AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #1 Skrevet 16. juli 2015 Man hører så mye om fisk som er oppdrettet, det er jo ikke bra. Virker som o all fisk er oppdrett nå ... Kvaliteten er mye dårligere, fisken har det ikke bra, mer sykdom, fiskeforet de får er dårlig, og fisken inneholder mer giftstoffer og det er lite omega3 i forhold til glad og vill fisk. Vill fisk spiser det som naturen har å by på, lever fritt uten stress, mindre sykdom, og det er bare gode ting å si om vill fisk i forhold til oppdrettsfisk ... og det er mye omega3 i vill fisk som er viktig for oss mennesker! Hvorfor gjør de dette? Hvorfor vil de gi menneskene dårlig fisk som ikke er bra for oss. Hvorfor vil de la dyrene lide i fangenskap når det går an å fiske fri og glad fisk i havet, sjøen og fjellvannet? Alle vil vel ha skikkelig fisk som er bra for menneskers helse, og det er vel heller ikke noe moro å vite at fisken du spiser har hatt et dårlig liv = dårlig mat. Jeg kjøpte fjellørret på Meny idag. Fikk vite det var oppdrett, men jeg tenkte jeg skulle prøve å smake den ... Jeg syns det er så vanskelig å finne ut hvor jeg skal kjøpe ekte vill fisk. Kom over denne siden som handler hvor man få tak i ekte vill fisk, og hva man skal se etter i butikken.Noen som vet hvor man skal lete i butikker etter bra fisk?. http://dyrevennlig.org/mat/fisk/ Anonymous poster hash: bbe7b...c88 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #2 Skrevet 16. juli 2015 Du kan f.eks sette garn eller fiske selv Anonymous poster hash: b7f5b...fd6 1
Try2 Skrevet 16. juli 2015 #3 Skrevet 16. juli 2015 Torsk, makrell, sei og kveite feks er rett fra havet. Du får den i fiskebutikker og i fiskedisken på Meny og Ultra
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #4 Skrevet 16. juli 2015 Du MÅ jo ikke på død og liv spise oppdrettslaks... Sei, torsk, makrell, ørret, abbor etc får man i ferskvaredisken eller du kan dra ut og fiske selv Anonymous poster hash: 560ed...911
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #5 Skrevet 16. juli 2015 Du kan f.eks sette garn eller fiske selv Anonymous poster hash: b7f5b...fd6 Det har jeg dessverre ingen mulighet til ... men skulle ønske det gikk an å kjøpe. Anonymous poster hash: bbe7b...c88
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #6 Skrevet 16. juli 2015 Torsk, makrell, sei og kveite feks er rett fra havet. Du får den i fiskebutikker og i fiskedisken på Meny og Ultra Du MÅ jo ikke på død og liv spise oppdrettslaks... Sei, torsk, makrell, ørret, abbor etc får man i ferskvaredisken eller du kan dra ut og fiske selv Anonymous poster hash: 560ed...911 Ja, men det er veldig godt med ørret og laks og fjellørret, så det hadde vært hyggelig å kunne få tak i ete vare et sted. Jeg spiser både sei og torsk og makrell. Ser Ica har begynt med økologisk laks og ørret, men vet ikke om den er vill eller oppdrett. Anonymous poster hash: bbe7b...c88
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #7 Skrevet 16. juli 2015 Torsk, makrell, sei og kveite feks er rett fra havet. Du får den i fiskebutikker og i fiskedisken på Meny og Ultra Både torsk og kveite kan være oppdrettsfisk, særlig kveite. Disse fiskeslagene er garantert ikke oppdrett: - Rødspette - Lomre - Breiflabb - Lysing - Brosme - Skate - Sei - Hyse - Lyr - Uer - Makell - Sild - Brisling På gode fiskebutikker informerer de om hva som er oppdrettsfisk og ikke, og vil feks kunne skille mellom oppdrettskveite og villkveite. På denne tiden av året kan du til og med få tak i villaks om du er heldig. Anonymous poster hash: 9410a...527 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #8 Skrevet 16. juli 2015 Både torsk og kveite kan være oppdrettsfisk, særlig kveite. Disse fiskeslagene er garantert ikke oppdrett: - Rødspette - Lomre - Breiflabb - Lysing - Brosme - Skate - Sei - Hyse - Lyr - Uer - Makell - Sild - Brisling På gode fiskebutikker informerer de om hva som er oppdrettsfisk og ikke, og vil feks kunne skille mellom oppdrettskveite og villkveite. På denne tiden av året kan du til og med få tak i villaks om du er heldig. Anonymous poster hash: 9410a...527 På Meny står det at seien og torsken og rødspetten er fisket i det nordøstlige atlanterhav, stemmer det, da? Ellers står det hva som er oppdrett, som laks og ørret osv ... Hvor kan jeg få tak i vill kveite og vill laks? Har du noen butikker du vet om? Anonymous poster hash: bbe7b...c88
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #9 Skrevet 16. juli 2015 Vill fisk lever uten stress. Lol ass!Anonymous poster hash: 8b29b...d45 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #11 Skrevet 16. juli 2015 På Meny står det at seien og torsken og rødspetten er fisket i det nordøstlige atlanterhav, stemmer det, da? Ellers står det hva som er oppdrett, som laks og ørret osv ... Hvor kan jeg få tak i vill kveite og vill laks? Har du noen butikker du vet om? Anonymous poster hash: bbe7b...c88 Jeg vet ikke hvor i landet du bor. Anonymous poster hash: 9410a...527
murray Skrevet 16. juli 2015 #12 Skrevet 16. juli 2015 Det er jo bare å ta med seg fiskestanga jeg har vokst opp med å fiske i hav og vann. Fersk fisk nam nam 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #13 Skrevet 16. juli 2015 Ikke meningen å ødelegge tråden, men TS - vær så snill å skriv det i ett ord: villfisk. Alt annet blir veldig feil og jeg klarer ikke ta noe på alvor før disse fiskene får slappet av... Villfisk er altså i ett ord, hvis ikke blir det bare en helt annen - og noe komisk betydning. Er ment som et godt råd og ikke belærende (selvom det sikkert vil tolkes sånn). Anonymous poster hash: defd8...369 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #14 Skrevet 16. juli 2015 http://www.vg.no/forbruker/fiskeri/mindre-giftstoffer-i-oppdrettslaks/a/23356212/http://www.nofima.no/filearchive/900889-sluttrapport-fett-for-fiskehelse-godkjent-28062013.pdf Oppdrettslaksen er ikke så aller verst egentlig, inneholder _mindre_ miljøgifter enn vanlig villaks. Omega 3 styrene er riktignok redusert, men nok til å dekke vårt behov. En filet dekker en voksen person sitt behov for essensielle fettsyrer i en uke. Årsaken til oppdrett av fisk, og alle andre dyr, sier seg vel i grunn selv. Hva hadde egentlig skjedd om alle skulle tenkt som deg? Alle skulle vært så økologiske og "bærekraftige" og spist kunn ville dyr og villfisk? Sildekrisa beskriver vel ganske godt hva som vil skje; overhøsting av naturens midler. Jeg sier på ingen måte at oppdrettsnæringen er feilfri, men jeg undres meg over hvordan alle disse "grønne" menneskene kan mene at mer innhøsting, enn vi allerede har, kan være "grønt" og "bærekraftig"? Oppdrettsnæringen har riktignok noen store utfordringer, men disse går verken på miljøgifter og kvalitet på selve fisken. Anonymous poster hash: 4b283...740 3
Sølvrosen Skrevet 17. juli 2015 #15 Skrevet 17. juli 2015 På Rema selger de ofte havfrosset torskefilet. Det er da torsk som er fisket, filetert og frosset på havet, og den smaker dermed ferskere enn den ukesgamle "ferske" fisken som selges i fiskedisker. Det beste er selvfølgelig fisk som svømte rundt i havet samme dag som den spises, men det selges ikke i butikker. Oppdrettsfisk er ikke så ille den heller, som en variasjon.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #16 Skrevet 17. juli 2015 http://www.vg.no/forbruker/fiskeri/mindre-giftstoffer-i-oppdrettslaks/a/23356212/http://www.nofima.no/filearchive/900889-sluttrapport-fett-for-fiskehelse-godkjent-28062013.pdf Oppdrettslaksen er ikke så aller verst egentlig, inneholder _mindre_ miljøgifter enn vanlig villaks. Omega 3 styrene er riktignok redusert, men nok til å dekke vårt behov. En filet dekker en voksen person sitt behov for essensielle fettsyrer i en uke. Årsaken til oppdrett av fisk, og alle andre dyr, sier seg vel i grunn selv. Hva hadde egentlig skjedd om alle skulle tenkt som deg? Alle skulle vært så økologiske og "bærekraftige" og spist kunn ville dyr og villfisk? Sildekrisa beskriver vel ganske godt hva som vil skje; overhøsting av naturens midler. Jeg sier på ingen måte at oppdrettsnæringen er feilfri, men jeg undres meg over hvordan alle disse "grønne" menneskene kan mene at mer innhøsting, enn vi allerede har, kan være "grønt" og "bærekraftig"? Oppdrettsnæringen har riktignok noen store utfordringer, men disse går verken på miljøgifter og kvalitet på selve fisken.Anonymous poster hash: 4b283...740 :applaus: Veldig godt og balansert innlegg! Anonymous poster hash: 61d1a...022 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #17 Skrevet 17. juli 2015 :applaus: Veldig godt og balansert innlegg! Anonymous poster hash: 61d1a...022 Ikke helt enig. At oppdrettsnæringen er en stor miljøbelastning er hevet over enhver tvil, bortsett fra i den offentlige debatten i Norge. Når det gjelder beskatting av villfisk, har man rødlisten å holde seg til, der man får info om hvilke arter som til enhver tid er hhv overbeskattet og bærekraftig. Det er ikke så enkelt som at man bare bør avstå fra å spise villfisk overhodet fordi bestandene da vil gå ned eller bli truet. Anonymous poster hash: 9410a...527 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #18 Skrevet 17. juli 2015 På Rema selger de ofte havfrosset torskefilet. Det er da torsk som er fisket, filetert og frosset på havet, og den smaker dermed ferskere enn den ukesgamle "ferske" fisken som selges i fiskedisker. Det beste er selvfølgelig fisk som svømte rundt i havet samme dag som den spises, men det selges ikke i butikker. Oppdrettsfisk er ikke så ille den heller, som en variasjon. Dette er ikke riktig, dvs det kommer an på fiskeslaget. Torsk og makrell kan med fordel være sprellfersk, mens feks kveite og breiflabb faktisk må modnes minst 3 døgn for å få riktig konsistens og smak. Skikkelige fiskehandlere vet dette. Å tilberede for fersk fisk kan faktisk være en aldri så liten nedtur. Anonymous poster hash: 9410a...527 1
Sølvrosen Skrevet 17. juli 2015 #19 Skrevet 17. juli 2015 Dette er ikke riktig, dvs det kommer an på fiskeslaget. Torsk og makrell kan med fordel være sprellfersk, mens feks kveite og breiflabb faktisk må modnes minst 3 døgn for å få riktig konsistens og smak. Skikkelige fiskehandlere vet dette. Å tilberede for fersk fisk kan faktisk være en aldri så liten nedtur. Anonymous poster hash: 9410a...527 Det stemmer kanskje det, jeg har aldri fått slike fisk der jeg fisker. For de fleste andre fisker er det ofte bedre å kjøpe frossenfisk av god kvalitet enn den "ferske" fisken som alt er gammel når den når fram til butikken.
Forglemmegei Skrevet 17. juli 2015 #20 Skrevet 17. juli 2015 http://www.vg.no/forbruker/fiskeri/mindre-giftstoffer-i-oppdrettslaks/a/23356212/http://www.nofima.no/filearchive/900889-sluttrapport-fett-for-fiskehelse-godkjent-28062013.pdf Oppdrettslaksen er ikke så aller verst egentlig, inneholder _mindre_ miljøgifter enn vanlig villaks. Omega 3 styrene er riktignok redusert, men nok til å dekke vårt behov. En filet dekker en voksen person sitt behov for essensielle fettsyrer i en uke. Årsaken til oppdrett av fisk, og alle andre dyr, sier seg vel i grunn selv. Hva hadde egentlig skjedd om alle skulle tenkt som deg? Alle skulle vært så økologiske og "bærekraftige" og spist kunn ville dyr og villfisk? Sildekrisa beskriver vel ganske godt hva som vil skje; overhøsting av naturens midler. Jeg sier på ingen måte at oppdrettsnæringen er feilfri, men jeg undres meg over hvordan alle disse "grønne" menneskene kan mene at mer innhøsting, enn vi allerede har, kan være "grønt" og "bærekraftig"? Oppdrettsnæringen har riktignok noen store utfordringer, men disse går verken på miljøgifter og kvalitet på selve fisken.Anonymous poster hash: 4b283...740 Helsedirektoratet advarer: Om fet fisk og dioksiner "Å spise mer enn to måltider fet fisk i uken med dagens nivå av dioksiner og PCB gjennom mange år kan føre til en moderat overskridelse av tolerabelt inntak for disse stoffene" I tillegg fraråder leger og eksperter kvinner i fruktbar alder om å spise oppdrettslaks. Til TS: Hvis du finner en fiskebutikk så har de ofte økologisk fisk, laks også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå