Gå til innhold

Dere som har dykkerkurs! Vil lære å dykke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å lære meg å dykke. Har lyst å ta et nybegynner-kurs, men er det nok? Får man virkelig nok kompetanse til å tørre å utøve dykking alene (jeg ville aldri dykket alene uansett, men dere skjønner)? 

Og er det fint å dykke i Norge? Liker du å dykke? Er det kostbart (mye utstyr ol)?

Jeg bor i Bergen, og vet bare om Nemo. Har noen erfaringer med Nemo? Eller finnes det andre steder å ta dykkerkurs i Bergen?

Anonymous poster hash: e4e3e...9b3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På et nybegynnerkurs får man setvikat, så ja man føler seg trygg. Å dykke alene vet jeg ikke er lov, man blir trent opp til å alltid holde øye med den andre og hvordan hjelpe den andre om den feks mister masken, skader seg og går tom for luft.

Anonymous poster hash: 21a27...f3b

Gjest Gjest_frisk
Skrevet

Som Open Water Diver er du sertifisert til å dykke ned til 18 (tror jeg? Eller 20?) meter. 

Dykking alene skal man ikke drive med uansett.

Det kan være veldig fint i Norge hvis det er klart, så du har sikt, og du dykker på rett plass.

Jeg elsker å dykke.

Ja, det er kostbart hvis du vil eie eget utstyr.

Skrevet

Hvor kostbart da? 

Skrevet

Tok dykkerlappen på hydra i Drøbak for 8 år siden.... Padi open water, dvs ned til 18 meter. Hadde noen dykk i Norge, gikk til innkjøp av utstyr.....nesten 20.000, og sluttet å dykke.....

Dro til thailand (nå med ny kjæreste uten dykkelapp) og han tok OW og sammen tok vi advanced open water som lærer deg dykk til 30 meter. Og etter dette har vi dykket oss litt rundt.

Vi bor 30 meter fra sjøen, men har kun to dykk her i oslofjorden senere tid..... Jeg syntes det er kaldt å dykke i norge....brrrrr!

Dykking med utstyr, kontroll av utstyr, fylling av luft osv er ikke en gratis hobby, men en finfin hobby og bedrive med noen!

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg har advanced OWD-sertifikatet (kan altså dykke ned til 30 meter), men føler meg ikke trygg nok til å dykke alene med en annen nybegynner. Vil alltid ha instruktør/"guide". Dette fordi det går så lang tid mellom hvert dykk at jeg ikke har full kontroll på utstyr etc, og gjør man noe feil kan det jo bli ganske fatalt.

Men dykking er en fantastisk aktivitet, og tar du et kurs i Norge blir du fort kjent med folk du kan dykke trygt med. På ferie i typiske dykkeland er det også praktisk å ha sertifikatet selv om du vil dykke med instruktør, for da har dere mer frihet.

Dykking i Norge er kjempefint, og veldig annerledes enn i varmere strøk. Tar du lappen her vil du dessuten få en positiv overraskelse når du dykker i varmere strøk - det er nemlig mye enklere når du slipper tørrdrakt etc.

Skrevet

Jeg har også OWD sertifikat, men man skal ikke dykke alene. Det første du lærer er Buddy reglene, nettopp fordi du og den andre dykkeren skal sjekke hverandres utstyr at alt er gjort rett.

Alle farvann er forskjellige så man burde alltid oppsøke en som er lokalkjent som guide uansett. De vet nøyaktog hvor det er verdt å dykke samt hvor det kan være fare/sterke strømmer etc.

Jeg tok kursene i Thailand. Fantastisk opplevelse og absolutt å anbefale. Varmt og krystallklart vann, sinnsyke farger og rikt liv med nydelige korallrev. Masse "Nemoer" ❤️ Jeg "fløy" med en havskilpadde og spionerte på en hai :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har OW dykkerlappen og nitrox.

Anbefaler å legge det til en sydenferie. Du tar lappen glatt på en ukes opphold. Dessuten er det både spennende og gøy å ta lappen i seg selv. Mye bedre å gjøre det på en sydentur enn å bare ligge på stranda og kjede seg. De henter deg på hotellet vanligvis, og det koster ikke mer enn rundt kr: 2000,-

Jeg gjorde dette, og dykker nesten hver sommer når jeg er på sydenferie. Det er så mye spennende å oppleve under vann i koralrev og vrakdykk. Du får da guidede heldags turer på en båt med god mat som tar deg med til disse stedene. Guidene er ofte skandinaviske.

Anonymous poster hash: eb5a2...8fd

Skrevet

Jeg vurderer å lære meg å dykke. Har lyst å ta et nybegynner-kurs, men er det nok? Får man virkelig nok kompetanse til å tørre å utøve dykking alene (jeg ville aldri dykket alene uansett, men dere skjønner)? 

Og er det fint å dykke i Norge? Liker du å dykke? Er det kostbart (mye utstyr ol)?

Jeg bor i Bergen, og vet bare om Nemo. Har noen erfaringer med Nemo? Eller finnes det andre steder å ta dykkerkurs i Bergen?

Anonymous poster hash: e4e3e...9b3

Jeg vil anbefale deg å ta kurs i Norge, faktisk. Du blir vant med å håndtere tørrdrakt og bli nøytral i vannet på en annen måte enn med "lettere utstyr" i syden. Tar du kurs i Thailand eller andre "sydenland", bør du ta tørrdraktkurs hvis du skal dykke i Norge, da det er noe ulik teknikk.

Skal du dykke, bør du dykke jevnlig for å bli trygg, trygg buddy, god dykker, få erfaring. Dette får du kun hvis du dykker store deler av året, slik at du lærer deg å håndtere ulike forhold (dårlig sikt, frost, strøm osv).

Mye utstyr, dyrt utstyr. Men har du kjøpt det, så har du det gjennom mange år hvis du vedlikeholder det. Tørrdrakt, vest, ventilsett, ABC-utstyr kommer fort på 15 000 - 20 000 kr. Men du får ofte tak i brukt utstyr, bare se på aktuelle dykkesider.

Lykke til med dykking, det er en fabelaktig spennende verden under vann! Og de flotteste dykkene er definitivt i Nord-Norge på seinvinteren, før algevekst i vannet.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta kurs i Norge, faktisk. Du blir vant med å håndtere tørrdrakt og bli nøytral i vannet på en annen måte enn med "lettere utstyr" i syden. Tar du kurs i Thailand eller andre "sydenland", bør du ta tørrdraktkurs hvis du skal dykke i Norge, da det er noe ulik teknikk.

Skal du dykke, bør du dykke jevnlig for å bli trygg, trygg buddy, god dykker, få erfaring. Dette får du kun hvis du dykker store deler av året, slik at du lærer deg å håndtere ulike forhold (dårlig sikt, frost, strøm osv).

Mye utstyr, dyrt utstyr. Men har du kjøpt det, så har du det gjennom mange år hvis du vedlikeholder det. Tørrdrakt, vest, ventilsett, ABC-utstyr kommer fort på 15 000 - 20 000 kr. Men du får ofte tak i brukt utstyr, bare se på aktuelle dykkesider.

Lykke til med dykking, det er en fabelaktig spennende verden under vann! Og de flotteste dykkene er definitivt i Nord-Norge på seinvinteren, før algevekst i vannet.

Nettopp dette jeg ville frem til også - ta lappen i Norge, hvis du har tenkt å dykke i Norge noen sinne.

Min flotteste dykkeopplevelse har jeg faktisk fra Norge, selv om jeg har dykket mest i utlandet. Ved å ta lappen i Norge vil man også knytte et nettverk, noe man ikke gjør i Syden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...