AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Er en helgemamma som nå har hatt datteren vår i 4 uker, jeg mistenker omsorgssvikt har jeg da rett til å holde igjen barnet her? Blant annet så tror jeg både kosthold og grensesettning er langt utenfor normalen, da hun går på avføringsmedisin når hun er til far, men her har jeg forsøkt et vanlig normalt sunt kosthold, med ekstra fiber, og dette har fungert supert! Håper noen har svar! Anonymous poster hash: 2dbe0...e82
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #2 Skrevet 16. juli 2015 Ikke når det ikke er akutt eller fare for liv og helse. Mange barn som bor hjemme hos foreldrene i påvente av at sak om omsorgssvikt kommer opp i Fylkesnemnda fordi situasjonen ikke er akutt og fordi de har levd i den situasjonen i flere år. Anonymous poster hash: 4ddf2...07e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #3 Skrevet 16. juli 2015 Er en helgemamma som nå har hatt datteren vår i 4 uker, jeg mistenker omsorgssvikt har jeg da rett til å holde igjen barnet her? Blant annet så tror jeg både kosthold og grensesettning er langt utenfor normalen, da hun går på avføringsmedisin når hun er til far, men her har jeg forsøkt et vanlig normalt sunt kosthold, med ekstra fiber, og dette har fungert supert! Håper noen har svar!Anonymous poster hash: 2dbe0...e82 Du må nok ha noen sikrere beviser enn at du tror. Hvorfor går du ikke til BV? Hvis du mener det er SÅ alvorlig? Anonymous poster hash: 374b4...f74 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #4 Skrevet 16. juli 2015 Da bør du først ringe advokat eller barnevernet for veiledning i fremgangsmåte. Ellers kan dette lett slå tilbake på deg selv. Anonymous poster hash: 5fa5d...89a 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #5 Skrevet 16. juli 2015 Hvorfor har du bare barnet i helger?Anonymous poster hash: 374b4...f74 2
ClosedParadise Skrevet 16. juli 2015 #6 Skrevet 16. juli 2015 Hvorfor har du bare barnet i helger?Anonymous poster hash: 374b4...f74 Det lurer jeg også på
Arabella Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Hvorfor har du bare barnet i helger?Anonymous poster hash: 374b4...f74 Er det relevant? 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Er det relevant? Ja..Anonymous poster hash: 95ffc...c0d 4
Arabella Skrevet 16. juli 2015 #9 Skrevet 16. juli 2015 Ja..Anonymous poster hash: 95ffc...c0d Hvorfor? 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #10 Skrevet 16. juli 2015 Hvis du mistenker omsorgssvikt så må du jo melde det. Jeg tviler på det du sier har noe grunnlag når du skriver om det på et forum i stedet for å melde til riktige instanser. Det er tross alt din datter det er snakk om... Det er også en grunn til at du, som mor kun har barnet på helger. Da er det noe mer i gjerdet Anonymous poster hash: 32ebd...5fc 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #11 Skrevet 16. juli 2015 Hvorfor? Fordi det sier noe om hvor mye du ser barnet i forhold til far. Hvordan vet du at barnet ikke får tilstrekkelig grenser og kosthold om du har barnet i helgene og far ellers? Om du virkelig er svært urolig bør du selvfølgelig ta det opp. Først og fremst med barnets far, og i neste omgang helsesøster for. eks. Det høres ut som du er opptatt av barnets beste, men å holde barnet tilbake slik du vurderer vil slå tilbake på deg, og igjen på barnet om konfliktnivået øker mellom dere! Anonymous poster hash: 95ffc...c0d 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #12 Skrevet 16. juli 2015 Altså, jeg har henne kun i helgene på grunn av at far overkjørte meg i retten, det der kan slå begge veier. Og nå kan jeg vel si at jeg _tror_ ikke, men vet. Altså, hun skal begynne på skolen, og oppfører seg mer som en treåring, hun blir undersøkt for adhd, selv om det mest sannsynlig er omsorgsvssvikten som er relevant. Barnevernet har vært inne i bildet siden hun var 1 år gammel, men jeg tror de har jobbet med helt feil saker. Han har også holdt henne igjen på grunn av ingenting, så hvorfor har ikke jeg lov? Anonymous poster hash: 2dbe0...e82
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #13 Skrevet 16. juli 2015 Altså, jeg har henne kun i helgene på grunn av at far overkjørte meg i retten, det der kan slå begge veier. Og nå kan jeg vel si at jeg _tror_ ikke, men vet. Altså, hun skal begynne på skolen, og oppfører seg mer som en treåring, hun blir undersøkt for adhd, selv om det mest sannsynlig er omsorgsvssvikten som er relevant. Barnevernet har vært inne i bildet siden hun var 1 år gammel, men jeg tror de har jobbet med helt feil saker. Han har også holdt henne igjen på grunn av ingenting, så hvorfor har ikke jeg lov?Anonymous poster hash: 2dbe0...e82 Hvordan klarte far å overkjøre mor i en rettsak når barnet er så lite? Anonymous poster hash: 374b4...f74 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #14 Skrevet 16. juli 2015 Altså, jeg har henne kun i helgene på grunn av at far overkjørte meg i retten, det der kan slå begge veier. Og nå kan jeg vel si at jeg _tror_ ikke, men vet. Altså, hun skal begynne på skolen, og oppfører seg mer som en treåring, hun blir undersøkt for adhd, selv om det mest sannsynlig er omsorgsvssvikten som er relevant. Barnevernet har vært inne i bildet siden hun var 1 år gammel, men jeg tror de har jobbet med helt feil saker. Han har også holdt henne igjen på grunn av ingenting, så hvorfor har ikke jeg lov? Anonymous poster hash: 2dbe0...e82 DEN tror jeg ikke på... Det er ytterst sjelden far får hovedomsorgen ved barnesaker. Enten blir det 50/50 eller så får far slik ordning du har. Du må ha noe i gjerdet, jeg nekter å tro du er såpass oppegående og ikke får hovedomsorgen. Men, så skriver du på KG enn å ta kontakt med f.eks Familievernkontoret, BV etc, så det reflekterer kanskje en mor som ikke er skikket til hovedomsorg? Spesielt siden du _vet_ barnet ikke får den omsorgen det skal ha.... Anonymous poster hash: 32ebd...5fc 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #15 Skrevet 16. juli 2015 Hvis du mistenker omsorgssvikt kontakter du barnevernet, eller får igang en samtale med far og spør om det du lurer på. Husk også at siden far har full omsorg og du kun har samvær så er det far som har rett til å bestemme rutiner på barnet. Det har tydeligvis både retten og sakkyndig funnet ut at han er kompetent til. Du sier jo at han har holdt igjen barnet før, hvorfor gjorde han det? Er dette noe du skal ta igjen for på et vis? Anonymous poster hash: 6216a...d53 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #16 Skrevet 16. juli 2015 DEN tror jeg ikke på... Det er ytterst sjelden far får hovedomsorgen ved barnesaker. Enten blir det 50/50 eller så får far slik ordning du har. Du må ha noe i gjerdet, jeg nekter å tro du er såpass oppegående og ikke får hovedomsorgen. Men, så skriver du på KG enn å ta kontakt med f.eks Familievernkontoret, BV etc, så det reflekterer kanskje en mor som ikke er skikket til hovedomsorg? Spesielt siden du _vet_ barnet ikke får den omsorgen det skal ha.... Anonymous poster hash: 32ebd...5fc Og når mor i tillegg ikke kan stave ordet "omsorgssvikt" så sier det kanskje sitt...?Anonymous poster hash: dcb07...075 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #17 Skrevet 16. juli 2015 Og når mor i tillegg ikke kan stave ordet "omsorgssvikt" så sier det kanskje sitt...?Anonymous poster hash: dcb07...075 Skrivefeil kan hende den beste, hold deg til saken. Anonymous poster hash: 95ffc...c0d 13
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #18 Skrevet 16. juli 2015 Virker som jeg traff spikeren på hodet når TS har sluttet å svare Anonymous poster hash: 32ebd...5fc 4
regine Skrevet 16. juli 2015 #19 Skrevet 16. juli 2015 DEN tror jeg ikke på... Det er ytterst sjelden far får hovedomsorgen ved barnesaker. Enten blir det 50/50 eller så får far slik ordning du har. Du må ha noe i gjerdet, jeg nekter å tro du er såpass oppegående og ikke får hovedomsorgen. Men, så skriver du på KG enn å ta kontakt med f.eks Familievernkontoret, BV etc, så det reflekterer kanskje en mor som ikke er skikket til hovedomsorg? Spesielt siden du _vet_ barnet ikke får den omsorgen det skal ha.... Anonymous poster hash: 32ebd...5fc Dette er feil. Når en sak kommer til retten, også med relativt små barn, så er det omtrent 50/50 om det er far eller mor som får omsorgen. Retten vil heller ikke dømme et barn til delt bosted når dette ikke har vært ordningen fra før. Det er en myte, dessverre svært seiglivet, at far stiller så svakt i retten. Han gjør faktisk ikke det. I tillegg så vitner svarene i denne tråden om at fordommene mot mødre som ikke har hovedomsorgen lever i beste velgående. Her gidder man knapt svare på det TS spør om, i stedenfor skal hun henges ut for at hun er helgemamma. Enhver tråd startet av en FAR med den type samværsordning, får bøtter med sympati og det er ikke måte på hvor overkjørt han er og hvor skikket han er som omsorgsperson. I tillegg selvsagt til at mor også da er ei drittkjerring som iallfall ikke vil barnets beste. Dobbeltmoralen lenge leve! Så til det TS spør om: du skal være svært forsiktig med å holde barnet tilbake, du kan anklages for kidnapping. Kan du dokumentere hvordan barnet er etter 4 uker hos deg, i motsetning til når det er hos far? du må være veldig systematisk i dine observasjoner og hele tiden loggføre det som skjer, hva barnet sier/gjør etc. Din beste mulighet er å gjøre dette over tid (håper egentlig du har gjort det en stund allerede) for deretter å gå til sak for at du evt får hovedomsorgen. Det må da via en meklingsrunde på Familievernkontoret, men siden de ikke har noen makt og myndighet (og svært ofte er innsauset i den vanlige "stakkars far" tankegangen) så vil du neppe ha særlig å hente der. Få deg også en advokat som er god på dette med barnefordeling - vær selektiv. 13
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #20 Skrevet 16. juli 2015 Jeg synes det er veldig rart og bekymringsverdig om er barn går fast på avføringsmidler.Anonymous poster hash: efdf6...b26 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå