevet 18. juli 2015 Vi samsover med vår 2-åring og har gjort det i nesten ett år nå. Han sov på vårt rom, men i egen seng, som baby, men flyttet på eget rom da han var ca 10 mnd. Det fungerte veldig bra i flere mnd, før han begynte å rope etter oss på nettene. Etter et par uker med dårlig søvn for alle, lot vi han bare sove hos oss. Vi er kjempefornøyde med den løsningen. Dersom han småvåkner i løpet av natten, er det nok for han å kjenne at vi er der. Vi har ikke hatt en eneste lang våkenperiode på natten siden han flyttet inn til oss, og alle tre sover godt. Små barn på den alderen utvikler seg så fort, og kanskje er barnet ditt mørkredd/har mareritt/hodet er kaotisk/savner mamma og pappa? Uansett tenker jeg at barnet mest sannsynlig roer seg hos dere, og "kampen" om å sove alene kan man ta når barnet er større. Anonymous poster hash: 79565...e2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå